Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych.

Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

(2021/C 66/10)

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2021 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1.
WYSOKO OCENIA stałą konstruktywną współpracę w kwestiach podatkowych, jaką unijna Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej), zwana dalej Grupą ds. Kodeksu Postępowania, nawiązała z większością jurysdykcji na całym świecie w celu promowania na szczeblu globalnym zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych;
2.
Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE, że dzięki podjęciu aktywnych działań w uzgodnionych terminach w odpowiednich jurysdykcjach poczyniono postępy w eliminowaniu braków stwierdzonych przez Grupę ds. Kodeksu Postępowania. i PODKREŚLA, że takie działania przyczyniają się do wzmocnienia mechanizmów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, sprawiedliwego opodatkowania, globalnej przejrzystości podatkowej oraz zwalczania oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, zarówno na szczeblu unijnym, jak i globalnym;
3.
UZNAJE, że trwająca pandemia COVID-19 w dalszym ciągu wywiera wpływ na zdolność wielu jurysdykcji do podejmowania nowych zobowiązań lub realizowania tych, które zostały podjęte w przeszłości, a także na ogólne metody pracy Grupy ds. Kodeksu Postępowania;
4.
ZACHĘCA tę grupę do czynienia dalszych postępów, jeśli chodzi o wszystkie nierozstrzygnięte kwestie, na które miała wpływ pandemia COVID-19, z myślą o ich jak najszybszym rozwiązaniu, oraz do rozpoczęcia - w stosownym czasie - dyskusji na temat ewentualnych próśb o podjęcie zobowiązań przez jurysdykcje;
5.
WYRAŻA UBOLEWANIE, że niektóre jurysdykcje nie podjęły wystarczających kroków, by zrealizować swoje zobowiązania w uzgodnionym terminie, ani nie podjęły konstruktywnego dialogu, który mógłby doprowadzić do takich zobowiązań, i ZACHĘCA te jurysdykcje do podjęcia współpracy z Grupą ds. Kodeksu Postępowania w celu rozwiązania pozostałych kwestii;
6.
W szczególności UBOLEWA nad tym, że Turcja nie poczyniła istotnych postępów w skutecznym wdrażaniu automatycznej wymiany informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi UE, a tym samym nie wypełniła jeszcze wszystkich zobowiązań, jakie podjęła w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, jak określono w sprawozdaniu Grupy ds. Kodeksu Postępowania; PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI, że uruchomiono wymianę informacji z 21 państwami członkowskimi UE i że od 2022 r. ma się ona rozpocząć z 5 państwami członkowskimi UE; UBOLEWA nad tym, że nie przedstawiono dowodów na to, że Turcja faktycznie przekazała dane do któregokolwiek z państw członkowskich; PODKREŚLA, że nie poczyniono postępów, jeśli chodzi o wymianę informacji z jednym z państw członkowskich; POWTARZA, że skuteczna wymiana informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi jest jednym z warunków wypełnienia przez Turcję kryterium 1.1 przewidzianego w unijnym wykazie zgodnie z konkluzjami Rady z lutego 2020 r.; APELUJE do Turcji o podjęcie do dnia 31 maja 2021 r. pełnego zobowiązania na wysokim szczeblu politycznym do skutecznego uruchomienia do dnia 30 czerwca 2021 r. współpracy w zakresie automatycznej wymiany informacji z pozostałymi 6 państwami członkowskimi. W przypadku wszystkich 27 państw członkowskich informacje za rok obrachunkowy 2019 muszą zostać wysłane nie później niż do dnia 1 września 2021 r., a informacje za lata obrachunkowe 2020 i 2021 muszą zostać wysłane zgodnie z kalendarzem OECD dotyczącym automatycznej wymiany informacji, a w każdym przypadku nie później niż, odpowiednio, do dnia 30 września 2021 r. i 30 września 2022 r.; STWIERDZA, że niedotrzymanie dowolnego z pięciu określonych powyżej terminów będzie oznaczać, że Turcja spełnia warunki umieszczenia w wykazie zawartym w załączniku I w ramach kryterium 1.1; ZWRACA SIĘ do Grupy ds. Kodeksu Postępowania o przekazanie Turcji tego apelu, o dalsze monitorowanie postępów w zakresie skutecznej wymiany informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi i o informowanie Rady o rozwoju sytuacji w tym zakresie, a jednocześnie o utrzymanie dialogu z Turcją w tej sprawie, oraz STWIERDZA, że w październiku 2021 r. Rada podejmie konieczną decyzję w sprawie umieszczenia w wykazie w oparciu o przygotowaną przez Grupę analizę wypełnienia przez Turcję podjętych zobowiązań i ponownie przeanalizuje tę decyzję po upływie odnośnego wymienionego powyżej terminu;
7.
ZATWIERDZA sprawozdanie Grupy ds. Kodeksu Postępowania przedstawione w dok. 6223/21;
8.
ZATWIERDZA w związku z tym zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, zwany dalej unijnym wykazem, przedstawiony w załączniku I;
9.
ZATWIERDZA przedstawiony w załączniku II aktualny stan realizacji podjętych przez jurysdykcje współpracujące zobowiązań do wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych;
10.
ZWRACA SIĘ do instytucji i państw członkowskich UE, stosownie do sytuacji, by nadal uwzględniały zmieniony unijny wykaz przedstawiony w załączniku I w polityce zagranicznej, stosunkach gospodarczych i współpracy na rzecz rozwoju z odnośnymi państwami trzecimi, bez uszczerbku dla odpowiednich sfer kompetencji państw członkowskich i Unii wynikających z Traktatów.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

1.
Samoa Amerykańskie

Samoa Amerykańskie nie stosuje żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązało się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani nie zobowiązało się, że zajmie się tymi kwestiami.

2.
Anguilla

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Anguilla nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

3.
Dominika

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Dominika nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

4.
Fidżi

Fidżi nie jest członkiem Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, nie przystąpiło do otwartych ram w zakresie BEPS, nie wdrożyło minimalnego standardu dotyczącego przeciwdziałania BEPS, ani nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

5.
Guam

Guam nie stosuje żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązał się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

6.
Palau

Palau nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

7.
Panama

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Panama nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

8.
Samoa

Samoa stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

9.
Seszele

Seszele stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe i nie rozwiązały jeszcze tych kwestii.

Ponadto od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Seszele nie otrzymały oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązały jeszcze tej kwestii.

10.
Trynidad i Tobago

Trynidad i Tobago nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych nie otrzymał oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, i nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

11.
Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych

Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych nie stosują żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisały ani nie ratyfikowały, nawet poprzez jurysdykcję, której są terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, nie zobowiązały się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmą się tymi kwestiami.

12.
Vanuatu

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Vanuatu nie otrzymało oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, wspiera struktury typu offshore i uzgodnienia mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej transakcji, i nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

ZAŁĄCZNIK  II

Aktualny stan współpracy z UE w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych

1.
Przejrzystość
1.1.
Zobowiązanie do wdrożenia automatycznej wymiany informacji albo poprzez podpisanie wielostronnej umowy między właściwymi organami, albo poprzez umowy dwustronne

Oczekuje się, że następująca jurysdykcja podejmie zobowiązanie na wysokim szczeblu politycznym do dnia 31 maja 2021 r. i faktycznie uruchomi współpracę w zakresie automatycznej wymiany informacji ze wszystkimi 27 państwami członkowskimi do dnia 30 czerwca 2021 r. zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w pkt 6 niniejszych konkluzji Rady.

Turcja

1.2.
Członkostwo w Światowym Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych i satysfakcjonująca ocena odnośnie do wymiany informacji na wniosek

Następująca jurysdykcja, która zobowiązała się uzyskać wystarczającą ocenę do końca 2018 r., oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych:

Turcja

Następujący kraj rozwijający się nieposiadający centrum finansowego, który zobowiązał się uzyskać wystarczającą ocenę do końca 2019 r., oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych:

Botswana

Następująca jurysdykcja oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych:

Barbados

1.3.
Podpisanie i ratyfikacja wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, lub sieci umów obejmującej wszystkie państwa członkowskie UE

Następującym krajom rozwijającym się nieposiadającym centrum finansowego, które poczyniły istotne postępy, jeśli chodzi o wypełnianie swoich zobowiązań, przyznano czas do dnia 31 grudnia 2020 r. na podpisanie wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych i do dnia 31 grudnia 2021 r. na jej ratyfikację:

Botswana, Eswatini, Jordania, Tajlandia

Następującemu krajowi rozwijającemu się nieposiadającemu centrum finansowego, który poczynił postępy, jeśli chodzi o wypełnianie swojego zobowiązania, przyznano czas do dnia 30 kwietnia 2021 r. na podpisanie wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych i do dnia 31 grudnia 2021 r. na jej ratyfikację:

Malediwy

2.
Sprawiedliwe opodatkowanie
2.1.
Istnienie szkodliwych systemów podatkowych

Następującej jurysdykcji, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia swojego szkodliwego systemu podatkowego do końca 2019 r., lecz której działanie to uniemożliwiły opóźnienia proceduralne w ramach Forum OECD ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych, przyznano czas do końca 2021 r. na dostosowanie swoich przepisów:

Australia

Następującej jurysdykcji, która wykazała wymierne postępy w realizacji podjętego zobowiązania do zmiany lub zniesienia swojego szkodliwego systemu podatkowego, przyznano czas do dnia 31 grudnia 2021 r. na dostosowanie swoich przepisów:

Jordania

Następującej jurysdykcji, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia swojego szkodliwego systemu podatkowego, przyznano czas do dnia 31 grudnia 2022 r. na dostosowanie swoich przepisów:

Jamajka.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.66.40

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych.
Data aktu: 22/02/2021
Data ogłoszenia: 26/02/2021
Data wejścia w życie: 22/02/2021