Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Wpływ zmiany klimatu na regiony oraz ocena Europejskiego Zielonego Ładu.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Wpływ zmiany klimatu na regiony oraz ocena Europejskiego Zielonego Ładu

(2021/C 37/07)

(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2021 r.)

Sprawozdawca: Andries GRYFFROY (BE/EA), członek zgromadzenia regionalnego: Parlament Flandrii
Dokument źródłowy: Wniosek prezydencji, art. 41 lit. b) ppkt (i)

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

Kształtowanie wdrażania Zielonego Ładu na różnych szczeblach jako kluczowego instrumentu ekologicznej odbudowy gospodarki w kierunku Europy neutralnej dla klimatu

1.
Zwraca uwagę, że według szacunków UNDP ponad 70 % środków łagodzenia zmiany klimatu i do 90 % środków przystosowania się do zmiany klimatu jest podejmowanych przez władze lokalne i regionalne oraz że władze lokalne i regionalne wdrażają 70 % całego prawodawstwa UE, co odpowiada jednej trzeciej wydatków publicznych i dwóm trzecim inwestycji publicznych. W związku z tym cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. oraz zwiększenia odporności na poziomie terytorialnym należy realizować we współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi oraz przy ich wsparciu.
2.
Podkreśla, że Zielony Ład jest kluczowym instrumentem umożliwiającym UE osiągnięcie celów porozumienia paryskiego, pełne wdrożenie Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i celów zrównoważonego rozwoju oraz wniesienie przez UE ambitnego wkładu w globalne ramy różnorodności biologicznej na okres po 2020 r. 1 . Podkreśla znaczenie przyjęcia odnowionych celów na 2030 r. z myślą o utrzymaniu wzrostu temperatury na świecie znacznie poniżej 2 oC powyżej poziomu przedindustrialnego oraz kontynuowaniu wysiłków na rzecz jeszcze większego ograniczenia jej wzrostu do 1,5 oC, zgodnie z porozumieniem paryskim. Podkreśla, że cele, które należy osiągnąć, powinny uwzględniać prerogatywy każdego państwa członkowskiego w zakresie określania swojego koszyka energetycznego z poszanowaniem jego specyfiki i kontekstu oraz zgodnie z zasadą neutralności technologicznej. Przypomina, że zmiana klimatu dotyczy wszystkich regionów europejskich i że jej dalekosiężne skutki dla zdrowia, środowiska i gospodarek, które mogą się różnić w zależności od regionu, wymagają podjęcia pilnych działań i wysiłków transformacyjnych, by przekształcić wyzwania w możliwości.
3.
Podkreśla, że Zielony Ład oferuje możliwości, których nie wolno zaprzepaścić, jeśli chodzi o wspieranie zrównoważonych, zasobooszczędnych, innowacyjnych rozwiązań na rzecz zrównoważonego rozwoju lokalnego i regionalnego. Może się on przyczynić do powstania bardziej zrównoważonej, konkurencyjnej i odpornej gospodarki w Europie oraz inspirować, zapewnić przywództwo i globalny model osiągania neutralności klimatycznej i ekologicznej odbudowy.
4.
Uważa, że aby zapewnić pomyślne wdrożenie Zielonego Ładu, wysiłki muszą być ustalane zgodnie z podejściem oddolnym i sprawiedliwie rozłożone między terytoriami UE zgodnie z zasadą pomocniczości i proporcjonalności przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnej elastyczności umożliwiającej opłacalność.
5.
Zwraca uwagę, że kryzys związany z pandemią COVID-19 uwypuklił podatność naszych społeczeństw na zagrożenia oraz potrzebę zwiększenia ich odporności na wstrząsy gospodarcze, społeczne i środowiskowe. Potwierdza główną rolę nowego Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy we wspieraniu odbudowy UE, a jednocześnie w torowaniu drogi do bardziej ekologicznej i sprawiedliwej transformacji i bardziej zrównoważonej przyszłości.
6.
Wzywa do uznania znaczenia wielopoziomowego sprawowania rządów w celu skutecznego powiązania celów Zielonego Ładu z ekologiczną odbudową gospodarki europejskiej. Podkreśla, że szerokie spektrum tematów, które obejmuje Zielony Ład, umożliwia integrację nowych i istniejących planów w różnych sektorach, jak też opracowywanie i realizowanie środków, które mogą należycie uwzględnić potrzeby i wartość dodaną kontekstu lokalnego oraz uzupełnić wysiłki krajowe zgodnie z zasadą pomocniczości.
7.
Podkreśla, że krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności stanowią niepowtarzalną szansę na wykorzystanie potencjału wielopoziomowego sprawowania rządów. Działania te muszą być wspierane odpowiednimi ramami regulacyjnymi i zasobami poprzez pełne zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w opracowywanie i wdrażanie planów oraz przyznanie tym władzom bezpośredniego dostępu do funduszy UE.
8.
Przypomina analizę Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), w której wykazano, że nieoptymalne wdrażanie prawodawstwa UE w zakresie ochrony środowiska jest najczęściej wynikiem nieskutecznej koordynacji między władzami lokalnymi, regionalnymi i krajowymi, spotęgowanej brakiem zdolności administracyjnych i niewystarczającym finansowaniem, brakiem wiedzy i danych, niewystarczającymi mechanizmami zapewniania zgodności oraz brakiem integracji polityki. W związku z tym wzywa do systematycznego wzmacniania integracji pionowej w celu wyeliminowania luk w poziomie ambicji, dostosowania harmonogramu wdrażania i priorytetów w zakresie inwestycji, ograniczenia powielania działań oraz sprzecznych lub niepowiązanych procesów, a także wyeliminowania luk w istniejącej polityce i prawodawstwie 2 .
9.
Podkreśla, że choć w rozporządzeniu UE w sprawie zarządzania unią energetyczną zdecydowanie zachęca się do stałego dialogu między państwami członkowskimi a władzami lokalnymi i regionalnymi, doświadczenia takie jak krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu pokazały, iż ustrukturyzowane zaangażowanie i proces konsultacji na wszystkich szczeblach sprawowania rządów mogą stanowić wyzwanie 3 . Uważa, że należy w dalszym ciągu promować ten wielopoziomowy dialog w dziedzinie klimatu i energii oraz włączyć go do wszystkich obszarów Zielonego Ładu, tak aby zagwarantować poziom spójności niezbędny do odpowiedniego wykorzystania zasobów, zobowiązań i planów. Zgodnie z doświadczeniami związanymi z wielopoziomowym dialogiem w dziedzinie klimatu i energii ponownie wyraża gotowość utworzenia stałej wielopoziomowej platformy na rzecz wielopoziomowego dialogu w sprawie Zielonego Ładu. Podkreśla, że należy zapewnić oddolne podejście oraz obowiązkowe konsultacje z władzami lokalnymi i regionalnymi przy opracowywaniu krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, aby zagwarantować skoordynowane i skuteczne uwzględnianie strategii Zielonego Ładu 4 . Zachęca Komisję Europejską do korzystania z doświadczeń w zakresie wdrażania zgromadzonych również za pośrednictwem sieci centrów regionalnych KR-u.
10.
Podkreśla, że strategiczny wkład władz lokalnych i regionalnych ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia zakorzenienia zasady "nie szkodzić" w działaniach na rzecz uczynienia Zielonego Ładu zrównoważonym i sprawiedliwym motorem tworzenia miejsc pracy zgodnie z lokalnymi i regionalnymi potrzebami. Z zadowoleniem przyjmuje projekt nowej karty lipskiej, w którym podkreśla się potencjał transformacyjny władz lokalnych i regionalnych, wzywając do wdrożenia zintegrowanych procesów urbanistycznych, koordynowanych za pomocą zintegrowanych, ukierunkowanych na konkretny obszar wielopoziomowych i partycypacyjnych sposobów podejścia, takich jak zintegrowane inwestycje terytorialne. W związku z tym wzywa Komisję Europejską, by wykazała większe zaangażowanie polityczne na rzecz agendy miejskiej UE i włączyła ją do Zielonego Ładu oraz inicjatyw dotyczących cyfryzacji 5 .
11.
Podkreśla, że władze lokalne i regionalne są najlepiej przygotowane do angażowania swoich społeczności, przyciągania inwestorów prywatnych i wdrażania ambitnych i terminowych działań, nie tylko jako administratorzy, ale również jako usługodawcy. Mogą przyjmować kompleksowe lokalne zielone łady z uwzględnieniem różnych lokalnych uwarunkowań gospodarczych, społecznych, geograficznych i środowiskowych.
12.
Wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie, by umożliwiły władzom samorządowym odgrywanie roli kluczowych partnerów na drodze UE do neutralności klimatycznej, wspierając lokalne i regionalne zobowiązanie dotyczące opracowania lokalnych zielonych ładów, takich jak te zapowiedziane w komunikacie z Mannheim, oraz wdrażając ukierunkowane na konkretne obszary umowy w sprawie klimatu i pakty na rzecz klimatu 6  opracowane we współpracy z obywatelami i kluczowymi zainteresowanymi stronami, w tym z sektorem biznesowym, przemysłowym, badawczym i innowacyjnym.
13.
Proponuje współpracę z Komisją Europejską w celu wprowadzenia europejskiej regionalnej tablicy wyników - jednoznacznych, ukierunkowanych, łatwych do pomiaru i monitorowania - dotyczącej wpływu Zielonego Ładu na poziomie regionów (NUTS 2) w powiązaniu z systemem monitorowania przewidzianym w ósmym programie działań w zakresie środowiska. Ponieważ regiony UE mają bardzo różne punkty wyjścia i różne ścieżki rozwoju, tablica wyników umożliwiłaby udokumentowanie postępów we wdrażaniu Zielonego Ładu, określenie ewentualnych przeszkód oraz zaproponowanie rozwiązań dla terytoriów pozostających w tyle, a także wymianę najlepszych praktyk stosowanych przez liderów. Wspólne Centrum Badawcze mogłoby zapewnić Komisji Europejskiej i Europejskiemu Komitetowi Regionów wsparcie metodologiczne w celu opracowania takiej tablicy wyników w koordynacji z odpowiednimi agencjami i instytucjami, takimi jak Europejska Agencja Środowiska.
14.
Z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący ustanowienia Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu mającego na celu zaangażowanie obywateli i ich społeczności w opracowywanie konkretnych działań w zakresie klimatu i środowiska w terenie. Przypomina, że władze lokalne i regionalne są gotowe do współpracy z instytucjami UE, państwami członkowskimi i wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami w ramach Paktu na rzecz Klimatu z myślą o wspólnej realizacji celów neutralności klimatycznej i celów zrównoważonego rozwoju ONZ 7 . Uważa, że działania na rzecz budowania zdolności powinny być powiązane z instrumentami finansowania, aby zapewnić możliwość realizacji planów i działań opracowywanych przez miasta i regiony.

Zapewnianie globalnych rozwiązań poprzez wdrażanie Zielonego Ładu na szczeblu lokalnym i regionalnym

15.
Podkreśla, że Zielony Ład w UE stworzy silniejszą, bardziej zrównoważoną i sprzyjającą włączeniu społecznemu Europę jedynie wówczas, gdy zapewni zarówno poziomą, jak i pionową integrację na wszystkich poziomach sprawowania rządów oraz jeżeli obywatele będą poczuwać się do odpowiedzialności za transformację energetyki. Wzywa Komisję i państwa członkowskie do uznania roli władz lokalnych i regionalnych jako ich najbliższych sojuszników w tej kwestii - nie tylko jako partnerów we wdrażaniu, ale również w procesie określania ram regulacyjnych, fiskalnych i finansowych na wszystkich szczeblach zgodnie z (autentycznym) wielopoziomowym systemem zarządzania.
16.
Podkreśla, że władze lokalne i regionalne znajdują się w uprzywilejowanej pozycji, jeśli chodzi o bezpośrednią współpracę z ludźmi; propagują one zmiany zachowań na rzecz bardziej zrównoważonej konsumpcji, co umożliwia im znalezienie praktycznych rozwiązań i funkcjonowanie jako żywe laboratoria dla nowych pomysłów i nowej wiedzy 8  oraz sprzyjanie przyjęciu ambitnych, lecz realistycznych celów poprzez włączenie ich do środków, usług i priorytetów społeczności, którą reprezentują. Akcentuje odpowiedzialność władz lokalnych i regionalnych za wdrażanie działań w dziedzinie klimatu oraz potrzebę wzmocnienia komunikacji i edukacji w sprawie klimatu jako narzędzi niezbędnych do tego, by wzmocnić pozycję obywateli jako świadomych podmiotów w tych działaniach. Podkreśla, że zwiększenie celu na 2030 r. nie powinno stać się czynnikiem zniechęcającym, lecz powinno ułatwiać i umożliwiać podejmowanie skutecznych działań w dziedzinie klimatu.
17.
W ramach przygotowań do COP26 wzywa Komisję do podkreślenia jednoznacznej roli i znaczenia wkładów ustalanych na szczeblu regionalnym i lokalnym w ramach zmienionych wkładów ustalanych na szczeblu krajowym na mocy porozumienia paryskiego, a także, bardziej ogólnie, do aktywnego propagowania i stałego uznania bezpośredniego wkładu władz szczebla niższego niż krajowy we wdrażanie porozumienia paryskiego i procesów UNFCCC.
18.
Zwraca uwagę, że władze lokalne i regionalne mają kluczowe znaczenie dla poprawy zgodności z celami zrównoważonego rozwoju, w szczególności z celem 11 i 17. Przypomina, że w sprawozdaniu na temat zrównoważonego rozwoju w Europie z 2019 r. 9  za największe wyzwania dla UE w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju uznano klimat, różnorodność biologiczną, gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz konwergencję poziomu życia w poszczególnych krajach i regionach. Zdecydowanie zaleca zapewnienie zharmonizowanych ram i wzywa UE do podjęcia odpowiednich kroków w celu przyjęcia wiodącej roli na szczeblu europejskim i globalnym we wdrażaniu celów zrównoważonego rozwoju.
19.
Ponownie podkreśla znaczenie stałego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych na każdym etapie procesu planowania odbudowy i zwiększania odporności: przy ustalaniu priorytetów, opracowywaniu planów, przydzielaniu zasobów i określaniu inwestycji. Wzywa instytucje europejskie do stałego korzystania ze wsparcia i spostrzeżeń Komitetu Regionów i grupy roboczej KR-u "Zielony Ład w terenie" w celu wspierania wdrażania Zielonego Ładu i skutecznej odbudowy gospodarczej.

Łączenie i poszukiwanie synergii w celu przyspieszenia wdrażania za pomocą systemowych sposobów podejścia

20.
Wzywa Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na system ustalania opłat za emisję CO2. Transformacja klimatyczna wymaga nowych inwestycji, zwłaszcza w sektorze prywatnym, w celu przystosowania się do zmiany klimatu i złagodzenia jej skutków. Aby przyciągnąć potrzebne inwestycje, cena emisji CO2 powinna zostać ustalona na przewidywalnym i odpowiednim poziomie. System taki powinien zachęcać przedsiębiorstwa energetyczne i inne przedsiębiorstwa do odgrywania istotnej roli w osiąganiu celów klimatycznych i w tworzeniu nowych rozwiązań w zakresie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Podkreśla, że potrzebny jest skuteczniejszy system ustalania cen emisji CO2, w tym mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2, aby uczynić te emisje elementem systemu gospodarczego i wspierać przejście na neutralność emisyjną. System taki powinien być zaprojektowany w taki sposób, by zachęcać przedsiębiorstwa energetyczne i inne przedsiębiorstwa do tworzenia nowych rozwiązań w zakresie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Stworzyłoby to nowe równe warunki działania dla zrównoważonych działań i stanowiło kluczowe narzędzie umożliwiające uczynienie z CO2 przejrzystego elementu transformacji na wszystkich szczeblach i we wszystkich sektorach. Wzywa UE do objęcia silnej wiodącej roli na świecie w celu opracowywania niezbędnego systemu do 2030 r. i negocjowania podobnych elementów ze jej globalnymi partnerami handlowymi.
21.
Popiera apel PE o ustanowienie budżetu emisji gazów cieplarnianych netto w UE-27 w oparciu o najnowsze obliczenia naukowe stosowane przez IPCC, który to budżet odzwierciedlałby sprawiedliwy udział Unii w pozostałych światowych emisjach zgodnie z celami porozumienia paryskiego i wyznaczałby kierunek działań Unii na rzecz zerowych emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r.
22.
Uważa, że władze lokalne i regionalne są liderem ekologicznej odbudowy gospodarczej. Podkreśla, że władze lokalne i regionalne już włączają cele zrównoważonego rozwoju do swoich planów lokalnych i strategii regionalnych 10 , co może stanowić istotny punkt wyjścia dla racjonalnego pod względem kosztów wdrażania lokalnych i regionalnych zielonych ładów, przy jednoczesnym łączeniu wielu planów i strategii sektorowych oraz opracowywaniu odpowiednich wskaźników monitorowania i oceny skutków.
23.
Zwraca uwagę na potrzebę usprawnienia i połączenia wielu istniejących inicjatyw na szczeblu lokalnym, finansowanych ze środków unijnych i przyczyniających się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju i porozumienia paryskiego poprzez skupienie się na jednym sektorze lub większej ich liczbie (takich jak Porozumienie Burmistrzów, Porozumienie w sprawie zielonego miasta, sieć Zielonych Stolic Europy, europejskie partnerstwo innowacyjne na rzecz inteligentnych miast, 100 miast neutralnych pod względem klimatu oraz inicjatywa "Intelligent Cities Challenge" ["Wyzwanie dla inteligentnych miast"], a także innych inicjatyw, nie korzystających bezpośrednio z finansowania UE, takich jak koalicja "Under2"). Wzywa Komisję Europejską do opracowania jasnego zestawienia zakresu i charakterystyk istniejących inicjatyw związanych z Zielonym Ładem, finansowanych przez UE i skierowanych do władz lokalnych i regionalnych, tak aby można było lepiej ukierunkować zaangażowanie.
24.
Uważa, że wdrożenie Zielonego Ładu będzie wymagało elastycznych i innowacyjnych rozwiązań i nowych modeli biznesowych w celu przekształcenia lokalnej i regionalnej infrastruktury i ekosystemów usług na potrzeby społeczeństwa postemisyjnego, włączając w to inteligentne technologie cyfrowe oraz zieloną i niebieską infrastrukturę, tak aby poprawić jakość przestrzeni publicznej, wesprzeć przystosowanie się do zmiany klimatu, zwiększyć różnorodność biologiczną oraz promować zdrowie publiczne i jakość życia. Z zadowoleniem przyjmuje wskazane priorytety, ale podkreśla potrzebę wzmocnienia wzajemnych powiązań między nimi, zwiększenia dywersyfikacji produkcji, efektywności kosztowej i priorytetowego traktowania tych, które mają większy potencjał tworzenia miejsc pracy, tak aby umożliwić odbudowę gospodarczą w ramach Zielonego Ładu, w tym:
falę renowacji budynków prywatnych i publicznych, a także obniżenie emisyjności ogrzewania i chłodzenia,
ekologiczną mobilność i transport,
gospodarkę o obiegu zamkniętym i zrównoważone systemy rolno-spożywcze,
różnorodność biologiczną i zarządzanie ekosystemami,
rozwiązania oparte na przyrodzie i zazielenianie miast,
dążenie UE do zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń,
cyfryzację,
politykę w zakresie zdrowia i środowiska,
politykę odporności obejmującą politykę spójności, rozwoju obszarów wiejskich, zdrowia i środowiska,
zachęcanie do szybkiej i spójnej transpozycji pakietu dotyczącego czystej energii oraz do szybkiego przyjęcia europejskiego prawa o klimacie w celu dostosowania prawodawstwa UE w dziedzinie klimatu i energii do ambitniejszego celu na 2030 r. jako kroku w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.,
przejście na zrównoważoną niebieską gospodarkę,
zrównoważoną i sprawiedliwą transformację energetyczną sprzyjającą bezpośredniemu zaangażowaniu obywateli i dostępowi do bezpiecznej i przystępnej cenowo energii dla wszystkich.
25.
Podkreśla, że Zielony Ład stanowi okazję do bardziej systematycznego podejścia do przyspieszenia integracji systemów energetycznych i łączenia sektorów oraz wdrażania inteligentnej integracji sektorowej i specjalizacji przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego, ochronie zdrowia i środowiska oraz promowaniu wzrostu gospodarczego, innowacji i wiodącej pozycji w przemyśle na świecie. W tym kontekście kładzie szczególny nacisk na fakt, że transformacja energetyczna będzie musiała zostać wdrożona z zastosowaniem kompleksowego podejścia uwzględniającego aspekty związane z energią oraz aspekty społeczne, przemysłowe, terytorialne, środowiskowe i kulturowe. Należy przy tym wziąć pod uwagę specyfikę każdego regionu, a w szczególności regionów borykających się z największymi utrudnieniami, takich jak regiony górnicze i regiony o wysokiej emisji dwutlenku węgla, wyspy i regiony najbardziej oddalone.
26.
Przypomina, że szczególną uwagę należy zwrócić na regiony o odizolowanych systemach energetycznych, z wysokim potencjałem w zakresie odnawialnych źródeł energii, w przypadku których nie są jeszcze dostępne innowacyjne rozwiązania technologiczne umożliwiające wzajemne połączenia.
27.
Przypomina, że choć innowacje mają do odegrania kluczową rolę w rozwoju bardziej zrównoważonej i odpornej UE, na rynku dostępny jest już szeroki wachlarz rozwiązań technicznych na rzecz Europy gospodarnej i neutralnej dla klimatu, który należy wykorzystać - np. według badań dzięki obecnym technologiom możliwe jest ograniczenie emisji CO2 we wzajemnie połączonym systemie energetycznym nawet o 86 % 11 . Wzywa jednocześnie do podejmowania dalszych wysiłków w zakresie badań i rozwoju w tej dziedzinie. Podkreśla, że te rozwiązania i najlepsze praktyki powinny być łatwo dostępne dla władz lokalnych i regionalnych za pośrednictwem Paktu na rzecz Klimatu, aby wspierać wzajemne uczenie się i ogólnounijną współpracę.
28.
Podkreśla, że władze lokalne i regionalne napotykają szereg barier związanych z brakiem zasobów finansowych i ludzkich, a także z istniejącymi strategiami politycznymi, regulacjami i strukturami organizacyjnymi. Spójne, stabilne i przewidywalne ramy regulacyjne, uproszczenie mechanizmów związanych z przygotowaniem projektów, budowanie zdolności i dostosowana do potrzeb pomoc techniczna pomogłyby władzom lokalnym i regionalnym zabezpieczyć inwestycje w ambitne projekty i opracować projekty mogące uzyskać finansowanie z banków.

Przyspieszenie ekologicznej odbudowy gospodarki Europy poprzez zapewnienie odpowiednich upoważnień i środków finansowych na wdrożenie Zielonego Ładu w terenie

29.
Uważa, że odbudowa gospodarcza po kryzysie związanym z COVID-19 jest wyzwaniem, któremu należy sprostać za pomocą systematycznej strategii inwestowania, wspierania i promowania bardziej zrównoważonej ścieżki dla Europy, a zwłaszcza poprzez śmiałe działania władz lokalnych i regionalnych mające na celu łagodzenie negatywnych skutków społeczno-gospodarczych kryzysu. Jest przekonany, że narzędzie służące odbudowie Next Generation EU 12 , a zwłaszcza przeznaczenie 37 % jego budżetu - opiewającego na kwotę 750 mld EUR - na realizację celów Zielonego Ładu, a także wyznaczenie bardziej ambitnego celu w ramach WRF odnośnie do działań związanych z klimatem sprawią, że UE będzie na właściwej drodze do realizacji swych celów klimatycznych.
30.
Z zadowoleniem przyjmuje możliwość wspierania przez Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji przekwalifikowania pracowników poprzez zwiększenie oferty edukacyjnej oraz kształcenia i szkolenia zawodowego (VET), co pomoże w tworzeniu nowych możliwości gospodarczych, przy jednoczesnym wspieraniu sprawiedliwości społecznej i odporności, zwłaszcza w regionach znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji, także w tych o niewystarczająco zróżnicowanej strukturze produkcji. Podkreśla, że trzeba propagować nabywanie przez pracowników umiejętności istotnych dla Zielonego Ładu w ramach europejskiego programu na rzecz umiejętności służącego zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności, z wykorzystaniem unijnego paktu na rzecz umiejętności i europejskich partnerstw na rzecz umiejętności. Dodatkowo należy wzmocnić edukację publiczną i podnosić świadomość, aby promować zmianę zachowań w kierunku bardziej ekologicznych nawyków, które zmniejszają wpływ na środowisko.
31.
Apeluje w związku z tym o powiązanie finansowania z polityką spójności na lata 2021-2027 w celu wzmocnienia programów operacyjnych i ekologizacji gospodarek tych regionów. Podkreśla znaczenie EFRR i nowego narzędzia służącego odbudowie dla wspierania wdrażania Zielonego Ładu.
32.
Wzywa instytucje UE do stosowania zasad partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów, do uwzględniania silnego wymiaru lokalnego i regionalnego oraz zapewnienia obowiązkowego udziału władz lokalnych i regionalnych w opracowywaniu planów odbudowy i zwiększania odporności 13 , przy jednoczesnym sprzyjaniu inkluzywnemu, dostępnemu i przejrzystemu procesowi na wszystkich poziomach.
33.
Wzywa instytucje i państwa członkowskie do ustanowienia lepszych ram budżetowych i stopniowego wycofania dotacji na paliwa kopalne w celu stworzenia równych warunków działania dla energii ze źródeł odnawialnych, zachęcania do zmiany zachowań i zapewnienia zasobów na wspierających sprawiedliwą transformację. Podkreśla znaczenie zagwarantowania zrównoważonej transformacji zdolnej wspierać spójność społeczną i gospodarczą.
34.
Stwierdza, że chociaż władze lokalne i regionalne mają ograniczone możliwości generowania dochodów budżetowych za pomocą lokalnych podatków i opłat, to odpowiadają one za 65 % inwestycji publicznych związanych z klimatem i środowiskiem. Jednocześnie w nadchodzących latach będą nadal odczuwać wpływ kryzysu związanego z COVID-19 na swoje finanse i funkcjonowanie. Apeluje w związku z tym o zapewnienie im bezpośredniego dostępu do finansowania na szczeblu europejskim oraz o koordynację programów na wszystkich szczeblach zarządzania, zwłaszcza planów inwestycyjnych wspierających Zielony Ład oraz planów odbudowy i zwiększania odporności.
35.
Ponawia apel o ograniczenie biurokracji i uproszczenie mechanizmów związanych z przygotowaniem projektów i udziałem w inicjatywach w zakresie budowania zdolności władz lokalnych i regionalnych. Przyjmuje z zadowoleniem zobowiązanie Komisji do poprawy wytycznych regulacyjnych w celu uwzględnienia kwestii zrównoważonego rozwoju i innowacji.
36.
Uznaje ekologiczne planowanie budżetu 14  za skuteczne narzędzie kształtowania polityki budżetowej, które pomaga w ocenie dostosowania wydatków na poziomie krajowym i niższym od krajowego 15 , procesów uzyskiwania dochodów i alokacji zasobów na cele związane z ochroną środowiska i cele zrównoważonego rozwoju. Narzędzie to pomaga także we wprowadzaniu stosownych ulepszeń.
37.
Podkreśla znaczenie zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w określanie unijnej systematyki zrównoważonego rozwoju, aby lepiej identyfikować inwestycje, które są odporne na zmianę klimatu i mają zrównoważony charakter. Kryteria tej systematyki i zarządzanie nią powinny poprawić zrównoważoność inwestycji bez zwiększania obciążeń administracyjnych i bez zniechęcania do inwestycji. Władze lokalne i regionalne nadal napotykają znaczne przeszkody w zdobywaniu fachowej wiedzy niezbędnej do opracowania projektów mogących uzyskać finansowanie z banków oraz umożliwiających dostęp do inwestycji na średnią i dużą skalę 16 .
38.
Wyraża zadowolenie w związku z tym, że Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jako unijny bank klimatyczny stopniowo zwiększa finansowanie działań w dziedzinie klimatu i zrównoważenia środowiskowego. Ponownie apeluje o dalsze wdrażanie dostosowanej do potrzeb pomocy technicznej dla władz lokalnych i regionalnych. Wzywa EBI i Komisję Europejską do poprawy dostępu władz lokalnych i regionalnych do programów oraz do zwiększenia wsparcia dla opracowania projektów zdolnych pozyskać finansowanie z banków - w tym projektów na mniejszą skalę, które należy zagregować w celu uzyskania niezbędnych korzyści skali.
39.
Podkreśla potrzebę zwiększenia zdolności władz lokalnych i regionalnych do przyciągania i mobilizowania prywatnego finansowania za pomocą takich instrumentów jak zielone obligacje, fundusze kapitałowe i mechanizmy łączenia finansowania w celu pobudzenia ekologicznej odbudowy gospodarki. Wyraża zadowolenie, że instrument na rzecz europejskich miast (EU City Facility) ma na celu przygotowanie serii projektów inwestycyjnych w zakresie zrównoważonej energii i budowania zdolności władz lokalnych i regionalnych do uzyskania dostępu do instrumentów takich jak europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne oraz pomoc w opracowywaniu projektów w ramach programu "Horyzont Europa". Zachęca do rozszerzania i powielania inicjatyw w rodzaju one-stop shop (punkt kompleksowej obsługi), które zapewniają oceny techniczne, wsparcie w procedurach przetargowych i informacje dla władz lokalnych i regionalnych o możliwościach finansowania. Zachęca do tworzenia partnerstw publiczno-prywatnych i dalszego łączenia funduszy ESI z innymi programami takimi jak "Horyzont Europa".
40.
Podkreśla potrzebę ukierunkowania wsparcia finansowego na badania naukowe i innowacje w odpowiedzi na określone potrzeby lokalne i z zadowoleniem przyjmuje niedawne zaproszenie do składania wniosków w sprawie Zielonego Ładu w ramach programu "Horyzont 2020", ukierunkowane na wsparcie dla miast i regionów. Podkreśla potrzebę innowacji i technologii, które dostarczają niezbędnych i istotnych informacji dla lepszego planowania, podejmowania decyzji i zarządzania. Zwraca uwagę na znaczenie ekologicznych praktyk w zakresie zamówień publicznych dla uwzględniania zrównoważonych innowacji, technologii i usług.

Ocena skutków i monitorowanie wyników w celu wzmocnienia przyszłych działań na różnych poziomach

41.
Podkreśla potrzebę ustanowienia zestawu wskaźników służących ocenie i monitorowaniu postępów w realizacji Zielonego Ładu pod względem prawodawstwa, polityki i finansowania na szczeblu regionalnym, metropolitalnym i lokalnym. Proponuje, by podjąć następujące działania: opracować europejską regionalną tablicę wyników obejmującą jednoznaczne, ukierunkowane i łatwe w użyciu wskaźniki do pomiaru i monitorowania wpływu Zielonego Ładu jako instrumentu służącego naprawie gospodarczej i budowaniu odporności; wyraźne określić wskaźniki społeczno-gospodarcze i środowiskowe w celu pomiaru skutków szeregu nowych inicjatyw dotyczących Zielonego Ładu realizowanych w terenie; dokonać przeglądu komplementarnych strategii politycznych i środków; śledzić dostęp do strumieni finansowania i przepływów finansowych na szczeblu regionalnym i niższym niż krajowy; pomóc w przeprowadzeniu ponownej oceny, podejmowaniu świadomych decyzji i ocenie skutków działań podjętych z myślą o realizacji celów dotyczących ekologicznej odbudowy gospodarki, neutralności klimatycznej i rozwoju społeczno-gospodarczego.
42.
Zaznacza, że skuteczne i sensowne monitorowanie postępów za pomocą europejskiej regionalnej tablicy wyników zależy od zapewnienia władzom lokalnym i regionalnym odpowiednich uprawnień oraz od ich ciągłego i spójnego wkładu w opracowywanie i wdrażanie tych planów, co umożliwi prawdziwie racjonalne pod względem kosztów podejście polegające na podejmowaniu działań uzupełniających na różnych szczeblach. Zwraca uwagę na to, że władze lokalne i regionalne nadal stoją przed poważnymi wyzwaniami dotyczącymi gromadzenia danych, takimi jak niespójne ramy regulacyjne oraz brak upoważnień, zdolności i zasobów. W związku z tym uważa, że zasadnicze znaczenie ma dostosowywanie, łączenie i usprawnienie ram monitorowania i wskaźników stosowanych w istniejących inicjatywach, aby uniknąć dublowania wysiłków i by wykorzystać obecne metodologie i sposoby podejścia.
43.
Apeluje o spójne podstawy monitorowania skutków działań i środków, oparte na wiarygodnych danych naukowych i ukierunkowane na śledzenie postępów we wdrażaniu celów zrównoważonego rozwoju i porozumienia paryskiego. Podkreśla, że normy międzynarodowe, takie jak TC 268 w zakresie zrównoważonych miast i społeczności, oraz dane zgromadzone za pośrednictwem technologii kosmicznych mogą pomóc w monitorowaniu wyników i stanowić inspirację dla takiej regionalnej tablicy wyników.
44.
Zwraca uwagę, że europejska regionalna tablica wyników będzie służyła jako narzędzie wiedzy i pomoże odzwierciedlić różnorodność potrzeb i uwarunkowań władz lokalnych i regionalnych w całej Europie, wspierając określanie i powielanie najlepszych praktyk zgodnie ze wspólnymi, przejrzystymi kryteriami, w tym gotowych do finansowania pilotażowych działań na szczeblu lokalnym i niższym niż krajowy.
45.
Podkreśla, że europejska regionalna tablica wyników powinna również wspierać monitorowanie planów odbudowy na obszarach szczególnie narażonych, takich jak regiony górskie, wyspiarskie i najbardziej oddalone oraz regiony słabiej rozwinięte i te, w których produkcja jest mniej zróżnicowana. Ponawia apel o utworzenie europejskiego obserwatorium neutralności klimatycznej, które przyczyni się do wypełniania krajowych obowiązków sprawozdawczych w ramach zarządzania unią energetyczną oraz pomoże w określaniu i monitorowaniu problematycznych kwestii, wraz z odnowionym unijnym audytem umiejętności w ramach unijnej panoramy umiejętności. Celem jest dostosowanie wdrażania zrównoważonych strategii politycznych do rozwoju umiejętności, tak aby zapewnić dostosowane do przyszłych wyzwań miejsca pracy dobrej jakości w regionach znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji i regionach słabiej rozwiniętych oraz tych, w których produkcja jest mniej zróżnicowana, oraz ułatwić skuteczną wymianę najlepszych praktyk, opierając się również na istniejących wskaźnikach zbiorczych i wszelkich innych, które można wskazać 17 .

Bruksela, dnia 10 grudnia 2020 r.

Apostolos TZITZIKOSTAS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
1 "Bioróżnorodne miasta i regiony w okresie po 2020 r. w kontekście 15. Konferencji Stron Konwencji Narodów Zjednoczonych o różnorodności biologicznej (CBD COP15) oraz unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności 2030" (COR-2020-00539) (Dz.U. C 440 z 18.12.2020, s. 20).
2 "W kierunku ósmego unijnego programu działań w zakresie środowiska" (COR-2018-01672) (Dz.U. C 168 z 16.5.2019, s. 27).
3 Ogólnounijna ocena krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu
4 "Wdrażanie pakietu »Czysta energia«: krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu jako narzędzie zarządzania na poziomie lokalnym
5 "Odnowienie karty lipskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju miast europejskich" (COR-2019-04829) (Dz.U. C 440 z 18.12.2020, s. 119).
6 "Europejski Pakt na rzecz Klimatu" (COR-2020-01360) (Dz.U. C 440 z 18.12.2020, s. 99).
7 "Europejski Pakt na rzecz Klimatu" (COR-2020-01360) (Dz.U. C 440 z 18.12.2020, s. 99).
8 "W kierunku ósmego unijnego programu działań w zakresie środowiska" (COR 2018-01672) (Dz.U. C 168 z 16.5.2019, s. 27).
10 Przykłady strategii obejmują: Malmö, Mannheim i region Walonia.
11 Scenariusz HRE 2050 w porównaniu z rokiem 1990, Quantifying the Impact of Low-carbon Heating and Cooling Roadmaps.
13 "Plan odbudowy dla Europy w obliczu pandemii COVID-19: Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Instrument Wsparcia Technicznego" (COR-2020-03381) (Dz.U. C 440 z 18.12.2020, s. 160).
15 EcoBudget
16 "Wdrażanie porozumienia paryskiego poprzez innowacyjną i zrównoważoną transformację energetyczną na poziomie lokalnym i regionalnym" (COR-2019-00617) (Dz.U. C 39 z 5.2.2020, s. 72).
17 "Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki", COR-2018-05736.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024