Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie traktowania pod względem podatkowym indywidualnych produktów emerytalnych, w tym ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (2018/2002(INI)).

Traktowanie pod względem podatkowym indywidualnych produktów emerytalnych, w tym ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego

P8_TA(2019)0358

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie traktowania pod względem podatkowym indywidualnych produktów emerytalnych, w tym ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (2018/2002(INI))

(2021/C 116/03)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE) (COM(2017)0343),
uwzględniając zalecenie Komisji w sprawie traktowania pod względem podatkowym indywidualnych produktów emerytalnych, w tym ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (C(2017)4393),
uwzględniając art. 52 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0481/2018),
A.
mając na uwadze, że wewnętrzny rynek indywidualnych produktów emerytalnych wciąż jest bardzo rozdrobniony, szczególnie jeśli chodzi o ulgi podatkowe;
B.
mając na uwadze, że w studium wykonalności dotyczącym europejskich ram emerytur indywidualnych z czerwca 2017 r. (FISMA/2015/146(02)/D) dowiedziono, że zachęty podatkowe mają kluczowe znaczenie przy wprowadzaniu OIPE;
C.
mając na uwadze, że państwa członkowskie posiadają wyłączne kompetencje w dziedzinie opodatkowania bezpośredniego;
D.
mając na uwadze, że na rynku wewnętrznym wszystkich dostawców i wszystkie produkty należy traktować jednakowo, bez względu na obywatelstwo lub państwo członkowskie pochodzenia;
1.
wzywa Radę, aby z myślą o wzroście popularności OIPE przygotowała propozycje zachęt dla osób oszczędzających w ramach OIPE;
2.
sugeruje rozważenie następujących propozycji:
wykonanie analizy obowiązujących zachęt podatkowych do indywidualnych produktów emerytalnych i ocena ich kosztu, skuteczności i efektów redystrybucyjnych oraz, w stosownych przypadkach, reagowanie na niewydolność i skutki regresywne;
objęcie OIPE takimi samymi ulgami podatkowymi jak ulgi stosowane w przypadku krajowych indywidualnych produktów emerytalnych, nawet jeżeli charakterystyka OIPE nie w pełni odpowiada wszystkim kryteriom krajowym;
objęcie OIPE szczególną ulgą podatkową ujednoliconą na szczeblu Unii, która zostanie określona przez państwa członkowskie w wielostronnej umowie podatkowej;
3.
podkreśla, że podatki należą do kompetencji państw członkowskich i w związku z tym wszelkie decyzje o objęciu OIPE specjalnymi ulgami podatkowymi pozostają w gestii poszczególnych państw członkowskich;
4.
przypomina, że państwa członkowskie mogą wziąć udział w pogłębionej współpracy;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.116.9

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie traktowania pod względem podatkowym indywidualnych produktów emerytalnych, w tym ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (2018/2002(INI)).
Data aktu: 04/04/2019
Data ogłoszenia: 31/03/2021