Pandemia COVID-19 (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/267 z dnia 16 lutego 2021 r. ustanawiające szczególne i tymczasowe środki w związku z utrzymywaniem się kryzysu związanego z COVID-19 w odniesieniu do odnowienia lub przedłużenia ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń, przesunięcia niektórych okresowych kontroli i szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu oraz przedłużenia niektórych terminów, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/698).

Pandemia COVID-19

(Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/267 z dnia 16 lutego 2021 r. ustanawiające szczególne i tymczasowe środki w związku z utrzymywaniem się kryzysu związanego z COVID-19 w odniesieniu do odnowienia lub przedłużenia ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń, przesunięcia niektórych okresowych kontroli i szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu oraz przedłużenia niektórych terminów, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/698 1 )

(2021/C 76 I/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 marca 2021 r.)

Łotwa

Przedłożono Komisji dnia:

19.2.2021

Łotwa podjęła decyzję, zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/267, że nie będzie stosować następujących przepisów:

art. 2 ust. 1 dotyczący terminów ukończenia przez posiadacza świadectwa kwalifikacji zawodowych okresowych szkoleń na podstawie dyrektywy 2003/59/WE 2 ,
art. 2 ust. 2 dotyczący terminów ukończenia przez posiadacza świadectwa kwalifikacji zawodowych okresowych szkoleń na podstawie dyrektywy 2003/59/WE, które zostały już przedłużone na podstawie art. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698 3 ,
art. 2 ust. 3 dotyczący ważności oznakowania zharmonizowanym kodem unijnym "95" na podstawie dyrektywy 2003/59/WE,
art. 2 ust. 4 dotyczący ważności oznakowania zharmonizowanym kodem unijnym "95" na podstawie dyrektywy 2003/59/WE, która została już przedłużona na podstawie art. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698,
art. 2 ust. 5 dotyczący ważności kart kwalifikacji kierowcy na podstawie dyrektywy 2003/59/WE,
art. 2 ust. 6 dotyczący ważności kart kwalifikacji kierowcy na podstawie dyrektywy 2003/59/WE, która została już przedłużona na podstawie art. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698,
art. 3 ust. 1 dotyczący ważności praw jazdy na podstawie dyrektywy 2006/126/WE 4 ,
art. 3 ust. 2 dotyczący ważności praw jazdy na podstawie dyrektywy 2006/126/WE, która została już przedłużona na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/698,
art. 4 ust. 1 dotyczący regularnych przeglądów tachografów stosowanych w transporcie drogowym na podstawie rozporządzenia (UE) nr 165/2014 5 ,
art. 4 ust. 2 dotyczący przedłużania kart kierowcy na podstawie rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
art. 4 ust. 3 dotyczący zastępczych kart kierowcy na podstawie rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
art. 5 ust. 1 dotyczący terminów okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep na podstawie dyrektywy 2014/45/UE 6 ,
art. 5 ust. 2 dotyczący ważności świadectw zdatności do ruchu drogowego na podstawie dyrektywy 2014/45/UE,
art. 7 ust. 1 dotyczący ważności licencji wspólnotowych na międzynarodowe przewozy drogowe na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 7 ,
art. 7 ust. 2 dotyczący ważności świadectw kierowcy na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1072/2009,
art. 8 ust. 1 dotyczący ważności licencji wspólnotowych na transport pasażerski na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1073/2009 8 ,
art. 9 ust. 1 dotyczący terminów odnowienia jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy (UE) 2016/798 9 ,
art. 9 ust. 2 dotyczący ważności autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy (UE) 2016/798,
art. 10 ust. 1 dotyczący terminów odnowienia certyfikatów bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy 2004/49/WE 10 ,
art. 10 ust. 2 dotyczący terminów odnowienia autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy (UE) 2004/49/WE,
art. 11 ust. 1 dotyczący przedłużania licencji maszynistów na podstawie dyrektywy 2007/59/WE 11 ,
art. 11 ust. 2 dotyczący terminów przeprowadzenia kontroli okresowych maszynistów na podstawie dyrektywy 2007/59/WE,
art. 12 ust. 1 dotyczący terminów przeprowadzenia regularnych przeglądów na podstawie dyrektywy 2012/34/UE 12 ,
art. 12 ust. 2 dotyczący ważność licencji tymczasowych na podstawie dyrektywy 2012/34/UE,
art. 14 ust. 1 dotyczący terminów przejścia badań medycznych na podstawie dyrektywy 96/50/WE 13 ,
art. 15 ust. 1 dotyczący ważności unijnych świadectw zdolności żeglugowej na podstawie dyrektywy (UE) 2016/1629 14 ,
art. 15 ust. 2 dotyczący ważności dokumentów objętych zakresem dyrektywy (UE) 2016/1629 i wydanych na podstawie dyrektywy 2006/87/WE 15 ,
art. 16 ust. 1 dotyczący terminów przeprowadzania okresowych przeglądów ocen stanu ochrony obiektu portowego na podstawie rozporządzenia (WE) nr 725/2004 16 ,
art. 16 ust. 2 dotyczący terminów 18 miesięcy na przeprowadzenie różnych typów ćwiczeń na podstawie rozporządzenia (WE) nr 725/2004,
art. 17 ust. 1 dotyczący terminów przeprowadzania przeglądów ocen stanu ochrony portów i planów ochrony portów zgodnie z dyrektywą 2005/65/WE 17 ,
art. 17 ust. 2 dotyczący terminów 18 miesięcy na przeprowadzenie ćwiczeń szkoleniowych na podstawie dyrektywy 2005/65/WE.
1 Dz.U. L 60 z 22.2.2021, s. 1.
2 Dyrektywa 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniająca rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylająca dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz.U. L 226 z 10.9.2003, s. 4).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 z dnia 25 maja 2020 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu (Dz.U. L 165 z 27.5.2020, s. 10).
4 Dyrektywa 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.)
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 51).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 72).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 88).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).
10 Dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44).
11 Dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 51).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32).
13 Dyrektywa Rady 96/50/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie harmonizacji warunków uzyskiwania krajowych patentów kapitanów łodzi do celów przewozu towarów i pasażerów śródlądowymi wodnymi drogami we Wspólnocie (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 31).
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniająca dyrektywę 2009/100/WE i uchylająca dyrektywę 2006/87/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 118).
15 Dyrektywa 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylająca dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz.U. L 389 z 30.12.2006, s. 1).
16 Rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie podniesienia ochrony statków i obiektów portowych (Dz.U. L 129 z 29.4.2004, s. 6).
17 Dyrektywa 2005/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie wzmocnienia ochrony portów (Dz.U. L 310 z 25.11.2005, s. 28).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.76I.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pandemia COVID-19 (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/267 z dnia 16 lutego 2021 r. ustanawiające szczególne i tymczasowe środki w związku z utrzymywaniem się kryzysu związanego z COVID-19 w odniesieniu do odnowienia lub przedłużenia ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń, przesunięcia niektórych okresowych kontroli i szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu oraz przedłużenia niektórych terminów, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/698).
Data aktu: 16/02/2021
Data ogłoszenia: 05/03/2021