(2021/C 47 I/01)(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (UE) nr 389/2013 z dnia 2 maja 2013 r. ustanawiające rejestr Unii zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, decyzjami nr 280/2004/WE i nr 406/2009/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 i nr 1193/2011 2 , w szczególności jego art. 55 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 28a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE przewidziano tymczasowe odstępstwo od systemu na lata 2013-2023 w odniesieniu do lotów do i z lotnisk znajdujących się w państwach spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz lotów między EOG a regionami najbardziej oddalonymi oraz między różnymi regionami najbardziej oddalonymi. W art. 28a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE przewidziano ponadto, że operatorzy statków powietrznych otrzymują liczbę bezpłatnych uprawnień zmniejszoną proporcjonalnie do ograniczenia obowiązku umarzania uprawnień.
(2) Decyzjami C(2014)9367 3 i C(2015)670 4 Komisja zwróciła się do centralnego administratora dziennika transakcji Unii Europejskiej o wpisanie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Islandii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Cypru, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Norwegii, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa na lata 2013-2016 do dziennika transakcji Unii Europejskiej.
(3) W art. 28a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE nałożono na państwa członkowskie obowiązek opublikowania do dnia 1 września 2018 r. liczby uprawnień do emisji lotniczych przydzielonych każdemu operatorowi statków powietrznych na lata 2017-2023.
(4) W związku z tym państwa członkowskie obliczyły liczbę uprawnień do emisji lotniczych przydzielonych każdemu operatorowi statków powietrznych na lata 2017-2020 i powiadomiły o niej Komisję, zaś Komisja - decyzją C(2017) 2301 5 - zwróciła się do centralnego administratora dziennika transakcji Unii Europejskiej o zamieszczenie odpowiednich tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji w dzienniku transakcji Unii Europejskiej. Funkcja rejestru Unii nie pozwoliła wtedy na zamieszczenie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji na lata po roku 2020.
(5) Art. 28a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE zawiera wymóg, zgodnie z którym liczba uprawnień przydzielonych operatorom statków powietrznych podlega zastosowaniu współczynnika liniowego, o którym mowa w art. 9 dyrektywy.
(6) Zgodnie z art. 9 dyrektywy 2003/87/WE współczynnik liniowy redukcji zmniejszający całkowitą liczbę uprawnień do emisji ustala się na poziomie 2,2 % rocznie, począwszy od 2021 r.
(7) W związku z wygaśnięciem okresu przejściowego określonego w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 6 loty rozpoczynające się lub kończące się na lotniskach znajdujących się w Zjednoczonym Królestwie bądź loty między tymi lotniskami nie podlegają obowiązkom w zakresie sprawozdawczości i zgodności z przepisami w ramach EU ETS od 2021 r. w następstwie tymczasowego odstępstwa określonego w art. 28a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE.
(8) Należy zatem zmienić liczbę uprawnień do emisji lotniczych przydzielonych każdemu operatorowi statków powietrznych na lata 2021-2023 i zamieścić odpowiednie tabele krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych w dzienniku transakcji Unii Europejskiej.
(9) Belgia, Bułgaria, Cypr, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Islandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Norwegia, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia i Szwecja zgłosiły Komisji tabele krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych.
(10) Zdaniem Komisji krajowe tabele rozdziału uprawnień do emisji lotniczych zgłoszone przez Belgię, Bułgarię, Cypr, Czechy, Danię, Niemcy, Estonię, Irlandię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Chorwację, Islandię, Włochy, Łotwę, Litwę, Luksemburg, Węgry, Maltę, Niderlandy, Norwegię, Austrię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowenię, Słowację, Finlandię i Szwecję są zgodne z art. 28a dyrektywy 2003/87/WE. Należy zatem zlecić centralnemu administratorowi wprowadzenie odpowiednich zmian w dzienniku transakcji Unii Europejskiej,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frans TIMMERMANS |
|
Wiceprzewodniczący wykonawczy |
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 122 z 3.5.2013, s. 1.
3 Decyzja Komisji C(2014)9367 z dnia 11 grudnia 2014 r. zlecająca centralnemu administratorowi wpisanie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych Belgii, Bułgarii, Cypru, Czech, Danii, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Malty, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa do dziennika transakcji Unii Europejskiej.
4 Decyzja Komisji C(2015)670 z dnia 12 lutego 2015 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wpisanie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych Niemiec, Włoch i Węgier do dziennika transakcji Unii Europejskiej.
5 Decyzja Komisji C(2017)2301 z dnia 4 kwietnia 2017 r. zlecająca centralnemu administratorowi wpisanie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych Belgii, Bułgarii, Cypru, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Węgier, Malty, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa do dziennika transakcji Unii Europejskiej.
6 Dz.U. C 384 I z 12.11.2019, s. 1.