Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2020 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2020

Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2021/C 353/01)

(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2021 r.)

SPIS TREŚCI

1. WSTĘP

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2020

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2020

2.2.3. Budżet na 2020 r. a dział 5 wieloletnich ram finansowych

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2020 r.

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.

3.1.1. Posiedzenia

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

3.1.3. Modernizacja administracyjna

3.1.4. Realizacja celów w 2020 r.

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2020 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2020 r.

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2020

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2020 r.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r.

3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r.

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r.

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r.

1. WSTĘP

Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1  (rozporządzenie finansowe - RF) niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2020.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2020 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2020. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2020 r.

Wykonanie budżetu na 2020 r. w podziale na poszczególne linie budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2020

2.1. Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2020 r. były następujące:

- zapewnienie kontynuacji procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie pomimo wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19,

- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,

- kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów.

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.

2.2.1. Podejście ogólne

Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2019 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach uznanych za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

- przeniesienie 1 stanowiska AD5 i 7 stanowisk AST1 do Komisji w ramach umowy o gwarantowanym poziomie usług (SLA) w sprawie SYSPER,

- utworzenie dodatkowych 5 stanowisk AD5 i 1 stanowiska AST1 w celu uwzględnienia nowych zasad dotyczących tłumaczeń na język irlandzki, zgodnie z zaleceniem Komisji.

2.2.2. Budżet 2020

Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2020 r. na poziomie 590,6 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 8,7 mln EUR (+ 1,5 %) w porównaniu z 2019 r.

Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2020 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 029.

Tabela 1 przedstawia w arysie budżet na 2020 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2020 r. w porównaniu z budżetem na 2019 r. (wg kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2019 Budżet 2020 Zmiana 2020/2019
1 2 3=2/1
Plan zatrudnienia 336 749 511 341 218 000 1,3 %
Inne wydatki związane z personelem 25 077 000 25 366 000 1,2 %
Budynki (z wył. nabycia) 55 888 948 56 644 000 1,4 %
Systemy komputerowe 41 355 000 44 509000 7,6 %
Meble 951 000 1 171000 23,1 %
Wyposażenie techniczne 5 745 000 6 026 000 4,9 %
Transport 1 134000 2 284 000 101,4 %
Koszty podróży służbowych delegacji 17 372 000 17228000 - 0,8 %
Koszty tłumaczenia ustnego 81 694000 81 450 000 - 0,3 %
Posiedzenia i konferencje 5 237 000 6 285 000 20,0 %
Informacja 9 125 000 7 235 000 - 20,7 %
Różne 1 267000 1 217000 - 3,9 %
Rezerwa 300000 - 100,0 %
Ogółem (z wył. nabycia) 581 895 459 590 633 000 1,5 %
Nabycie nieruchomości - -
Suma całkowita 581 895 459 590 633 000 1,5 %

2.2.3. Budżet na 2020 r. a dział 5 wieloletnich ram finansowych

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2020. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletnich ram finansowych zmniejszył się z 6,3 % w 2015 r. do 5,8 % w 2020 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 wieloletnich ram finansowych w latach 2015-2020

(Kwoty w cenach bieżących) 2015 2016 2017 2018 2019 2020
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
Dział 5 8 659 3,0 % 8 951 3,4 % 9 395 5,0 % 9 666 2,9 % 9 945 2,9 % 10 222 2,8 %
RE/Rada 542 1,4 % 545 0,6 % 562 3,0 % 573 2,0 % 582 1,6 % 591 1,5 %
Udział RE/Rady w dziale 5 6,3 % 6,1 % 6,0 % 5,9 % 5,9 % 5,8 %

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2020 r.

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.

3.1.1. Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2015-2020.

Oprócz 3 086 posiedzeń instytucjonalnych i posiedzeń z udziałem państw trzecich w 2020 r. SGR zorganizował 434 posiedzenia innego rodzaju (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2015-2020

2015 2016 2017 2018 2019 2020 2020
Fizyczne Wideokonferencje/ hybrydowe OGÓŁEM
Szczyty 12 9 15 15 17 15 8 23
Rady 81 75 77 75 80 31 85 116
Coreper 138 109 105 117 124 152 2 154
Coreper (art. 50) 22 29 28 3 3
Grupy robocze 3 471 3 569 4 039 4 304 3 706 1 538 1 252 2 790
Grupy robocze ad hoc (art. 50) 32 61 28
Ogółem 3 702 3 762 4 290 4 601 3 983 1 739 1 347 3 086
Inne posiedzenia 2 271 2 034 3 030 3 129 3 685 401 33 434
Suma całkowita 5 973 5 796 7 320 7 730 7 668 2 140 1 380 3 520

Rok 2020 charakteryzowały wyjątkowe warunki pracy ze względu na pandemię COVID-19. W związku z tym liczba posiedzeń była o 54,1 % (4 148) niższa niż w 2019 r., głównie w kategorii posiedzeń odbywających się poza kontekstem instytucjonalnym Rady Europejskiej i Rady. Nowe sposoby organizowania posiedzeń znalazły odzwierciedlenie w tym, że wzrosła liczba szczytów, posiedzeń Rady i Coreperu oraz że 39,2 % posiedzeń odbywało się w formie wideokonferencji lub w formacie hybrydowym (poprzez zdalne połączenie z niektórymi uczestnikami).

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2020 r. w Dz.U. opublikowano 1 328 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2015-2020

2015 2016 2017 2018 2019 2020
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1 412 1 259 1 187 1 210 1 326 1 328

Pomimo utrudnionych warunków pracy w 2020 r. ze względu na pandemię COVID-19 Rada utrzymała swoje działania o charakterze ustawodawczym na tym samym poziomie co w 2019 r.

3.1.3. Modernizacja administracyjna

W 2020 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej, koncentrując się w szczególności na radzeniu sobie z ograniczeniami w pracy wynikającymi z pandemii COVID-19:

- wdrożenie planu działania na rzecz zmniejszenia wskaźnika wakatów w SGR, co obejmuje ścisłe i regularne monitorowanie wskaźnika obsadzenia stanowisk względem planu zatrudnienia i dostępności odpowiednich środków,

- aby poradzić sobie z wydłużonym okresem telepracy, odpowiednio rozszerzono platformy i zwiększono szerokość pasma w SGR, co pozwoliło niemal wszystkim pracownikom na bezpieczną telepracę,

- w oczekiwaniu na stopniowy powrót do pracy w budynkach Rady w przyszłości, małe sale posiedzeń zostały wyposażone w wysokiej jakości sprzęt wideokonferencyjny, aby ułatwić organizowanie spotkań hybrydowych.

3.1.4. Realizacja celów w 2020 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2020 można podsumować następująco:

- Plan zatrudnienia

Z 3 029 stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady w dniu 1 stycznia 2020 r. w SGR obsadzonych było 2 817 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, w dniu 31 grudnia 2020 r. obsadzonych było 2 905 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 88 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.

- Zarządzanie finansami

W 2020 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:

- migrację i dostosowanie cyfrowych procesów finansowych do nowej platformy SAP HANA,

- wszystkie pozabudżetowe działania w zakresie wynagrodzeń, w tym zarządzanie rachunkami bankowymi personelu, zostały pomyślnie przeniesione do Działu Księgowości,

- pomyślnie wprowadzono system e-Submission w odniesieniu do wszystkich otwartych postępowań o udzielenie zamówienia.

Poza tym, niespodziewany wybuch pandemii COVID-19 i wyjątkowa sytuacja w czasie tej pandemii wymagały natychmiastowych działań i rozwiązań organizacyjnych w celu zapewnienia ciągłości świadczenia usług. Opublikowano szereg okólników, aby zapewnić jednostkom zatwierdzającym wskazówki w zakresie tymczasowego dostosowania procesów i procedur finansowych do nowych okoliczności.

W kontekście poprawiania pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2020 r. 20 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

- Polityka w zakresie budynków

Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. ostatecznym celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona 30 czerwca 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.

3.2. Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2020 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2019 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2019 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2020 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2020 r." dotyczy odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2020 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2020 r.

(w EUR)
Rozdział Ustalone prawa za

2019 r.

Odzyskane dochody z 2019 r. Ustalone prawa za

2020 r.

Odzyskane dochody z 2020 r. Ustalone prawa ogółem 2019+2020 Odzyskane dochody ogółem 2019+2020 Kwoty do odzyskania w 2021 r.
1 2 3 4 5=1 + 3 6=2+4 7=5-6
4 0 Potrącenia od wynagrodzeń personelu 0 0 32 466 725 32 466 725 32 466 725 32 466 725 0
4 1 Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 1 544 1 544 26 004 187 26004 187 26 005 731 26 005 731 0
5 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego i nieruchomości 622 622 3 450 3 450 4 072 4 072 0
5 1 Wpływy z najmu 9 821 9 821 736 508 352 241 746 329 362062 384 267
5 2 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek 0 0 6 929 6 929 6 929 6 929 0
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac 71 498 71 498 924 982 889103 996 480 960 601 35 879
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac (ESDZ) 0 0 104 231 104 231 104 231 104 231 0
5 7 Inne składki i zwroty związane z działalnościa administracyjną instytucji 779051 312 571 40 031 129 39 974 593 40 810 180 40 287 164 523015
5 8 Różne odszkodowania 0 0 4 044 4 044 4 044 4 044 0
5 8 Różne odszkodowania (ESDZ) 0 0 0 0 0 0 0
5 9 Inne dochody otrzymane z działalności administracyjnej 0 0 0 0 0 0 0
6 3 Składki w ramach poszczególnych porozumień i umów 688 466 688 466 1 249 018 1 249018 1 937 484 1 937484 0
7 0 Odsetki od zaległych płatności 0 0 0 0 0 0 0
9 0 Różne dochody 0 0 0 0 1 038 0 1 038
Ogółem 1 551 002 1 084 523 101 531 203 101 054 521 103 083 243 102 139 044 944 199

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2020 r. 103,1 mln EUR. Z tej kwoty 102,1 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, a 1,0 mln EUR zostanie pobrane w 2021 r.

Większość odzyskanych dochodów ogółem (57 %, czyli 58,5 mln EUR z kwoty 103,1 mln EUR) w 2020 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 32,5 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 26,0 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 43 % (43,7 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2019 i 2020 (30,4 mln EUR, rozdział 5 7),

- odzyskania zaliczki na rzecz służby tłumaczeń ustnych Komisji Europejskiej (6,3 mln EUR, rozdział 5 7) oraz płatności państw członkowskich za dodatkowe usługi tłumaczenia ustnego na żądanie na niektóre języki (1,7 mln EUR, rozdział 5 7),

- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,9 mln EUR, rozdział 6 3),

- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,8 mln EUR, rozdział 5 7),

- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,7 mln EUR, rozdział 5 5),

- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,4 mln EUR, rozdział 5 1),

- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,1 mln EUR, rozdział 5 5).

3.3. Wydatki w 2020 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2020 r.

W trakcie roku budżetowego 2020 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2015-2020.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2015-2020

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Budżet korygujacy art. 44 RF 0 0 0 0 0 0
Przesunięcie B art. 29 RF 27 31 45 52 39 44
Przesunięcie C art. 29 RF 2 2 1 2 2 2
Przesunięcie D art. 31 RF 0 0 0 0 0 0
Ogółem 29 33 46 54 41 46

W 2020 r. dokonano dwóch przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):

- przesunięcie typu C1 w kwocie 7 141 000 EUR dokonane w dniu 16 lipca 2020 r. w celu:

- wzmocnienia zdolności Rady w zakresie telepracy i ulepszenia infrastruktury wideokonferencyjnej dla Rady Europejskiej, Rady i organów przygotowawczych (3 247 000 EUR),

- sfinansowania pomocy technicznej w ramach dodatkowych działań informatycznych w związku z sytuacją zdrowotną (2 613 000 EUR),

- pokrycia kosztów zakupu dodatkowego sprzętu i oprogramowania informatycznego, w tym utrzymania i konserwacji (246 000 EUR),

- sfinansowania zakupu licencji i narzędzi służących zwiększeniu zdolności w zakresie wirtualnej komunikacji (50 000 EUR),

- wsparcia przewodniczącego Rady Europejskiej w reagowaniu na zwiększone zapotrzebowanie na komunikację we wszystkich formach, szczególnie w kontekście reakcji UE na pandemię COVID-19 (400 000 EUR),

- sfinansowania potrzeb w zakresie dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (145 000 EUR),

- sfinansowania nieprzewidzianych dodatkowych potrzeb dotyczących kosztów postępowań sądowych i kosztów związanych głównie z ewentualnymi płatnościami odszkodowań i rekompensat (440 000 EUR);

- przesunięcie typu C1 w kwocie 6 773 000 EUR dokonane w dniu 23 listopada 2020 r. w celu:

- pokrycia kosztów projektów pierwotnie przewidzianych w budżecie na kolejny rok, ale w odniesieniu do których możliwe było przyspieszenie cyklu projektowego dzięki niskiemu stopniowi wykorzystania powierzchni biurowych w budynkach SGR ze względu na pandemię COVID-19 (1 720 000 EUR),

- sfinansowania zakupu sprzętu i oprogramowania w celu dostosowania narzędzi zarządzania informacjami i innego powiązanego oprogramowania do zmieniających się wymogów i potrzeb (1 860 000 EUR),

- sfinansowania dodatkowej pomocy w kilku obszarach działalności Rady w dziedzinie informatyki, takich jak dodatkowe analityczne funkcje budżetowej bazy danych oraz włączenie funkcji podpisu elektronicznego do systemu finansowego (1 800 000 EUR),

- pokrycia kosztów ulepszeń w zakresie zdolności do cyberobrony niezbędnych w celu lepszego przygotowania się na wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, w szczególności przyjęcia zasad korzystania z chmury (825 000 EUR),

- sfinansowania dodatkowych potrzeb w zakresie mebli w związku z postępami w pracach remontowych (100 000 EUR),

- pokrycia kosztów szerszego pakietu usług informacyjnych obejmującego wiele usług zazwyczaj zapewnianych przez prasę (przekaz wydarzenia, briefingi krajowe i transmisja satelitarna) (468 000 EUR).

W 2020 r. dokonano ponadto 44 przesunięcia typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmienione w 2020 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2020 r.

(w EUR)
Pozycja Dział Budżet początkowy

2020

Przesunięcia Ostateczne środki Różnica
1 3 2 0 Służba medyczna 415 000 274926 689 926 66 %
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 2 837 000 - 274926 2 562 074 - 10 %
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 10 465 000 2150000 12 615 000 21 %
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 155 000 - 514000 1 641 000 - 24 %
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z zakupem, budową i zagospodarowaniem budynków 918 000 - 280 000 638 000 - 31 %
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 18 873 000 - 916 425 17 956 575 - 5 %
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 396 000 - 554 000 3 842 000 - 13 %
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 18 493 000 - 790000 17 703 000 - 4 %
2 0 1 3 Ubezpieczenie 285 000 312 425 597 425 110 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 10 138 000 6244964 16 382 964 62 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 25 108 000 5 550 692 30 658 692 22 %
2 1 0 2 Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego 7 318 000 - 1 056 569 6261 431 - 14 %
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 3 009 000 437000 3 446 000 15 %
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 2707000 - 1 165 000 1 542 000 - 43 %
2 1 3 2 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego 1 784 000 - 630000 1 154 000 - 35 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 17 228 000 16 775 147 34 003 147 97 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 81 450 000 - 24 956 147 56 493 853 - 31 %
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne 4 980 000 - 1 798 000 3 182 000 - 36 %
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 650 000 - 250000 400 000 - 38 %
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 4 585 000 753106 5 338 106 16 %
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 450 000 415000 865 000 92 %

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2020

W ciągu ostatnich sześciu lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 92,8 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2015-2020 wyniósł średnio 82,9 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2015-2020

grafika

W odniesieniu do 2020 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2020 r.

Analiza wydatków w 2020 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2020 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2020 r. (wg kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2020 (początkowy) Budżet 2020 (ostateczny (*)) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Plan zatrudnienia 341 218 000 341 218 000 330 567 554 96,9 % 10 650 446
Inne wydatki związane z personelem 25 366 000 25 366 000 19 288 360 76,0 % 6077640
Budynki (z wył. nabycia) 56 644 000 56 286 000 54 072 077 96,1 % 2 213 923
Systemy komputerowe 44 509 000 55 150 000 55 142 173 100,0 % 7 827
Meble 1 171000 1 271 000 1 223 252 96,2 % 47 748
Wyposażenie techniczne 6 026 000 5458000 4993 891 91,5 % 464 109
Transport 2 284 000 1 654 000 1 407 771 85,1 % 246229
Koszty podróży służbowych delegacji 17 228 000 34 003 147 34 003 147 100,0 % 0
Koszty tłumaczenia ustnego 81 450 000 56 493 853 36 837 394 65,2 % 19 656 459
Posiedzenia i konferencje 6 285 000 4 085 000 3 056 247 74,8 % 1 028 753
Informacje 7 235 000 8 103 000 8 100 534 100,0 % 2 466
Różne 1 217000 1 545 000 1 476 561 95,6 % 68 439
Rezerwa - - - -
Ogółem (z wył. nabycia) 590 633 000 590 633 000 550 168 962 93,1 % 40 464 038
Nabycie nieruchomości - - - -
Suma całkowita 590 633 000 590 633 000 550 168 962 93,1 % 40 464 038
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2020 r. wynosi 93,1 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 10,7 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (2,0 mln EUR) oraz z faktu, że nie zaistniała konieczność wykorzystania rezerwy na coroczne dostosowanie wynagrodzenia (3,6 mln EUR). Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (4,1 mln EUR) i na zabezpieczenie społeczne (0,4 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na godziny nadliczbowe (0,6 mln EUR).

- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 47 % niepełnego wykorzystania (2,9 mln EUR z kwoty 6,1 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych personelu. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 1,3 mln EUR. Kolejne 1,8 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. W odniesieniu do przewodniczącego Rady Europejskiej oszczędności w kwocie 0,2 mln EUR wynikają z niepełnego wykorzystania środków z budżetu na wydatki reprezentacyjne i dodatki.

- Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 2,2 mln EUR. Z kwoty tej 2,1 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami ochrony i nadzoru nad budynkami, utrzymania i sprzątania budynków oraz zużycia wody, gazu i energii elektrycznej. Pozostała kwota 0,1 mln EUR wynika z oszczędności poczynionych w zakresie niektórych wstępnych analiz oraz prac związanych z zagospodarowaniem.

- W dziedzinie informatyki wykonanie budżetu wyniosło 100 %.

- Jeśli chodzi o meble, niepełne wykorzystanie środków wynoszące 0,05 mln EUR wynika głównie z niższych potrzeb w zakresie wynajmu i utrzymania mebli ze względu na przełożenie wielostronnego szczytu UE-Afryka na późniejszy termin.

- Oszczędności w wysokości 0,5 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na wynajem wyposażenia i instalacji technicznych oraz pomoc zewnętrzną.

- Oszczędności w wysokości 0,2 mln EUR w zakresie transportu wynikają głównie z niższych ostatecznych potrzeb związanych z leasingiem samochodów ze względu na przełożenie wielostronnego szczytu UE-Afryka na późniejszy termin.

- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 34,0 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 17,2 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 21,6 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 4,8 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 , a w ciągu roku 0,05 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na niektóre języki.

- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 19,7 mln EUR. Te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 21,6 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 4,8 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wdrażania nowego mechanizmu oraz 0,05 mln EUR na sfinansowanie dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na niektóre języki.

- Kwota 0,4 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 1,0 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla niższe niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem. Mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i akredytację pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,1 mln EUR. Można to wyjaśnić wpływem pandemii na organizację regularnych spotkań w połączeniu z przesunięciem wielostronnego szczytu UE-Afryka.

- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.

- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,07 mln EUR wynika głównie z połączenia mniejszych potrzeb w zakresie materiałów biurowych, papieru, analiz, odzieży służbowej i innych wydatków operacyjnych.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 52,5 mln EUR przeniesiono z 2019 r. na 2020 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2019 r. na 2020 r. (wg kategorii)

(w EUR)
Kategoria Środki przeniesione z 2019 Płatności 2020 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 374910 295052 78,7 % 79 858
Inne wydatki związane z personelem 1 869 455 1 283 872 68,7 % 585 583
Budynki 22 265 219 17 149 124 77,0 % 5 116 094
Systemy komputerowe 16 742 152 16 214 304 96,8 % 527 848
Meble 622 184 605 902 97,4 % 16 282
Wyposażenie techniczne 2 463 968 2 338 140 94,9 % 125 829
Transport 526139 383068 72,8 % 143071
Koszty podróży służbowych delegacji - - -
Koszty tłumaczenia ustnego 4110564 4085 741 99,4 % 24 822
Posiedzenia i konferencje 889 543 552 737 62,1 % 336 806
Informacje 2187281 2087 545 95,4 % 99 736
Różne 492075 380178 77,3 % 111897
Rezerwa - - -
Ogółem 52 543 491 45 375 664 86,4 % 7 167 827

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2019 r. wyniósł 86,4 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku,

- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2021 r.

3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r.

Środki przeniesione z 2020 r. na 2021 r. wyniosły ogółem 69,6 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2020 r. na 2021 r. (wg kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2020 (początkowy) Budżet 2020 (ostateczny (*)) Zobowiązania Płatności 2020 Środki przeniesione na 2021 Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=3-4 6=5/3
Plan zatrudnienia 341 218 000 341 218 000 330 567 554 330 241 206 326 349 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 25 366 000 25 366 000 19 288 360 17 907 492 1 380 868 7,2 %
Budynki 56 644 000 56 286 000 54 072077 32 099 038 21 973 039 40,6 %
Systemy komputerowe 44 509 000 55 150000 55 142 173 31 125 954 24 016 219 43,6 %
Meble 1 171 000 1 271 000 1 223 252 370 430 852821 69,7 %
Wyposażenie techniczne 6 026 000 5 458 000 4993 891 1 996 739 2997152 60,0 %
Transport 2 284 000 1 654 000 1 407 771 889076 518 695 36,8 %
Koszty podróży służbowych delegacji 17 228 000 34 003 147 34 003 147 34 003 147 0 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 81 450 000 56 493 853 36 837 394 23 354 993 13482401 36,6 %
Posiedzenia i konferencje 6285000 4085000 3056247 2489 108 567 139 18,6 %
Informacje 7235000 8 103 000 8 100 534 4 844 083 3256451 40,2 %
Różne 1 217000 1 545 000 1 476 561 1 262 794 213 767 14,5 %
Rezerwa - - - - -
Ogółem (z wył. nabycia) 590 633 000 590 633 000 550 168 962 480 584 061 69 584 901 12,6 %
Nabycie nieruchomości - - - - -
Suma całkowita 590 633 000 590 633 000 550 168 962 480 584 061 69 584 901 12,6 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione z 2020 r. na 2021 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

- budynki: 22,0 mln EUR, z czego 9,9 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,7 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,9 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,6 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 1,5 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 1,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków,

- systemy komputerowe: 24,0 mln EUR, z czego 13,4 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 9,0 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,0 mln EUR - konserwacji i utrzymania przez służby informatyczne, a 0,6 mln EUR - telekomunikacji,

- 13,5 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2020 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały w pełni uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej,

- wydatki na informacje: 3,3 mln EUR, z czego 2,4 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, 0,7 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę, a 0,2 mln EUR - publikacji Rady,

- wyposażenie techniczne: 3,0 mln EUR, z czego 2,4 mln EUR dotyczy zakupu i utrzymania sprzętu konferencyjnego, a 0,6 mln EUR - pomocy zewnętrznej i utrzymania wyposażenia,

- inne wydatki związane z personelem: 1,4 mln EUR, w szczególności w odniesieniu do wydatków na szkolenia i rekrutację (0,6 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR) i środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR),

- posiedzenia i konferencje: 0,6 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.,

- meble: 0,9 mln EUR, dotyczy zakupu mebli przeznaczonych do niektórych stref wypoczynku w budynkach, projektu pilotażowego dotyczącego nowych metod pracy (NWOW) oraz budynku żłobka,

- transport: 0,5 mln EUR na realizację planu w zakresie mobilności pracowników Rady (0,3 mln EUR) oraz na wynajem, utrzymanie i naprawę parku samochodowego (0,2 mln EUR),

- wydatki różne: 0,2 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,1 mln EUR), materiały biurowe (0,03 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,03 mln EUR).

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. wyniosły 14,7 mln EUR.

Tabela 11

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. (wg kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2020 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2020 Płatności 2020 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 4 469 - - 0,0 % 4 469
Inne wydatki związane z personelem 2 068 489 1 564 717 1 555 069 75,6 % 503 772
Budynki 1 122 040 1 109 096 696 304 98,8 % 12 944
Systemy komputero- 822 837 820 333 809 443 99,7 % 2 503
we
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 5 700 4 511 4 511 79,1 % 1 189
Transport 2 616 2 616 - 100,0 % -
Koszty podróży służbowych delegacji 4 831 525 4831525 4 831 525 100,0 % -
Koszty tłumaczenia ustnego 5 478 770 5 478 770 5 478 770 100,0 % -
Posiedzenia i konfe- 90 014 87 854 87 773 97,6 % 2 160
rencje

Informacje

- - - -
Różne 7 073 7 073 7 073 100,0 % - 0
Ogółem RE/Rada 14 433 534 13 906 495 13 470 469 96,3 % 527 038
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 262 865 260 794 163 598 99,2 % 2 071
Suma całkowita 14 696 399 14 167290 13 634 068 96,4 % 529 109
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 14,7 mln EUR, z czego w odniesieniu do 14,2 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2020 r. Pozostała kwota 0,5 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. (0,3 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2019 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,3 mln w 2020 r. dokonano płatności na kwotę 0,2 mln EUR.

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,4 mln EUR.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. przeniesionych na 2020 r. z przeznaczeniem na płatności (wg kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2020 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia - - - -
Inne wydatki związane z personelem 49 893 4 042 8,1 % 45 851
Budynki 122 651 87 762 71,6 % 34 889
Systemy komputerowe 185 146 160 464 86,7 % 24 682
Mable - - - -
Wyposażenie techniczne 90 30 33,3 % 60
Transport 3 248 1 197 36,9 % 2 051
Koszty podróży służbowych delegacji - - - -
Koszty tłumaczenia ustnego - - - -
Posiedzenia i konferencje 915 - - 915
Informacje 5 028 3 918 - 1 110
Różne 5 330 - 0,0 % 5 330
Ogółem RE/Rada 372 301 257413 69,1 % 114 889
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 32 137 32 137 - -
Suma całkowita 404 438 289 549 71,6 % 114 889

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2020 r., zostały przeniesione z 2020 r. na 2021 r. i wyniosły łącznie 0,5 mln EUR.

Tabela 13

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. (wg kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2020 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2020 Płatności 2020 Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2021 Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4=2-3 5=4/2
Plan zatrudnienia 4 469 - - - -
Inne wydatki związane z personelem 2 068 489 1 564 717 1 555 069 9 648 0,6 %
Budynki 1 122 040 1 109 096 696 304 412 792 37,2 %
Systemy komputerowe 822 837 820 333 809 443 10 890 1,3 %
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 5 700 4 511 4 511 - 0,0 %
Transport 2 616 2 616 - 2 616 100,0 %
Koszty podróży służbowych delegacji 4 831 525 4831525 4 831 525 - 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 5 478 770 5 478 770 5 478 770 - 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 90 014 87 854 87 773 81 0,1 %
Informacje - - - - -
Różne 7 073 7 073 7 073 0 0,0 %
Ogółem RE/Rada 14 433 534 13 906 495 13 470 469 436 026 3,1 %
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 262 865 260 794 163 598 97 196 37,3 %
Suma całkowita 14 696 399 14 167 290 13 634 068 533 222 3,8 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione dotyczą głównie prac związanych z zagospodarowaniem budynków (0,4 mln EUR).

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r. wyniosły 43,7 mln EUR. Z tego kwota 80 000 EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Tabela 14

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2020 r. (wg kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel 2020 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2020 Płatności2020 Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 4=1-3
Plan zatrudnienia 1 753 861 30 000 22 316 1 731 544
Inne wydatki związane z personelem 1 592 952 224 904 204 996 1 387 956
Budynki 719 778 194519 192019 527758
Systemy komputerowe 978067 424878 85 694 892 372
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 16 619 1 326 - 16 619
Transport 6 113 - - 6 113
Koszty podróży służbowych delegacji 30 385 449 - - 30 385 449
Koszty tłumaczenia ustnego 7954330 45 274 45 274 7 909 056
Posiedzenia i konferencje 84 097 - - 84 097
Informacje 12 784 11 157 240 12 544
Różne 82 540 6 929 - 0 82 540
Ogółem RE/Rada 43 586 587 938 987 550 540 43 036 048
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 80 000 50 000 - 80 000
Suma całkowita 43 666 587 988 987 550 540 43 116 048
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2020 r. związane z działalnością SGR wyniosły 43,6 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 0,9 mln EUR, zaś kwota 43,0 mln EUR została przeniesiona na 2021 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.

Około 70 % dochodów przeznaczonych na określony cel (30,4 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych oraz z wcześniejszego zwrotu środków z pul na podróże służbowe na 2020 r. przez kilka państw członkowskich.

Kwota 7,9 mln EUR dotyczy tłumaczeń ustnych, 6,3 mln EUR - zwrotu zaliczki dla służb tłumaczeń ustnych Komisji, a 1,6 mln EUR - płatnościom uzupełniającym w przypadku niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na te języki.

Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA - WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2020

(EUR)
Linia budżetowa Początkowe środki

2020

Przesunięcia/ Korekty

2020

Ostateczne środki

2020

Środki na zobowiązania

2020

Środki na płatności

2020

Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok

2021

Przeniesienie na podstawie decyzji na rok

2021

Środki anulowane
1 2 3 4 5 6 7 8-3-5-6-7
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 350 000,00 145 000,00 350 000,00 342 732,18 342 732,18 98 306,41 7 267,82
1 0 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 74 000,00 74 000,00 69 982,92 69 982,92 4 017,08
1 0 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 11 000,00 11 000,00 10 954,08 10 954,08 45,92
1 0 0 3 Zabezpieczenie społeczne 15 000,00 15 000,00 12 965,58 12 965,58 2 034,42
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 475 000,00 620 000,00 485 748,07 387 441,66 134 251,93
1 0 0 Wynagrodzenie i inne należności 925 000,00 145 000,00 1 070 000,00 922 382,83 824 076,42 98 306,41 147 617,17
1 0 1 0 Świadczenia przejściowe 200 000,00 200 000,00 167 734,53 167 734,53 32 265,47
1 0 1 Ustanie stosunku pracy 200 000,00 200 000,00 167 734,53 167 734,53 32 265,47
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1 125 000,00 145 000,00 1 270 000,00 1 090 117,36 991 810,95 98 306,41 179 882,64
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 254 462 000,00 254 462 000,00 252 492 921,26 252 492 921,26 1 969 078,74
1 1 0 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 1 697 000,00 50 000,00 1 747 000,00 1 399 484,74 1 399 484,74 347 515,26
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 67 144 000,00 150 000,00 67 294 000,00 64 094 900,81 64 094 900,81 3 199 099,19
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 10 352 000,00 45 000,00 10 397 000,00 10 033 478,72 10 033 478,72 363 521,28
1 1 0 4 Wskaźniki korygujące 143 000,00 143 000,00 142 868,14 142 868,14 131,86
1 1 0 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 248 000,00 1 248 000,00 634 256,72 634 256,72 613 743,28
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 1 895 000,00 - 245 000,00 1 895 000,00 1 715 000,00 1 388 651,36 326 348,64 180 000,00
1 1 0 7 Dostosowanie wynagrodzeń 3 834 000,00 3 589 000,00 3 589 000,00
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 340 775 000,00 340 775 000,00 330 512 910,39 330 186 561,75 326 348,64 10 262 089,61
1 1 1 0 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 363 000,00 363 000,00 54 643,98 54 643,98 308 356,02
1 1 1 2 Należności byłych sekretarzy generalnych 80 000,00 80 000,00 80 000,00
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 443 000,00 443 000,00 54 643,98 54 643,98 388 356,02
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 341 218 000,00 341 218 000,00 330 567 554,37 330 241 205,73 326 348,64 10 650 445,63
1 2 0 0 Inni pracownicy 11 250 000,00 11 250 000,00 10 584 429,23 10 576 416,16 8 013,07 665 570,77
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 213 000,00 1 213 000,00 926 750,02 925 349,78 1 400,24 286 249,98
1 2 0 2 Staże 706 000,00 706 000,00 604 548,19 601 937,99 2 610,20 101 451,81
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 493 000,00 493 000,00 100 342,74 75 785,15 24 557,59 392 657,26
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 235 000,00 235 000,00 92 325,02 81 757,61 10 567,41 142 674,98
1 2 0 7 Coroczne dostosowanie wynagrodzeń 172 000,00 172 000,00 172 000,00
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 14 069 000,00 14 069 000,00 12 308 395,20 12 261 246,69 47 148,51 1 760 604,80
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 14 069 000,00 14 069 000,00 12 308 395,20 12 261 246,69 47 148,51 1 760 604,80
1 3 0 0 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu 156 000,00 50 000,00 206 000,00 202 106,16 138 376,96 63 729,20 3 893,84
1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe 2 413 000,00 - 50 000,00 2 363 000,00 1 907 233,46 1 378 771,74 528 461,72 455 766,54
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 569 000,00 2 569 000,00 2 109 339,62 1 517 148,70 592 190,92 459 660,38
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach 30 000,00 - 7 000,00 23 000,00 878,68 878,68 22 121,32
1 3 1 1 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami 117 000,00 7 000,00 124 000,00 56 283,24 25 167,11 31 116,13 67 716,76
1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych 208 000,00 208 000,00 157 000,00 64 627,10 92 372,90 51 000,00
1 3 1 3 Inne wydatki socjalne 66 000,00 66 000,00 65 029,40 41 850,48 23 178,92 970,60
1 3 1 Zapomogi na rzecz pracowników instytucji 421 000,00 421 000,00 279 191,32 132 523,37 146 667,95 141 808,68
1 3 2 0 Służba medyczna 415 000,00 274 926,00 689 926,00 550 429,08 363 875,25 186 553,83 139 496,92
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 2 837 000,00 - 274 926,00 2 562 074,00 2 035 202,31 1 795 202,31 240 000,00 526 871,69
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób

związanych z instytucją

3 252 000,00 3 252 000,00 2 585 631,39 2 159 077,56 426 553,83 666 368,61
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3 130 000,00 - 145 000,00 2 985 000,00 569 083,00 534 083,00 35 000,00 2 415 917,00
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą

Europejską

800 000,00 800 000,00 346 601,98 311 601,98 35 000,00 453 398,02
1 3 3 Podróże służbowe 3 930 000,00 - 145 000,00 3 785 000,00 915 684,98 845 684,98 70 000,00 2 869 315,02
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 10 172 000,00 - 145 000,00 10 027 000,00 5 889 847,31 4 654 434,61 1 235 412,70 4 137 152,69
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 366 584 000,00 366 584 000,00 349 855 914,24 348 148 697,98 1 707 216,26 16 728 085,76
2 0 0 0 Czynsze 505 000,00 154 000,00 659 000,00 658 513,52 658 513,52 486,48
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 10 465 000,00 2 150 000,00 12 615 000,00 12 548 855,54 2 698 299,44 9 850 556,10 66 144,46
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 155 000,00 - 514 000,00 1 641 000,00 1 604 862,29 135 880,40 1 468 981,89 36 137,71
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową

i zagospodarowaniem budynków

918 000,00 - 280 000,00 638 000,00 577 681,02 132 591,64 445 089,38 60 318,98
2 0 0 Budynki 14 043 000,00 1 510 000,00 15 553 000,00 15 389 912,37 3 625 285,00 11 764 627,37 163 087,63
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 18 873 000,00 - 916 425,23 17 956 574,77 17 313 705,75 12 591 893,29 4 721 812,46 642 869,02
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 396 000,00 - 554 000,00 3 842 000,00 3 799 265,73 2 167 175,54 1 632 090,19 42 734,27
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 18 493 000,00 - 790 000,00 17 703 000,00 16 432 715,81 13 540 180,62 2 892 535,19 1 270 284,19
2 0 1 3 Ubezpieczenie 285 000,00 312 425,23 597 425,23 597 425,23 26 561,23 570 864,00
2 0 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 554 000,00 80 000,00 634 000,00 539 051,95 147 942,02 391 109,93 94 948,05
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 42 601 000,00 - 1 868 000,00 40 733 000,00 38 682 164,47 28 473 752,70 10 208 411,77 2 050 835,53
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 56 644 000,00 - 358 000,00 56 286 000,00 54 072 076,84 32 099 037,70 21 973 039,14 2 213 923,16
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 10 138 000,00 6 244 964,07 16 382 964,07 16 382 964,07 7 339 694,06 9 043 270,01
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 25 108 000,00 5 550 691,95 30 658 691,95 30 650 864,61 17 254 101,79 13 396 762,82 7 827,34
2 1 0 2 Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego 7 318 000,00 - 1 056 569,22 6 261 430,78 6 261 430,78 5 284 366,98 977 063,80
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 945 000,00 - 98 086,80 1 846 913,20 1 846 913,20 1 247 791,27 599 121,93
2 1 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 44 509 000,00 10 641 000,00 55 150 000,00 55 142 172,66 31 125 954,10 24 016 218,56 7 827,34
2 1 1 1 Zakup i wymiana mebli 1 105 000,00 100 000,00 1 205 000,00 1 204 545,64 360 466,82 844 078,82 454,36
2 1 1 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 66 000,00 66 000,00 18 706,00 9 963,50 8 742,50 47 294,00
2 1 1 Meble 1 171 000,00 100 000,00 1 271 000,00 1 223 251,64 370 430,32 852 821,32 47 748,36
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 3 009 000,00 437 000,00 3 446 000,00 3 330 589,76 959 465,66 2 371 124,10 115 410,24
2 1 2 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 310 000,00 160 000,00 470 000,00 304 346,81 197 477,57 106 869,24 165 653,19
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 2 707 000,00 - 1 165 000,00 1 542 000,00 1 358 954,42 839 795,30 519 159,12 183 045,58
2 1 2 Wyposażenie i instalacje techniczne 6 026 000,00 - 568 000,00 5 458 000,00 4 993 890,99 1 996 738,53 2 997 152,46 464 109,01
2 1 3 2 Koszty wynajmu, utrzymania i naprawy samochodów służbowych 1 784 000,00 - 630 000,00 1 154 000,00 907 771,35 700 195,72 207 575,63 246 228,65
2 1 3 3 Plan mobilności 500 000,00 500 000,00 500 000,00 188 880,29 311 119,71
2 1 3 Transport 2 284 000,00 - 630 000,00 1 654 000,00 1 407 771,35 889 076,01 518 695,34 246 228,65
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 53 990 000,00 9 543 000,00 63 533 000,00 62 767 086,64 34 382 198,96 28 384 887,68 765 913,36
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 17 228 000,00 16 775 147,41 34 003 147,41 34 003 147,41 34 003 147,41
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 495 000,00 - 152 000,00 343 000,00 150 479,27 106 979,27 43 500,00 192 520,73
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 81 450 000,00 - 24 956 147,41 56 493 852,59 36 837 394,00 23 354 993,00 13 482 401,00 19 656 458,59
2 2 0 3 Koszty reprezentacyjne 160 000,00 160 000,00 80 420,55 58 042,08 22 378,47 79 579,45
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne 4 980 000,00 - 1 798 000,00 3 182 000,00 2 753 151,63 2 273 169,91 479 981,72 428 848,37
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 650 000,00 - 250 000,00 400 000,00 72 195,93 50 917,19 21 278,74 327 804,07
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 104 963 000,00 - 10 381 000,00 94 582 000,00 73 896 788,79 59 847 248,86 14 049 539,93 20 685 211,21
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 2 350 000,00 75 000,00 2 425 000,00 2 423 550,61 1 767 719,81 655 830,80 1 449,39
2 2 1 1 Dziennik Urzędowy 9 893,63 9 893,63 9 893,63 9 893,63
2 2 1 2 Publikacje ogólne 300 000,00 30 000,00 330 000,00 329 797,21 125 069,97 204 727,24 202,79
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 4 585 000,00 753 106,37 5 338 106,37 5 337 292,60 2 941 399,84 2 395 892,76 813,77
2 2 1 Informacja 7 235 000,00 868 000,00 8 103 000,00 8 100 534,05 4 844 083,25 3 256 450,80 2 465,95
2 2 3 0 Materiały biurowe 358 000,00 - 80 000,00 278 000,00 248 274,89 215 378,40 32 896,49 29 725,11
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 55 000,00 - 10 000,00 45 000,00 45 000,00 18 740,79 26 259,21
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 - 45 000,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 18 000,00 18 000,00 6 335,00 2 554,24 3 780,76 11 665,00
2 2 3 5 Opłaty finansowe 10 000,00 - 7 000,00 3 000,00 1 489,56 1 042,70 446,86 1 510,44
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 450 000,00 415 000,00 865 000,00 865 000,00 722 729,77 142 270,23
2 2 3 7 Inne wydatki operacyjne 281 000,00 55 000,00 336 000,00 310 461,57 302 348,13 8 113,44 25 538,43
2 2 3 Wydatki różne 1 217 000,00 328 000,00 1 545 000,00 1 476 561,02 1 262 794,03 213 766,99 68 438,98
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki operacyjne 113 415 000,00 - 9 185 000,00 104 230 000,00 83 473 883,86 65 954 126,14 17 519 757,72 20 756 116,14
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki operacyjne 224 049 000,00 224 049 000,00 200 313 047,34 132 435 362,80 67 877 684,54 23 735 952,66
BUDŻET OGÓŁEM 590 633 000,00 590 633 000,00 550 168 961,58 480 584 060,78 69 584 900,80 40 464 038,42
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto >250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 3) Sekretarza Generalnego Rady co roku należy dokonywać przesunięcia kwoty odpowiadającej kosztom podróży służbowych delegatów niewykorzystanej w poprzednim roku do pul środków na tłumaczenia ustne. W 2020 r. kwota ta wyniosła 4,8 mln EUR.
5 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 1) SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2020 r. kwota ta wyniosła 21,6 mln EUR.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024