Zaproszenie do składania wniosków 2021 Programy, w których uczestniczy wiele państw Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW 2021 1

PROGRAMY, W KTÓRYCH UCZESTNICZY WIELE PAŃSTW

Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014

(2021/C 31/07)

(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2021 r.)

Spis treści

Strona

0. Wstęp

1. Informacje ogólne

2. Cele - Tematy i priorytety - Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie - Oczekiwane oddziaływanie

AGRIP-MULTI-2021-IM

Cele

AGRIP-MULTI-2021-IM-ORGANIC

Cele

AGRIP-MULTI-2021-IM-SUSTAINABLE

Cele

AGRIP-MULTI-2021-IM-PROPER-DIET

Cele

AGRIP-MULTI-2021-TC-ALL

Cele

AGRIP-MULTI-2021-TC-ORGANIC

Cele

Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie

Oczekiwany efekt

3. Przeznaczona alokacja budżetowa

4. Harmonogram i terminy

5. Dopuszczalność

6. Kwalifikowalność

Kwalifikujący się uczestnicy

Skład konsorcjum

Kwalifikujące się działania

Lokalizacja geograficzna (państwa docelowe)

Okres realizacji

7. Zdolność finansowa i operacyjna oraz wykluczenie

Zdolność finansowa

Zdolność operacyjna

Wykluczenie

8. Procedura oceny i wyboru wniosków

9. Kryteria wyboru

10. Prawne i finansowe ramy umowy o udzielenie dotacji

Data rozpoczęcia i okres realizacji projektu

Rezultaty

Forma dotacji, stopa dofinansowania i maksymalna kwota dotacji

Kategorie budżetowe i zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów

Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności

Zaświadczenia

Odpowiedzialność za zwroty

Zabezpieczenia płatności zaliczkowych

Postanowienia dotyczące realizacji projektu

Niezgodność i naruszenie postanowień umowy

11. Pomoc

12. Ważne informacje

0.
Wstęp

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy dotacji na działania UE w obszarze działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących europejskich produktów rolnych (Program AGRIP) wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich za pośrednictwem programów, w których uczestniczy wiele państw.

Ramy prawne dla tego unijnego programu finansowania określone są przez:

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2  (rozporządzenie finansowe UE),
akt podstawowy (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 3 ),
rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 4 , oraz
rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1831 5 .

Zaproszenie ogłaszane jest zgodnie z programem prac na rok 2021 6  i będzie obsługiwane przez Agencję Wykonawczą ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (CHAFEA), której Komisja Europejska powierzyła zarządzanie polityką promocyjną.

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków obejmuje następujące cztery tematy dotyczące rynku wewnętrznego:

AGRIP-MULTI-2021-IM (Temat 1) - Rynek wewnętrzny
AGRIP-MULTI-2021-IM-ORGANIC (Temat 2) - Rynek wewnętrzny
AGRIP-MULTI-2021-IM-SUSTAINABLE (Temat 3) - Rynek wewnętrzny
AGRIP-MULTI-2021-IM-PROPER-DIET (Temat 4) - Rynek wewnętrzny

Ponadto obejmuje on następujące dwa tematy dotyczące państw trzecich:

AGRIP-MULTI-2021-TC-ALL (Temat 5) - Państwa trzecie
AGRIP-MULTI-2021-TC-ORGANIC (Temat 6) - Państwa trzecie

Zachęcamy do dokładnego zapoznania się z dokumentacją dotyczącą zaproszenia znajdującą się na stronie tematu na portalu o finansowaniu i przetargach, a w szczególności z niniejszym ogłoszeniem o zaproszeniu do składania wniosków, wzorem umowy o udzielenie dotacji, instrukcją użytkownika portalu o finansowaniu i przetargach w wersji online, przewodnikiem po programie AGRIP oraz umową o udzielenie dotacji z objaśnieniami (AGA).

Dokumenty te zawierają wyjaśnienia i odpowiedzi na pytania, które mogą zrodzić się w trakcie przygotowywania wniosku:

ogłoszenie o zaproszeniu zawiera informacje dotyczące:
kontekstu, celów, zakresu, działań, które mogą zostać dofinansowane, a także zakładanych rezultatów (punkty 1 i 2),
harmonogramu i przeznaczonej alokacji budżetowej (punkty 3 i 4),
warunków dopuszczalności i kwalifikowalności, kryteriów w zakresie zdolności finansowej, zdolności operacyjnej i wykluczenia (punkty 5, 6 i 7),
procedury wyboru i udzielania dotacji (punkt 8),
kryteriów wyboru (punkt 9),
prawnych i finansowych ram umowy o udzielenie dotacji (punkt 10),
instrukcja użytkownika w wersji online oraz przewodnik po programie AGRIP zawierają:
informacje dotyczące sposobu rejestracji i składania wniosków online za pośrednictwem unijnego portalu o finansowaniu i przetargach (zwanego dalej "portalem"),
rekomendacje dotyczące przygotowania wniosku,
AGA - umowa o udzielenie dotacji z objaśnieniami zawiera:
szczegółowe objaśnienia dotyczące wszystkich postanowień umowy o udzielenie dotacji, którą należy podpisać w celu uzyskania dotacji (w szczególności dotyczących kwalifikowalności kosztów, harmonogramu płatności, dodatkowych zobowiązań itp.).

Zachęcamy również do odwiedzenia portalu promocji produktów rolnychhttps://ec.europa.eu/chafea/agri/en, aby zapoznać się z listą projektów, które wcześniej uzyskały dofinansowanie.

1.
Informacje ogólne

Ogólnym celem programu AGRIP jest zwiększenie konkurencyjności unijnego sektora rolnego.

Szczegółowe cele tego programu obejmują:

a)
poszerzenie wiedzy o zaletach unijnych produktów rolnych i wysokich standardach mających zastosowanie do metod produkcji w Unii;
b)
zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolnych i niektórych artykułów spożywczych oraz zwiększenie ich widoczności zarówno w Unii, jak i poza nią;
c)
poszerzenie wiedzy o unijnych systemach jakości i zapewnienie ich lepszej rozpoznawalności;
d)
zwiększenie udziału unijnych produktów rolnych i niektórych produktów spożywczych w rynku, ze szczególnym uwzględnieniem rynków w państwach trzecich o największym potencjale wzrostu;
e)
przywrócenie normalnych warunków rynkowych w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych szczególnych problemów.
2.
Cele - Tematy i priorytety - Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie - Oczekiwane oddziaływanie

AGRIP-MULTI-2021-IM

Cele

Celem programów informacyjnych i promocyjnych ukierunkowanych na podniesienie wiedzy oraz lepszą rozpoznawalność unijnych systemów jakości, o których mowa w art. 5 ust. 4 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, jest podniesienie wiedzy oraz lepsza rozpoznawalność unijnych systemów jakości, a mianowicie:
a)
systemów jakości: chronionej nazwy pochodzenia (ChNP), chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG), gwarantowanej tradycyjnej specjalności (GTS) oraz określeń jakościowych stosowanych fakultatywnie;
b)
znaku graficznego produktów rolnych wysokiej jakości, specyficznych dla regionów najbardziej oddalonych w Unii.

Jednym ze spodziewanych rezultatów jest wzrost poziomu rozpoznawalności znaku graficznego związanego z unijnymi systemami jakości przez europejskich konsumentów. Wyniki specjalnego badania Eurobarometr (nr 504) wskazują, że tylko 14 % europejskich konsumentów rozpoznaje logo produktów oznaczonych chronioną nazwą pochodzenia (ChNP), 20 % rozpoznaje logo chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG), a 14 % rozpoznaje logo gwarantowanej tradycyjnej specjalności, przy czym należy wziąć pod uwagę, że są to główne unijne systemy jakości.

Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie wiedzy na temat unijnych systemów jakości oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych zarejestrowanych w ramach unijnego systemu jakości, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.

LUB

W odniesieniu do programów informacyjnych i promocyjnych, których celem jest podkreślenie specyfiki metod unijnej produkcji rolnej, charakterystyki unijnych produktów rolno-spożywczych oraz systemów jakości, o których mowa w art. 5 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014:

Celem jest podkreślenie co najmniej jednej ze specyficznych cech metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych (w tym właściwych praktyk żywieniowych i odpowiedzialnego spożywania dopuszczalnych napojów alkoholowych), dobrostanu zwierząt oraz cech produktów rolnych i środków spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji.

Oczekiwanym efektem jest podniesienie wiedzy na temat zalet unijnych produktów rolnych wśród konsumentów oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia odnośnych unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.

AGRIP-MULTI-2021-IM-ORGANIC

Cele

Celem jest poszerzenie wiedzy i zwiększenie rozpoznawalności unijnych systemów jakości w zakresie produkcji ekologicznej.

Programy informacyjne i promocyjne ukierunkowane na unijne systemy jakości w zakresie metod produkcji ekologicznej powinny być głównym priorytetem na rynku wewnętrznym, gdyż zapewniają one konsumentów o zrównoważonym sposobie produkcji, jakości i cechach produktu oraz zastosowanym procesie produkcji, korzyściach w zakresie ochrony środowiska, a także tworzą wartość dodaną takich produktów i zwiększają ich możliwości rynkowe.

Jednym ze spodziewanych rezultatów jest dalszy wzrost poziomu rozpoznawalności logo produkcji ekologicznej UE przez europejskich konsumentów. Wyniki specjalnego badania Eurobarometr (nr 504) wskazują, że znajomość logo rolnictwa ekologicznego wzrosła od 2017 r. o 29 punktów procentowych, osiągając poziom 56 % europejskich konsumentów, którzy rozpoznają logo rolnictwa ekologicznego UE.

Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie wiedzy na temat unijnego systemu jakości w zakresie produkcji ekologicznej oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.

AGRIP-MULTI-2021-IM-SUSTAINABLE

Cele

Działania powinny podkreślać zrównoważenie środowiskowe rolnictwa UE, jednocześnie zwracając uwagę na jego korzystny wpływ na działania w dziedzinie klimatu i środowiska.

Działania powinny wskazywać w jaki sposób promowane produkty i metody ich produkcji przyczyniają się do:

a)
łagodzenia zmiany klimatu (np. poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych) lub dostosowywania do zmian klimatycznych (np. poprzez oszczędność wody, uprawy i odmiany roślin odporne na zmiany klimatyczne) oraz
b)
co najmniej jednego z poniższych zagadnień:
(i)
ochrony bioróżnorodności i zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych (np. dzikiej przyrody, krajobrazu, zasobów genetycznych);
(ii)
zrównoważonej gospodarki wodnej (np. poprzez oszczędne zużycie wody, redukcję zawartości składników odżywczych i pestycydów);
(iii)
zrównoważonego użytkowania gleb (np. poprzez kontrolę erozji, zbilansowaną zawartość składników odżywczych, zapobieganie zakwaszeniu i zasoleniu, redukcję zawartości pestycydów);
(iv)
zrównoważonych, efektywnych pod względem ograniczania emisji dwutlenku węgla metod hodowli zwierząt gospodarskich;
(v)
ograniczenia wykorzystania środków przeciwdrobnoustrojowych;
(vi)
ograniczenia strat żywności i marnotrawienia żywności;
(vii)
zrównoważonego spożycia;
(viii)
dobrostanu zwierząt.

AGRIP-MULTI-2021-IM-PROPER-DIET

Cele

Komisja zobowiązała się promować właściwe praktyki żywieniowe zgodnie z białą księgą Komisji Europejskiej "Strategia dla Europy w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością" 7 . Działania powinny podkreślać korzyści płynące ze spożycia świeżych owoców i warzyw w ramach zbilansowanej diety. Przesłania mogłyby koncentrować się w szczególności na: docelowym spożyciu co najmniej pięć porcji różnych owoców i warzyw każdego dnia; umiejscowieniu owoców i warzyw w piramidzie żywieniowej; korzyściach zdrowotnych płynących ze spożycia owoców i warzyw itp.

Celem jest zwiększenie spożycia świeżych owoców i warzyw produkowanych w UE poprzez informowanie konsumentów o zrównoważonych i właściwych praktykach żywieniowych.

Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia owoców oraz warzyw produkowanych w UE, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.

AGRIP-MULTI-2021-TC-ALL

Cele

Programy informacyjne i promocyjne powinny być ukierunkowane na jedno państwo trzecie lub kilka państw trzecich.

Cele tych programów powinny być zgodne z celami ogólnymi i szczegółowymi, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, a także opisami działań, o których mowa w art. 3 powyższego rozporządzenia, i skupiać się na podkreśleniu zwłaszcza specyficznych cech metod unijnej produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa żywności, identyfikowalności, autentyczności, oznakowania, wartości odżywczych i zdrowotnych, dobrostanu zwierząt, poszanowania środowiska i zrównoważonego rozwoju oraz cech produktów rolnych i środków spożywczych, zwłaszcza w zakresie ich jakości, smaku, różnorodności lub tradycji.

Oczekiwanym ostatecznym efektem jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku we wspomnianych państwach docelowych.

AGRIP-MULTI-2021-TC-ORGANIC

Cele

Celem jest poszerzenie wiedzy i zwiększenie rozpoznawalności unijnych systemów jakości w zakresie produkcji ekologicznej w państwie trzecim.

Programy informacyjne i promocyjne ukierunkowane na unijne systemy jakości w zakresie metod produkcji ekologicznej powinny być głównym priorytetem, gdyż zapewniają one konsumentów o zrównoważonym sposobie produkcji, jakości i cechach produktu oraz zastosowanym procesie produkcji, korzyściach w zakresie ochrony środowiska, a także tworzą wartość dodaną takich produktów i zwiększają ich możliwości rynkowe.

Oczekiwanym ostatecznym efektem jest podniesienie wiedzy na temat unijnego systemu jakości w zakresie produkcji ekologicznej oraz zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych, a także zwiększenie ich widoczności oraz udziału w rynku.

Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie

Działania, które mogą uzyskać dofinansowanie w ramach niniejszego zaproszenia, obejmują kampanie informacyjne i promocyjne dotyczące produktów i systemów, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014. Szczegółowe informacje znajdują się w punkcie 6 "Działania kwalifikowalne".

Oczekiwany efekt

Oczekiwanym ostatecznym efektem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zwiększenie konkurencyjności i spożycia unijnych produktów rolno-spożywczych lub podniesienie wiedzy na temat unijnych systemów jakości, a także zwiększenie widoczności unijnych produktów rolno-spożywczych oraz ich udziału w rynku w państwach docelowych.

i Więcej informacji na temat promocji produktów rolnych można uzyskać pod adresem https://ec.europa.eu/chafea/agri/en.

3.
Przeznaczona alokacja budżetowa

Alokacja budżetowa przeznaczona na niniejsze zaproszenie do składania wniosków wynosi 82 400 000 EUR.

Alokacja może zostać zwiększona maksymalnie o 20 %.

Szczegółowe informacje budżetowe w podziale na tematy znajdują się w tabeli poniżej.

Rynek wewnętrzny

Temat Alokacja budżetowa dla tematu Opis tematu
1 - AGRIP-MULTI-2021-IM 4 200 000 EUR Działania informacyjne i programy promocyjne, których celem jest poszerzenie wiedzy o unijnych systemach jakości, o których mowa w art. 5 ust. 4 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, oraz zwiększenie ich rozpoznawalności

LUB

Działania informacyjne i programy promocyjne, których celem jest podkreślenie specyfiki metod unijnej produkcji rolnej, charakterystyki unijnych produktów rolno-spożywczych oraz systemów jakości, o których mowa w art. 5 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014

2 - AGRIP-MULTI-2021-IM-ORGANIC 17 000 000 EUR Działania informacyjne i programy promocyjne, których celem jest poszerzenie wiedzy o unijnych systemach jakości, o których mowa w art. 5 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, oraz zwiększenie ich rozpoznawalności
3 - AGRIP-MULTI-2021-IM-SUSTAI-

NABLE

12 000 000 EUR Programy poszerzające wiedzę o unijnym zrównoważonym rolnictwie i roli sektora rolno-spożywczego w działaniach na rzecz klimatu i środowiska
4 - AGRIP-MULTI-2021-IM-PROPER DIET 10 000 000 EUR Działania informacyjne i programy promocyjne, których celem jest zwiększenie spożycia świeżych owoców i warzyw na rynku wewnętrznym w kontekście zrównoważonych i właściwych praktyk żywieniowych (*) W ramach tego tematu kwalifikowalne są produkty wymienione w części IX załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 oraz świeże banany wymienione w części XI tegoż załącznika
(*) Wnioski obejmujące programy, w których uczestniczy wiele państw, dotyczące "Owoców i warzyw" na rynku wewnętrznym można również składać w ramach tematu AGRIP-MULTI-2021-IM. W takim przypadku przesłanie kampanii poświęconych owocom i warzywom w ramach tematu AGRIP-MULTI-2021-IM powinno obejmować inne zagadnienia niż podkreślanie korzyści płynących ze spożycia owoców i warzyw w ramach zbilansowanej i odpowiedniej diety (z wyjątkiem przypadków gdy owoce i warzywa powiązane są z innymi produktami).

Państwa trzecie

Temat Alokacja budżetowa dla tematu Opis tematu
5 - AGRIP-MULTI-2021-TC-ALL 25 200 000 EUR Działania informacyjne i programy promocyjne ukierunkowane na państwo(-a) trzecie (*)
6 - AGRIP-MULTI-2021-TC-ORGANIC 14 000 000 EUR Działania informacyjne i programy promocyjne poświęcone produktom ekologicznym w ramach unijnego systemu jakości, o którym mowa w art. 5 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014 w państwie(-ach) trzecim(-ich) (**)
(*) Programy ukierunkowane na kraje najsłabiej rozwinięte wymienione w wykazie ONZ dostępnym pod adresemhttps://www.un.org/ development/desa/dpad/wp-content/uploads/sites/45/publication/ldc_list.pdf powinny być zgodne z celami rozwojowymi UE. Wnioskodawcy zostaną poproszeni o przedłożenie wyjaśnień wskazujących, że zaproponowany program promocyjny nie będzie miał negatywnego oddziaływania na realizację celów rozwojowych UE w kraju najsłabiej rozwiniętym, na który program jest ukierunkowany.

(**) Programy, w których uczestniczy wiele państw, promujące produkty ekologiczne w państwach trzecich kwalifikują się do wsparcia w ramach tematu AGRIP- MULTI-2021-TC-ORGANIC. Nie kwalifikują się one do wsparcia w ramach tematu AGRIP-MULTI-2021- TC-ALL, z wyjątkiem przypadków gdy promocja produktów ekologicznych jest połączona z promocją innych produktów.

Alokacja budżetowa przeznaczona na niniejsze zaproszenie do składania wniosków uzależniona jest od przyjęcia budżetu na rok 2021 przez władzę budżetową UE.

Zastrzegamy sobie prawo do nierozdysponowania pełnej dostępnej puli środków lub do rozdysponowania dostępnych środków pomiędzy priorytetami zaproszenia w zależności od złożonych wniosków i wyników ich oceny.

Jeżeli na liście rankingowej danego tematu nie znajdzie się wystarczająca liczba wniosków, która wyczerpywałaby całą przewidzianą kwotę, pozostała kwota może zostać przydzielona do innych tematów według następujących kryteriów:

a)
całość pozostałej kwoty przewidzianej na cztery tematy dotyczące rynku wewnętrznego zostanie przeznaczona na projekty dotyczące rynku wewnętrznego, które otrzymały największą liczbę punktów pod względem jakości, niezależnie od tematu, w ramach którego wnioski zostały złożone;
b)
takie samo podejście zostanie zastosowane w stosunku do dwóch tematów dotyczących państw trzecich;
c)
jeżeli przewidziana kwota w dalszym ciągu nie zostanie wyczerpana, pozostałe kwoty przeznaczone na projekty dotyczące zarówno rynku wewnętrznego jak i państw trzecich zostaną połączone i przeznaczone na projekty, które otrzymały największą liczbę punktów pod względem jakości, niezależnie od priorytetu i tematu, w ramach którego wnioski zostały złożone.
4.
Harmonogram i terminy
Harmonogram i terminy
Rozpoczęcie naboru wniosków: 28 stycznia 2021 r.
Termin składania wniosków: 11 maja 2021 r. - 17:00:00 CET (Bruksela)
Ocena: Maj - wrzesień 2021 r.
Informacja o wynikach oceny: Wrzesień 2021 r.
Podpisanie umowy o dofinansowanie: < styczeń 2022 r.
5.
Dopuszczalność

Wnioski należy składać przed upływem terminu składania wniosków (zob. harmonogram punkt 3).

Wnioski należy składać w formie elektronicznej za pośrednictwem elektronicznego systemu składania wniosków na portalu o finansowaniu i przetargach (dostępnym poprzez stronę tematu w sekcji Szukaj finansowania i przetargów). Składanie wniosków w formie papierowej NIE jest możliwe.

Wnioski (w tym załączniki i dokumenty uzupełniające) należy składać, korzystając z formularzy dostępnych w systemie składania wniosków ( NIE dokumentów umieszczonych na stronie tematu - mają one wyłącznie charakter informacyjny).

Wnioski muszą być kompletne i muszą zawierać wszystkie części, załączniki obowiązkowe i dokumenty uzupełniające.

Formularz wniosku składa się z:

części A (do wypełnienia bezpośrednio online) - zawiera informacje administracyjne dotyczące uczestników (przyszłego koordynatora i beneficjentów) oraz skrócony budżet projektu,
części B (do pobrania z systemu składania wniosków, wypełnienia, skompletowania i przesłania do systemu w postaci pliku PDF) - zawiera techniczny opis projektu,
załączników obowiązkowych i dokumentów uzupełniających (należy przesłać w postaci plików PDF).

Składając wniosek, należy potwierdzić umocowanie do działania w imieniu wszystkich wnioskodawców. Dodatkowo należy również potwierdzić, że informacje zawarte we wniosku są poprawne i kompletne oraz, że uczestnicy akceptują warunki uzyskania dofinansowania UE (w szczególności dotyczące kwalifikowalności, zdolności finansowej i operacyjnej, wykluczenia itd.). Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie każdy z beneficjentów zostanie poproszony o ponowne złożenie takiego potwierdzenia poprzez podpisanie stosownego oświadczenia. Wnioski bez pełnego poparcia zostaną odrzucone.

Wniosek powinien być czytelny, przystępny i możliwy do wydrukowania.

Objętość wniosku nie może przekraczać 70 stron. Strony przekraczające limit nie będą brane pod uwagę w procesie oceny wniosku.

Na późniejszym etapie możesz zostać poproszony o dodatkowe dokumenty (konieczne do potwierdzenia osobowości prawnej, sprawdzenia zdolności finansowej, potwierdzenia konta bankowego itd.).

Załączniki obowiązkowe i dokumenty uzupełniające

W tym zaproszeniu do składania wniosków załącznikami obowiązkowymi i dokumentami uzupełniającymi (dostępnymi bezpośrednio w systemie składania wniosków) są:

szczegółowa tabela budżetowa,
życiorysy kierownika projektu i ewentualnie członków zespołu projektowego,
sprawozdanie z działalności za rok poprzedni,
zestawienie wszystkich projektów dofinansowanych ze środków UE z ostatnich 3 lat ze wskazaniem poprzednich projektów, w stosunku do których składany wniosek stanowi kontynuację zgodnie z art. 1 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829,
dokumenty uzupełniające wskazujące, że każdy z wnioskodawców jest organizacją lub organem, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, dokumentacja potwierdzająca spełnienie kryterium reprezentatywności w rozumieniu art. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829 (zob. punkt poniżej), wraz z dokumentami potwierdzającymi osobowość prawną.

i Więcej informacji na temat procedury składania wniosku (w tym aspektów informatycznych) znajduje się w instrukcji użytkownika w wersji online.

6.
Kwalifikowalność

Kwalifikujący się uczestnicy

Kwalifikujący się uczestnicy muszą:

posiadać osobowość prawną (publiczne lub prywatne osoby prawne),
mieć siedzibę w państwie członkowskim UE (w tym w krajach lub terytoriach zamorskich),
być organizacjami lub organami w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, tj.:
organizacjami branżowymi i międzybranżowymi mającymi siedzibę w jednym z państw członkowskich i reprezentatywnymi dla danego sektora lub danych sektorów w tym państwie członkowskim, w szczególności organizacjami międzybranżowymi, o których mowa w art. 157 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, oraz grupami określonymi w art. 3 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, pod warunkiem że reprezentują one nazwę chronioną na mocy tego ostatniego rozporządzenia i objętą tym programem,
unijnymi organizacjami branżowymi i międzybranżowymi reprezentatywnymi dla danego sektora lub danych sektorów na szczeblu Unii,
organizacjami producentów lub zrzeszeniami organizacji producentów, o których mowa w art. 152 i 156 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, uznanymi przez państwa członkowskie, lub
organami sektora rolno-spożywczego, których celem i przedmiotem działalności jest promocja i informowanie na temat produktów rolnych i którym państwo członkowskie powierzyło świadczenie wyraźnie określonych usług użyteczności publicznej w tej dziedzinie; organy te muszą mieć siedzibę prawną w danym państwie członkowskim od co najmniej dwóch lat przed datą publikacji zaproszenia do składania wniosków, o którym mowa w art. 8 ust. 2.

Wymienione powyżej organizacje inicjujące mogą złożyć wniosek, pod warunkiem że reprezentują one sektor lub produkt, do którego odnosi się wniosek, zgodnie z warunkami określonymi w art. 1 ust. 1 lub 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1829 z dnia 23 kwietnia 2015 r., a więc w następujący sposób:

organizację branżową lub międzybranżową z siedzibą w państwie członkowskim lub na poziomie Unii, o której mowa w art. 7 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, uznaje się za reprezentatywną dla danego sektora objętego programem:
jeżeli obejmuje ona co najmniej 50 % w stosunku do liczby producentów lub 50 % wielkości lub wartości produkcji zbywalnej produktu(-ów) lub danego sektora w danym państwie członkowskim lub na poziomie Unii, lub
jeżeli jest to organizacja międzybranżowa uznana przez państwo członkowskie zgodnie z art. 158 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 8  lub art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 9 ,
grupę zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 10  (UE) nr 1151/ 2012 oraz o której mowa w art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, uznaje się za reprezentatywną dla nazwy chronionej na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 i objętą programem, w przypadku gdy obejmuje ona co najmniej 50 % wielkości lub wartości produkcji zbywalnej produktu(-ów), którego(-ych) nazwa jest chroniona,
organizację producentów lub zrzeszenie organizacji producentów, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, uznaje się za reprezentatywne dla produktu(-ów) lub danego sektora w ramach programu w przypadku, gdy są uznane przez państwo członkowskie zgodnie z art. 154 i 156 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 lub art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013,
organ sektora rolno-spożywczego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, uznaje się za reprezentatywny dla objętego(-ych) programem sektora(-ów) z uwagi na fakt, że przedstawiciele tego produktu(-ów) lub sektora są ich członkami.

Można przyjąć progi reprezentatywności niższe 50 %, jeżeli organizacja inicjująca wykaże w przedstawionym wniosku, że istnieją szczególne okoliczności, w tym dowody dotyczące struktury rynku, które uzasadniałyby uznanie organizacji inicjującej za reprezentatywną dla danego(-ych) produktu(-ów) lub sektora.

Beneficjenci muszą zarejestrować się w rejestrze uczestników - przed złożeniem wniosku - i przejść weryfikację prowadzoną przez Centralną Służbę Weryfikacyjną (weryfikacja REA). Dla celów weryfikacji beneficjenci zostaną poproszeni o przesłanie dokumentów potwierdzających ich status prawny i pochodzenie.

Inne podmioty mogą brać udział w projekcie, pełniąc inne role w ramach konsorcjum, np. jako partnerzy stowarzyszeni, podwykonawcy, osoby trzecie wnoszące wkład rzeczowy itd. (zob. punkt 12).

Przypadki szczególne

Podmioty nieposiadające osobowości prawnej - podmioty nieposiadające osobowości prawnej na podstawie prawa krajowego mogą uczestniczyć, pod warunkiem że ich przedstawiciele są uprawnieni do zaciągania w imieniu danego podmiotu zobowiązań prawnych oraz pod warunkiem, że dane podmioty dają gwarancje ochrony interesów finansowych Unii równorzędne z gwarancjami, jakie dają osoby prawne. 11

Stowarzyszenia i grupy interesu - podmioty złożone z członków mogą uczestniczyć jako "pojedynczy beneficjenci" lub jako "beneficjenci nieposiadający osobowości prawnej" 12 .

ę Należy mieć na uwadze, że w przypadku gdy działanie ma być wdrażane przez członków, powinni oni być uczestnikami projektu (albo jako beneficjenci albo jako odbiorcy wsparcia finansowego na rzecz osób trzecich, w przeciwnym razie ponoszone przez nich koszty nie będą mogły być pokryte w ramach działania).

Sankcje UE - specjalne zasady mają zastosowanie w stosunku do określonych podmiotów (np. podmiotów objętych sankcjami UE na podstawie art. 29 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i art. 215 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 13  i podmiotów objętych wytycznymi Komisji 2013/C 205/05 14 ). Takie podmioty nie kwalifikują się do uczestnictwa w żadnej formie, w tym jako beneficjenci, partnerzy stowarzyszeni, osoby trzecie wnoszące wkład rzeczowy, podwykonawcy lub odbiorcy wsparcia finansowego na rzecz osób trzecich (jeżeli występuje).

i Więcej informacji znaleźć można w Zasadach zatwierdzania podmiotu prawnego, wyznaczania przedstawiciela uprawnionego do reprezentowania podmiotu prawnego (LEAR) i oceny zdolności finansowej.

Skład konsorcjum

Wnioski mogą składać konsorcja złożone z co najmniej dwóch organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. a), c) i d) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, które muszą pochodzić z co najmniej dwóch państw członkowskich i spełniać warunki w zakresie reprezentatywności dla promowanego produktu lub sektora.

Niedopuszczalne jest składanie wniosków przez pojedynczych wnioskodawców, z wyjątkiem unijnych organizacji branżowych i międzybranżowych reprezentatywnych dla promowanego produktu lub sektora (art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1144/2014). W takim przypadku dopuszczalne są wnioski obejmujące jednego beneficjenta.

Kwalifikujące się działania

Kwalifikujące się działania wymienione są w punkcie 2 powyżej.

Kampanie informacyjnopromocyjne mogą obejmować następujące działania:

1.
Zarządzanie projektem
2.
Public relations
Działania w zakresie PR
Wydarzenia prasowe
3.
Strona internetowa, media społecznościowe
Założenie, aktualizowanie i utrzymanie strony internetowej
Media społecznościowe (założenie kont, regularne posty)
Inne (aplikacje mobilne, platformy elearningowe, seminaria internetowe itp.)
4.
Reklama
drukowana
telewizyjna
radiowa
online
zewnętrzna
kinowa
5.
Narzędzia przekazywania informacji
publikacje, teczki prasowe, materiały reklamowe
promocyjne filmy wideo
6.
Wydarzenia
stoiska na targach
seminaria, warsztaty, spotkania B2B, szkolenia dla handlowców/kucharzy, zajęcia w szkołach
tygodnie restauracji
sponsorowanie imprez
wyjazdy studyjne do krajów europejskich
7.
Promocja w punktach sprzedaży
dni degustacji
pozostałe: promocja w publikacjach sprzedawców, reklama w punktach sprzedaży

ę Degustowanie i dystrybuowanie próbek jest niedozwolone w ramach kampanii w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji, prowadzonych na rynku wewnętrznym; działania te są jednak akceptowalne, jeśli uzupełniają oraz wspierają działania informacyjne dotyczące systemów jakości i ekologicznej metody produkcji.

Działania powinny uzupełniać i nie pokrywać się z działaniami finansowanymi w ramach wspólnej polityki rolnej lub w ramach funduszy lub instrumentów różnych państw członkowskich wspierających promocję produktów rolnych na szczeblu krajowym. Projekty powinny być opracowywane tak, aby uzupełniały inne działania prywatne lub publiczne wdrażane przez organizację(-e) inicjującą(-e) na rynkach docelowych; należy zapewnić synergię takich działań.

Projekty powinny uwzględniać efekty wcześniejszych współfinansowanych kampanii, jasno opisując ich oddziaływanie i powody ponownego złożenia wniosku w tym zakresie.

Komplementarność należy opisać we wniosku (w części B formularza wniosku).

Projekty muszą być zgodne z interesami i priorytetami polityk UE (np. środowiskowej, klimatycznej, społecznej, rozwoju i handlu itp.).

Wymagania dotyczące wniosków:

a)
wnioski muszą być zgodne z prawem unijnym dotyczącym danych produktów i ich wprowadzania do obrotu oraz muszą mieć wymiar unijny;
b)
wnioski odnoszące się do rynku wewnętrznego, obejmujące co najmniej jeden system, o którym mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, w swoim głównym przesłaniu unijnym muszą koncentrować się na tym systemie lub tych systemach. Jeżeli w ramach tego programu prezentowany jest jeden lub kilka produktów ilustrujących założenia danego systemu lub danych systemów, muszą one być przedstawiane jako przesłanie drugorzędne w stosunku do głównego przesłania Unii;
c)
przesłania w ramach programów, w których uczestniczy wiele państw, zawierające informacje dotyczące wpływu na zdrowie:
na rynku wewnętrznym: muszą spełniać wymogi określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 15  lub być zatwierdzone przez właściwy organ krajowy ds. zdrowia publicznego w państwie członkowskim, w którym prowadzone są działania,
w państwach trzecich: muszą być zatwierdzone przez właściwy organ krajowy ds. zdrowia publicznego w państwie, w którym prowadzone są działania;
d)
wnioski, w których proponuje się wymienienie pochodzenia lub znaków handlowych: muszą być zgodne z przepisami określonymi w rozdziale II rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1831.

Do celów oceny kwalifikowalności planowanych działań należy przedstawić następujące informacje:

w przypadku wniosków obejmujących krajowe systemy jakości: należy przedstawić dokumentację lub odniesienie do źródeł dostępnych publicznie, które potwierdzają, że państwo członkowskie uznaje system jakości,
w przypadku wniosków odnoszących się do rynku wewnętrznego i obejmujących przesłanie, które dotyczy właściwych praktyk żywieniowych i odpowiedzialnego spożywania alkoholu: należy opisać, w jaki sposób program przedstawiony we wniosku i jego przesłanie(-nia) są zgodne z odnośnymi przepisami krajowymi w dziedzinie zdrowia publicznego w państwie członkowskim, w którym program zostanie wdrożony (w tym odesłania lub dokumentację potwierdzającą istnienie takiej zgodności).

Wsparcie finansowe na rzecz osób trzecich dopuszczalne jest w ramach dotacji po spełnieniu następujących warunków:

wsparcie finansowe udzielane będzie wyłącznie podmiotom, które są powiązane z beneficjentem 16  i wcześniej wskazane we wniosku projektowym;
w projekcie określona zostanie maksymalna kwotę wsparcia finansowego na rzecz każdej osoby trzeciej, a także kryteria i procedury przyznawania wsparcia finansowego;
beneficjenci zapewnią, że koszty zgłoszone do rozliczenia w ramach działania obejmować będą wyłącznie koszty faktycznie poniesione przez te osoby trzecie oraz, że te podmioty funkcjonują zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i prowadzą rejestr własnych wydatków.

Lokalizacja geograficzna (państwa docelowe)

Wnioski muszą dotyczyć działań ukierunkowanych na jedno lub kilka państw objętych zakresem wybranego tematu zaproszenia do składania wniosków.

Okres realizacji

Okres realizacji projektów powinien wynosić co najmniej 12 miesięcy i co najwyżej 36 miesięcy.

We wnioskach należy określić okres realizacji działania.

7.
Zdolność finansowa i operacyjna oraz wykluczenie

Zdolność finansowa

Wnioskodawcy muszą mieć stabilne i wystarczające zasoby pozwalające na pomyślne wdrożenie projektów i wniesienie ich wkładu. Organizacje uczestniczące w kilku projektach muszą mieć wystarczającą zdolność do wdrożenia wszystkich tych projektów.

Kontrola zdolności finansowej zostanie przeprowadzona w oparciu o dokumenty, które będziesz musiał(-a) przesłać do rejestru uczestników w trakcie przygotowania dotacji (np. rachunek zysków i strat oraz bilans, biznesplan, sprawozdanie z audytu przeprowadzonego przez zatwierdzonego zewnętrznego biegłego rewidenta za ostatni zamknięty rok obrachunkowy itp.). Analiza zostanie przeprowadzona w oparciu o neutralne wskaźniki finansowe, ale pod uwagę brane będą też inne aspekty, takie jak uzależnienie od finansowania UE oraz wysokość straty i dochodu w poprzednich latach.

Kontroli podlegają wszyscy beneficjenci, z wyjątkiem:

organów publicznych (podmiotów ustanowionych jako organy publiczne na podstawie prawa krajowego, w tym organy administracji lokalnej, regionalnej i państwowej) lub organizacji międzynarodowych,
przypadku gdy jednostkowa wnioskowana kwota dotacji nie przekracza 60 000 EUR.

W przypadku gdy uznamy, że twoja zdolność finansowa nie jest wystarczająca, możemy zażądać:

dodatkowych informacji,
wprowadzenia odpowiedzialności w rozszerzonej formule, tj. odpowiedzialności solidarnej wszystkich beneficjentów (zob. punkt 10 poniżej),
(jednego lub więcej) zabezpieczenia płatności zaliczkowych (zob. punkt 10 poniżej),

lub

zażądać, aby twoja organizacja została zastąpiona przez inną lub, w razie konieczności, odrzucić cały wniosek.

i Więcej informacji znaleźć można w Zasadach zatwierdzania podmiotu prawnego, wyznaczania przedstawiciela uprawnionego do reprezentowania podmiotu prawnego (LEAR) i oceny zdolności finansowej.

Zdolność operacyjna

Wnioskodawcy muszą mieć wiedzę, kwalifikacje i zasoby pozwalające na pomyślne wdrożenie projektów i wniesienie ich wkładu (w tym odpowiednie doświadczenie w realizacji projektów o porównywalnej skali i charakterze).

Wnioskodawcy muszą wykazać, że na kierownika projektu zostanie wyznaczona co najmniej jedna osoba fizyczna, która współpracuje z wnioskodawcą na podstawie umowy o pracę lub która została przydzielona do działania na podstawie równoważnego aktu powołania, płatnego oddelegowania lub innych rodzajów umów bezpośrednich (np. obejmujących świadczenie usług). Kierownik projektu musi mieć co najmniej trzyletnie doświadczenie w zarządzaniu projektami.

Zdolność operacyjna zostanie oceniona w ramach kryterium wyboru "Jakość" na podstawie kompetencji i doświadczenia wnioskodawców i ich zespołów projektowych, w tym zasobów operacyjnych (ludzkich, technicznych i innych) lub, w wyjątkowych przypadkach, zaproponowanego sposobu ich pozyskania przed rozpoczęciem realizacji zadań.

W przypadku pozytywnej oceny tego kryterium wyboru uznaje się, że wnioskodawcy mają wystarczającą zdolność operacyjną.

Wnioskodawcy muszą wykazać swoją zdolność, podając następujące informacje w formularzu wniosku (część B):

ogólne informacje (kwalifikacje i doświadczenie) dotyczące personelu odpowiedzialnego za zarządzanie i realizację projektu (np. życiorys kierownika projektu, życiorysy głównych członków zespołu projektowego itp.),
sprawozdanie z działalności wnioskodawców za ostatni rok,
wykaz projektów dofinansowanych ze środków UE zrealizowanych w ostatnich 3 latach.

W razie konieczności potwierdzenia zdolności operacyjnej wnioskodawcy, wymagane mogą być również dodatkowe dokumenty uzupełniające.

Wykluczenie

W projektach NIE mogą uczestniczyć wnioskodawcy podlegający sankcjom administracyjnym UE (tj. wykluczeniu lub karze finansowej) 17  lub znajdujący się w jednej z poniższych sytuacji, które uniemożliwiają im otrzymanie dofinansowania UE:

znajdują się w stanie upadłości, prowadzone jest wobec nich postępowanie likwidacyjne, ich aktywami zarządza sąd, zawarcia układu z wierzycielami, gdy ich działalność gospodarcza jest zawieszona lub gdy znajdują się oni w jakiejkolwiek analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury (w tym procedur wobec osób ponoszących nieograniczoną odpowiedzialność za długi wnioskodawcy),
naruszyli obowiązki dotyczące uiszczania podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne (w tym jeżeli naruszeń dopuściły się osoby ponoszące nieograniczoną odpowiedzialność za długi wnioskodawcy),
dopuścili się poważnego wykroczenia zawodowego 18  (w tym jeżeli dotyczy to osób uprawionych do reprezentowania, podejmowania decyzji lub kontroli, beneficjentów rzeczywistych lub osób o kluczowym znaczeniu dla wyboru lub realizacji projektu),
dopuścili się nadużycia finansowego, korupcji, zachowań związanych z organizacją przestępczą, prania pieniędzy, przestępstw związanych z terroryzmem (w tym finansowania terroryzmu), pracy dzieci lub innych przestępstw związanych z handlem ludźmi (w tym jeżeli dotyczy to osób uprawionych do reprezentowania, podejmowania decyzji lub kontroli, beneficjentów rzeczywistych lub osób o kluczowym znaczeniu dla wyboru lub realizacji projektu),
dopuścili się znaczących uchybień, jeżeli chodzi o przestrzeganie podstawowych obowiązków związanych z wykonaniem unijnego zamówienia publicznego, umowy o udzielenie dotacji, umowy o świadczenie usług doradczych, a także z przyznaniem nagrody itp. (w tym jeżeli dotyczy to osób uprawionych do reprezentowania, podejmowania decyzji lub kontroli, beneficjentów rzeczywistych lub osób o kluczowym znaczeniu dla wyboru lub realizacji projektu),
dopuścili się nieprawidłowości w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2988/95 (w tym jeżeli dotyczy to osób uprawionych do reprezentowania, podejmowania decyzji lub kontroli, beneficjentów rzeczywistych lub osób o kluczowym znaczeniu dla wyboru lub realizacji projektu),
dopuścili się utworzenia podmiotu w innej jurysdykcji z zamiarem obejścia obowiązków podatkowych, socjalnych lub jakichkolwiek innych obowiązków prawnych w kraju pochodzenia lub w tym celu dopuścili się utworzenia innego podmiotu (w tym jeżeli dotyczy to osób uprawionych do reprezentowania, podejmowania decyzji lub kontroli, beneficjentów rzeczywistych lub osób o kluczowym znaczeniu dla wyboru lub realizacji projektu).

Wnioskodawcy podlegać będą odrzuceniu również w przypadku, gdy okaże się, że 19 :

w trakcie procedury wyboru nie przedstawili informacji wymaganych jako warunek udziału w postępowaniu lub przedstawili informacje wprowadzające w błąd,
byli wcześniej zaangażowani w przygotowanie dokumentów wykorzystywanych w procedurze wyboru, w przypadku gdy pociąga to za sobą zakłócenie konkurencji, któremu nie można zaradzić w inny sposób (konflikt interesów).
8.
Procedura oceny i wyboru wniosków

Wnioski podlegają standardowej procedurze składania i oceny wniosków (jednoetapowa procedura składania + jednoetapowa procedura oceny).

W pierwszej kolejności wnioski sprawdzane są pod kątem spełnienia wymogów formalnych (w zakresie dopuszczalności i kwalifikowalności). Następnie są one oceniane (dla każdego tematu oddzielnie) przez komisję oceniającą (przy pomocy ekspertów zewnętrznych) według kryteriów zdolności operacyjnej i kryteriów wyboru (zob. punkty 7 i 9). Na koniec wnioski szeregowane są według wyniku dotyczącego ich jakości.

Dla wniosków, które uzyskały taki sam wynik (w ramach tego samego tematu), ustalony zostanie porządek pierwszeństwa według następujących zasad:

Dla każdej grupy wniosków ex aequo, począwszy od grupy o najwyższym wyniku i kontynuując w porządku malejącym, pierwszeństwo przyznawane będzie wnioskom, które pozwolą na dywersyfikację produktów i rynków docelowych.

Oznacza to, że wśród wniosków ex aequo w ramach tego samego tematu pierwszeństwo przyznawane będzie wnioskom, których zakres nie pokrywa się z zakresem wyżej ocenionych projektów, po pierwsze w odniesieniu do produktów, a po drugie w odniesieniu do rynku docelowego.

Jeżeli zastosowanie tych kryteriów okaże się niemożliwe, wybrane zostaną projekty z najwyższym wynikiem dla poszczególnych kryteriów wyboru.

W pierwszej kolejności porównamy wyniki projektów osiągnięte w kryterium "Istotność". W przypadku takiego samego wyniku w ramach tego kryterium pierwszeństwo ustalone zostanie na podstawie wyników osiągniętych w kryterium "Oddziaływanie". W przypadku takiego samego wyniku w ramach tego kryterium pierwszeństwo ustalone zostanie na podstawie wyników osiągniętych w kryterium "Jakość".

Kolejność na listach rankingowych będzie ściśle przestrzegana.

Wszyscy wnioskodawcy zostaną poinformowani o wyniku oceny wniosku (pismo dotyczące wyniku oceny). Wybrane wnioski przejdą do etapu przygotowania dotacji. Pozostałe trafią na listę rezerwową lub zostaną odrzucone.

ę Brak zobowiązania do udzielenia dofinansowania - Zaproszenie do etapu przygotowania dotacji NIE stanowi formalnego zobowiązania do udzielenia dofinansowania. Przed udzieleniem dotacji będziemy musieli przeprowadzić szereg różnych kontroli pod względem prawnym: potwierdzenie osobowości prawnej, sprawdzenie zdolności finansowej, sprawdzenie pod kątem istnienia podstaw do wykluczenia itp.

Jeżeli uznasz, że procedura oceny była wadliwa, możesz złożyć skargę (zgodnie z procedurami i w terminie określonym w piśmie dotyczącym wyniku oceny). Należy pamiętać, że zawiadomienia, które nie zostaną otwarte w terminie 10 dni od dnia ich przesłania, uznaje się za odczytane, a terminy biegną od momentu ich otwarcia lub odczytania (zob. również Regulamin portalu o finansowaniu i przetargach).

Przygotowanie dotacji obejmuje rozmowy mające na celu doprecyzowanie technicznych i finansowych aspektów projektu i może wymagać dodatkowych informacji z twojej strony. Na tym etapie może również zajść konieczność wprowadzenia zmian w projekcie w celu dostosowania go do rekomendacji komisji oceny lub wyjaśnienia innych wątpliwości. Podpisanie umowy o udzielenie dotacji uzależnione jest od wyrażenia zgody na te zmiany.

9.
Kryteria wyboru

Kryteria wyboru w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków są następujące:

Istotność (25 punktów):
Istotność proponowanego działania dla celów głównych i szczegółowych wymienionych w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014, celów wymienionych w art. 3 tegoż rozporządzenia, a także priorytetów, celów i oczekiwanych wyników przedstawionych w ramach odpowiedniego priorytetu tematycznego.
Sposób, w jaki przedłożony projekt informacyjnopromocyjny przyczynia się do osiągania celów klimatycznych i środowiskowych WPR, Zielonego Ładu oraz strategii "od pola do stołu", w szczególności dotyczących zrównoważonej produkcji i spożycia.
Jakość i istotność analizy rynkowej.
Spójność strategii działania, celów szczegółowych, grup docelowych i przesłań kluczowych.
Unijne przesłanie kampanii.
Jakość (50 punktów):
Odpowiedni dobór działań do celu i strategii działania, odpowiedni dobór narzędzi komunikacyjnych, synergia między działaniami.
Zwięzły opis działań i rezultatów.
Jakość proponowanych metod oceny i wskaźników.
Odpowiedni podział budżetu w odniesieniu do celów i zakresu działań.
Jasny opis szacunkowych kosztów i rzetelność budżetu.
Spójność między szacowanymi kosztami i rezultatami.
Struktura organizacyjna i zarządcza projektu.
Mechanizmy kontroli jakości i zarządzanie ryzykiem.
Oddziaływanie (25 punktów):
Oddziaływanie projektu na szczeblu Unii.
Uzasadnienie ogólnego poziomu inwestycji.
Kryteria wyboru Minimalny wynik dopuszczający Maksymalny wynik
Istotność 15 25
Jakość 30 50
Jakość 15 25
Wynik (dopuszczający) ogółem 60 100

Maksymalna liczba punktów: 100 punktów.

Progi dla poszczególnych kryteriów: 15/25 oraz 30/50 punktów.

Próg ogólny: 60 punktów.

Wnioski, które przekroczą progi dla poszczególnych kryteriów ORAZ próg ogólny, zostaną uwzględnione przy przyznawaniu finansowania - w granicach dostępnego budżetu zaproszenia. Pozostałe wnioski zostaną odrzucone.

10.
Prawne i finansowe ramy umowy o udzielenie dotacji

Jeżeli twój wniosek pomyślnie przejdzie ocenę, zostaniesz zaproszony do etapu przygotowania dotacji, w którym wraz z unijnym urzędnikiem ds. projektu będziesz przygotowywać umowę o udzielenie dotacji.

Umowa o udzielenie dotacji wyznacza ramy dla twojej dotacji i określa jej warunki, w szczególności dotyczące rezultatów, sprawozdawczości oraz płatności.

Wzór umowy o udzielenie dotacji, który zostanie wykorzystany (oraz inne stosowne szablony i dokumenty zawierające wytyczne) można znaleźć w portalu dokumentów referencyjnych.

Data rozpoczęcia i okres realizacji projektu

Data rozpoczęcia i okres realizacji projektu zostaną ustalone w umowie o udzielenie dotacji (arkusz danych, punkt 1). Zazwyczaj data rozpoczęcia następuje po podpisaniu umowy o udzielenie dofinansowania. Nie powinna ona być późniejsza niż 6 miesięcy od daty wejścia w życie umowy o udzielenie dofinansowania. Rozpoczęcie realizacji projektu z dniem wcześniejszym możliwe jest w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach - nie może to być jednak dzień poprzedzający złożenie wniosku.

Czas realizacji projektu: minimalnie 12, maksymalnie 36 miesięcy.

Rezultaty

Zarządzenie rezultatami projektów odbywa się za pośrednictwem portalu systemu zarządzania dotacjami. Rezultaty określone będą w załączniku nr 1 do umowy o udzielenie dotacji.

Forma dotacji, stopa dofinansowania i maksymalna kwota dotacji

Parametry dotacji (maksymalna kwota dotacji, stopa dofinansowania, koszty kwalifikowalne ogółem itp.) zostaną określone w umowie o udzielenie dotacji (arkusz danych, punkt 3 i art. 5).

Budżet projektu: Brak ograniczeń. Przyznana dotacja może być niższa niż kwota wnioskowana.

W ramach dotacji, która zostanie obliczona na podstawie budżetu, zrefundowane zostaną koszty rzeczywiście poniesione. Oznacza to, że w ramach dotacji zrefundowane zostaną WYŁĄCZNIE określone rodzaje kosztów (koszty kwalifikowalne) i WYŁĄCZNIE koszty, które rzeczywiście poniesiesz w związku z realizacją projektu (a NIE koszty ujęte w budżecie).

Koszty zostaną zrefundowane przy zastosowaniu stopy dofinansowania określonej w umowie o udzielenie dotacji (85 % dla beneficjentów, których siedziba znajduje się w państwach członkowskich UE i którzy otrzymują wsparcie finansowe oraz 80 % dla beneficjentów z innych krajów).

Organizacje, które działają w celu osiągnięcia zysku, w ramach niniejszego zaproszenia obowiązuje zasada niedochodowości. Dotacja NIE może przynosić dochodu. W przypadku osiągnięcia dochodu (tj. nadwyżki sumy przychodów i dotacji UE nad kosztami) zostanie on odjęty od końcowej kwoty dotacji.

Należy również mieć na uwadze, że końcowa kwota dotacji może ulec zmniejszeniu w przypadku naruszenia postanowień umowy o udzielenie dotacji (np. niewłaściwej realizacji, naruszenia obowiązków itp.).

Kategorie budżetowe i zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów

Kategorie budżetowe i zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów zostaną określone w umowie o udzielenie dotacji (arkusz danych, punkt 3 i art. 6).

Kategorie budżetowe w ramach niniejszego zaproszenia:

A. Koszty osobowe
A.1 Pracownicy, A.2 Osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umów bezpośrednich, A.3 Osoby oddelegowane
A.4 Właściciele MŚP i beneficjenci będący osobami fizycznymi
B. Koszty podwykonawstwa
C. Zakupy
C.1 Podróże i diety
C.2 Sprzęt i wyposażenie
C.3 Pozostałe towary, roboty budowlane i usługi
D. Pozostałe kategorie kosztów
D.1 Wsparcie finansowe na rzecz osób trzecich
E. Koszty pośrednie

Szczególne warunki kwalifikowalności kosztów obowiązujące w ramach niniejszego zaproszenia:

koszty osobowe:
dodatkowe płatności: warunki standardowe
koszt jednostkowy pracy właściciela MŚP lub osoby fizycznej: Tak
koszty wolontariuszy: Nie
koszty podróży i utrzymania: koszty rzeczywiste
koszty sprzętu i wyposażenia: amortyzacja
pozostałe kategorie kosztów:
koszty finansowego wsparcia na rzecz osób trzecich: dopuszczalne w ramach dotacji; maksymalna kwota na osobę trzecią wynosi 60 000 EUR; w przypadku gdy przy takim poziomie wsparcia osiągnięcie celu działania byłoby niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, możliwe jest zwiększenie tej kwoty, o ile zostanie to odpowiednio uzasadnione w formularzu wniosku
ryczałtowa stopa kosztów pośrednich: 4 % kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów osobowych (kategoria A)
VAT: niemożliwy do odliczenia podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny (należy pamiętać, że od 2013 r. podatek VAT zapłacony przez beneficjentów, którzy są organami władzy publicznej, nie jest kosztem kwalifikowalnym)
różne:
dopuszczalne są nieodpłatne wkłady rzeczowe; są one jednak neutralne kosztowo, tj. nie mogą być zadeklarowane jako koszt
spotkanie przygotowawcze: kwalifikowalne są koszty spotkania przygotowawczego organizowanego przez organ przyznający (koszty podróży maksymalnie 2 osób, bilet powrotny do Brukseli i jeden nocleg) w przypadku gdy spotkanie odbywa się po dacie rozpoczęcia realizacji projektu określonej w umowie o udzielenie dotacji; w razie potrzeby datę rozpoczęcia realizacji projektu można zmienić aneksem do umowy
wkład finansowy wniesiony przez osoby trzecie, w szczególności na pokrycie kosztów kwalifikowalnych w ramach działania, nie jest dopuszczalny, z wyjątkiem sytuacji gdy wnoszą go członkowie organizacji beneficjenta.

Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności

Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności zostaną określone w umowie o udzielenie dotacji (arkusz danych, punkt 4 oraz art. 21 i art. 22).

Standardowo po podpisaniu umowy o udzielenie dotacji otrzymasz zaliczkę na rozpoczęcie realizacji projektu (standardowo około 20 % maksymalnej kwoty dotacji).

Zaliczka zostanie wypłacona w terminie 30 dni od wejścia w życie umowy lub 10 dni przed dniem rozpoczęcia realizacji projektu lub rozpoczęcia obowiązywania zabezpieczenia finansowego (o ile będzie wymagane) - w zależności od tego, który z tych terminów jest najpóźniejszy.

Na koniec każdego roku realizacji działania wypłacana będzie płatność okresowa (wraz ze szczegółowym sprawozdaniem kosztowym).

Na koniec realizacji projektu obliczymy końcową kwotę dotacji. W przypadku gdy suma dotychczasowych płatności będzie wyższa od końcowej kwoty dotacji, poprosimy koordynatora o zwrot różnicy (zwrot).

Wszelkie płatności realizowane będą na rzecz koordynatora.

Zaświadczenia

W zależności od rodzaju działania, wysokości kwoty dotacji i rodzajów beneficjentów, możesz zostać poproszony o przedstawienie różnego rodzaju zaświadczeń. Rodzaje, harmonogramy i progi dla każdego z zaświadczeń zostaną określone w umowie o udzielenie dotacji (arkusz danych, punkt 4 oraz art. 24).

Odpowiedzialność za zwroty

Odpowiedzialność za zwroty zostanie ustalona w umowie o udzielenie dotacji (arkusz danych, punkt 4.4 i art. 22).

W przypadku beneficjentów może to być:

odpowiedzialność solidarna ograniczona do indywidualnie określonej wysokości - każdy beneficjent odpowiada do wysokości maksymalnej kwoty udzielonej mu dotacji
nieograniczona odpowiedzialność solidarna - każdy beneficjent odpowiada do wysokości maksymalnej kwoty dotacji udzielonej na działanie

lub

indywidualna odpowiedzialność finansowa - każdy beneficjent odpowiada do wysokości swoich długów.

Zabezpieczenia płatności zaliczkowych

W przypadku gdy wymagane będzie zabezpieczenie płatności zaliczkowych, kwestia ta zostanie ustalona w umowie o udzielenie dotacji (arkusz danych, punkt 4). Kwota zabezpieczenia zostanie ustalona w trakcie przygotowywania dotacji. Standardowo jego wysokość jest równa lub niższa niż kwota zaliczki.

Zabezpieczenie powinno być wyrażone w EUR i wydane przez zatwierdzony bank lub instytucję finansową z siedzibą w państwie członkowskim UE.

Kwot zablokowanych na rachunkach bankowych NIE przyjmuje się jako zabezpieczeń finansowych.

Zabezpieczenia płatności zaliczkowych formalnie NIE są powiązane z poszczególnymi członkami konsorcjum, co oznacza, że możesz dowolnie wybrać, w jaki sposób pokryta zostanie kwota zabezpieczenia (przez jednego lub kilku beneficjentów, jedno zabezpieczenia na całą kwotę lub kilka zabezpieczeń na kwoty częściowe, przez zainteresowanego beneficjenta lub przez innego beneficjenta itp.). Ważne jest jednak, żeby pokryta została cała żądana kwota, a także żeby zabezpieczenie(-a) zostało(-y) przesłane do nas w odpowiednim terminie do przekazania zaliczki (skan za pośrednictwem portalu ORAZ oryginał pocztą).

Po uprzednim uzgodnieniu z nami zabezpieczenie bankowe może zostać zastąpione zabezpieczeniem wydanym przez osobę trzecią.

Zabezpieczenie zostanie zwrócone po zakończeniu dotacji zgodnie z postanowieniami umowy o udzielenie dotacji.

Postanowienia dotyczące realizacji projektu

Zasady dotyczące bezpieczeństwa: zob. wzór umowy o udzielenie dotacji (art. 13)

Zasady dotyczące etyki: zob. wzór umowy o udzielenie dotacji (art. 14)

Zasady dotyczące praw własności intelektualnej: zob. wzór umowy o udzielenie dotacji (art. 16 i załącznik nr 5)

wykaz wyjściowej własności intelektualnej: Tak
prawo do korzystania z wynikowej własności intelektualnej: Tak

Zasady dotyczące komunikacji, rozpowszechniania informacji i widoczności finansowania: zob. wzór umowy o udzielenie dotacji (art. 17 i załącznik nr 5)

dodatkowe działania w zakresie komunikacji i rozpowszechniania informacji Tak
specjalny logotyp: Tak

Szczególne zasady dotyczące realizacji działania: zob. wzór umowy o udzielenie dotacji (art. 18 i załącznik nr 5)

szczególne zasady odnoszące się do kampanii informacyjnopromocyjnych dotyczących produktów rolnych
szczególne zasady dotyczące wsparcia finansowego na rzecz osób trzecich.

Niezgodność i naruszenie postanowień umowy

W umowie o udzielenie dotacji (w rozdziale 5) określone są środki, jakie możemy przedsięwziąć w razie naruszenia postanowień umowy (i w innych przypadkach niezgodności).

i Szczegółowe informacje znajdują się w AGA - umowie o udzielenie dotacji z objaśnieniami.

11.
Pomoc

O ile to możliwe, spróbuj znaleźć odpowiedzi na swoje pytania we własnym zakresie, korzystając z tego i innych dokumentów (mamy ograniczone możliwości udzielania bezpośrednich odpowiedzi):

Instrukcja użytkownika w wersji online
Często zadawane pytania na stronie tematu (w przypadku pytań dotyczących konkretnie tego zaproszenia)
Często zadawane pytania w portalu (w przypadku pytań ogólnych)
Często zadawane pytania dotyczące polityki promocyjnej (https://ec.europa.eu/chafea/agri/faq.html)

Prosimy o regularne sprawdzanie strony tematu, ponieważ tam będziemy publikować aktualności dotyczące zaproszenia.

Kontakt

W przypadku pytań indywidualnych dotyczących portalu składania wniosków prosimy o kontakt z helpdeskiem IT.

Pytania niezwiązane z kwestiami IT należy przesyłać na następujący adres e-mail: CHAFEA-AGRI-CALLS@ec.europa.eu

Prosimy wyraźnie wskazać, którego zaproszenia i tematu dotyczy pytanie (zob. okładka).

12.
Ważne informacje
ę WAŻNE INFORMACJE

- Nie czekaj do ostatniej chwili - Wypełnij wniosek wystarczająco wcześniej przed upływem terminu, aby uniknąć problemów technicznych, które mogą się pojawić w ostatniej chwili. Ryzyko związane ze składaniem wniosku w ostatniej chwili (np. przeciążenie systemu itp.) w całości obciąża ciebie. NIE ma możliwości przedłużenia terminów.

- Regularnie sprawdzaj stronę tematu na portalu. Tam będziemy publikować aktualności i dodatkowe informacje dotyczące zaproszenia (aktualności dotyczące zaproszenia i tematu).

- Elektroniczny system wymiany informacji portalu o finansowaniu i przetargach - Składając wniosek, wszyscy uczestnicy wyrażają zgodę na korzystanie z elektronicznego systemu wymiany informacji zgodnie z postanowieniami regulaminu portalu.

- Rejestracja - Przed złożeniem wniosku wszyscy beneficjenci muszą być zarejestrowani w rejestrze uczestników. W formularzu wniosku należy podać kod identyfikacyjny uczestnika (PIC), jeden na każdego uczestnika. Partnerzy stowarzyszeni mogą zarejestrować na późniejszym etapie (najpóźniej w trakcie przygotowywania dotacji).

- Role w ramach konsorcjum - Ustalając skład konsorcjum, należy brać pod uwagę organizacje, które pomogą w osiągnięciu celów i rozwiązaniu problemów.

Role należy przydzielać według poziomu uczestnictwa w projekcie. Główni uczestnicy powinni brać udział jako beneficjenci; inne podmioty mogą brać udział jako partnerzy stowarzyszeni, podwykonawcy, osoby trzecie wnoszące wkład rzeczowy. Partnerzy stowarzyszeni oraz osoby trzecie wnoszące wkład rzeczowy powinny ponosić swoje własne koszty (nie staną się formalnymi odbiorcami finansowania UE). Podwykonawcami mogą być osoby trzecie (nie mogą nimi być beneficjenci).

- Koordynator - W dotacjach przeznaczonych dla wielu beneficjentów, beneficjenci uczestniczą jako konsorcjum (grupa beneficjentów). Będą oni musieli wyznaczyć koordynatora, który zajmie się zarządzaniem projektem i jego koordynacją, a także będzie reprezentował konsorcjum wobec organu przyznającego. W dotacjach przeznaczonych dla jednego beneficjenta, beneficjent ten automatycznie staje się koordynatorem.

- Partnerzy stowarzyszeni - Wnioskodawcy mogą uczestniczyć wraz z partnerami stowarzyszonymi (tj. organizacjami partnerskimi, które uczestniczą w działaniu bez prawa do otrzymania pieniędzy dotacyjnych). Ich udział nie wiąże się z finansowaniem, dlatego nie podlegają oni weryfikacji.

- Umowa konsorcjum - Ze względów praktycznych i prawnych zaleca się zawarcie wewnętrznych umów, które pozwolą poradzić sobie z sytuacjami wyjątkowymi lub nieprzewidzianymi (we wszystkich przypadkach, nie tylko wtedy, gdy wymaga tego umowa o udzielenie dotacji). Umowa konsorcjum daje również możliwość podziału pieniędzy dotacyjnych według zasad i parametrów ustalonych w ramach konsorcjum (na przykład jeden beneficjent może przekazać swoje pieniądze dotacyjne innemu beneficjentowi). Umowa konsorcjum umożliwia zatem dostosowanie dotacji UE do wewnętrznych potrzeb konsorcjum i może również pomóc w obronie własnych interesów w razie sporów.

- Zrównoważony budżet projektu - wnioski dotacyjne powinny zawierać zrównoważony budżet projektu oraz zasoby odpowiednie do jego pomyślnego wdrożenia (np. wkłady własne, przychód generowany przez działanie, wkłady finansowe osób trzecich itp.). W przypadku niekwalifikowalności (lub nadmiernej wysokości) szacowanych kosztów możesz zostać poproszony o ich zmniejszenie.

- Zasada niedochodowości - Dotacje NIE mogą przynosić dochodu (tj. nadwyżki sumy przychodów i dotacji UE nad kosztami). Zostanie to przez nas sprawdzone na zakończenie projektu.

- Zakaz podwójnego finansowania - obowiązuje surowy zakaz podwójnego finansowania projektów z budżetu UE (z wyjątkiem projektów składanych w ramach zaproszeń EU Synergies). Poza takimi zaproszeniami EU Synergies wszystkie działania mogą uzyskać tylko JEDNĄ dotację z budżetu UE, a pozycje budżetowe w ŻADNYM wypadku nie mogą być zgłaszane w dwóch różnych działaniach UE.

- Projekty ukończone lub trwające - Wnioski dotyczące projektów, które zostały już ukończone zostaną odrzucone; decyzje w sprawie wniosków dotyczących projektów, które zostały już rozpoczęte, będą podejmowane dla każdego przypadku z osobna (w tym przypadku nie możliwości refundacji działań, które miały miejsce przed datą rozpoczęcia realizacji projektu lub złożenia wniosku).

- Połączenie z dotacjami operacyjnymi UE - Połączenie z dotacjami operacyjnymi UE jest możliwe pod warunkiem, że projekt nie jest ujęty w programie prac dotacji operacyjnej oraz, że zagwarantowane zostanie wyraźne oddzielenie pozycji kosztowych w księgowości i pozycje te nie zostaną zgłoszone do refundacji dwa razy (zob. AGA - umowa o udzielenie dotacji z objaśnieniami, art. 6 ust. 2 lit. E).

- Złożenie wielu wniosków - Wnioskodawcy mogą składać więcej niż jeden wniosek dla różnych projektów w ramach tego samego zaproszenia (i uzyskać dla nich finansowanie).

Organizacje mogą uczestniczyć w wielu wnioskach.

UWAGA: W przypadku gdy kilka wniosków dotyczy tego samego lub bardzo podobnego projektu, tylko jeden wniosek zostanie przyjęty i oceniony; wnioskodawcy zostaną poproszeni o wycofanie jednego z nich (w przeciwnym razie zostanie on odrzucony).

- Ponowne złożenie wniosku - Wnioski można zmieniać i składać ponownie przed upływem terminu składania wniosków.

- Odrzucenie - Składając wniosek, wszyscy wnioskodawcy akceptują warunki zaproszenia do składania wniosków określone w niniejszym ogłoszeniu o zaproszeniu (i dokumentach, do których ono się odnosi). Wnioski, które są niezgodne z warunkami zaproszenia, zostaną odrzucone. Dotyczy to również wnioskodawców: Wszyscy wnioskodawcy muszą spełniać kryteria; jeżeli jeden z nich ich nie spełnia, musi on zostać zastąpiony innym pod rygorem odrzucenia wniosku.

- Anulowanie - Mogą zaistnieć okoliczności, które mogą wymagać anulowania zaproszenia. W takim przypadku opublikowana zostanie aktualizacja dotycząca zaproszenia lub tematu. Należy pamiętać, że anulowanie nie rodzi prawa do odszkodowania.

- Język - Wnioski można składać w którymkolwiek z oficjalnych języków UE. Jednak, w celu zapewnienia sprawności całego procesu, zdecydowanie zalecamy wybór języka angielskiego. Jeżeli potrzebujesz dokumentacji zaproszenia w innym oficjalnym języku UE, zwróć się ze stosownym wnioskiem w terminie 10 dni od ogłoszenia zaproszenia (dane kontaktowe znajdują się w punkcie 11).

- Przejrzystość - Zgodnie z art. 38 rozporządzenia finansowego UE, informacje o udzielonych dotacjach unijnych publikowane są co roku na stronie internetowej Europa.

Obejmują one:

- nazwy beneficjentów,

- adresy beneficjentów,

- cel przyznania dotacji,

- maksymalną przyznaną kwotę dotacji.

W wyjątkowych przypadkach można odstąpić od publikacji danych (na odpowiednio uzasadniony wniosek), w przypadku gdy zachodzi ryzyko, że ujawnienie informacji mogłoby zagrozić prawom i wolnościom określonym w Karcie praw podstawowych UE lub zaszkodzić interesom handlowym.

- Ochrona danych - Złożenie wniosku w ramach niniejszego zaproszenia wiąże się ze zbieraniem, wykorzystywaniem i przetwarzaniem danych osobowych. Dane te będą przetwarzane zgodnie ze stosownymi przepisami prawa. Będą one przetwarzane jedynie w celu oceny wniosku, zarządzania dotacją oraz, w razie konieczności, monitorowania, oceny i informowania o programie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w oświadczeniu o ochronie prywatności portalu o finansowaniu i przetargach.

1 Zaproszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 9 marca 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.80.21).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 (Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 56).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1829 z dnia 23 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 3).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1831 z dnia 7 października 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich (Dz.U. L 266 z 13.10.2015, s. 14).
6 Decyzja wykonawcza Komisji C(2020) 8835 final z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia programu prac na rok 2021 oraz podjęcia decyzji finansowej w celu wdrożenia promocji produktów rolnych.
7 COM(2007) 279 final, 30.5.2007.
8 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
9 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1.
10 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 1.
11 Zob. art. 197 ust. 2 lit. c) rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
12 Definicje tych pojęć zawarto w art. 187 ust. 2 i 197 ust. 2 lit. c) rozporządzenia finansowego UE 2018/1046
13 Należy mieć na uwadze, że w oficjalny wykaz znajduje się w Dzienniku Urzędowym UE i, w razie niezgodności, ma on pierwszeństwo przed mapą sankcji UE.
14 Wytyczne Komisji 2013/C 205/05 dotyczące kwalifikowania się podmiotów izraelskich i ich działań na terytoriach okupowanych przez Izrael od czerwca 1967 r. do korzystania z dotacji, nagród i instrumentów finansowych finansowanych ze środków UE począwszy od 2014 r. (Dz.U. C 205 z 19.7.2013, s. 9).
15 Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9).
16 "Podmioty powiązane" to podmioty mające związki z beneficjentem, w szczególności prawne lub kapitałowe, które nie są ograniczone do danego działania ani nie zostały nawiązane wyłącznie w celu jego realizacji.
17 Zob. art. 136 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
18 Poważne wykroczenie zawodowe obejmuje: naruszenie norm etycznych grupy zawodowej, bezprawne zachowanie, które ma wpływ na zawodową wiarygodność, składanie fałszywych oświadczeń/przedstawienie nieprawdziwych informacji, udział w kartelu lub innym porozumieniu mającym na celu zakłócenie konkurencji, naruszenie praw własności intelektualnej, próbę wpłynięcia na proces podejmowania decyzji lub pozyskania poufnych informacji od organu władzy publicznej, które mogą dać nienależną przewagę.
19 Zob. art. 141 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.31.27

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków 2021 Programy, w których uczestniczy wiele państw Dotacje na działania informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych wdrażane na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014.
Data aktu: 28/01/2021
Data ogłoszenia: 28/01/2021