Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 17 grudnia 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 182/2011 ustanawiającego przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (COM(2017)0085 - C8-0034/2017 - 2017/0035(COD)).

P9_TA(2020)0364
Przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję ***I

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 17 grudnia 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 182/2011 ustanawiającego przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (COM(2017)0085 - C8-0034/2017 - 2017/0035(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(2021/C 445/45)

(Dz.U.UE C z dnia 29 października 2021 r.)

P9_TA(2020)0364

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2) System ustanowiony na mocy rozporządzenia (UE) nr 182/2011 sprawdził się, ogólnie rzecz biorąc, w praktyce i stworzył odpowiednią równowagę instytucjonalną, jeżeli chodzi o rolę Komisji i innych zainteresowanych podmiotów. System ten powinien zatem funkcjonować w dalszym ciągu w formie niezmienionej, z wyjątkiem kilku ukierunkowanych zmian dotyczących konkretnych aspektów procedury na szczeblu komitetu odwoławczego. Celem tych mian jest zapewnienie szerszej odpowiedzialności politycznej i odpowiedzialności za delikatne z politycznego punktu widzenia akty wykonawcze, jednak bez dokonywania zmian odpowiedzialności prawnej i instytucjonalnej za akty wykonawcze w formie wprowadzonej rozporządzeniem (UE) nr 182/2011. (2) Rozporządzenie (UE) nr 182/2011 ogólnie okazało się skuteczne w praktyce i stworzyło odpowiednią równowagę instytucjonalną, jeżeli chodzi o rolę Komisji i innych zainteresowanych podmiotów. Główne elementy tego systemu mogą zatem funkcjonować w dalszym ciągu w formie niezmienionej. Poziom wartości dodanej zapewnianej przez rozporządzenie (UE) nr 182/2011 w odniesieniu do odpowiedniego procesu decyzyjnego nie jest jednak w pełni zadowalający. Konieczne wydają się zatem pewne ukierunkowane zmiany dotyczące konkretnych aspektów procedury na szczeblu komitetu odwoławczego. Celem tych mian jest zapewnienie szerszej odpowiedzialności politycznej i odpowiedzialności za delikatne z politycznego punktu widzenia akty wykonawcze, jednak bez dokonywania zmian odpowiedzialności prawnej i instytucjonalnej za akty wykonawcze w formie wprowadzonej rozporządzeniem (UE) nr 182/2011. Dodatkowym celem niniejszego aktu zmieniającego jest podniesienie świadomości obywateli Unii na temat procedur związanych z aktami wykonawczymi. Aby zwiększyć zaufanie do unijnych instytucji i organów, konieczne jest nie tylko informowanie obywateli Unii o podejmowanych decyzjach, lecz także wyjaśnianie powodów przedmiotowych decyzji tych instytucji i organów.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(3) W szeregu określonych przypadków rozporządzenie (UE) nr 182/2011 przewiduje skierowanie sprawy do komitetu odwoławczego. W praktyce do komitetu odwoławczego zwracano się w przypadkach, gdy w komitecie nie osiągnięto kwalifikowanej większości w ramach procedury sprawdzającej, która to większość przemawiałaby za projektem lub przeciwko niemu, a tym samym wystąpiła sytuacja braku opinii. W większości przypadków sytuacja ta miała miejsce w odniesieniu do kwestii związanych z organizmami modyfikowanymi genetycznie oraz genetycznie modyfikowaną żywnością i paszą, a także środkami ochrony roślin. (3) W szeregu określonych przypadków rozporządzenie (UE) nr 182/2011 przewiduje skierowanie sprawy do komitetu odwoławczego. W praktyce, w szczególności w odniesieniu do kwestii związanych z organizmami modyfikowanymi genetycznie, genetycznie modyfikowaną żywnością i paszą oraz środkami ochrony roślin, do komitetu odwoławczego zwracano się w przypadkach gdy w komitecie nie osiągnięto kwalifikowanej większości w ramach procedury sprawdzającej, która to większość przemawiałaby za projektem lub przeciwko niemu, a tym samym wystąpiła sytuacja braku opinii.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 3 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(3a) W rezultacie zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 182/2011 do komitetu odwoławczego przekazano tylko niewielką liczbę spraw, których dotyczy przedmiotowy akt zmieniający.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4) Doświadczenie pokazało, że w przeważającej większości przypadków wynik komitetu badającego projekt powtarzał się na poziomie komitetu odwoławczego, a wynikiem był brak opinii. Komitet odwoławczy nie zdołał zatem pomóc w uzyskaniu jasności odnośnie do stanowiska państw członkowskich. (4) Doświadczenie pokazało, że w przeważającej większości przypadków wynik komitetu badającego projekt powtarzał się na poziomie komitetu odwoławczego, a wynikiem był brak opinii. Komitet odwoławczy nie zdołał zatem pomóc w uzyskaniu jasności odnośnie do stanowiska państw członkowskich ani zaradzić brakowi opinii w procedurze sprawdzającej. W rozporządzeniu (UE) nr 182/2011 postanowiono, że w takich sytuacjach Komisja może przyjąć projekt aktu wykonawczego, pozostawiając Komisji określenie w imieniu państw członkowskich potrzeby i sposobu zagwarantowania skutecznego wdrożenia prawodawstwa.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5) W rozporządzeniu (UE) nr 182/2011 postanowiono, że w takich sytuacjach Komisja może przyjąć projekt aktu wykonawczego, pozostawiając tym samym Komisji swobodę uznania. skreśla się

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6) Ta swoboda uznania jest jednak znacznie ograniczona w przypadkach dotyczących udzielania zezwoleń na produkty lub substancje, jak na przykład w obszarze genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, jako że Komisja ma obowiązek podjąć decyzję w rozsądnym terminie i nie może wstrzymać się od jej podjęcia. (6) Ta swoboda uznania jest jednak znacznie ograniczona w przypadkach dotyczących udzielania zezwoleń na produkty lub substancje, jak na przykład w obszarze genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, jako że Komisja ma obowiązek podjąć decyzję w rozsądnym terminie i nie może wstrzymać się od jej podjęcia. W związku z tym Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich podkreślił w swojej decyzji w sprawie 1582/2014, że Komisja musi przestrzegać obowiązujących przepisów dotyczących terminów udzielenia zezwolenia na wprowadzenie organizmów zmodyfikowanych genetycznie.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(7) Komisja jest uprawniona do podejmowania decyzji w takich sprawach, jednak ze względu na szczególną wagę kwestii, których dotyczą decyzje, państwa członkowskie również powinny w pełnym zakresie zrealizować swoją odpowiedzialność związaną z procesem decyzyjnym. Nie dzieje się tak jednak w sytuacji, gdy państwa członkowskie nie są w stanie osiągnąć kwalifikowanej większości, ze względu na - między innymi - wysoką liczbę przedstawicieli wstrzymujących się od głosu lub nieobecnych w momencie głosowania. (7) Komisja ma uprawnienia do podejmowania decyzji w takich sprawach, jednak ze względu na szczególną wagę kwestii, których dotyczą decyzje, państwa członkowskie również powinny przyjąć na siebie większą odpowiedzialność w procesie decyzyjnym. Jeżeli akt podstawowy dotyczy ochrony zdrowia lub bezpieczeństwa ludzi, zwierząt lub roślin, a państwa członkowskie nie są w stanie osiągnąć kwalifikowanej większości opowiadającej się za projektem aktu wykonawczego o przyznanie zezwolenia dla danego produktu lub danej substancji, powinno się uznać, że takie zezwolenie nie zostało udzielone.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 8

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(8) Dla zwiększenia wartości dodanej komitetu odwoławczego należy zatem wzmocnić jego rolę, wprowadzając możliwość odbycia kolejnego posiedzenia komitetu odwoławczego w sytuacji, gdy nie została wydana żadna opinia. Odpowiednim poziomem reprezentacji na kolejnym posiedzeniu komitetu odwoławczego powinien być poziom ministerialny, co pozwoli na przeprowadzenie debaty politycznej. Aby organizacja takiego kolejnego posiedzenia była możliwa, należy przedłużyć termin, jakim dysponuje komitet odwoławczy na wydanie opinii. (8) Dla zwiększenia wartości dodanej komitetu odwoławczego należy zatem wzmocnić jego rolę, wprowadzając możliwość odbycia kolejnego posiedzenia komitetu odwoławczego w sytuacji, gdy nie została wydana żadna opinia. Odpowiednim poziomem reprezentacji na kolejnym posiedzeniu komitetu odwoławczego powinien być wystarczająco wysoki poziom polityczny, np. poziom ministerialny, co pozwoli na przeprowadzenie debaty politycznej. Aby organizacja takiego kolejnego posiedzenia była możliwa, należy przedłużyć termin, jakim dysponuje komitet odwoławczy na wydanie opinii. Takie przedłużenie powinno być jednak przyznane jedynie na krótki okres.

Poprawka 9

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 10

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10) W szczególnych przypadkach Komisja powinna mieć możliwość zwrócenia się do Rady, aby ta wskazała swoje stanowisko i orientację w odniesieniu do szerszych skutków braku opinii, w tym instytucjonalnych, prawnych, politycznych i międzynarodowych. Komisja powinna uwzględnić stanowisko wyrażone przez Radę w ciągu trzech miesięcy od daty przekazania sprawy. W uzasadnionych przypadkach Komisja może, odsyłając sprawę, wskazać krótszy termin. (10) W szczególnych przypadkach Komisja powinna mieć możliwość zwrócenia się do Parlamentu Europejskiego i Rady o wskazanie stanowiska i orientacji w odniesieniu do szerszych skutków braku opinii, w tym instytucjonalnych, prawnych, ekonomicznych, politycznych i międzynarodowych. Komisja powinna uwzględnić stanowisko wyrażone przez Parlament Europejski i Radę w ciągu trzech miesięcy od daty przekazania sprawy. W uzasadnionych i pilnych przypadkach Komisja może, odsyłając sprawę, wskazać krótszy termin. Stanowiska wyrażone przez Parlament Europejski i Radę należy również przesłać bez zbędnej zwłoki Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu oraz, w stosownych przypadkach, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 10 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10a) W przypadkach, gdy trudne byłoby uzyskanie pozytywnej opinii od państw członkowskich w związku z szeregiem podobnych projektów aktów wykonawczych, należy rozważyć dokonanie przeglądu uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji w odpowiednich aktach podstawowych.

Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 11

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11) Należy zwiększyć przejrzystość głosowania przedstawicieli państw członkowskich na szczeblu komitetu odwoławczego i upublicznić sposób głosowania poszczególnych przedstawicieli państw członkowskich. (11) Należy zwiększyć przejrzystość głosowania przedstawicieli państw członkowskich na wszystkich etapach procedury doradczej i procedury sprawdzającej i upublicznić sposób głosowania poszczególnych przedstawicieli państw członkowskich. W przypadku gdy akt dotyczy szczególnie wrażliwych obszarów, takich jak ochrona konsumentów, zdrowia lub bezpieczeństwa ludzi, zwierząt lub roślin bądź ochrona środowiska, przedstawiciele państw członkowskich powinni podawać istotne w konkretnej sprawie i szczegółowe powody głosowania i wstrzymania się od głosu. Komisja powinna również przekazywać informacje na temat składu komitetów wraz z wykazami obecnych osób oraz organów i organizacji, do których należą te osoby, jak również porządków posiedzeń oraz omawianych dokumentów i projektów tekstów.

Poprawka 12

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 11 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11a) Aby zwiększyć świadomość i zrozumienie procedury wśród obywateli Unii oraz zwiększyć jej widoczność, przedstawiciel każdego państwa członkowskiego powinien podać powody swojego głosowania lub wstrzymania się od głosu lub swojej ewentualnej nieobecności.

Poprawka 13

Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 11 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11b) Należy zwiększyć dostępność rejestru i wprowadzić
zmiany w jego treści w celu zapewnienia większej przejrzystości procesu decyzyjnego, w szczególności poprzez dodanie większej ilości informacji na temat tego procesu. Poprawa funkcji wyszukiwania w rejestrze w celu umożliwienia wyszukiwania według obszaru polityki byłaby w tym względzie zasadniczym usprawnieniem.

Poprawka 14

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 3 - ustęp 7 - akapit 6

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
"Jeżeli komitet odwoławczy nie wydał opinii zgodnie z art. 6 ust. 3 akapit drugi, przewodniczący może podjąć decyzję o zwołaniu kolejnego posiedzenia komitetu odwoławczego na szczeblu ministerialnym. W takich sytuacjach komitet odwoławczy wydaje opinię w ciągu trzech miesięcy od pierwszego przekazania sprawy."; "Jeżeli komitet odwoławczy nie wydał opinii zgodnie z art. 6 ust. 3 akapit drugi, przewodniczący zwykła większość państw członkowskich może podjąć decyzję o zwołaniu kolejnego posiedzenia komitetu odwoławczego na wystarczająco wysokim szczeblu politycznym, np. ministerialnym. W takich sytuacjach komitet odwoławczy wydaje opinię w ciągu trzech miesięcy od pierwszego przekazania sprawy.";

Poprawka 15

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera b

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 6 - ustęp 3 a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
"3a. Jeżeli w komitecie odwoławczym nie wydano opinii, Komisja może przekazać sprawę do Rady w celu uzyskania opinii wskazującej jej stanowisko i orientację w odniesieniu do szerszych skutków braku opinii, w tym skutków instytucjonalnych, prawnych, politycznych i międzynarodowych. Komisja uwzględnia stanowisko wyrażone przez Radę w ciągu trzech miesięcy od daty przekazania sprawy. W uzasadnionych przypadkach Komisja może, odsyłając sprawę, wskazać krótszy termin."; "3a. Jeżeli w komitecie odwoławczym nie wydano opinii, Komisja może przekazać sprawę do Parlamentu Europejskiego i Rady w celu uzyskania opinii wskazującej ich stanowiska i orientacje w odniesieniu do szerszych skutków braku opinii, w tym skutków instytucjonalnych, prawnych, ekonomicznych, politycznych i międzynarodowych w wyniku głosowania w komitecie odwoławczym. Komisja uwzględni stanowisko wyrażone przez Parlament Europejski i Radę w ciągu trzech miesięcy od daty przekazania sprawy. W uzasadnionych i pilnych przypadkach Komisja może, odsyłając sprawę, wskazać krótszy termin. Stanowiska wyrażone przez Parlament Europejski i Radę należy również przesłać bez zbędnej zwłoki Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu oraz, w stosownych przypadkach, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.";

Poprawka 16

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera b a (nowa)

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 6 - ustęp 4 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ba) dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 w przypadku gdy akt podstawowy dotyczy ochrony zdrowia lub bezpieczeństwa ludzi, zwierząt lub roślin, a projekt aktu wykonawczego przewiduje udzielenie zezwolenia dla danego produktu lub danej substancji, takiego zezwolenia udziela się tylko wtedy, gdy głosowanie zgodnie z ust. 1 skutkuje wydaniem pozytywnej opinii.

Akapit pierwszy nie narusza prawa Komisji do przedstawienia zmienionego projektu aktu wykonawczego dotyczącego tej samej sprawy.";

Poprawka 17

Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 - litera b b (nowa)

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 6 - ustęp 4 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
bb) dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4b. Przedstawiciele państw członkowskich podają powody głosowania lub wstrzymania się od głosu zgodnie z ust. 1 lub powody niewzięcia udziału w głosowaniu.

W przypadku gdy akt dotyczy szczególnie wrażliwych obszarów, takich jak ochrona konsumentów, zdrowia lub bezpieczeństwa ludzi, zwierząt lub roślin bądź ochrona środowiska, przedstawiciele państw członkowskich podają istotne w konkretnej sprawie, szczegółowe powody głosowania lub wstrzymania się od głosu.";

Poprawka 18

Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera -a (nowa)

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 10 - ustęp 1 - litera b

Tekst obowiązujący Poprawka
-a) ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:
Tekst obowiązujący Poprawka
b) porządki dzienne posiedzeń komitetów; "b) porządki dzienne posiedzeń komitetów, w tym projekty tekstów, co do których trzeba podjąć decyzję, i dokumenty, które trzeba omówić;";

Poprawka 19

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera -a a (nowa)

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 10 - ustęp 1 - litera c

Tekst obowiązujący Poprawka
c) sprawozdania zbiorcze wraz z wykazami organów i organizacji, do których należą przedstawiciele wyznaczeni przez państwa członkowskie; -aa) ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) sprawozdania zbiorcze wraz z wykazami osób obecnych na posiedzeniach oraz z wykazami organów i organizacji, do których należą te osoby wyznaczone przez państwa członkowskie;";

Poprawka 20

Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera a

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 10 - ustęp 1 - litera e

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
"e) wyniki głosowania, w tym w przypadku komitetu odwoławczego, głosy wyrażone przez przedstawicieli każdego państwa członkowskiego;"; "e) wyniki głosowania, w tym głosy wyrażone przez przedstawicieli każdego państwa członkowskiego oraz ewentualne wstrzymanie się od głosu, wraz z powodami głosowania lub wstrzymania się od głosu, a także powody ewentualnej nieobecności na głosowaniu, a w przypadku gdy akt dotyczy szczególnie wrażliwych obszarów, takich jak ochrona konsumentów, zdrowia lub bezpieczeństwa ludzi, zwierząt lub roślin bądź ochrona środowiska, istotne w konkretnej sprawie, szczegółowe powody głosowania lub wstrzymania się od głosu;";

Poprawka 21

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera a a (nowa)

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 10 - ustęp 3

Tekst obowiązujący Poprawka
3. Parlament Europejski i Rada mają dostęp do informacji, o których mowa w ust. 1, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami. aa) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Parlament Europejski i Rada mają dostęp do informacji, o których mowa w ust. 1, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami i bez zbędnej zwłoki";

Poprawka 22

Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera b

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 10 - ustęp 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
"5. W rejestrze podaje się odesłania do wszystkich dokumentów, o których mowa w ust. 1 lit. a)-d), f) i g) oraz informacje, o których mowa w ust. 1 lit. e) i h).". "5. W rejestrze podaje się wszystkie dokumenty i informacje, o których mowa w ust. 1."

Poprawka 23

Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera b a (nowa)

Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 10 - ustęp 5 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ba) dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5a. Funkcja wyszukiwania w rejestrze umożliwia wyszukiwanie według obszaru polityki.";

Poprawka 24

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 a (nowy) Rozporządzenie (UE) nr 182/2011

Artykuł 11

Tekst obowiązujący Poprawka
Artykuł 11

Uprawnienia kontrolne Parlamentu Europejskiego i Rady

W przypadku gdy akt podstawowy został przyjęty zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, Parlament Europejski albo Rada mogą w każdym momencie wskazać Komisji, że w ich opinii projekt aktu wykonawczego przekracza uprawnienia wykonawcze przewidziane w akcie podstawowym. W takim przypadku Komisja dokonuje przeglądu projektu aktu wykonawczego, uwzględniając wyrażone stanowiska, oraz informuje Parlament Europejski i Radę o tym, czy zamierza podtrzymać, zmienić lub wycofać projekt aktu wykonawczego.

3a) art. 11 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 11

Uprawnienia kontrolne Parlamentu Europejskiego i Rady

W przypadku gdy akt podstawowy został przyjęty zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, Parlament Europejski albo Rada mogą w każdym momencie wskazać Komisji, że w ich opinii projekt aktu wykonawczego przekracza uprawnienia wykonawcze przewidziane w akcie podstawowym lub jest sprzeczny z celami aktu podstawowego. W takim przypadku Komisja dokonuje przeglądu projektu aktu wykonawczego, uwzględniając wyrażone stanowiska oraz informuje Parlament Europejski i Radę o tym, czy zamierza podtrzymać, zmienić lub wycofać projekt aktu wykonawczego.

Ponadto, jeżeli Parlament Europejski albo Rada uzna za stosowne dokonanie przeglądu przekazania uprawnień wykonawczych Komisji na mocy aktu podstawowego, mogą w każdej chwili zwrócić się do Komisji o przedłożenie wniosku o zmianę aktu podstawowego."

Poprawka 25

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do toczących się procedur, w których komitet odwoławczy wydał już opinię w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do procedur rozpoczętych po dacie jego wejścia w życie.
1 Sprawa została odesłana do komisji przedmiotowo właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.445.257

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 17 grudnia 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 182/2011 ustanawiającego przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (COM(2017)0085 - C8-0034/2017 - 2017/0035(COD)).
Data aktu: 29/10/2021
Data ogłoszenia: 29/10/2021