Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2021/C 317/02)
(Dz.U.UE C z dnia 6 sierpnia 2021 r.)
Pismem z dnia 16 lipca 2021 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Portugalię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Faks + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Portugalii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.
TEKST STRESZCZENIA
TAP SGPS ("TAP") jest spółką holdingową zarejestrowaną w 2003 r. Transportes Aéreos Portugueses, S.A. ("TAP Air Portugal") jest największą spółką zależną TAP i wypracowuje ok. 98 % obrotów grupy. TAP posiada również udziały w innych przedsiębiorstwach, które prowadzą działalność w zakresie świadczenia usług związanych z transportem lotniczym w Portugalii i w innych krajach.
Decyzją z dnia 10 czerwca 2020 r. Komisja zatwierdziła udzielenie TAP pożyczki na ratowanie w wysokości 1,2 mld EUR. Po stwierdzeniu nieważności tej decyzji przez Sąd Unii Europejskiej w dniu 19 maja 2021 r. Komisja przyjęła nową decyzję dnia 16 lipca 2021 r. W kwietniu 2021 r. Komisja przyjęła decyzję o niewnoszeniu zastrzeżeń wobec odszkodowania na rzecz TAP Air Portugal w wysokości 462 mln EUR za nadzwyczajne szkody spowodowane pandemią COVID-19.
TAP boryka się od pewnego czasu z problemami w zakresie wypłacalności i płynności. Kryzys płynnościowy uległ gwałtownemu pogorszeniu w związku z pandemią COVID-19. Trudności TAP SGPS i TAP Air Portugal doprowadziły do znacznego pogorszenia pozycji kapitałowej obu przedsiębiorstw.
W dniu 10 czerwca 2021 r. Portugalia zgłosiła pomoc na restrukturyzację na rzecz TAP w wysokości 3,2 mld EUR, przeznaczoną na wsparcie długoterminowego planu restrukturyzacji do 2025 r., aby uniknąć wycofania się TAP Air Portugal z prowadzenia działalności. Pomoc miałaby formę, po pierwsze, następujących środków kapitałowych i quasi-kapitałowych o wartości 2,73 mld EUR: konwersja na kapitał własny pożyczki udzielonej w ramach pomocy na ratowanie i wynoszącej 1,2 mld EUR, państwowa pożyczka zamienna w wysokości [...] EUR oraz zastrzyk kapitałowy w wysokości [...] EUR, a po drugie, dodatkowego wsparcia w wysokości 512 mln EUR w formie gwarancji państwa dla pożyczek rynkowych lub zastrzyku kapitałowego, o którym to dodatkowym wsparciu Portugalia może zdecydować od 2022 r., jeżeli TAP nie będzie miał dostępu do rynków finansowych w latach 2023-2025.
[.]. TAP nie będzie mógł również dokonywać zakupów, będzie musiał zmniejszyć flotę i dostosować swoją siatkę połączeń poprzez zmniejszenie liczby tras. Ponadto TAP będzie nadal renegocjował warunki z dostawcami i leasingodawcami oraz ograniczał koszty personelu poprzez zwolnienia i ograniczenie świadczeń dla personelu.
Zgodnie ze wstępną oceną Komisji plan restrukturyzacji budzi wątpliwości co do zgodności pomocy na restrukturyzację z wytycznymi dotyczącymi ratowania i restrukturyzacji.
W szczególności wątpliwości Komisji dotyczą proporcjonalności pomocy (ograniczenia pomocy do minimum) oraz środków ograniczających zakłócenie konkurencji. Komisja zauważa, że wkład własny beneficjenta (lub wierzycieli lub inwestorów) w koszty restrukturyzacji, szacowany na [.] EUR, nie obejmuje prawie w ogóle nowego finansowania rynkowego i stanowi jedynie około 36 % kosztów restrukturyzacji szacowanych na [.] EUR, czyli znacznie poniżej poziomu 50 % ogólnie przyjętego w wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji. W odniesieniu do środków ograniczających zakłócenie konkurencji pojawiają się wątpliwości: (i) [.], (ii) braku zobowiązania do zbycia przydziałów czasu na start i lądowanie w Lizbonie, biorąc pod uwagę wysoki poziom obciążenia tego portu lotniczego i wysoki udział TAP ([50-60] %) w przydziałach czasu, oraz (iii) brak zobowiązania do utrzymania zmniejszonej liczby samolotów w całym okresie restrukturyzacji.
TEKST PISMA
grafika