1. WPROWADZENIE
2. ZAKRES STOSOWANIA ROZPORZĄDZENIA (ART. 2 ROZPORZĄDZENIA)
2.1. Towary zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu w innym państwie członkowskim
2.1.1. Towary
2.1.2. Zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu w innym państwie członkowskim
2.2. "Decyzje administracyjne" w rozumieniu rozporządzenia
2.2.1. Czym jest decyzja administracyjna?
2.2.2. Pierwsze kryterium: krajowe przepisy techniczne - podstawa decyzji administracyjnej
2.2.3. Drugie kryterium: bezpośrednim lub pośrednim skutkiem decyzji administracyjnej jest ograniczenie dostępu do rynku lub odmowa takiego dostępu w państwie członkowskim przeznaczenia
2.2.4. Krajowe przepisy techniczne i procedury uprzedniego zezwolenia
2.2.5. Niektóre przypadki, w których rozporządzenie (UE) 2019/515 nie ma zastosowania
3. JAK FUNKCJONUJE MECHANIZM WZAJEMNEGO UZNAWANIA OKREŚLONY W ROZPORZĄDZENIU?
3.1. Zgodne z prawem wprowadzenie do obrotu towarów w państwie członkowskim pochodzenia
3.2. Sprzedaż towarów w innym państwie członkowskim
3.3. Informacje dotyczące oceny
3.4. "Oświadczenie o wzajemnym uznawaniu" (art. 4 rozporządzenia)
3.4.1. Treść i struktura oświadczenia
3.4.2. Język, w którym sporządzono oświadczenie
3.4.3. Kto może sporządzić oświadczenie?
3.4.4. Co się dzieje, jeśli oświadczenie jest tylko częściowo kompletne?
3.4.5. W jaki sposób i kiedy można wykorzystać oświadczenie?
3.4.6. Jak złożyć dokumenty?
3.5. Ocena prowadzona przez właściwy organ (art. 5 ust. 1 rozporządzenia)
3.5.1. Uzasadnione względy interesu publicznego
3.5.2. Zasada proporcjonalności
3.6. Tymczasowe zawieszenie dostępu do rynku (art. 6 rozporządzenia)
3.7. Decyzja administracyjna (art. 5 ust. 9-13 rozporządzenia)
3.8. Powiadamianie Komisji i pozostałych państw członkowskich
3.9. Środki zaskarżenia względem decyzji administracyjnej
3.10. Czym jest SOLVIT
3.11. SOLVIT a procedura rozwiązywania problemów na podstawie art. 8 rozporządzenia
3.12. Opinia Komisji w kontekście procedury rozwiązywania problemów na podstawie art. 8 rozporządzenia
3.13. Rola punktów kontaktowych ds. produktów (art. 9 rozporządzenia)
3.14. Współpraca administracyjna (art. 10 rozporządzenia)
4. UPRZEDNIA OCENA KRAJOWYCH PRZEPISÓW TECHNICZNYCH - DYREKTYWA (UE) 2015/1535 A KLAUZULA JEDNOLITEGO RYNKU
5. ZWIĄZEK MIĘDZY ROZPORZĄDZENIEM (UE) 2019/515 A DYREKTYWĄ 2001/95/WE
5.1. Środki dotyczące produktów stwarzających zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów
5.2. Środki dotyczące produktów konsumpcyjnych stwarzających innego rodzaju zagrożenia
Decyzje administracyjne ograniczające dostęp do rynku lub odmawiające takiego dostępu w odniesieniu do towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim nie powinny opierać się wyłącznie na fakcie, że towary będące przedmiotem oceny spełniają uzasadniony cel publiczny realizowany przez państwo członkowskie w sposób odmienny od tego, w jaki cel ten spełniają towary w tym państwie członkowskim (motyw 5 rozporządzenia). Co oznacza, że towary te w inny sposób spełniają uzasadniony cel publiczny? Oznacza to, że towary mogą osiągnąć cel, do którego dąży ustawodawca krajowy, nawet jeśli np. zbadano je za pomocą metod badawczych w państwie członkowskim pochodzenia, które różnią się od metod przewidzianych w państwie członkowskim przeznaczenia.
3.5.1. Uzasadnione względy interesu publicznego
Zgodnie z art. 36 TFUE artykuły 34 i 35 TFUE nie stanowią przeszkody w stosowaniu zakazów lub ograniczeń przywozowych, wywozowych lub tranzytowych, uzasadnionych względami: (i) moralności publicznej, (ii) porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego; (iii) ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt lub ochrony roślin; (iv) ochrony narodowych dóbr kultury o wartości artystycznej, historycznej lub archeologicznej; bądź (v) ochrony własności przemysłowej i handlowej. Zakazy te i ograniczenia nie mogą jednak stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi.
Oprócz względów wymienionych w art. 36 TFUE, istnieją "nadrzędne względy interesu publicznego" lub "wymogi obowiązkowe" 24 opracowane przez Trybunał. W sprawie Cassis de Dijon 25 Trybunał wyjaśnił, że przeszkody w swobodnym przepływie towarów będące wynikiem rozbieżności między krajowymi przepisami regulującymi wprowadzanie produktów do obrotu muszą zostać zaakceptowane pod warunkiem, że przepisy te mogą zostać uznane za niezbędne w celu zadośćuczynienia nadrzędnym wymogom dotyczącym w szczególności skuteczności kontroli podatkowej, ochrony zdrowia publicznego, rzetelności transakcji handlowych i ochrony konsumentów. Trybunał może uznać inne względy uzasadniające. Na przykład ochrona praw podstawowych (np. prawa demonstrantów do swobody wypowiedzi i wolności zgromadzeń 26 , ochrona konsumentów 27 , ochrona dziecka 28 lub ochrona środowiska 29 .
Więcej informacji na temat uzasadnionych względów interesu publicznego można znaleźć w "Przewodniku stosowania postanowień traktatowych regulujących swobodny przepływ towarów" 30 .
3.5.2. Zasada proporcjonalności
Decyzja musi być zgodna z zasadą proporcjonalności. Oznacza to, że decyzja administracyjna musi być odpowiednia do osiągnięcia realizowanego celu oraz że nie wykracza poza to, co jest konieczne do jego osiągnięcia.
W sprawie C-320/03, Komisja/Austria, Trybunał stwierdził, że "[w] celu sprawdzenia, czy w niniejszym przypadku taka przeszkoda jest proporcjonalna do uzasadnionego celu, tj. ochrony środowiska, należy określić, czy jest ona konieczna i odpowiednia dla osiągnięcia dozwolonego celu" 31 .
Proporcjonalność krajowego przepisu technicznego stanowi podstawę wykazania proporcjonalności decyzji administracyjnej, która jest oparta na tym przepisie. Jednakże sposób wykazania proporcjonalności decyzji administracyjnej musi być rozstrzygany indywidualnie dla każdego przypadku (motyw 27 rozporządzenia).
W "Przewodniku stosowania postanowień traktatowych regulujących swobodny przepływ towarów" zawarto przydatne informacje na temat analizy proporcjonalności.
Poniżej omówiono niektóre przykłady zasady proporcjonalności.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.100.16 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie Komisji - Wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/515 w sprawie wzajemnego uznawania towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim. |
| Data aktu: | 05/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 23/03/2021 |
| Data wejścia w życie: | 23/03/2021 |