Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (2020/2549(RSP)).

Przegląd wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej

P9_TA(2020)0199

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (2020/2549(RSP))

(2021/C 371/09)

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę", zmieniające rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 2 ,

- uwzględniając stanowisko Parlamentu przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 17 kwietnia 2019 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 ustanawiającego instrument "Łącząc Europę" 3  oraz apel Parlamentu o poddanie przeglądowi rozporządzenia (UE) nr 347/2013 w sprawie transeuropejskich sieci energetycznych (TEN-E) w świetle obecnych celów Unii Europejskiej w zakresie klimatu i energii,

- uwzględniając decyzję Rady (UE) 2016/1841 z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 października 2017 r. w sprawie konferencji klimatycznej ONZ w 2017 r. (COP23) w Bonn (Niemcy) 5 ,

- uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego pt. "Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki" (COM(2018)0773),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 października 2018 r. w sprawie konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu w 2018 r. w Katowicach, Polska (COP24) 6 ,

- uwzględniając pakiet legislacyjny "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków",

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu 2019 (COP25) w Madrycie (Hiszpania) 7 ,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 12 grudnia 2019 r., w których wyrażono poparcie dla celu osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie alarmującej sytuacji klimatycznej i środowiskowej 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając kryteria kredytowania energetyki stosowane przez Europejski Bank Inwestycyjny,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 9 ,

- uwzględniając art. 172 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (O-000012/2020 - B9-0008/2020),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 oraz art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii,

A. mając na uwadze, że w rozporządzeniu (UE) nr 347/2013 w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (zwanym dalej rozporządzeniem TEN-E) ustanowiono zasady terminowego rozwoju i interoperacyjności sieci TEN-E z myślą o osiągnięciu celów unijnej polityki energetycznej;

B. mając na uwadze, że w rozporządzeniu TEN-E określono priorytetowe korytarze i obszary tematyczne transeuropejskiej infrastruktury energetycznej oraz zapewniono wytyczne dotyczące wyboru projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania; mając na uwadze, że rozporządzenie TEN-E stanowi, iż projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania mogą uzyskać wsparcie finansowe ze środków instrumentu "Łącząc Europę" oraz będzie można wobec nich stosować uproszczone procedury udzielania zezwoleń, a także szczególne regulacje, zapewniające dostęp do transgranicznych mechanizmów alokacji kosztów i zachęt oraz większą przejrzystość;

C. mając na uwadze, że pierwsza lista projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, sporządzona w 2013 r. i zawarta w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1391/2013, obejmowała 248 projektów, na drugiej liście, zawartej w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/89, znalazło się 195 projektów, a trzecia lista, ustanowiona w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/540, obejmowała 173 projekty; mając na uwadze, że 31 października 2019 r. Komisja przyjęła czwartą listę projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, na której znalazło się 151 projektów;

D. mając na uwadze, że jak stwierdzono w stanowisku Parlamentu przyjętym w pierwszym czytaniu w dniu 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie instrumentu "Łącząc Europę" na lata 2021-2027, współprawodawcy tymczasowo uzgodnili, że Komisja oceni skuteczność rozporządzenia TEN-E i spójność określonej w nim polityki, między innymi w świetle unijnych celów w zakresie energii i klimatu na 2030 r., długoterminowego zobowiązania UE do obniżenia emisyjności oraz zasady "efektywność energetyczna przede wszystkim"; mając na uwadze, że ocena ta ma zostać przedłożona Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do 31 grudnia 2020 r.;

E. mając na uwadze, że rozporządzenie TEN-E zatwierdzono przez przyjęciem porozumienia paryskiego przewidującego zobowiązanie do utrzymania wzrostu średniej temperatury na świecie o znacznie mniej niż 2 oC powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej i dążenia do ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5 oC powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej;

F. mając na uwadze, że od czasu przyjęcia rozporządzenia TEN-E w 2013 r. szereg wydarzeń znacząco zmienił kontekst polityki energetycznej w Unii;

G. mając na uwadze, że energia odgrywa główną rolę w przechodzeniu na gospodarkę o zerowej emisji gazów cieplarnianych netto, oraz mając na uwadze, że w związku z tym konieczne są działania na rzecz dalszego obniżenia emisyjności systemu energetycznego, aby umożliwić Unii osiągnięcie zeroemisyjności netto najpóźniej do 2050 r., a jednocześnie wspierać transformację w innych sektorach oraz sprostać wzrostowi zapotrzebowania na energię elektryczną;

H. mając na uwadze, że Unia potrzebuje nowoczesnej i wysoce efektywnej infrastruktury energetycznej, która jest dostosowana do przyszłych wyzwań, racjonalna pod względem kosztów i może zapewnić bezpieczeństwo dostaw energii, w tym dywersyfikację tras, źródeł i dostawców, aby osiągnąć cele w zakresie klimatu i energii oraz pobudzić inteligentny i trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu;

I. mając na uwadze, że w rozporządzeniu TEN-E ustalono priorytety transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, które należy zrealizować, aby osiągnąć cele unijnej polityki w zakresie energii i klimatu, oraz określono projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, niezbędne do wdrożenia tych priorytetów;

J. mając na uwadze, że priorytetowe korytarze i obszary oraz kryteria kwalifikowalności powinny być dostosowane do rozwoju systemu energetycznego i zawsze zgodne z priorytetami polityki Unii, w szczególności w kontekście ścieżek długofalowego obniżenia emisyjności;

K. mając na uwadze, że rozwój odpowiedniej infrastruktury i politykę w zakresie efektywności energetycznej należy realizować na zasadzie wzajemnego uzupełniania, aby pomóc w osiągnięciu celów Unii w jak najbardziej oszczędny sposób;

L. mając na uwadze, że w rezolucji z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu Parlament wzywa do "przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskich sieci energetycznych (TEN-E) przed przyjęciem kolejnego wykazu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania";

1. z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie w komunikacie w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu, że wytyczne dotyczące TEN-E zostaną poddane przeglądowi w 2020 r.;

2. wzywa Komisję do przedstawienia najpóźniej do końca 2020 r. wniosku w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących TEN-E, uwzględniającego w szczególności unijne cele w zakresie energii i klimatu na 2030 r., długoterminowe zobowiązanie Unii do obniżenia emisyjności oraz zasadę "efektywność energetyczna przede wszystkim";

3. wzywa Komisję, by zaproponowała przejściowe wskazówki dotyczące wydatków w ramach instrumentu "Łącząc Europę" i wyboru projektów na piątą listę projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania do końca 2020 r., aby zapewnić zgodność wydatków i wyboru z zobowiązaniami podjętymi na mocy porozumienia paryskiego;

4. uważa, że kryteria przyznawania statusu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, określone w wytycznych dotyczących TEN-E, muszą być zgodne z unijnymi celami w zakresie klimatu i energii, w tym z celem osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., jak wskazano w konkluzjach Rady Europejskiej z grudnia 2019 r., oraz z wszystkimi pięcioma wymiarami unii energetycznej, w tym z celem przystępności cenowej;

5. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39.
2 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 129.
3 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0420.
4 Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 1.
5 Dz.U. C 346 z 27.9.2018, s. 70.
6 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0430.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0079.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0078.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.371.68

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (2020/2549(RSP)).
Data aktu: 10/07/2020
Data ogłoszenia: 15/09/2021