Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji sprawie M.9564 - LSEG/Refinitiv Business - Sprawozdawca: Węgry.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2020 r.
dotycząca wstępnego projektu decyzji sprawie M.9564 - LSEG/Refinitiv Business

Sprawozdawca: Węgry

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2021/C 434/03)

(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2021 r.)

Jurysdykcja

1. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

2. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynki produktowe

3. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przedstawionym przez Komisję określeniem następujących właściwych rynków produktowych:

a) świadczenie elektronicznych usług obrotu EGB;

b) świadczenie usług obrotu obligacjami innymi niż EGB;

c) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do obligacji gotówkowych;

d) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do transakcji repo;

e) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu instrumentami pochodnymi na stopę procentową;

f) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu produktami walutowymi;

g) świadczenie usług obrotu instrumentami pochodnymi na indeksy akcyjne;

h) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową;

i) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji produktami walutowymi;

j) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do towarowych instrumentów pochodnych;

k) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do swapów ryzyka kredytowego;

l) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów pochodnych na akcje;

m) świadczenie usług obrotu instrumentami rynku kasowego;

n) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów rynku kasowego;

o) skonsolidowane zasilanie danymi w czasie rzeczywistym (CRTD);

p) usługi desktopowe;

q) dostarczanie danych z systemu obrotu LSE;

r) licencjonowanie brytyjskich indeksów akcyjnych;

s) licencjonowanie walutowych wskaźników referencyjnych;

t) licencjonowanie pozostałych indeksów;

u) identyfikatory papierów wartościowych;

v) systemy klasyfikacji sektorowej;

w) historyczne dane tikowe;

x) skonsolidowane dane cenowe i referencyjne, udostępniane w czasie nierzeczywistym;

y) zasilanie danymi w czasie nierzeczywistym;

z) analizy rynku wtórnego;

aa) prognozy przychodów;

bb) podstawowe dane finansowe spółek;

cc) rejestry publiczne;

dd) dane dotyczące treści w zakresie własności;

ee) dane dotyczące funduszy;

ff) usługi informacyjne;

gg) dane dotyczące APA;

hh) szeregi czasowe danych gospodarczych;

ii) systemy zarządzania zleceniami;

jj) systemy zarządzania realizacją zleceń;

kk) usługi w zakresie informacji regulacyjnych.

Rynki geograficzne

4. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przedstawionym przez Komisję określeniem właściwych rynków geograficznych:

a) świadczenie elektronicznych usług obrotu EGB - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

b) świadczenie usług obrotu obligacjami innymi niż EGB - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

c) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do obligacji gotówkowych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

d) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do transakcji repo - rynek obejmujący EOG;

e) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu instrumentami pochodnymi na stopę procentową - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

f) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu produktami walutowymi - rynek ogólnoświatowy;

g) świadczenie usług obrotu instrumentami pochodnymi na indeksy akcyjne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

h) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

i) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji produktami walutowymi - rynek obejmujący co najmniej EOG;

j) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do towarowych instrumentów pochodnych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

k) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do swapów ryzyka kredytowego - rynek obejmujący co najmniej EOG;

l) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów pochodnych na akcje - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

m) świadczenie usług obrotu instrumentami rynku kasowego - rynek obejmujący co najmniej EOG;

n) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów rynku kasowego - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

o) skonsolidowane zasilanie danymi w czasie rzeczywistym (CRTD) - rynek ogólnoświatowy;

p) usługi desktopowe - rynek ogólnoświatowy;

q) dostarczanie danych z systemu obrotu LSE - rynek ogólnoświatowy;

r) licencjonowanie brytyjskich indeksów akcyjnych - rynek ogólnoświatowy;

s) licencjonowanie walutowych wskaźników referencyjnych - rynek ogólnoświatowy;

t) licencjonowanie pozostałych indeksów - rynek ogólnoświatowy;

u) identyfikatory papierów wartościowych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

v) systemy klasyfikacji sektorowej - rynek ogólnoświatowy;

w) historyczne dane tikowe - rynek ogólnoświatowy;

x) skonsolidowane dane cenowe i referencyjne, udostępniane w czasie nierzeczywistym - rynek ogólnoświatowy;

y) zasilanie danymi w czasie nierzeczywistym - rynek ogólnoświatowy;

z) analizy rynku wtórnego - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

aa) prognozy przychodów - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

bb) podstawowe dane finansowe spółek - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

cc) rejestry publiczne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

dd) dane dotyczące treści w zakresie własności - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

ee) dane dotyczące funduszy - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

ff) usługi informacyjne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

gg) dane dotyczące APA - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

hh) szeregi czasowe danych gospodarczych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

ii) systemy zarządzania zleceniami - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

jj) systemy zarządzania realizacją zleceń - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

kk) usługi w zakresie informacji regulacyjnych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG.

Ocena wpływu na konkurencję

5. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku świadczenia elektronicznych usług obrotu europejskimi obligacjami skarbowymi.

6. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na wszystkich pozostałych rynkach, na których występują skutki horyzontalne.

7. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku ze skutkami niehoryzontalnymi z następujących względów:

a) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych z systemu obrotu LSE (wyższy szczebel) oraz CRTD (niższy szczebel) w wyniku wzmocnienia swojej pozycji dominującej;

b) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych z systemu obrotu LSE (wyższy szczebel) oraz do usług desktopowych (niższy szczebel);

c) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych w odniesieniu do brytyjskich wskaźników akcyjnych (wyższy szczebel) oraz CRTD (niższy szczebel) w wyniku wzmocnienia swojej pozycji dominującej;

d) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania klientom dostępu do brytyjskich wskaźników akcyjnych (wyższy szczebel) oraz do CRTD (niższy szczebel);

e) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do nadużywania informacji o klientach ze szkodą dla konkurujących dostawców CRTD i usług desktopowych, co tym bardziej nasiliłoby znaczące przeszkody dla efektywnej konkurencji, wskazane powyżej w pkt 7.1-7.4;

f) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do utrudniania dostępu podmiotów zewnętrznych do licencjonowania walutowych wskaźników referencyjnych WM/R;

g) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do utrudniania klientom dostępu do świadczenia usług w zakresie pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową (wyższy szczebel) i ich rozliczania (niższy szczebel).

8. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków niehoryzontalnych na wszystkich pozostałych rynkach, na których występują skutki wertykalne.

9. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku z efektami konglomeratowymi wynikającymi z powiązania indeksów FTSE Russell i Refinitiv.

Zobowiązania

10. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania ostateczne zaproponowane przez strony w dniu 26 listopada 2020 r. rozwiewają obawy dotyczące konkurencji, wyrażone w projekcie decyzji. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

11. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że - pod warunkiem całkowitego wypełnienia zobowiązań ostatecznych zaproponowanych przez strony w dniu 26 listopada 2020 r. - zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

12. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że wobec powyższego zgłoszoną transakcję należy uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.434.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji sprawie M.9564 - LSEG/Refinitiv Business - Sprawozdawca: Węgry.
Data aktu: 13/01/2021
Data ogłoszenia: 27/10/2021