Stałe izby.

Decyzja w sprawie stałych izb
(2021/C 59/07)

KOLEGIUM PROKURATURY EUROPEJSKIEJ (EPPO),

Uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej ("EPPO") 1 , zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie EPPO", w szczególności jego art. 10 ust. 1,

uwzględniając regulamin wewnętrzny przyjęty przez kolegium EPPO 2  w dniu 12 października 2020 r., w szczególności jego art. 15 i 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prokuratura Europejska powinna ustanowić stałe izby w celu monitorowania i ukierunkowania prowadzonych przez nią postępowań przygotowawczych oraz wnoszonych i popieranych przez nią oskarżeń, a także w celu zapewnienia koordynacji postępowań przygotowawczych i oskarżeń w sprawach transgranicznych oraz wykonywania decyzji kolegium.

(2) Regulamin wewnętrzny EPPO wymaga, aby kolegium przyjęło decyzję określającą liczbę i skład stałych izb oraz podział kompetencji pomiędzy nimi, a także szczegółowe zasady organizacji ich posiedzeń.

(3) Ponadto konieczne jest przyjęcie szczegółowych przepisów wdrażających zasady przydziału spraw stałym izbom, określone w rozporządzeniu w sprawie EPPO i w regulaminie wewnętrznym. Przepisy te powinny opierać się na zasadach losowego przydziału spraw i zrównoważonego podziału obciążenia pracą między stałe izby.

(4) Biorąc pod uwagę potrzebę uwzględnienia rozwoju sytuacji w zakresie praktycznego stosowania niniejszej decyzji po rozpoczęciu działalności EPPO, kolegium powinno ściśle monitorować funkcjonowanie decyzji i oceniać jej skutki z myślą o ewentualnych przyszłych zmianach,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsza decyzja wdraża art. 15 regulaminu wewnętrznego. Ustanawia się w niej stałe izby EPPO, określa się ich liczbę oraz ustanawia się zasady podziału kompetencji między nimi i przydziału spraw.

Artykuł  2

Ustanowienie stałych izb

1. 
Ustanawia się piętnaście stałych izb. Oznacza się je kolejnymi numerami od 1 do 15.
2. 
W zastosowaniu art. 16 ust. 3 regulaminu wewnętrznego każdemu prokuratorowi europejskiemu przydziela się stałe członkostwo w jednej, dwóch lub trzech stałych izbach. Przy przydziale do jednej lub kilku stałych izb uwzględnia się szacowane obciążenie pracą danego prokuratora europejskiego, a przydział ustala się na podstawie:
a)
liczby spraw podlegających nadzorowi danego prokuratora europejskiego i powiązanych zadań, przewidzianych w art. 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EPPO. Przy pierwszym przydziale bierze się pod uwagę przewidywane obciążenie sprawami w pierwszym roku funkcjonowania EPPO;
b)
liczbę delegowanych prokuratorów europejskich podlegających koordynacji danego prokuratora europejskiego zgodnie z art. 34 regulaminu wewnętrznego;
c)
inne szczególne zadania wchodzące w zakres odpowiedzialności danego prokuratora europejskiego i przydzielone mu zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EPPO lub regulaminem wewnętrznym.
3. 
Ponadto przy przydziale zastępców Europejskiego Prokuratora Generalnego do więcej niż jednej stałej izby uwzględnia się obciążenie pracą wynikające z ich obowiązków na mocy art. 11 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie EPPO.
4. 
Europejski Prokurator Generalny i każdy z jego zastępców przewodniczą stałym izbom, których są stałymi członkami.
Artykuł  3

Posiedzenia stałych izb

1. 
Każda stała izba odbywa co do zasady przynajmniej 2 posiedzenia w każdym miesiącu kalendarzowym. Przewodniczący stałej izby ustala daty tych posiedzeń z wyprzedzeniem co najmniej 15 dni.
2. 
Przewodniczący stałej izby może w razie potrzeby zwoływać dodatkowe posiedzenia. Dodatkowe posiedzenia zwołuje się z wyprzedzeniem co najmniej pięciu dni. W pilnych przypadkach posiedzenia mogą być zwoływane, gdy tylko dostępni są stali członkowie i właściwy nadzorujący prokurator europejski, nie później jednak niż w terminie trzech dni.
3. 
Posiedzenia stałych izb nie mogą odbywać się w tym samym czasie co posiedzenia kolegium. Wyjątki dopuszcza się jedynie w pilnych przypadkach, po konsultacji z Europejskim Prokuratorem Generalnym. Przewodniczący stałej izby zmienia termin zwołanego posiedzenia zbieżny z terminem posiedzenia kolegium.
4. 
Ustalając terminy posiedzeń stałej izby, przewodniczący zapewnia koordynację ze stałymi członkami tej izby, odpowiednimi nadzorującymi prokuratorami europejskimi oraz pracownikami Prokuratury Centralnej, o których mowa w art. 7.
Artykuł  4

Przydzielanie spraw stałym izbom

Przydzielanie spraw stałym izbom w przypadkach określonych w art. 32 ust. 5, art. 41 ust. 3, art. 42 ust. 1, art. 47 ust. 2, art. 50 ust. 2 akapit drugi, art. 51 ust. 3 i art. 59 ust. 4 regulaminu wewnętrznego odbywa się zgodnie z następującymi zasadami:

a) 3
 Po rejestracji sprawy zautomatyzowany system zarządzania sprawami EPPO przydziela ją losowo stałej izbie, której stałym członkiem nie jest nadzorujący prokurator europejski. W celu przejęcia sprawę niezwłocznie przydziela się losowo stałej izbie, która ma wyznaczone posiedzenie między trzecim a piątym dniem od zarejestrowania sprawy i której stałym członkiem nie jest nadzorujący prokurator europejski.
b)
Aby umożliwić Europejskiemu Prokuratorowi Generalnemu rozważenie podjęcia środków zgodnie z art. 19 ust. 3 regulaminu wewnętrznego, informuje się go, gdy liczba spraw przydzielonych stałej izbie przekracza o 10 % średnią liczbę spraw przydzielonych poszczególnym stałym izbom.
Artykuł  5

Czasowe wyłączenie z przydzielania nowych spraw

W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania EPPO i równego podziału obciążenia pracą między stałe izby, zgodnie z art. 19 ust. 3 regulaminu wewnętrznego, Europejski Prokurator Generalny może wstrzymać na określony czas przydzielanie nowych spraw jednej lub kilku stałym izbom.

Artykuł  6

Zmiana przydziału spraw

Do celów art. 32 ust. 5 regulaminu wewnętrznego, w przypadku gdy Europejski Prokurator Generalny postanowi powierzyć nadzór nad daną sprawą prokuratorowi europejskiemu z państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym działa dany delegowany prokurator europejski, a ten prokurator europejski jest stałym członkiem stałej izby monitorującej, sprawę niezwłocznie przydziela się innej stałej izbie.

Artykuł  7

Wsparcie stałych izb

1. 
Na podstawie rozporządzenia w sprawie Prokuratury Europejskiej w celu wsparcia prac stałych izb przydziela się odpowiednie zasoby spośród pracowników Prokuratury Europejskiej.
2. 
Przydzieleni pracownicy pomagają przewodniczącemu stałej izby m.in. w organizowaniu porządku obrad, przygotowywaniu protokołów posiedzeń, redagowaniu dokumentów na potrzeby posiedzeń oraz rejestrowaniu decyzji przyjętych przez stałą izbę w zautomatyzowanym systemie zarządzania sprawami.
3. 
Z zastrzeżeniem dostępności zasobów przydział pracowników w celu wsparcia danej stałej izby odbywa się w sposób zapewniający stabilność i ciągłość tego wsparcia.
Artykuł  8

Obecność na posiedzeniu stałej izby osób niebędących jej członkami

1. 
Oprócz osób wskazanych w art. 10 ust. 9 rozporządzenia w sprawie EPPO przewodniczący stałej izby, po konsultacji ze stałymi członkami i odpowiednim nadzorującym prokuratorem europejskim, może zaprosić każdego członka Prokuratury Centralnej, delegowanego prokuratora europejskiego lub pracownika EPPO o udział w posiedzeniu stałej izby w odniesieniu do konkretnych punktów porządku obrad, jeżeli jest to konieczne do umożliwienia stałej izbie podjęcia decyzji.
2. 
W tym samym celu, w wyjątkowych sytuacjach, gdy nie jest to sprzeczne z mającymi zastosowanie przepisami prawa Unii lub prawa krajowego, przewodniczący stałej izby, po konsultacji ze stałymi członkami, odpowiednim nadzorującym prokuratorem europejskim i, w razie potrzeby, delegowanym prokuratorem europejskim prowadzącym sprawę, może zaprosić każdą inną osobę do udziału w posiedzeniu stałej izby.
3. 
Osoby zaproszone zgodnie z ust. 1 i 2 w żadnym wypadku nie mogą być obecne na posiedzeniu stałej izby w czasie narady dotyczącej decyzji.
4. 
Koszty administracyjne związane z zaproszeniami na podstawie niniejszego artykułu pokrywa się z budżetu EPPO. W przypadku gdy zaproszenie pociąga za sobą koszty, o zaproszeniach na mocy niniejszego artykułu powiadamia się dyrektora administracyjnego.
Artykuł  9

Ocena

Kolegium ocenia wpływ niniejszej decyzji na efektywność prac EPPO sześć miesięcy po dacie określonej zgodnie z art. 120 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EPPO.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia przez kolegium.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 25 listopada 2020 r.
W imieniu Kolegium
Laura Codruț a KÖVESI
Europejska Prokurator Generalna
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Dz.U. C 22 z 21.1.2021, s. 3.
3 Art. 4 lit. a) zmieniona przez art. 2 decyzji z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.439.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 listopada 2021 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024