Zawiadomienie o wszczęciu dotyczące możliwego przedłużenia stosowania środka ochronnego mającego zastosowanie do przywozu niektórych wyrobów ze stali.

Zawiadomienie o wszczęciu dotyczące możliwego przedłużenia stosowania środka ochronnego mającego zastosowanie do przywozu niektórych wyrobów ze stali

(2021/C 66/14)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2021 r.)

W dniu 1 lutego 2019 r. rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/159 1  Komisja Europejska ("Komisja") nałożyła ostateczny środek ochronny na niektóre wyroby ze stali. Obowiązujący obecnie środek to oparty na dotychczasowych danych dotyczących przywozu kontyngent taryfowy, który ma zastosowanie do przywozu do Unii każdej z 26 kategorii produktu objętego dochodzeniem. Jeżeli stosowny kontyngent taryfowy został wyczerpany, pobiera się dodatkowe cło w wysokości 25 % od ceny netto na granicy Unii.

Środek ochronny nałożono początkowo na okres trzech lat, tj. do dnia 30 czerwca 2021 r.

1.
Wniosek o przedłużenie stosowania środka

W dniu 15 stycznia 2021 r. Komisja otrzymała uzasadniony wniosek 12 państw członkowskich o zbadanie, na podstawie art. 19 rozporządzenia (UE) 2015/478 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  oraz art. 16 rozporządzenia (UE) 2015/755 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , czy należy przedłużyć stosowanie obowiązującego obecnie środka ochronnego.

Wniosek zawiera dowody pozwalające domyślać się, że stosowanie środka ochronnego pozostaje niezbędne do uniknięcia lub naprawienia poważnej szkody oraz że producenci unijni przystosowują się do sytuacji. Wniosek zawiera w szczególności informacje dotyczące negatywnych wyników odczytywanych na podstawie niektórych kluczowych wskaźników szkody oraz istnienia ciągłej silnej presji wskutek przywozu z krajów trzecich. We wniosku przedstawiono również elementy wskazujące na fakt, że globalna nadwyżka mocy produkcyjnych utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, że w krajach trzecich nadal przyjmuje się dużo środków ograniczających handel i środków ochrony handlu oraz że nie ma przesłanek wskazujących, że USA zniosą wprowadzone na podstawie sekcji 232 środki dotyczące stali. W związku z tym we wniosku stwierdzono, że ryzyko przesunięcia handlu pozostaje, i że w przypadku zniesienia środka przemysł Unii musiałby stawić czoła zalewowi przywozu, co miałoby bardzo negatywny wpływ na wynik gospodarczy. Ponadto wniosek zawiera przykłady tego, jak producenci unijni przystosowali się do sytuacji. Komisja uznała dostarczone informacje - w tym źródła i dowody potwierdzające - za wystarczającą podstawę do wszczęcia dochodzenia.

2.
Zakres i cel dochodzenia

Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2015/478 i art. 16 rozporządzenia (UE) 2015/755 okres początkowy stosowania środka ochronnego może zostać przedłużony. Aby ustalić, czy takie przedłużenie jest uzasadnione, Komisja powinna przeprowadzić dochodzenie, zgodnie z - odpowiednio - art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/478 i art. 3 rozporządzenia (UE) 2015/755.

W toku dochodzenia Komisja skoncentruje się w szczególności na ocenie, czy stosowanie środka ochronnego pozostaje niezbędne do uniknięcia lub naprawienia poważnej szkody, czy istnieją dowody przystosowywania się przez producentów unijnych do sytuacji oraz czy przedmiotowe przedłużenie leżałoby w interesie Unii. W toku dochodzenia zostanie również określony odpowiedni okres (ewentualnego) przedłużenia.

3.
Produkt objęty dochodzeniem

Produktem objętym dochodzeniem są niektóre wyroby ze stali wymienione w załączniku do niniejszego zawiadomienia.

4.
Procedura

Stwierdziwszy, że dysponuje wystarczającymi dowodami, Komisja niniejszym wszczyna dochodzenie w celu ustalenia, czy należy przedłużyć okres stosowania obowiązującego obecnie środka ochrony dotyczącego niektórych wyrobów ze stali.

4.1.
Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu (tylko dla producentów unijnych)

Komisja uznaje za konieczne zebranie szczegółowych danych od przemysłu Unii, aby przeprowadzić właściwą ocenę konieczności przedłużenia okresu stosowania obowiązującego obecnie środka ochronnego w celu uniknięcia lub naprawienia poważnej szkody. Dane te obejmują m.in. wyniki odczytywane na podstawie kluczowych wskaźników gospodarczych i finansowych w okresie badanym (2018-2020).

Producenci unijni są zatem proszeni o złożenie - za pośrednictwem odpowiednich stowarzyszeń unijnych - wypełnionych kwestionariuszy w terminie 21 dni od daty publikacji niniejszego zawiadomienia. Wzór odpowiedniego kwestionariusza jest dostępny pod adresem: https://trade.ec.europa.eu/tdi/case_details.cfm?id=2519

4.2.
Oświadczenia pisemne

Aby uzyskać wszystkie istotne informacje uznane za niezbędne do celów dochodzenia, zainteresowane strony - tj. strony, w przypadku których istnieje obiektywny związek między prowadzoną przez nie działalnością a produktem objętym dochodzeniem - niniejszym wzywa się do przedstawienia Komisji swoich opinii, informacji i dowodów potwierdzających w terminie 15 dni od daty publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wszystkie oświadczenia pisemne należy składać za pośrednictwem platformy TRON.tdi (https://tron.trade.ec.europa.eu/tron/TDI). Dalsze szczegółowe informacje zawiera sekcja 4.6.

Strony składające oświadczenia proszone są o wyraźne wskazanie w swojej korespondencji, której z poniższych kwestii dotyczy ich oświadczenie, oraz o przedstawienie argumentacji w następujących punktach:

a)
czy stosowanie środka jest nadal konieczne i dlaczego;
b)
względy związane z interesem Unii;
c)
inne.

W celu zapewnienia skuteczności i tak, jak miało to miejsce w poprzednich dochodzeniach przeglądowych, Komisja automatycznie rozszerzy status zainteresowanej strony na wszystkie zainteresowane strony, posiadające go w ramach obowiązującego obecnie środka ochronnego. Postanowienie to nie ma jednak zastosowania do pełnomocnictw.

W przypadku przedsiębiorstw, stowarzyszeń lub rządów państw trzecich, które chcą za pośrednictwem zewnętrznych przedstawicieli prawnych uczestniczyć w postępowaniu zainicjowanym publikacją niniejszego zawiadomienia, konieczne jest przedstawienie pełnomocnictwa właściwego do celów niniejszego postępowania.

Strony, które chcą uczestniczyć w postępowaniu i które nie są obecnie zarejestrowane jako zainteresowane strony w niniejszej sprawie, proszone są o umotywowanie swojego zainteresowania i wyjaśnienie związku ze sprawą przy składaniu oświadczeń za pośrednictwem platformy TRON.tdi.

4.3.
Możliwość zgłaszania uwag do informacji przekazywanych przez inne strony

Aby zagwarantować prawo do obrony, zainteresowane strony powinny mieć możliwość zgłaszania uwag do informacji przekazanych przez inne zainteresowane strony. W takiej sytuacji zainteresowane strony mogą odnieść się wyłącznie do kwestii podniesionych przez inne zainteresowane strony w przekazanych przez nie informacjach i nie mogą poruszać nowych kwestii. W kontrargumentacji zainteresowane strony powinny wyraźnie wskazać, których stron uwagi odpierają, i stosować tę samą wyżej wspomnianą strukturę argumentacji.

Przedmiotowe uwagi muszą wpłynąć do Komisji w terminie 10 dni od momentu, gdy oświadczenia wspomniane w sekcji 4.2 oraz odpowiedzi producentów unijnych na pytania zawarte w kwestionariuszu zostaną udostępnione zainteresowanym stronom do wglądu za pośrednictwem platformy TRON.tdi. W momencie wszczęcia drugiego etapu postępowania pisemnego Komisja należycie poinformuje zainteresowane strony za pośrednictwem platformy TRON.tdi.

Dostęp do akt do wglądu dla zainteresowanych stron odbywa się za pośrednictwem platformy TRON.tdi na stronie: https:// tron.trade.ec.europa.eu/tron/TDI. By uzyskać dostęp, należy postępować zgodnie z poleceniami na podanej stronie.

Podane terminy pozostają bez uszczerbku dla prawa Komisji do zwrócenia się do zainteresowanych stron o przekazanie dodatkowych informacji w należycie uzasadnionych przypadkach.

4.4.
Możliwość złożenia wniosku o posiedzenie wyjaśniające do służb Komisji prowadzących dochodzenie

Wszystkie zainteresowane strony mogą złożyć wniosek o posiedzenie wyjaśniające do służb Komisji prowadzących dochodzenie. Wszelkie wnioski o posiedzenie wyjaśniające należy sporządzać na piśmie, w ciągu 15 dni od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym, podając uzasadnienie oraz zestawienie kwestii, które zainteresowana strona pragnie omówić w trakcie posiedzenia wyjaśniającego.

Zainteresowane strony informuje się jednak, że ze względu na konieczność zakończenia dochodzenia i podjęcia ostatecznej decyzji najpóźniej do dnia 30 czerwca 2021 r. (zob. sekcja 5 poniżej), prawdopodobnie dużą liczbę zainteresowanych stron oraz fakt, że otrzymają one możliwość przedstawienia uwag w odniesieniu do oświadczeń innych stron, co da im wystarczające możliwości do obrony i przedstawienia ich opinii, Komisja zamierza przeprowadzić dochodzenie w formie pisemnej, bez organizowania posiedzeń wyjaśniających, chyba że zainteresowane strony mogą wykazać, że istnieje szczególna potrzeba ustnego złożenia wyjaśnień.

4.5.
Przekazywanie informacji oraz przedłużenie terminów określonych w niniejszym zawiadomieniu

Co do zasady zainteresowane strony mogą przekazywać informacje wyłącznie w terminach określonych w niniejszym zawiadomieniu. O przedłużenie terminów przewidzianych w niniejszym zawiadomieniu można zwracać się wyłącznie w wyjątkowych okolicznościach, a terminy te mogą zostać przedłużone tylko w należycie uzasadnionych przypadkach. Należycie uzasadnione wyjątkowe przedłużenie terminu składania oświadczeń jest zasadniczo ograniczone do maksymalnie 3 dodatkowych dni.

4.6.
Instrukcje dotyczące składania oświadczeń pisemnych i przesyłania wypełnionych kwestionariuszy oraz korespondencji

Informacje przekazywane Komisji dla celów postępowania w sprawie ochrony handlu muszą być wolne od praw autorskich. Przed przekazaniem Komisji informacji lub danych, które są objęte prawami autorskimi osób trzecich, zainteresowane strony muszą zwrócić się do właściciela praw autorskich o udzielenie specjalnego zezwolenia wyraźnie umożliwiającego: a) wykorzystanie przez Komisję tych informacji i danych dla celów niniejszego postępowania dotyczącego ochrony handlu; oraz b) udostępnienie tych informacji i danych zainteresowanym stronom niniejszego dochodzenia w formie umożliwiającej im wykonywanie ich prawa do obrony.

Wszystkie pisemne oświadczenia dostarczone przez zainteresowane strony, w odniesieniu do których wnioskuje się o traktowanie na zasadzie poufności, należy oznakować "Limited" 4 . Strony przesyłające informacje w toku niniejszego dochodzenia są proszone o uzasadnienie wniosku o traktowanie na zasadzie poufności.

Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/478 5  i art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/755 6  zainteresowane strony przedstawiające informacje oznakowane "Limited" powinny przedłożyć ich streszczenia bez klauzuli poufności, oznakowane "For inspection by interested parties". Streszczenia te powinny być wystarczająco szczegółowe, żeby pozwolić na prawidłowe zrozumienie istoty informacji przekazanych z klauzulą poufności i muszą wpłynąć do Komisji w tym samym czasie co wersja oznakowana "Limited".

Jeżeli strona przekazująca poufne informacje nie wskaże odpowiedniego powodu wniosku o traktowanie na zasadzie poufności lub nie dostarczy streszczenia informacji bez klauzuli poufności w wymaganym formacie i o wymaganej jakości, Komisja może nie uwzględnić takich informacji, chyba że można wykazać w sposób zadowalający z właściwych źródeł, że informacje te są poprawne.

Zainteresowane strony proszone są o przesłanie wszystkich oświadczeń i wniosków - w tym zeskanowanych pełnomocnictw - za pośrednictwem platformy TRON.tdi (https://tron.trade.ec.europa.eu/tron/TDI). Komunikując się za pośrednictwem platformy TRON.tdi lub poczty elektronicznej, zainteresowane strony wyrażają akceptację zasad dotyczących oświadczeń w formie elektronicznej, które zostały zawarte w dokumencie zatytułowanym "CORRESPONDENCE WITH THE EUROPEAN COMMISSION IN TRADE DEFENCE CASES" ("Korespondencja z Komisją Europejską w sprawach dotyczących ochrony handlu"), opublikowanym na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Handlu pod adresem: http:// trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2011/june/tradoc_148003.pdf. Zainteresowane strony muszą podać swoją nazwę, adres, numer telefonu i aktualny adres poczty elektronicznej, a także upewnić się, że podany adres poczty elektronicznej funkcjonuje jako oficjalny adres przedsiębiorstwa, a pocztę elektroniczną sprawdza się codziennie. Po otrzymaniu danych kontaktowych Komisja będzie kontaktowała się z zainteresowanymi stronami wyłącznie za pośrednictwem platformy TRON.tdi lub poczty elektronicznej, chyba że strony te wyraźne zwrócą się o przesyłanie im przez Komisję wszystkich dokumentów za pomocą innego środka komunikacji, a także z wyjątkiem sytuacji, w której charakter przesyłanego dokumentu wymagać będzie zastosowania listu poleconego. Dodatkowe zasady i informacje dotyczące korespondencji z Komisją, w tym zasady składania oświadczeń za pomocą platformy TRON.tdi, zawarto w wyżej wspomnianych instrukcjach dotyczących komunikacji z zainteresowanymi stronami.

Adres Komisji do celów korespondencji:

European Commission

Directorate-General for Trade

Directorate G, unit G5

Office: CHAR 03/66

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

TRON.tdi: https://webgate.ec.europa.eu/tron/tdi

E-mail: TRADE-SAFE009-REVIEW@ec.europa.eu

5.
Harmonogram dochodzenia

Obowiązujący środek wygaśnie w dniu 30 czerwca 2021 r., chyba że zostanie podjęta decyzja o przedłużeniu jego stosowania. W związku z tym wszelkie decyzje wynikające z niniejszego postępowania powinny zostać podjęte przed tą datą.

6.
Brak współpracy

W przypadkach, w których zainteresowana strona nie dostarcza niezbędnych informacji w określonych terminach albo znacznie utrudnia dochodzenie, istnieje możliwość dokonania ustaleń na podstawie dostępnych faktów, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/478 i art. 3 rozporządzenia (UE) 2015/755. W przypadku ustalenia, że zainteresowana strona dostarczyła nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, informacje te mogą zostać pominięte, a ustalenia mogą być dokonywane na podstawie dostępnych faktów.

7.
Rzecznik praw stron

Rzecznik praw stron pośredniczy w kontaktach między zainteresowanymi stronami i służbami Komisji prowadzącymi dochodzenie. Rzecznik praw stron rozpatruje wnioski o dostęp do akt, spory dotyczące poufności dokumentów, wnioski o przedłużenie terminów i wszelkie inne wnioski dotyczące prawa do obrony zainteresowanych stron i osób trzecich, jakie mogą się pojawić w toku postępowania.

Zainteresowane strony mogą wystąpić o interwencję rzecznika praw stron. Co do zasady te interwencje są ograniczone do kwestii, które pojawiły się w trakcie bieżącego postępowania przeglądowego.

Wniosek o interwencję rzecznika praw stron należy sporządzić na piśmie, podając uzasadnienie. Zainteresowane strony proszone są o przestrzeganie terminów określonych w sekcjach 4.1-4.3 niniejszego zawiadomienia w odniesieniu do przekazywania Komisji oświadczeń w przypadku wniosków o interwencję rzecznika praw stron. W przypadku przedłożenia takich wniosków po terminie rzecznik praw stron może również zapoznać się z ich uzasadnieniem, mając na uwadze interes dobrej administracji i terminowe zakończenie dochodzenia.

Dodatkowe informacje i dane kontaktowe zainteresowane strony mogą uzyskać na stronach internetowych DG ds. Handlu dotyczących rzecznika praw stron: http://ec.europa.eu/trade/trade-policy-and-you/contacts/hearing-officer/.

8.
Przetwarzanie danych osobowych

Wszelkie dane osobowe zgromadzone podczas dochodzenia będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 .

Nota na temat ochrony danych, za pośrednictwem której informuje się wszystkie osoby fizyczne o przetwarzaniu danych osobowych w ramach działań Komisji w zakresie ochrony handlu, jest dostępna na stronie internetowej DG ds. Handlu: http://trade.ec.europa.eu/doclib/html/157639.htm

ZAŁĄCZNIK

Numer kategorii produktu Kategoria produktu
1 Walcowane na gorąco arkusze i taśmy ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
2 Walcowane na zimno arkusze ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
3.A Blachy elektrotechniczne (inne niż blachy elektrotechniczne teksturowane)
3.B
4.A Produkty walcowane płaskie z powłokami metalowymi
4.B
5 Produkty walcowane płaskie z powłokami organicznymi
6 Wyroby cynowane
7 Blachy quarto ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
8 Walcowane na gorąco arkusze i taśmy ze stali nierdzewnej
9 Walcowane na zimno arkusze i taśmy ze stali nierdzewnej
10 Walcowana na gorąco blacha quarto ze stali nierdzewnej
12 Pręty zwykłej jakości i kształtowniki lekkie ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
13 Pręty zbrojeniowe
14 Pręty i kształtowniki lekkie ze stali nierdzewnej
15 Walcówka ze stali nierdzewnej
16 Walcówka ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej
17 Kątowniki, kształtowniki i profile z żeliwa lub stali niestopowej
18 Ścianka szczelna
19 Elementy konstrukcyjne torów kolejowych lub tramwajowych
20 Rury gazowe
21 Profile zamknięte
22 Nierdzewne przewody rurowe i rury, bez szwu
24 Inne przewody rurowe bez szwu
25A Duże przewody rurowe spawane
25B
26 Inne rury spawane
27 Sztaby ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej wykończone na zimno
28 Drut ze stali niestopowej
1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/159 z dnia 31 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali (Dz.U. L 31 z 1.2.2019, s. 27).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/478 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu (Dz. U. L 83 z 27.3.2015, s. 16).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33).
4 Dokument oznakowany "Limited" jest uważany za dokument poufny zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/478, art. 5 rozporządzenia (UE) 2015/755 oraz art. 3.2 Porozumienia WTO w sprawie środków ochronnych. Jest on także dokumentem chronionym zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
5 Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 16.
6 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024