Wprowadzenie i podstawa prawnaW dniach 18 i 30 listopada 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek, odpowiednio, Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków kryptoaktywów i zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937 1 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej z uwagi na to, że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia leżące w zakresie kompetencji EBC. Obejmują one w szczególności prowadzenie polityki pieniężnej, wspieranie sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych, nadzór ostrożnościowy nad instytucjami kredytowymi oraz przyczynianie się przez ESBC do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe władze w odniesieniu do stabilności systemu rynków finansowych zgodnie z art. 127 ust. 2 tiret pierwsze i czwarte oraz art. 127 ust. 5, art. 127 ust. 6 i art. 282 ust. 1 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Propozycje zmian w projekcie rozporządzenia wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie EUR-Lex.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 19 lutego 2021 r.
|
Christine LAGARDE |
|
Prezes EBC |
1 COM(2020) 593 final.
2 Pakiet dotyczący finansów cyfrowych obejmuje strategię finansów cyfrowych oraz wnioski ustawodawcze, mające na celu zapewnienie konkurencyjnego unijnego sektora finansowego, który daje konsumentom dostęp do innowacyjnych produktów finansowych, przy jednoczesnym zachowaniu ochrony konsumentów i stabilności finansowej.
3 Zob. art. 3 ust. 1 pkt 3) projektu rozporządzenia.
4 Zob. art. 3 ust. 1 pkt 4) projektu rozporządzenia.
5 Zob. motyw 9 projektu rozporządzenia.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę (UE) 2011/61 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
7 Zob. art. 2 ust. 3 lit. a) projektu rozporządzenia.
8 Zob. motyw 7 projektu rozporządzenia.
9 Zobacz, odpowiednio, art. 43 ust. 1 i art. 112 ust. 5 projektu rozporządzenia.
10 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemu pilotażowego na potrzeby infrastruktur rynkowych w oparciu o technologię rozproszonego rejestru (COM/2020/594 final). Zob. motywy 16 i 24 wraz z art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 5.
11 W szczególności w art. 4 ust. 3 wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemu pilotażowego na potrzeby infrastruktur rynkowych w oparciu o technologię rozproszonego rejestru mowa jest o "środkach banku centralnego", "środkach pieniężnych banku komercyjnego", "środkach pieniężnych banku komercyjnego w formie tokenów" oraz "tokenach będących pieniądzem elektronicznym".
12 Definicja kryptoaktywów zawarta w projekcie rozporządzenia jest specyficzna technologicznie i szeroka. Podejście to różni się od opisu kryptoaktywów, który jest neutralny technologicznie i precyzyjny. Zob. dokument roboczy służb EBC nr 223/2019 pt. "Crypto-Assets: Implications for financial stability, monetary policy, and payments and market infrastructures", dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu
13 Zob. art. 36 i art. 45 projektu rozporządzenia.
14 Zob. art. 19 ust. 2 lit. c) projektu rozporządzenia.
15 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniająca dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylająca dyrektywę 2000/46/WE (Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7).
16 Zob. preambułę oraz art. 3 ust. 4 Traktat o Unii Europejskiej, art. 119 ust. 2, art. 140 ust. 3 i art. 282 ust. 4 Traktatu oraz art. 2, art. 10 i art. 11 rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia euro (Dz.U. L 139 z 11.5.1998, s. 1). Zob. również definicję "waluty" w art. 2 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2014/62 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie prawnokarnych środków ochrony euro i innych walut przed fałszowaniem, zastępującej decyzję ramową Rady 2000/383/WSiSW (Dz.U. L 151 z 21.5.2014, s.1).
17 Zob. art. 63 ust. 3 projektu rozporządzenia.
18 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3); Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie transeuropejskiego automatycznego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TAR- GET2) (EBC/2012/27) (Dz.U. L 30 z 30.1.2013, s. 1).
19 Zob. art. 22 Statutu ESBC.
20 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 795/2014 z dnia 3 lipca 2014 r. w sprawie wymogów nadzorczych w odniesieniu do systemów płatności o znaczeniu systemowym (EBC/2014/28) (Dz.U. L 217 z 23.7.2014, s. 16).
21 Dostępne na stronie internetowej BIS pod adresem www.bis.org
22 "Eurosystem oversight policy framework", wersja uaktualniona z lipca 2016 r., dostępne na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu
23 Zob. zmienione i skonsolidowane ramy nadzoru Eurosystemu dotyczące elektronicznych instrumentów płatniczych, schematów i uzgodnień (ramy PISA) dostępne na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
24 Cyfrowy token płatniczy to cyfrowe przedstawienie wartości zabezpieczonej roszczeniami lub aktywami zarejestrowanymi gdzie indziej i umożliwiające transfer wartości między użytkownikami końcowymi. W zależności od podstawowej struktury cyfrowe tokeny płatnicze mogą przewidywać transfer wartości bez konieczności angażowania centralnego podmiotu trzeciego lub korzystania z rachunków płatniczych.
25 Działanie zainicjowane przez płatnika lub w imieniu płatnika lub przez odbiorcę płatności, polegające na transferze środków pieniężnych lub cyfrowych tokenów płatniczych lub lokowaniu lub gotówki na rachunku użytkownika wypłacaniu z tego rachunku, niezależnie od wszelkich leżących u jego podstaw zobowiązań między płatnikiem a odbiorcą płatności. Transfer może obejmować jednego dostawcę usług płatniczych lub wielu dostawców usług płatniczych. Definicja "transferu wartości" w ramach PISA odbiega od definicji transferu "środków pieniężnych" określonej w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35) (zwanej dalej "drugą dyrektywą w sprawie usług płatniczych"). "Transfer wartości" w kontekście "instrumentu płatniczego" w rozumieniu drugiej dyrektywy w sprawie usług płatniczych może odnosić się wyłącznie do transferu "środków pieniężnych". Zgodnie z drugą dyrektywą w sprawie usług płatniczych "środki pieniężne" nie obejmują cyfrowych tokenów płatniczych, chyba że tokeny te można sklasyfikować jako pieniądz elektroniczny (lub, bardziej hipotetycznie, jako zapisy księgowe).
26 Zob. art. 2 pkt 1) rozporządzenia SIPS.
27 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 98/26/WE z dnia 19 maja 1998 r. w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności i rozrachunku papierów wartościowych (Dz.U. L 166 z 11.6.1998, s. 45). Zob. art. 2 tiret pierwsze lit. i), w którym "zlecenie transferu" [polecenie przelewu] definiuje się jako: "każde wystawione przez uczestnika zlecenie przekazania do dyspozycji odbiorcy kwoty pieniężnej w formie zapisu księgowego na rachunkach instytucji kredytowej, banku centralnego, partnera centralnego lub agenta rozrachunkowego, lub każde zlecenie, które powoduje przyjęcie lub wypełnienie zobowiązania płatniczego, jak to określają zasady systemu (...)".
28 Zob. art. 2 pkt 18) rozporządzenia SIPS.
29 Zob. ramy nadzoru Eurosystemu dotyczące elektronicznych instrumentów, schematów i uzgodnień płatniczych (październik 2020 r.), dostępne na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu
30 Zob. art. 63 ust. 4 projektu rozporządzenia.
31 Zob. art. 4 pkt 44) drugiej dyrektywy w sprawie usług płatniczych.
32 Zob. art. 52 projektu rozporządzenia.
33 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
34 Zob. art. 101 ust. 1 projektu rozporządzenia.
35 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego (Dz.U. L 169 z 30.6.2017, s. 8).
36 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
37 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
38 Zob. art. 4 ust. 1 lit. a), art. 6 ust. 4 oraz art. 14 rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.
39 Zob. art. 4 ust. 1 lit. e) i art. 6 ust. 4 rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.
40 Zob. art. 81 projektu rozporządzenia.
41 Zob. art. 85 i art. 110 projektu rozporządzenia.
42 Zob. art. 82 projektu rozporządzenia.
43 Zob. art. 82 ust. 4 lit. b) projektu rozporządzenia.
44 Zob. art. 99 ust. 2 lit. i) oraz art. 101 ust. 2 lit. b) projektu rozporządzenia.