Zaproszenie do składania wniosków - Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej na 2021 r.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej na 2021 r.

(2021/C 16/05)

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2021 r.)

Spis treści

0. Wprowadzenie

1. Kontekst

2. Cele - tematyka i priorytety - odbiorcy docelowi

3. Harmonogram i dostępny budżet

4. Warunki dopuszczalności

5. Warunki kwalifikowalności

6. Kryteria udzielania dotacji

7. Pozostałe warunki

8. Procedura oceny i udzielania dotacji

9. Prawna i finansowa struktura dotacji

10. Sposób składania wniosku

0.
Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi unijne zaproszenie do składania wniosków o udzielenie dotacji w dziedzinie polityki rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w ramach działań informacyjnych odnoszących się do programu wspólnej polityki rolnej.

Zachęcamy do uważnego zapoznania się z dokumentacją dotyczącą zaproszenia, tj. niniejszym zaproszeniem do składania wniosków oraz przewodnikiem dla wnioskodawców. W dokumentach tych udziela się wyjaśnień i odpowiedzi na pytania, które mogą się pojawić podczas przygotowywania wniosku:

W zaproszeniu do składania wniosków przedstawiono:
cele, tematykę i priorytety, rodzaje działalności, które mogą zostać sfinansowane, i oczekiwany rezultat,
harmonogram i dostępny budżet,
kryteria kwalifikowalności, wykluczenia, kwalifikacji i udzielania dotacji,
procedurę oceny.
W przewodniku dla wnioskodawców opisano:
procedurę rejestracji i składania wniosków przez internet za pośrednictwem unijnego portalu dotyczącego finansowania i przetargów Funding & Tenders ("portal"),
zalecenia dotyczące przygotowywania wniosku,
wyjaśnienie na temat formularza wniosku (wzór wniosku (część A i część B)) opisującego projekt,
przegląd kryteriów kwalifikowalności kosztów.
1.
Kontekst

Wspólna polityka rolna (WPR) jest jednym z najważniejszych obszarów polityki UE. Jest to partnerstwo między rolnictwem a społeczeństwem oraz między Europą a jej rolnikami. Jest to wspólna polityka dla wszystkich państw oraz obywateli Unii i przynosi im korzyść na różne sposoby.

Stanowi ona wsparcie dla rolników i poprawia produkcję rolną, zapewnia utrzymanie obszarów wiejskich i krajobrazów, podtrzymuje żywotność gospodarki wiejskiej, pomaga w walce ze zmianą klimatu oraz w zrównoważonym zarządzaniu zasobami naturalnymi.

Działania informacyjne odnoszące się do programu wspólnej polityki rolnej wspierają WPR poprzez finansowanie środków, które o niej informują.

2.
Cele - tematyka i priorytety - odbiorcy docelowi

Cele

Ogólnym celem zaproszenia do składania wniosków jest budowanie zaufania w UE i wśród wszystkich obywateli (zarówno rolników, jak i osób niebędących rolnikami). Wspólna polityka rolna (WPR) jest polityką na rzecz wszystkich obywateli UE, a korzyści, jakie im przynosi, należy jasno wykazać.

Główne kwestie oraz przesłania powinny być w pełni spójne z wymogiem prawnym Komisji zobowiązującym do przeprowadzenia działań informacyjnych odnoszących się do WPR w rozumieniu art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

Złożone wnioski muszą przekazywać spójne, obiektywne i kompleksowe informacje zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Unii, w celu przedstawienia rzetelnego ogólnego obrazu WPR.

Należy skoncentrować się na rozwiązaniu kwestii błędnego postrzegania europejskiego rolnictwa i WPR oraz dezinformacji na ich temat - wykorzystując fakty i popierając je danymi w celu podniesienia świadomości społeczeństwa w zakresie znaczenia wsparcia UE dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich za pośrednictwem WPR.

Tematyka

WPR odgrywa kluczową rolę we wspieraniu sektora rolnego i obszarów wiejskich w UE. Jej celem jest zapewnienie zrównoważonego charakteru rolnictwa odnośnie do aspektów gospodarczych, społecznych i środowiskowych.

We wnioskach dotyczących działań informacyjnych należy skupić się na pokazaniu, w jaki sposób przyszła WPR, określona w szczególności w projekcie planu strategicznego WPR 1 , przyczyni się do realizacji priorytetów politycznych Komisji, a zwłaszcza Europejskiego Zielonego Ładu 2 . W ramach Europejskiego Zielonego Ładu Komisja przyjęła strategię "od pola do stołu" 3  oraz strategię na rzecz bioróżnorodności 2030 4 , które odnoszą się do kwestii istotnych w kontekście rolnictwa i obszarów wiejskich.

Strategia "od pola do stołu" umożliwi przejście na zrównoważony system żywnościowy UE, które gwarantuje bezpieczeństwo żywnościowe, zmniejsza ślad środowiskowy i klimatyczny system żywnościowego UE oraz wzmacnia jego odporność, zapewniając ochronę zdrowia obywateli i zapewnienie źródeł utrzymania podmiotom gospodarczym. W strategii określono konkretne cele dotyczące przekształcenia systemu żywnościowego UE i zaproponowano ambitne środki mające zapewnić, aby najprostszymi wyborami dla obywateli były wybory zdrowe; środki te obejmują ulepszone etykietowanie, lepiej zaspokajające potrzeby konsumentów w zakresie informacji na temat zdrowej i zrównoważonej żywności. W odniesieniu do rolnictwa strategia na rzecz bioróżnorodności promuje stosowanie praktyk agroekologicznych i ma na celu zwiększenie powierzchni gruntów rolnych przeznaczonych na rolnictwo ekologiczne.

Przyszła WPR będzie istotnym instrumentem zarządzania przejściem na zrównoważone systemy produkcji żywności i zintensyfikuje starania europejskich rolników na rzecz przyczynienia się do realizacji celów klimatycznych UE i ochrony środowiska, a także do osiągnięcia celów określonych w strategii "od pola do stołu" i strategii na rzecz bioróżnorodności.

Odbiorcy docelowi

Docelowy krąg odbiorców opisanej tematyki to ogół społeczeństwa (przede wszystkim osoby młode z obszarów miejskich) lub rolnicy i inne podmioty działające na obszarach wiejskich.

W szczególności:

uczniowie, nauczyciele i studenci: we współpracy z osobami młodymi należy wykorzystać nowe podejście, pogłębiając ich wiedzę na temat WPR i jej wkładu w wielu obszarach, takich jak wyzwanie związane ze zmianą klimatu, żywność, zdrowe i wysokiej jakości żywienie jako styl życia, również w odniesieniu do nowego unijnego programu "Owoce, warzywa i mleko w szkole" 5  oraz wezwania z Tartu 6 ,
zainteresowane strony: zainteresowane strony powinny być bardziej świadome wkładu wnoszonego za pośrednictwem WPR na rzecz wsparcia zrównoważonego rozwoju rolnictwa.
3.
Harmonogram i dostępny budżet

Harmonogram

(Planowane) ramy czasowe
Publikacja: 30.10.2020 r.
Początek składania wniosków: 3.11.2020 r.
Ostateczny termin składania wniosków: 21.01.2021 r. - godz. 17.00 czasu środkowoeuropejskiego
Ocena: 3.02.2021 r.-22.03.2021 r.
Informacje na temat wyniku oceny: kwiecień 2021 r.
Podpisanie umowy o udzielenie dotacji: czerwiec/lipiec 2021 r.
Data rozpoczęcia: czerwiec/lipiec 2021 r.

Budżet

Całkowity budżet dostępny w ramach zaproszenia wynosi 4 000 000 EUR.

Oczekuje się, że udzielane dotacje będą mieścić się w przedziale 75 000 EUR-500 000 EUR.

Dostępność budżetu w ramach zaproszenia nadal zależy od przyjęcia budżetu na 2021 r. przez władzę budżetową.

Zastrzegamy sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków w zależności od otrzymanych wniosków i wyników oceny.

4.
Warunki dopuszczalności

Dopuszczalność

Wnioski należy złożyć przed upływem terminu określonego w zaproszeniu (zob. harmonogram, sekcja 3).

Wnioski należy złożyć drogą elektroniczną za pośrednictwem elektronicznego systemu składania wniosków na portalu (dostępnego poprzez stronę tematyki zaproszenia w sekcji Search Funding & Tenders (Szukaj finansowania i przetargów)). Składanie wniosków w formie papierowej nie jest już możliwe.

Wnioski (w tym załączniki i dokumenty potwierdzające) należy złożyć, korzystając z formularzy zamieszczonych w elektronicznym systemie składania wniosków (nie dokumentów dostępnych na stronie tematyki zaproszenia - służą one wyłącznie do celów informacyjnych).

Wniosek musi być czytelny, dostępny i możliwy do wydrukowania oraz zawierać wszystkie wymagane informacje i wszystkie wymagane załączniki i dokumenty potwierdzające (zob. sekcja 10).

5.
Warunki kwalifikowalności

Uczestnicy

Działania wspierane w ramach niniejszego zaproszenia to działania prowadzone przez jednego beneficjenta. Oznacza to, że wniosek o udzielenie dotacji składa jedna osoba prawna.

Wnioskodawcy muszą być osobami prawnymi z siedzibą w państwie członkowskim UE (co obejmuje kraje i terytoria zamorskie (OCT)).

Podmioty nieposiadające osobowości prawnej na podstawie mającego zastosowanie prawa krajowego mogą ubiegać się o udzielenie dotacji, pod warunkiem że ich przedstawiciele są uprawnieni do zaciągania w imieniu danego podmiotu zobowiązań prawnych oraz pod warunkiem że dane podmioty dają gwarancje ochrony interesów finansowych Unii równorzędne z gwarancjami, jakie dają osoby prawne.

Osoby fizyczne nie spełniają kryteriów kwalifikowalności.

Aby wykazać kwalifikowalność, wszyscy wnioskodawcy muszą zarejestrować się w rejestrze uczestników - przed upływem terminu określonego w zaproszeniu - i w późniejszym terminie zostaną poproszeni o przesłanie niezbędnych dokumentów potwierdzających status prawny i pochodzenie.

Dopuszcza się udział powiązanych osób trzecich (podmiotów stowarzyszonych 7 ) zgodnie z poniższymi warunkami.

Osoby prawne, które mają prawne lub kapitałowe związki z wnioskodawcami, które ani nie są ograniczone do działania informacyjnego, ani nie są ustanowione wyłącznie w celu jego realizacji (np. członkowie sieci, federacje, organizacje związkowe), mogą uczestniczyć w działaniu informacyjnym jako podmioty powiązane oraz mogą deklarować koszty kwalifiko- walne.

Prawny i kapitałowy związek określający powiązanie obejmuje trzy pojęcia:

(i)
kontrolę określoną w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG.

Podmioty powiązane z beneficjentem mogą zatem być:

podmiotami kontrolowanymi bezpośrednio lub pośrednio przez beneficjenta (spółkami-córkami lub spółkami bezpośrednio zależnymi). Mogą one być również podmiotami kontrolowanymi przez podmiot kontrolowany przez beneficjenta (spółki-wnuczki lub spółki pośrednio zależne); to samo tyczy się kolejnych szczebli kontroli,
podmiotami bezpośrednio lub pośrednio kontrolującymi beneficjenta (spółki dominujące). Podobnie mogą one być podmiotami kontrolującymi podmiot kontrolujący beneficjenta,
podmiotami znajdującymi się pod tą samą bezpośrednią lub pośrednią kontrolą co beneficjent (spółki-siostry).

Kontrola powinna wynikać z posiadania większości praw głosu, ale może także istnieć na podstawie umów z innymi akcjonariuszami lub wspólnikami. W niektórych okolicznościach sprawowanie skutecznej kontroli może występować w sytuacji, gdy jednostka dominująca posiada mniejszościowy udział w jednostce zależnej lub nie posiada takich udziałów wcale. Państwa członkowskie mogą nakazać, aby jednostki niepodlegające kontroli, ale zarządzane według jednolitych zasad lub posiadające wspólny organ administrujący, zarządzający lub nadzorujący, były uwzględniane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym;

(ii)
członkostwo, tj. kiedy beneficjent jest prawnie zdefiniowany jako np. sieć, federacja, stowarzyszenie, w którym uczestniczą również wnioskowane podmioty powiązane lub beneficjent uczestniczy w tym samym podmiocie (np. sieci, federacji, stowarzyszeniu) co wnioskowane podmioty powiązane;
(iii)
szczególny przypadek organów publicznych i podmiotów publicznych.

Podmioty publiczne i organy publiczne (podmioty ustanowione jako takie na podstawie prawa krajowego, europejskiego lub międzynarodowego) nie zawsze są uznawane za podmioty powiązane (np. uniwersytety publiczne lub ośrodki badawcze).

Pojęcie powiązania w sferze publicznej obejmuje:

różne poziomy struktury administracyjnej w przypadku administracji zdecentralizowanej (np. ministerstwa krajowe, regionalne lub lokalne (w przypadku podmiotów wyodrębnionych prawnie) mogą być uznane za powiązane z państwem),
organy publiczne ustanowione przez władzę publiczną do celów administracyjnych i przez nią kontrolowane. Ten warunek należy sprawdzić w oparciu o statut lub inne akty założycielskie ustanawiające organ publiczny. Nie jest konieczne, aby organ publiczny był finansowany, w całości lub częściowo, z budżetu publicznego (np. szkoły krajowe powiązane z państwem).

Następujące podmioty nie są podmiotami powiązanymi z beneficjentem:

podmioty, które zawarły umowę (o udzielenie zamówienia) lub zlecenie o podwykonawstwo z beneficjentem, działają jako koncesjonariusze lub podmioty uprawnione w zakresie usług publicznych dla beneficjenta,
podmioty, które otrzymują wsparcie finansowe od beneficjenta,
podmioty, które współpracują regularnie z beneficjentem na podstawie protokołu ustaleń lub dzielą niektóre aktywa,
podmioty, które podpisały umowę konsorcyjną w ramach umowy o udzielenie dotacji,
podmioty, które podpisały umowę franczyzy, która nie ustanawia powiązań kapitałowych ani prawnych,
podmioty, które podpisały umowę o współpracy w ramach projektów partnerskich.

Jeżeli podmioty powiązane uczestniczą w działaniu informacyjnym, wniosek musi spełniać następujące warunki:

wskazywać w formularzu wniosku takie podmioty powiązane,
zawierać pisemną zgodę podmiotów powiązanych,
przedstawiać dokumenty potwierdzające, które pozwalają zweryfikować, czy spełniają one kryteria kwalifikowalności i niewykluczenia.

Podmioty, w których skład wchodzi wiele podmiotów, mogą ubiegać się o udzielenie dotacji jako "pojedynczy beneficjenci" lub "beneficjenci nieposiadający osobowości prawnej" 8 . Jeżeli w praktyce działanie realizują takie poszczególne podmioty, powinny one jednak również ubiegać się o udzielenie dotacji (jako powiązane osoby trzecie, w przeciwnym przypadku ich koszty nie będą kwalifikowalne).

Działania

Działania kwalifikowalne to działania określone w sekcji 2 powyżej.

Działania informacyjne powinny obejmować jeden lub kilka rodzajów działań, takich jak:

produkcja i dystrybucja materiałów multimedialnych lub audiowizualnych;
działania informacyjne w internecie i mediach społecznościowych;
wydarzenia medialne;
konferencje, seminaria, warsztaty i badania dotyczące kwestii związanych z WPR.

Do programu nie kwalifikują się następujące działania:

działania wymagane przez prawo;
zgromadzenia wspólników lub posiedzenia wymagane statutem;
wsparcie finansowe dla osób trzecich.

Zakres geograficzny

Działania informacyjne należy realizować:

w państwie członkowskim UE (na szczeblu międzyregionalnym lub krajowym); lub
w co najmniej dwóch państwach członkowskich UE (na szczeblu UE).

Czas trwania

Projekty nie mogą trwać dłużej niż 12 miesięcy.

6.
Kryteria udzielania dotacji

Dopuszczalne i kwalifikowalne wnioski zostaną ocenione i uszeregowane według następujących kryteriów udzielania dotacji:

1)
znaczenie: analiza ex ante potrzeb i skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny i adekwatny cel oraz nowatorski charakter działania (20 punktów; wymagane minimum: 10 pkt);
2)
skuteczność: tematyka, przesłania i docelowi odbiorcy, szczegółowy program i harmonogram oraz metoda oceny ex post (35 punktów; wymagane minimum: 17,5 pkt);
3)
efektywność:analiza efektywności kosztowej pod względem proponowanych zasobów (25 punktów; wymagane minimum: 12,5 pkt);
4)
jakość zarządzania projektem: jakość procedur, przydzielanie zadań w celu realizacji różnorodnych działań proponowanego środka (20 punktów; wymagane minimum: 10 pkt).
Kryteria udzielania dotacji Minimalna punktowa ocena dopuszczająca* Maksymalna ocena punktowa
Znaczenie 10 20
Skuteczność 17,5 35
Efektywność 12,5 25
Jakość zarządzania projektem 10 20
Ogólna ocena punktowa (dopuszczająca) 50 100

Za jakość wniosku przyznaje się maksymalnie 100 punktów. Wymagany minimalny łączny wynik to 50 punktów, a w odniesieniu do każdego kryterium należy uzyskać co najmniej 50 % punktów.

Wnioski, które osiągną indywidualny próg ORAZ próg ogólny, zostaną uwzględnione przy przyznawaniu finansowania - w granicach budżetu dostępnego w ramach zaproszenia.

Pozostałe wnioski zostaną odrzucone.

Procedurę oceny wyjaśniono dokładniej w sekcji 8.

7.
Pozostałe warunki

Zdolność finansowa

Wnioskodawcy muszą posiadać stabilne i wystarczające zasoby w ramach własnej struktury, aby z powodzeniem zrealizować projekt i wnieść swój wkład. Organizacje uczestniczące w kilku projektach muszą posiadać wystarczającą wewnętrzną zdolność operacyjną, aby realizować kilka projektów. Kontrola zdolności finansowej zostanie przeprowadzona na podstawie dokumentów, o których przesłanie do rejestru uczestników zostanie poproszony wnioskodawca (rachunku zysków i strat, bilansu za dwa ostatnie zamknięte lata budżetowe lub - w miarę możliwości - biznesplanu w przypadku nowo utworzonych podmiotów; w przypadku wnioskodawców wnioskujących o ponad 100 000 EUR: sprawozdania z audytu sporządzonego przez zatwierdzonego zewnętrznego audytora, zatwierdzającego księgi rachunkowe za ostatni zamknięty rok budżetowy).

W razie potrzeby kontrolę można przeprowadzić również w odniesieniu do powiązanych osób trzecich.

W analizie zostaną uwzględnione takie elementy jak: zależność od finansowania UE oraz deficyt i przychód w poprzednich latach.

Zazwyczaj analiza będzie dotyczyć wszystkich wnioskodawców, z wyjątkiem:

podmiotów publicznych (jednostek ustanowionych jako podmioty publiczne zgodnie z prawem krajowym, w tym organów lokalnych, regionalnych lub krajowych) lub organizacji międzynarodowych,
jeżeli pojedyncza wnioskowana kwota dotacji nie przekracza 60 000 EUR (dotacja o niskiej wartości).

W przypadku stwierdzenia, że zdolność finansowa jest niezadowalająca, wnioskodawca może zostać wezwany do przedstawienia dodatkowych informacji, a jeżeli one zostaną uznane za niedostateczne, wniosek może zostać odrzucony.

Aby uzyskać więcej informacji, zob. Rules on Legal Entity Validation, LEAR Appointment and Financial Capacity Assessment [Przepisy dotyczące zatwierdzania podmiotu prawnego, powoływania przedstawiciela uprawnionego do reprezentowania podmiotu prawnego i oceny zdolności finansowej].

Zdolność operacyjna

Aby z powodzeniem zrealizować projekt, wnioskodawcy muszą posiadać wystarczający personel wewnętrzny 9 , wiedzę fachową oraz kwalifikacje (w tym wystarczające doświadczenie w zakresie unijnych/międzynarodowych projektów o porównywalnej wielkości).

Zdolność ta zostanie oceniona na podstawie doświadczenia wnioskodawców i ich pracowników wewnętrznych.

Wnioskodawca będzie musiał wykazać powyższe za pośrednictwem następujących informacji uwzględnionych w formularzu wniosku (część B):

ogólnych profili (kwalifikacji i doświadczenia) pracowników wewnętrznych odpowiedzialnych za zarządzanie projektem i jego realizację,
sprawozdania z działalności organizacji z ostatniego roku,
wykazu działań/projektów finansowanych ze środków UE za ostatnie 4 lata.

W przypadku konieczności potwierdzenia zdolności operacyjnej danego wnioskodawcy można zwrócić się o przedłożenie dodatkowych dokumentów potwierdzających.

Podmioty publiczne, organizacje państw członkowskich i organizacje międzynarodowe są zwolnione z kontroli zdolności operacyjnej.

Wykluczenie 10

Wnioskodawcy podlegający unijnej karze administracyjnej (tj. decyzji o wykluczeniu lub nałożeniu kary pieniężnej) 11  lub znajdujący się w jednej z następujących sytuacji 12  są wykluczeni z otrzymywania dotacji UE i w związku z tym nie mogą ubiegać się o udzielenie dotacji:

znajdują się w stanie upadłości, prowadzone jest wobec nich postępowanie likwidacyjne, ich sprawami zarządzają sądy, zawarli układy z wierzycielami, ich działalność gospodarcza jest zawieszona lub dotyczą ich inne podobne procedury (w tym procedury odnoszące się do osób o nieograniczonej odpowiedzialności za długi wnioskodawcy),
naruszyli obowiązki w zakresie ubezpieczenia społecznego lub podatków (w tym jeżeli naruszenia dokonały osoby o nieograniczonej odpowiedzialności za długi wnioskodawcy),
dopuścili się poważnego wykroczenia zawodowego 13  (w tym jeżeli dopuściły się go osoby posiadające uprawnienia do reprezentowania, uprawnienia decyzyjne lub kontrolne, beneficjenci rzeczywiści lub osoby fizyczne, które pełnią kluczową funkcję w procedurze wyboru / wykonaniu dotacji),
dopuścili się nadużycia finansowego, korupcji, powiązań z organizacjami przestępczymi, prania pieniędzy lub przestępstw związanych z terroryzmem (w tym finansowania terroryzmu), pracą dzieci i handlem ludźmi (w tym jeżeli dopuściły się tego osoby posiadające uprawnienia do reprezentowania, uprawnienia decyzyjne lub kontrolne, beneficjenci rzeczywiści lub osoby fizyczne, które pełnią kluczową funkcję w procedurze wyboru / wykonaniu dotacji),
dopuścili się znaczących uchybień, jeżeli chodzi o przestrzeganie podstawowych obowiązków wynikających z unijnej umowy w sprawie zamówienia publicznego, umowy o udzielenie dotacji lub decyzji o udzieleniu dotacji (w tym jeżeli dopuściły się tego osoby posiadające uprawnienia do reprezentowania, uprawnienia decyzyjne lub kontrolne, beneficjenci rzeczywiści lub osoby fizyczne, które pełnią kluczową funkcję w procedurze wyboru / wykonaniu dotacji),
są winni nieprawidłowości w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2988/95 (w tym jeżeli dopuściły się ich osoby posiadające uprawnienia do reprezentowania, uprawnienia decyzyjne lub kontrolne, beneficjenci rzeczywiści lub osoby fizyczne, które pełnią kluczową funkcję w procedurze wyboru / wykonaniu dotacji),
zostali utworzeni w innej jurysdykcji z zamiarem obejścia obowiązków podatkowych, socjalnych lub innych obowiązków prawnych w państwie pochodzenia lub utworzyli inny podmiot w tym celu (w tym jeżeli dopuściły się tego osoby posiadające uprawnienia do reprezentowania, uprawnienia decyzyjne lub kontrolne, beneficjenci rzeczywiści lub osoby fizyczne, które pełnią kluczową funkcję w procedurze wyboru / wykonaniu dotacji).

Wnioskodawcy zostaną również odrzuceni, jeżeli w trakcie procedury udzielania dotacji okaże się, że 14 :

nie przedstawili informacji wymaganych jako warunek udziału w procedurze udzielania dotacji lub przedstawili informacje wprowadzające w błąd,
byli wcześniej zaangażowani w przygotowanie dokumentów dotyczących udzielania dotacji, w przypadku gdy pociąga to za sobą zakłócenie konkurencji, któremu nie można zaradzić w inny sposób (konflikt interesów).
WAŻNE

- Powiązane osoby trzecie - wnioskodawcy mogą ubiegać się o udzielenie dotacji wraz z powiązanymi osobami trzecimi (tj. podmiotami stowarzyszonymi), które otrzymują finansowanie. Powiązane osoby trzecie muszą spełnić wszystkie warunki określone w niniejszym zaproszeniu (tak jak wnioskodawcy), ale nie podpisują umowy o udzielenie dotacji i nie są uwzględniane w minimalnych kryteriach kwalifikowalności dotyczących składu konsorcjum.

- Podwykonawcy - podwykonawstwo jest dopuszczalne, z wyjątkiem podstawowych zadań projektu, i podlega rygorystycznym ograniczeniom (zob. sekcja 9).

- Rejestracja - wszyscy uczestnicy muszą zarejestrować się w rejestrze uczestników - przed upływem terminu określonego w zaproszeniu - i przesłać niezbędne dokumenty potwierdzające status prawny i pochodzenie. Powiązane osoby trzecie mogą zarejestrować się w późniejszym terminie (w trakcie etapu przygotowań do udzielenia dotacji).

- Zakończone/realizowane projekty - wnioski dotyczące projektów, które zostały już zakończone, zostaną odrzucone; w przypadku projektów, które już się rozpoczęły, wnioski będą oceniane w indywidualnych przypadkach (w tym wypadku nie ma możliwości uzyskania zwrotu kosztów za działania, które miały miejsce przed złożeniem wniosku).

- Zrównoważony budżet - aby z powodzeniem zrealizować projekt, wnioskodawcy muszą zapewnić zrównoważony budżet i wystarczające inne zasoby (np. wkład własny, dochód wygenerowany w ramach działania, wkłady finansowe osób trzecich). Wnioskodawca może zostać wezwany do zmniejszenia swoich szacowanych kosztów, jeżeli są one niekwalifikowalne (w tym nadmierne).

- Zasada niedochodowości - dotacje NIE mogą przynosić zysku (tj. prowadzić do sytuacji, w której wpływy + dotacja unijna przewyższają koszty). Zostanie to poddane kontroli na koniec realizacji projektów. Jakakolwiek nadwyżka zostanie odliczona od ostatecznej kwoty przyznanej dotacji.

- Zakaz podwójnego finansowania - każde działanie może otrzymać wyłącznie jedną dotację z budżetu UE. W związku z tym projekt NIE może otrzymać żadnego wsparcia finansowego w ramach jakiegokolwiek innego programu finansowania UE (w tym finansowania UE zarządzanego przez organy w państwie członkowskim UE lub inne organy finansujące, np. fundusze regionalne, rolnicze, pożyczki EBI itp.). Pozycji kosztowych NIE można zgłosić dwukrotnie w ramach różnych działań UE.

- Łączenie z unijnymi dotacjami na działalność - łączenie z unijnymi dotacjami na działalność jest możliwe, jeżeli projekt pozostaje poza programem prac dotyczącym dotacji na działalność i zapewnia się, aby pozycje kosztowe zostały wyraźnie rozdzielone w księgowości i NIE zostały zgłoszone dwukrotnie. Aby zapoznać się ze szczegółowymi warunkami kwalifikowalności kosztów w przypadku kosztów pośrednich, zob. przewodnik dla wnioskodawców.

- Składanie wielu wniosków - w ramach niniejszego zaproszenia NIE można złożyć więcej niż jednego wniosku. Jeżeli zostanie złożona większa liczba wniosków, wyłącznie jeden zostanie przyjęty i oceniony (wnioskodawcy zostaną wezwani do wycofania jednego z

- Język - wniosek można złożyć w dowolnym języku urzędowym UE. Ze względu na efektywność zdecydowanie zaleca się jednak stosowanie języka angielskiego. Jeżeli potrzebne są dokumenty dotyczące zaproszenia w innym języku urzędowym UE, należy wystąpić o nie w terminie 10 dni od dnia publikacji zaproszenia (w celu uzyskania danych kontaktowych zob. sekcja 10). Należy zauważyć, że w przypadku zakwalifikowania do finansowania zostaną Państwo zaproszeni do podpisania umowy o udzielenie dotacji z Komisją Europejską. Taka umowa o udzielenie dotacji sporządzona jest w języku angielskim. Wszelka korespondencja i sprawozdania będą sporządzane wyłącznie w języku angielskim. W celu przygotowania umowy o udzielenie dotacji beneficjent zostanie poproszony o dostarczenie kompletnego "Opisu działania" w języku angielskim.

- Wnioski, które nie spełniają wszystkich warunków określonych w zaproszeniu, zostaną odrzucone.

8.
Procedura oceny i udzielania dotacji

Niniejsze zaproszenie podlega standardowej procedurze składania wniosków i standardowej procedurze oceny (jednoetapowe składanie wniosków + jednoetapowa ocena).

Wnioski zostaną poddane przez nas kontroli pod względem wymogów formalnych (dopuszczalności i kwalifikowalności) oraz zostaną ocenione przez komisję oceniającą w odniesieniu do zdolności operacyjnej i kryteriów udzielania dotacji, a następnie wymienione w wykazie rankingowym według wyniku jakościowego.

Wnioskodawcy, których wnioski nie uzyskały zadowalającej oceny, zostaną poinformowani o wyniku oceny (zob. harmonogram, sekcja 3).

Wnioskodawcy, których wnioski uzyskały zadowalającą ocenę, zostaną zaproszeni do etapu przygotowań do udzielenia dotacji.

WAŻNE
- Brak zobowiązania do finansowania - zaproszenie do etapu przygotowań do udzielenia dotacji NIE stanowi formalnego zobowiązania do finansowania. Przed udzieleniem dotacji nadal konieczne będzie przeprowadzenie różnych kontroli prawnych: zatwierdzenia podmiotu prawnego, kontroli zdolności finansowej, kontroli wykluczenia itp.

- Etap przygotowań do udzielenia dotacji będzie obejmował dialog mający na celu dostosowanie technicznych lub finansowych aspektów projektu i może wymagać dodatkowych informacji ze strony wnioskodawcy. Może on obejmować również wprowadzenie zmian we wniosku mających na celu uwzględnienie zaleceń komisji oceniającej lub innych kwestii. Zgodność z powyższym będzie wstępnym warunkiem otrzymania dotacji.

9.
Prawna i finansowa struktura dotacji

Jeżeli projekt zostanie wybrany do finansowania, wnioskodawca zostanie wezwany do podpisania umowy o udzielenie dotacji (dostępnej na portalu w dokumentach referencyjnych) za pomocą narzędzia informatycznego Komisji Europejskiej.

W tej umowie o udzielenie dotacji zostaną określone ramy dotacji oraz jej warunki, w szczególności postanowienia dotyczące wyników, sprawozdawczości i płatności.

Data rozpoczęcia i czas trwania projektu

Data rozpoczęcia projektu i jego czas trwania zostaną określone w umowie o udzielenie dotacji (art. 3 umowy o udzielenie dotacji). Zazwyczaj data rozpoczęcia będzie przypadać po podpisaniu umowy o udzielenie dotacji. Wyjątkowo możliwe jest udzielenie zgody na wsteczną datę rozpoczęcia z należycie uzasadnionych powodów, ale nie może ona nigdy być wcześniejsza niż data składania wniosku.

Czas trwania projektu: 12 miesięcy.

Maksymalna kwota dotacji, zwrot kosztów kwalifikowalnych i stopa finansowania

Wszystkie parametry finansowania (maksymalna kwota dotacji, stopa finansowania, całkowite koszty kwalifikowalne itp.) zostaną określone w umowie o udzielenie dotacji (art. 5).

Udzielane dotacje: 75 000 EUR-500 000 EUR na jeden wniosek (zob. sekcja 3 powyżej).

Dotacja będzie stanowić zwrot kosztów rzeczywistych. Oznacza to, że w ramach dotacji zostaną zwrócone WYŁĄCZNIE określone rodzaje kosztów (koszty kwalifikowalne) i WYŁĄCZNIE te koszty, które wnioskodawca rzeczywiście poniósł na rzecz projektu (NIE koszty przewidziane w budżecie).

Koszty zostaną zwrócone według stopy finansowania określonej w umowie o udzielenie dotacji (60%).

Dotacje unijne NIE mogą generować zysku. W przypadku osiągnięcia zysku (tj. sytuacji, w której wpływy + unijna dotacja przewyższają koszty), zostanie on odliczony od ostatecznej kwoty dotacji.

Otrzymana ostateczna kwota dotacji będzie zatem zależeć od różnych kryteriów (kosztów rzeczywistych i dochodów z projektu; kwalifikowalności; zgodności ze wszystkimi postanowieniami umowy o udzielenie dotacji itp.).

Zasady kwalifikowalności kosztów

Aby zapoznać się z zasadami kwalifikowalności kosztów, zob. wzór umowy o udzielenie dotacji (art. 6) i przewodnik dla wnioskodawców.

Szczególne zasady kwalifikowalności kosztów dotyczące niniejszego zaproszenia:

stała stawka zryczałtowana w przypadku kosztów pośrednich wynosząca 7 %,
koszty amortyzacji w przypadku sprzętu,
działania w ramach projektu muszą być prowadzone w jednym z kwalifikujących się krajów,
wsparcie finansowe dla osób trzecich jest niedozwolone,
podwykonawstwo zadań w ramach działań podlega specjalnym zasadom i musi być przez nas zatwierdzone (albo w ramach wniosku, albo w sprawozdaniu końcowym),
wkłady niepieniężne za opłatą są dozwolone (bezpłatne wkłady niepieniężne nie są zakazane, ale są neutralne kosztowo, tj. nie można ich zgłosić jako kosztu i nie będą liczone jako wpływy),
VAT - należy zauważyć, że od 2013 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące jednostek publicznych (VAT zapłacony przez beneficjentów będących podmiotami publicznymi działającymi jako organy publiczne NIE jest kwalifi- kowalny),
koszty spotkania wstępnego (zob. sekcja 10) będą kwalifikowalne jako koszty podróży (2 osoby, bilet w obie strony do Brukseli, zakwaterowanie na jedną noc) - jeżeli spotkanie odbędzie się po dacie rozpoczęcia projektu określonej w umowie o udzielenie dotacji.

Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności

Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności zostaną określone w umowie o udzielenie dotacji (art. 15 i 16).

Płatności zaliczkowe ani płatności okresowe nie będą stosowane.

Na koniec projektu wnioskodawca zostanie wezwany do złożenia sprawozdania technicznego i finansowego, które zostanie wykorzystane do obliczenia ostatecznej kwoty dotacji.

Wyniki

Standardowe wyniki zostaną określone w umowie o udzielenie dotacji (art. 14). Wyniki szczególne dla projektu zostaną wymienione w załączniku 1 do umowy o udzielenie dotacji.

Standardowe wyniki w przypadku niniejszego zaproszenia: miesięczne sprawozdania z działalności.

Zabezpieczenie płatności zaliczkowych

Nie dotyczy

Przepisy szczególne

Przepisy dotyczące praw własności intelektualnej: zob. wzór umowy o udzielenie dotacji (art. 19).

Propagowanie i widoczność finansowania UE: zob. wzór umowy o udzielenie dotacji (art. 22).

Odrzucenie kosztów, zmniejszenie, zwrot i zawieszenie dotacji oraz rozwiązanie umowy o udzielenie dotacji

W umowie o udzielenie dotacji (rozdział 6) przewidziano środki, jakie można zastosować w przypadku niewywiązania się z umowy (i innych naruszeń prawa).

System odpowiedzialności w przypadku zwrotów

Nie dotyczy (działanie prowadzone przez jednego beneficjenta).

10.
Sposób składania wniosku

Wszystkie wnioski należy złożyć drogą elektroniczną za pośrednictwem elektronicznego systemu składania wniosków na portalu (dostępnego poprzez stronę tematyki zaproszenia w sekcji Search Funding & Tenders (Szukaj finansowania i przetargów)). Składanie wniosków w formie papierowej nie jest już możliwe.

Wniosek będzie miał 3 części:

część A (do wypełnienia bezpośrednio przez internet) - zawiera informacje administracyjne o organizacjach wnioskodawcy i zsumowany budżet dla wniosku,
część B (do wypełnienia jako wzór w dokumencie Word i przesłania jako plik PDF) - zawiera opis działania uwzględniający techniczną treść wniosku,
załączniki i dokumenty potwierdzające (do przesłania jako pliki PDF).

Obowiązkowe załączniki i dokumenty potwierdzające (dostępne bezpośrednio w systemie składania wniosków) w przypadku niniejszego zaproszenia:

szczegółowa tabela budżetowa,
CV głównego zespołu projektowego,
sprawozdanie z działalności z ostatniego roku.

Proces składania wniosków wyjaśniono w podręczniku internetowym (wraz ze szczegółowymi instrukcjami dotyczącymi narzędzia IT).

Kontakt

W przypadku pytań dotyczących systemu składania wniosków na portalu należy skontaktować się z centrum pomocy IT.

Pytania niezwiązane z IT należy wysyłać na poniższy adres e-mail: agri-grants@ec.europa.eu.

Należy wyraźnie wskazać numer referencyjny zaproszenia do składania wniosków oraz temat, którego dotyczy pytanie (zob. strona tytułowa dokumentu zaproszenia).

WAŻNE

- Należy regularnie odwiedzać stronę tematyki zaproszenia na portalu. Będzie ona wykorzystywana do publikowania aktualizacji i dodatkowych informacji dotyczących zaproszenia (aktualizacji zaproszenia).

- Nie należy zwlekać do ostatniej chwili.

- Nie ma możliwości udzielenia odpowiedzi na pytania otrzymane później niż 7 dni przed upływem terminu określonego w zaproszeniu.

- Zdecydowanie zaleca się wypełnienie wniosku z odpowiednim wyprzedzeniem przed upływem terminu, aby uniknąć potencjalnych problemów technicznych, które mogą wystąpić w ostatniej chwili. Ryzyko dotyczące wszelkich problemów wynikających ze składania wniosku w ostatniej chwili (np. przeciążenia itp.) ponosi wnioskodawca. Termin określony w zaproszeniu NIE zostanie przedłużony.

- Przed złożeniem wniosku wszyscy wnioskodawcy muszą zarejestrować się w rejestrze uczestników oraz otrzymać kod identyfikacyjny uczestnika (PIC) (jeden dla każdego wnioskodawcy).

- Składając wniosek, wszyscy wnioskodawcy zgadzają się na:

- warunki niniejszego zaproszenia (opisane w niniejszym dokumencie zaproszenia i dokumentach, do których się on odnosi),

- korzystanie z elektronicznego systemu wymiany informacji zgodnie z warunkami portalu.

- Po upływie terminu określonego w zaproszeniu wniosek zostaje zablokowany i nie można go już zmieniać.

- Możliwe, że w późniejszym terminie zostanie nawiązany kontakt z wnioskodawcą, jeżeli wystąpi konieczność wyjaśnienia niektórych aspektów wniosku lub w celu poprawienia błędów pisarskich.

- Na późniejszym etapie wnioskodawca może zostać wezwany do złożenia dodatkowych dokumentów (np. do celów zatwierdzenia podmiotu prawnego, kontroli powołania przedstawiciela uprawnionego do reprezentowania podmiotu prawnego i oceny zdolności finansowej).

- Zamierzamy zorganizować spotkanie wstępne dla wnioskodawców, których wnioski zostaną wybrane, w celu omówienia zarządzania projektem, aspektów administracyjnych i finansowych oraz obowiązków sprawozdawczych. Uczestnictwo osób odpowiedzialnych za koordynację projektu i kwestie finansowe jest obowiązkowe.

- Zobowiązujemy się do zapewnienia przejrzystości. Każdego roku informacje o udzielonych dotacjach UE są publikowane na stronie internetowej Europa. Informacje te to m.in.:

- nazwy / imiona i nazwiska beneficjentów,

- adresy beneficjentów,

- cel, w którym udzielono dotacji,

- maksymalna przyznana kwota.

W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest odstąpienie od publikacji (na uzasadniony i należycie umotywowany wniosek), jeżeli istnieje ryzyko, że ujawnienie mogłoby stanowić zagrożenie dla praw i wolności przewidzianych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej lub szkodzić interesom handlowym wnioskodawcy.

- Ochrona danych - złożenie wniosku w ramach niniejszego zaproszenia obejmuje gromadzenie, wykorzystywanie i przetwarzanie danych osobowych (takich jak nazwa / imię i nazwisko, adres i CV). Dane te będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725. Będą one przetwarzane wyłącznie do celów oceny wniosku (oraz późniejszego zarządzania dotacją i - w razie potrzeby - monitorowania, oceny programu oraz wymiany informacji na jego temat). Szczegółowe wyjaśnienia zawarte są w oświadczeniu o ochronie prywatności na portalu.

- Anulowanie - mogą wystąpić okoliczności wymagające anulowania zaproszenia. W takim przypadku wnioskodawca zostanie poinformowany za pośrednictwem aktualizacji zaproszenia. Należy zauważyć, że anulowanie nie uprawnia do rekompensaty.

1 COM(2018) 392 final; zestawienie informacji: How the future CAP will contribute to the EU Green Deal ("W jaki sposób przyszła WPR przyczyni się do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu"), SWD(2020) 93 final.
2 COM(2019) 640 final.
3 COM(2020) 381 final.
4 COM(2020) 380 final.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/791 z dnia 11 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do programu pomocy dotyczącej dostarczania owoców i warzyw, bananów oraz mleka w placówkach oświatowych.
6 Wezwanie z Tartu opracowano w celu propagowania i wspierania zdrowego stylu życia obywateli Unii w każdym wieku. W szczególności koncentrując się na młodym pokoleniu: dzieci, które uczą się zdrowych nawyków, mają większe szanse na utrzymanie ich w dalszym życiu.
7 Zob. art. 187 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
8 Aby zapoznać się z definicjami, zob. art. 187 ust. 2 i 197 ust. 2 lit. c) rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
9 Wyłącznie pracownicy najemni lub konsultanci wewnętrzni.
10 Zob. art. 136 ust. 1 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
11 Zob. art. 136 ust. 1 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
12 Zob. art. 136 ust. 1 i art. 141 ust. 1 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.
13 Poważne wykroczenie zawodowe obejmuje: naruszenie norm etycznych grupy zawodowej, bezprawne zachowanie mające wpływ na zawodową wiarygodność, złożenie nieprawdziwych oświadczeń / przedstawienie informacji wprowadzających w błąd, uczestnictwo w kartelu lub innym porozumieniu zakłócającym konkurencję, naruszenie praw własności intelektualnej, próby wpłynięcia na procesy podejmowania decyzji lub pozyskania poufnych informacji od organów publicznych w celu uzyskania przewagi.
14 Zob. art. 141 ust. 1 rozporządzenia finansowego UE 2018/1046.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024