Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do szczególnych środków dotyczących pojazdów kategorii L z końcowej partii produkcji w odpowiedzi na pandemię COVID-19[COM(2020) 491 final - 2020/0251 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do szczególnych środków dotyczących pojazdów kategorii L z końcowej partii produkcji w odpowiedzi na pandemię COVID-19"

[COM(2020) 491 final - 2020/0251 (COD)]

(2021/C 10/04)

(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2021 r.)

Sprawozdawca: Christophe LEFÈVRE

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 14.9.2020

Parlament Europejski, 14.9.2020

Podstawa prawna Artykuł 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Decyzja Prezydium 15.9.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 29.10.2020
Sesja plenarna nr 555
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 220/3/18
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Z uwagi na kryzys związany z pandemią COVID-19, który doprowadził do niemal całkowitego zastoju sprzedaży w 2020 r., EKES przeanalizował wniosek Komisji Europejskiej dotyczący rozporządzenia, które umożliwiłoby producentom motocykli zgodnych z normą Euro 4 sprzedaż pojazdów znajdujących się w magazynach w dniu 15 marca 2020 r. po dniu 1 stycznia 2021 r.
1.2.
Termin ten ograniczał możliwość zbycia całego zapasu pojazdów emitujących więcej zanieczyszczeń niż pojazdy zgodne z normą Euro 5 po wprowadzeniu w dniu 1 stycznia 2021 r. tejże obowiązkowej normy Euro 5.
1.3.
EKES zauważa, że pierwotne wdrożenie obowiązku sprzedaży motocykli zgodnie z normą Euro 5 i zaprzestanie produkcji pojazdów Euro 4 nie zostały w żaden sposób zakwestionowane w omawianym wniosku.
1.4.
EKES popiera wniosek dotyczący rozporządzenia jako odpowiedni i zrównoważony środek przeciwdziałania gospodarczym skutkom kryzysu związanego z pandemią COVID-19 i kosztownemu zezłomowaniu zapasów pojazdów Euro 4.
1.5.
Wniosek pozwala zachować równowagę między zapewnieniem właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, poważnie zakłóconego przez pandemię COVID-19, a ciągłymi staraniami na rzecz zmniejszenia wpływu transportu drogowego na środowisko.
2.
Treść wniosku Komisji
2.1.
Pandemia COVID-19 dotknęła sektor motocyklowy, prowadząc do znacznego spadku popytu i wzrostu zapasów pojazdów ze względu na ograniczenia w przemieszczaniu się, podczas gdy 60 % rocznej sprzedaży ma miejsce w okresie od marca do lipca. Miało to wpływ na zdolność producentów do dotrzymania niektórych terminów nałożonych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 1  z dnia 15 stycznia 2013 r.
2.2.
Zgodnie z tym rozporządzeniem etap Euro 5 dotyczący emisji zanieczyszczeń będzie miał zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r., co oznacza, że od tego dnia na unijny rynek można wprowadzać wyłącznie pojazdy spełniające wymogi normy Euro 5.
2.3.
Zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 168/2013 przepisy dotyczące pojazdów kategorii L z końcowej partii produkcji przewidują możliwość wprowadzenia przez producentów do obrotu ograniczonej części zapasów pojazdów, których dopuszczenie do eksploatacji (homologacja typu UE) utraciło ważność.
2.4.
Choć w rozporządzeniu przewidziano możliwość sprzedaży zapasów w formie "końcowej partii produkcji", w każdym państwie członkowskim jest to ograniczone do maksymalnie 10 % średniej liczby pojazdów sprzedanych w dwóch poprzednich latach lub do 100 pojazdów. Tymczasem według źródeł branżowych szacuje się, że w marcu 2020 r. na stanie znajdowało się około 553 700 pojazdów spełniających normę Euro 4.

Biorąc pod uwagę spadek sprzedaży o 98 % i liczbę pojazdów znajdujących się w magazynach, obowiązujące przepisy dotyczące końcowej partii produkcji nie stanowią odpowiedniego rozwiązania pozwalającego zaradzić tej sytuacji.

2.5.
Celem wniosku jest wprowadzenie odstępstwa umożliwiającego producentom wprowadzanie do obrotu, wyłącznie w 2021 r., pojazdów z końcowej partii produkcji Euro 4, które znajdowały się na stanie w dniu 15 marca 2020 r., w większej liczbie niż przewidziano w rozporządzeniu pierwotnym.
2.6.
Wniosek ten opóźni wyeliminowanie ze sprzedaży pojazdów bardziej zanieczyszczających środowisko niż nowa generacja, jednak elastyczność będzie ograniczona do pojazdów, które w momencie wprowadzenia ograniczeń w przemieszczaniu się były już wyprodukowane. Ponadto wniosek pozwoli uniknąć konieczności bezcelowego zezłomowania pojazdów, które wprowadzono by do obrotu, gdyby wspomniany kryzys nie wystąpił. Wniosek nie spowoduje przesunięcia wejścia w życie w dniu 1 stycznia 2021 r. etapu Euro 5 w odniesieniu do wszystkich nowo wyprodukowanych pojazdów.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES ponownie wyraża poparcie dla wszystkich inicjatyw mających na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza, a w szczególności włączenie norm emisji, tzw. norm Euro, do sektora transportu. Konieczne jest ograniczenie emisji substancji zanieczyszczających, takich jak tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory i mikrocząsteczki.
3.2.
W przyjętej jednogłośnie 19 stycznia 2011 r. opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców 2  EKES z zadowoleniem przyjął zaproponowany przez Komisję Europejską termin 3  wprowadzenia nowych etapów normy środowiskowej Euro.
3.3.
EKES przyznaje, że pandemia COVID-19 stanowi poważne wyzwanie dla zdecydowanej większości europejskich sektorów gospodarki, a w szczególności dla rynków sezonowych, takich jak sprzedaż motocykli, które zostały szczególnie dotknięte ograniczeniami w przemieszczaniu się wprowadzonymi w szczycie sezonu.
3.4.
Sytuacja ta nie pozwoliła producentom na sprzedaż zadowalającej liczby pojazdów zgodnych z normą Euro 4, których dopuszczalność wygasa w dniu 31 grudnia 2020 r. EKES uważa, że obecne przepisy dotyczące pojazdów z końcowej partii produkcji nie zapewnią odpowiedniego wsparcia dla przemysłu motocyklowego w celu złagodzenia skutków gospodarczych kryzysu.
3.5.
EKES uważa zatem, że należy znaleźć odpowiednie rozwiązanie problemów sektora motocyklowego, zachowując równowagę między koniecznością sprzedaży pojazdów znajdujących się w magazynach od 15 marca 2020 r. a znaczeniem terminowego wejścia w życie normy Euro 5 od dnia 1 stycznia 2021 r.
3.6.
EKES popiera zatem fakt, że na 2021 r. w odniesieniu do pojazdów kategorii L z końcowej partii produkcji wprowadzono konkretne środki, które jego zdaniem są odpowiednie i wyważone i mają na celu zagwarantować właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłych starań na rzecz zmniejszenia wpływu transportu drogowego na środowisko.
Bruksela, dnia 29 października 2020 r.
Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców.
2 COM(2010) 542 final; opinia EKES-u: Dz.U. C 84, z 17.3.2011, s. 30.
3 Zob. przypis 2.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.10.27

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do szczególnych środków dotyczących pojazdów kategorii L z końcowej partii produkcji w odpowiedzi na pandemię COVID-19[COM(2020) 491 final - 2020/0251 (COD)].
Data aktu: 11/01/2021
Data ogłoszenia: 11/01/2021