Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (na okres 1 stycznia 2021 r. - 30 czerwca 2024 r.).

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (na okres 1 stycznia 2021 r. - 30 czerwca 2024 r.)

(2020/C 419/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2020 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

1.
PRZYWOŁUJĄC art. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, według którego sport jest dziedziną, w której działania na szczeblu UE powinny służyć wspieraniu, koordynowaniu i uzupełnianiu działań państw członkowskich.
2.
PRZYPOMINAJĄC, że Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną 1 .
3.
PRZYPOMINAJĄC, że działania Unii zmierzają do rozwoju europejskiego wymiaru sportu, przez popieranie uczciwości i dostępności we współzawodnictwie sportowym oraz współpracy między podmiotami odpowiedzialnymi za sport, jak również przez ochronę integralności fizycznej i psychicznej sportowców, w szczególności tych najmłodszych 2 .
4.
UZNAJĄC, że sport mógłby przyczynić się do realizacji ogólnych priorytetów politycznych UE, szczególnie celów realizowanych w ramach różnych innych obszarów polityki, na przykład w dziedzinie edukacji, zdrowia, młodzieży, spraw społecznych, włączenia społecznego, równości, równouprawnienia płci, rozwoju obszarów miejskich i wiejskich, transportu, środowiska, turystyki, zatrudnienia, innowacji, zrównoważoności, cyfryzacji i gospodarki, i że te obszary polityki mogłyby wspierać promowanie sportu w oparciu o współpracę międzysektorową.
5.
PODKREŚLAJĄC, że zgodnie z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 sport jest kolejnym ważnym bodźcem zrównoważonego rozwoju 3  i dlatego może przyczynić się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.
6.
PRZYWOŁUJĄC rezolucje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014 4 , 2014-2017 5  oraz 2017-2020 6 .
7.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wyniki realizacji planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 20172020, a także sprawozdanie Komisji na temat realizacji i przydatności tego planu 7 .
8.
UZNAJĄC potrzebę odpowiedniej współpracy z ruchem sportowym i innymi odpowiednimi interesariuszami oraz z właściwymi międzynarodowymi organizacjami rządowymi i pozarządowymi, w tym z Radą Europy, Światową Organizacją Zdrowia (WHO), Biurem Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC), Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) oraz Światową Agencją Antydopingową (WADA).

USTANAWIAJĄ PLAN PRAC UNII EUROPEJSKIEJ W DZIEDZINIE SPORTU NA OKRES OD DNIA 1 STYCZNIA 2021 R. DO 30 CZERWCA 2024 R:

9.
Niniejszy plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (zwany dalej "planem prac UE") służy realizacji następujących CELÓW PRZEWODNICH:
wzmocnienie w UE sportu opartego na uczciwości i wartościach,
wzmocnienie odbudowy sektora sportu i jego odporności na kryzysy podczas pandemii COVID-19 i po jej zakończeniu,
wsparcie zrównoważonej i opartej na dowodach polityki sportowej,
zwiększenie uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej w celu promowania aktywnego i przyjaznego dla środowiska stylu życia, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej,
zapewnianie, poprzez współpracę międzysektorową, istnienia świadomości w innych dziedzinach polityki UE co do ważnego wkładu, jaki sport może w Europie wnosić w zrównoważony pod względem społecznym i środowiskowym wzrost gospodarczy, cyfryzację, a także odbudowę po pandemii COVID-19 i przyszłą odporność, oraz w osiąganie celów zrównoważonego rozwoju,
wzmocnienie międzynarodowego wymiaru unijnej polityki sportowej, zwłaszcza poprzez wymianę i współpracę z rządami i interesariuszami spoza UE,
określenie działań następczych w stosunku do trzech poprzednich planów prac UE w dziedzinie sportu oraz w stosunku do innych dotyczących sportu dokumentów UE, takich jak konkluzje i rezolucje Rady,
kontynuowanie wymiany wiedzy i doświadczeń między państwami członkowskimi UE a Komisją,
intensyfikowanie na szczeblu UE dialogu i współpracy z ruchem sportowym i innymi odpowiednimi interesariu- szami i instytucjami, działającymi zarówno w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej jak i poza tą dziedziną,
stosowne wspieranie wdrażania komponentu dotyczącego sportu w programie "Erasmus+".
10.
Plan prac UE dotyczy następujących obszarów priorytetowych:
ochrona uczciwości i wartości w sporcie,
społeczno-gospodarczy wymiar sportu i środowiskowy wymiar sportu,
promocja uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej.

Konkretne kluczowe zagadnienia, tematy, cele, formaty prac, możliwe wyniki, terminy i obowiązki zostały określone i wyjaśnione w załącznikach I i II do niniejszego dokumentu.

11.
Niniejszy plan prac UE to elastyczny instrument. Na późniejszym etapie może zaistnieć potrzeba wprowadzenia zmian lub poprawek, aby w terminowy sposób reagować na nadchodzące lub nieoczekiwane wydarzenia i pilne kwestie w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej, przy uwzględnieniu priorytetów przyszłych prezydencji Rady.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

12.
Angażowały się w realizację niniejszego planu prac UE i - w stosownych przypadkach - wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie, wnosiły wkład w prace prowadzone w ramach różnych formatów.
13.
Rozważyły uwzględnianie wiedzy i wyników uzyskanych w ramach realizacji niniejszego planu prac UE przy opracowywaniu na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy polityk sportowych i innych odnośnych polityk, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady pomocniczości i autonomii sportu.
14.
Informowały krajowy ruch sportowy i innych odpowiednich interesariuszy o realizacji niniejszego planu prac UE, a w stosownych przypadkach konsultowały się z nimi w tym zakresie, oraz rozpowszechniały wiedzę i wyniki w celu zwiększenia praktycznej przydatności i widoczności prowadzonych działań.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:

15.
Uwzględniały niniejszy plan prac UE przy opracowywaniu swoich programów i opierały się na już osiągniętych wynikach.
16.
Rozważyły organizowanie posiedzeń na szczeblu roboczym z odpowiednimi przedstawicielami ruchu sportowego i innymi interesariuszami z obszaru sportu między innymi w celu wymiany informacji na temat realizacji niniejszego planu prac UE, przeanalizowania wspólnych ambicji i poinformowania o planowanych priorytetach przyszłych prezydencji Rady 8 .
17.
Pod koniec okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, zaproponowały w stosownym przypadku - na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję - nowy projekt planu prac UE na kolejny okres.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

18.
Angażowała się, wraz z państwami członkowskimi, ruchem sportowym i innymi odpowiednimi interesariuszami, w realizację niniejszego planu prac UE oraz wspierała państwa członkowskie wiedzą fachową i doświadczeniem z zakresu wszystkich odnośnych sektorów polityki, zgodnie z załącznikami I i II do niniejszej rezolucji.
19.
Wnosiła wkład w oparte na dowodach polityki na szczeblu UE i szczeblu jej państw członkowskich zwłaszcza za pośrednictwem analiz i ankiet.
20.
Nadal informowała państwa członkowskie, ruch sportowy i innych odpowiednich interesariuszy o bieżących i planowanych inicjatywach i możliwościach finansowania w dziedzinie sportu, a także w innych obszarach polityki UE mających znaczenie dla sportu, a w stosownych przypadkach - za pośrednictwem odpowiednich organów przygotowawczych Rady i odpowiednimi kanałami 9  - z wyprzedzeniem konsultowała się z państwami członkowskimi w sprawie realizowania konkretnych inicjatyw przewidzianych w planie prac UE.
21.
Propagowała uwzględnianie aspektu sportu i aktywności fizycznej w innych obszarach polityki UE.
22.
Rozpowszechniała wiedzę i wyniki osiągnięte w ramach realizacji niniejszego planu prac UE w celu zapewnienia praktycznej przydatności i widoczności prowadzonych działań.
23.
W celu ułatwiania wymiany informacji między państwami członkowskimi rozważyła udostępnienie platformy internetowej do zapisywania sprawozdań, najlepszych praktyk lub stosownych dokumentów i dzielenia się nimi.
24.
Przedłożyła, w drugiej połowie 2023 r. - na podstawie dobrowolnych wkładów państw członkowskich - sprawozdanie z realizacji i przydatności niniejszego planu prac UE. Sprawozdanie to posłuży za podstawę do przygotowania ewentualnego kolejnego planu prac UE w pierwszej połowie 2024 r.

ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH ODPOWIEDNICH INTERESARIUSZY, BY:

25.
Angażowali się z państwami członkowskimi i Komisją w realizację niniejszego planu prac UE i, wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie, wnosili wkład w prace prowadzone w ramach różnych formatów.
26.
Rozważyli rozpowszechnianie wiedzy i wyników uzyskanych w trakcie realizacji niniejszego planu prac UE i uwzględnianie ich w prowadzeniu ich własnych działań.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Obszar priorytetowy: ochrona uczciwości i wartości w sporcie

Kluczowe zagadnienie Temat Cel Format prac (ewent.) Wyniki prac/termin Kierujący
Bezpieczne środowisko dla sportu (1) Zapobieganie molestowaniu, nadużyciom i przemocy, w tym przemocy seksualnej, i wszelkim formom dyskryminacji - Podnoszenie świadomości

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Działania następcze w związku z zaleceniami grupy ekspertów ds. dobrego zarządzania w sporcie w zakresie ochrony młodych sportowców i ochrony praw dzieci w sporcie (2016 r.) (2) i konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie pt. "Ochrona dzieci w sporcie" (3)

Rada i organy przygotowawcze (ewent.) Konkluzje Rady lub debata orientacyjna Druga połowa 2023 r. Prezydencja ES
Zwalczanie dopingu (4) Zapewnianie koordynacji i wymiany informacji, szczególnie w kontekście posiedzeń WADA i CAHAMA - Przygotowywanie stanowisk UE i jej państw członkowskich na posiedzenia Europejskiego Komitet ad hoc ds. Światowej Agencji Antydopingowej (CAHAMA) i Światowej Agencji Antydopingowej (WADA) zgodnie z rezolucją przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie reprezentacji państw członkowskich UE w Radzie Założycielskiej WADA oraz koordynowania stanowisk państw członkowskich przed posiedzeniami tej agencji (5) (lub wszelkimi późniejszymi dokumentami dotyczącymi tej kwestii)

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

Rada i jej organy przygotowawcze (w razie potrzeby przy wsparciu ze strony ekspertów) (ewent.) Koordynacja i stanowisko UE (2021-2024) Prezydencje, Komisja
Sport i edukacja Sport jako ramy dla umiejętności osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się oraz dla promowania tolerancji, solidarności, inklu- zywności, a także innych wartości w sporcie i wartości UE (6)

Umiejętności i kwalifikacje w sporcie: sportowcy i personel, w szczególności trenerzy

- Podnoszenie świadomości

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Działania następcze w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat propagowania wspólnych wartości UE poprzez sport (7)

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działania w zakresie partnerskiego uczenia się) Konferencja na temat roli i znaczenia sportu w życiu dzieci

Spotkania dyrektorów generalnych (ze zwróceniem szczególnej uwagi na sportowców zawodowych i ruch sportowy w roli wzorów do naśladowania)

Konferencja

2021-2022

Pierwsza połowa 2022 r.

Druga połowa 2022 r.

2021-2023

DE

Prezydencja FR

Prezydencja CZ

Komisja

Dwutorowa kariera sportowców - Podnoszenie świadomości

- Wymiana najlepszych praktyk

- Działania następcze w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie dwutorowych karier sportowców (8)

Rada i organy przygotowawcze Debata orientacyjna (druga połowa 2021 r.) Prezydencja SI
Równość płci - Zwiększanie liczby

kobiet, zwłaszcza wśród trenerów i na stanowiskach kierowniczych

w organizacjach sportowych i klubach sportowych

- Równe warunki (w tym w zakresie wynagrodzenia) dla sportowców, trenerów, działaczy, personelu itd. obu płci

- Zwiększanie relacjonowania w mediach zawodów sportowych kobiet, zwalczanie stereotypów itp.

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Działania następcze w związku z konkluzjami Rady z dnia 21 maja 2014 r. w sprawie równości płci w sporcie (9) i zaleceniami grupy ekspertów ds. dobrego zarządzania w sporcie w zakresie równości płci w sporcie (2016 r.) (I0)

Konferencja

Rada i organy przygotowawcze

2022-2023

(ewent.) Konkluzje Rady (druga połowa 2023 r.)

Komisja

Prezydencja ES

Dyplomacja sportowa Dyplomacja sportowa w kontekście stosunków zewnętrznych UE - Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Działania następcze w związku z konkluzjami Rady w sprawie dyplomacji sportowej (")

Konferencja

Grupa zainteresowanych państw członkowskich

Pierwsza połowa 2021 r.

Pierwsza połowa 2023 r.

Prezydencja PT

HR

Europejski model sportu Wpływ zamkniętych systemów współzawodnictwa na system sportu zorganizowanego, z uwzględnieniem specyfiki sportu

Ewentualne wyzwania stojące przed europejskimi organizacjami i federacjami sportowymi (tytuł roboczy)

- Budowanie wiedzy

- Analiza stanu faktycznego i sytuacji prawnej

- Podnoszenie świadomości

Rada i organy przygotowawcze

(ewent.) Badanie

(ewent.) Konkluzje Rady (druga połowa 2021 r.)

2022

Prezydencja SI

Komisja

Prawa sportowców Prawa sportowców i warunki pracy, szczególnie te związane z uczestnictwem w imprezach sportowych (m. in. prawa w zakresie marketingu, wolność wypowiedzi, ochrona prawna, niedyskryminacja) - Podnoszenie świadomości

- Budowanie wiedzy

- Analiza stanu faktycznego i sytuacji prawnej

Seminarium

(ewent.) Badanie

2023 Komisja

Komisja

Rozwój i promowanie dobrego zarządzania w sporcie Rozpoznawanie przeszkód związanych z zarządzaniem, które należy wyeliminować w sporcie - Wymiana najlepszych praktyk - Analiza porównawcza Konferencja 2022-2023 BG

SE

Zwalczanie manipulacji rozgrywkami sportowymi Konwencja Rady Europy w sprawie zwalczania manipulacji rozgrywkami sportowymi - Przeanalizowanie, we współpracy z Komisją, sposobów rozwiązania impasu w odniesieniu do konwencji z myślą o umożliwieniu UE i jej państwom członkowskim zakończenia odpowiednich procesów ratyfikacyjnych i przystąpienia do tej konwencji

- Działania następcze w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zwalczania korupcji w sporcie (12)

Rada i organy przygotowawcze 2021-2022 Prezydencje Komisja
(1) Art. 165 ust. 2 TFUE: "Działanie Unii zmierza do (...) rozwoju europejskiego wymiaru sportu (...) przez ochronę integralności fizycznej i psychicznej sportowców, w szczególności tych najmłodszych."

(2)https://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupDetailDoc&id=25000&no=1

(3) Dz.U. C 419 z 12.12.2019, s. 1.

(4) Art. 165 ust. 2 TFUE: Działanie Unii zmierza do (...) rozwoju europejskiego wymiaru sportu, przez popieranie uczciwości i dostępności we współzawodnictwie sportowym (...).

(5) Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 1.

(6) Art. 165 ust. 1 TFUE: "Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając (...) jego funkcję społeczną i edukacyjną".

(7) Dz.U. C 196 z 8.6.2018, s. 23.

(8) Dz.U. C 168 z 14.6.2013, s. 10.

(9) Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 39.

(10)https://ec.europa.eu/assets/eac/sport/library/policy_documents/expert-group-gender-equality_en.pdf

(11) Dz.U. C 467 z 15.12.2016, s 12.

(12) Dz.U. C 416 z 11.12.2019, s. 3 (zob. pkt 26).

Obszar priorytetowy: społeczno-gospodarczy wymiar sportu i środowiskowy wymiar sportu
Kluczowe zagadnienie Temat Cel Format prac (ewent.) Wyniki prac/termin Kierujący
Innowacje i cyfryzacja Innowacje w sporcie w każdym wymiarze i na wszystkich poziomach sektora sportu (w tym lokalnych klubów sportowych) - Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Działania następcze

w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat sportu jako siły napędowej innowacji

i wzrostu gospodarczego (1)

Rada i organy przygotowawcze

Seminarium

Grupa zainteresowanych państw członkowskich

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (ze zwróceniem szczególnej uwagi na wykorzystywanie narzędzi cyfrowych w kształceniu trenerów (2))

(ewent.) Konkluzje Rady na temat innowacji w sporcie (pierwsza połowa 2021 r.)

Pierwsza połowa 2021 r.

Pierwsza połowa 2021 r.

2021-2022

Prezydencja PT

Prezydencja PT

BG

DE

HR

Seminarium Druga połowa 2023 r. BE
Ekologiczny sport - Edukacja na rzecz zrównoważonego sportu

- Przyjazne dla środowiska uprawianie sportu,

obiekty i imprezy sportowe

- Rozwój sportu i jego uprawiania w świetle zmiany klimatu

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Podnoszenie świadomości

- Opracowanie wniosku dotyczącego wspólnych ram zawierających

wspólne zobowiązania, z uwzględnieniem Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu

Grupa ekspertów

Grupa zainteresowanych państw członkowskich

Rada i organy przygotowa

wcze

2021-2023

2021 - pierwsza połowa 2022 r.

(ewent.) Rezolucja Rady w sprawie Zielonego paktu na rzecz sportu, potencjalnie wraz z wielostronną deklaracją interesariuszy

(pierwsza połowa 2022 r.)

Komisja

Prezydencja FR

NL

Prezydencja FR

Obiekty sportowe Zrównoważone planowanie, budowa i utrzymanie - Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Podnoszenie świadomości

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działania w zakresie partnerskiego uczenia się) 2021 DE
Konferencja Druga połowa 2022 r. Prezydencja CZ
Rada i organy przygotowawcze (ewent.) Konkluzje Rady na temat zrównoważonej i dostępnej infrastruktury sportowej (druga połowa 2022 r.) CZ

Prezydencja

Duże imprezy sportowe - Przyszłość Europy jako miejsca organizacji

dużych imprez sportowych

- Współorganizowanie dużych imprez sportowych przez kilka krajów

- Zrównoważone planowanie i realizacja

- Pozytywne efekty dla miast i regionów organizujących imprezy sportowe (w tym w sferze zaangażowania młodzieży)

Perspektywa sportowa UE na Igrzyska Olimpijskie

i Paraolimpijskie w 2024 r.

- Wymiana najlepszych

praktyk

- Działania następcze

w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wzmocnienia uczciwości, przejrzystości i dobrego zarządzania w odniesieniu do dużych imprez sportowych (3) i zaleceniami grupy ekspertów ds. dobrego zarządzania w sporcie na temat dużych imprez sportowych, szczególnie

w zakresie aspektów związanych z dziedzictwem tych imprez z naciskiem na zrównoważoność społeczną, gospodarczą i środowiskową (2016 r.) (4) Działania następcze

w związku z deklaracją podpisaną na nieformalnym posiedzeniu ministerialnym w dniu 31 maja 2018 r. w Paryżu (5)

Grupa zainteresowanych państw członkowskich lub konferencja

Spotkania dyrektorów generalnych

Druga połowa 2021 r.

2022-2023

2024

Pierwsza połowa 2022 r.

FI

NL

ES

Prezydencja FR

Inwestycje w sport i aktywność fizyczną - Wkład sportu w rozwój regionalny

- Możliwości wykorzystania unijnych programów finansowania (Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, REACT-EU, fundusze strukturalne i inne unijne programy finansowania)

- Analiza sytuacji

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Działania następcze

w związku z konkluzjami Rady oraz przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie gospodarczego wymiaru sportu i związanych ze sportem korzyści społeczno-gospodarczych (6)

Grupa zainteresowanych państw członkowskich

Spotkanie klastrów tematycznych

2021

2022

IT

Komisja

- Działania następcze

w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora (7)

Wzmocnienie odbudowy sektora sportu i jego odporności na kryzysy podczas pandemii COVID-19 i po jej zakończeniu - Średnio- i długoterminowy wpływ pandemii na sport zawodowy, wyczynowy i masowy

- Ewentualna potrzeba

zmian strukturalnych w systemie sportowym

- Rola administracji

publicznej

- Możliwości finansowania

- Analiza sytuacji

- Wymiana najlepszych praktyk

- Opracowanie strategii

- Działania następcze

w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora (8)

Konferencja

Grupa ekspertów

2021

2021-2023

ES

Komisja

(1) Dz.U. C 436 z 5.12.2014, s. 2.

(2) Działania następcze w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat roli trenerów w społeczeństwie (Dz.U. C 423 z 9.12.2017, s. 6) i konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie pt. "Wzmacnianie pozycji trenerów dzięki zwiększaniu możliwości nabywania umiejętności i kompetencji" (Dz.U. C 196 z 11.6.2020, s. 1).

(3) Dz.U. C 212 z 14.6.2016, s. 14.

(4)https://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupDetailDoc&id=23271&no=1

(5)https://www.sports.gouv.fr/IMG/pdf/declarationjop2024_europe_en.pdf

(6) Dz.U. C 449 z 13.12.2018, s. 1.

(7) Dz.U. C I 214 z 29.6.2020, s. 1.

(8) Zob. przypis 28.

Obszar priorytetowy: promocja uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej

Kluczowe zagadnienie Temat Cel Format prac Wyniki prac/termin Kierujący
Tworzenie na rzecz wszystkich grup wiekowych odpowiednich możliwości uprawiania sportu i aktywności fizycznej Strategiczny rozwój sportu i aktywności fizycznej na szczeblu lokalnym

Uznanie roli i znaczenia sportu w życiu dzieci

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Działania następcze

w związku z konkluzjami Rady w sprawie promowania zajęć w zakresie sprawności ruchowej,

aktywności fizycznej

i zajęć sportowych dla dzieci (1)

Grupa zainteresowanych państw członkowskich

Konferencja

Rada i organy przygotowawcze

2021-2022

Pierwsza połowa 2022 r.

(ewent.) Konkluzje Rady (druga połowa 2022 r.)

DE

Prezydencja FR

Prezydencja FR

Promowanie aktywności fizycznej - Monitorowanie aktywności fizycznej przez całe życie

- Współpraca międzysekto- rowa z odpowiednimi instytucjami (m.in. ze szkołami)

- Rola mediów

- Podnoszenie świadomości

- Budowanie wiedzy

- Wymiana najlepszych praktyk

Konferencja

Rada i organy przygotowawcze

Druga połowa 2021 r.

(ewent.) Konkluzje Rady (druga połowa 2021 r.)

Prezydencja SI

Prezydencja SI

(1) Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 46.

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady odnoszące się do formatów prowadzenia prac i składania sprawozdań

1.
Plan prac UE w dziedzinie sportu będzie realizowany w szczególności za pośrednictwem działań grup ekspertów, grup zainteresowanych państw członkowskich (tj. w przypadku działań w zakresie partnerskiego uczenia się), poprzez spotkania klastrów tematycznych, konkluzje Rady, konferencje i badania.
2.
Grupy ekspertów są tworzone z myślą o szerszym udziale państw członkowskich, przy zaangażowaniu ruchu sportowego i innych odpowiednich interesariuszy w działania na szczeblu UE. Uczestnictwo jest otwarte dla wszystkich państw w dowolnym momencie. W stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą rozważyć (również) mianowanie do grup ekspertów przedstawicieli ich krajowego ruchu sportowego.

Grupom ekspertów przewodniczy Komisja zgodnie z przepisami decyzji C(2016) 3301 10 . Przy wyborze przedstawicieli ruchu sportowego i innych interesariuszy sportowych Komisja proszona jest o wzięcie pod uwagę również takich kwestii jak znaczenie danej instytucji i wiedza fachowa specjalnie wyznaczanych przedstawicieli w zakresie poszczególnych zagadnień.

3.
Grupy zainteresowanych państw członkowskich będą organizowane przez jedno państwo członkowskie lub większa ich liczbę m.in. w celu bardziej szczegółowej wymiany informacji dotyczących konkretnych zagadnień i kwestii. Udział w grupach zainteresowanych państw członkowskich jest otwarty dla wszystkich państw członkowskich. Mogą w nich również uczestniczyć przedstawiciele ruchu sportowego lub innych odpowiednich interesariuszy. Państwa członkowskie mogą również tworzyć grupy zainteresowanych państw członkowskich w związku z zagadnieniami niewymienionymi w załączniku I.

Grupy zainteresowanych państw członkowskich mogą określać, jeśli uznają to za konieczne, swoje własne procedury i struktury robocze, w zależności od konkretnych potrzeb i oczekiwanych rezultatów. Komisja uczestniczy w pracach tych grup, a w przypadku spełnienia warunków budżetowych może zapewnić wsparcie finansowe dla prowadzonych przez te grupy prac (jako działań stanowiących partnerskie uczenie się).

4.
Komisja organizuje spotkania klastrów poświęcone konkretnemu tematowi w celu przedstawienia realizacji i wyników odpowiednich projektów finansowanych w ramach komponentu dotyczącego sportu w programie "Erasmus+" lub w ramach innych unijnych programów finansowania.
5.
Uczestnictwo państw członkowskich we wdrażaniu planu prac jest dobrowolne.
6.
W stosownych przypadkach posiedzenia grup ekspertów, grup zainteresowanych państw członkowskich, konferencje i spotkania klastrów mogą również odbywać się w formie wirtualnej.
7.
Komisja będzie składać Grupie Roboczej ds. Sportu sprawozdania z postępów prac w grupach ekspertów oraz z konferencji/spotkań klastrów/badań oraz przedstawiać odnośne wyniki. Prezydencje Rady będą robić to samo w odniesieniu do organizowanych przez siebie wydarzeń. Grupy zainteresowanych państw członkowskich mogą wyznaczyć przedstawicieli do przygotowywania takich sprawozdań.
8.
Porządki posiedzeń i sprawozdania wszystkich grup będą dostępne dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w daną dziedzinę. Wyniki prac grup będą publikowane i rozpowszechniane na szczeblu unijnym i krajowym za pośrednictwem odpowiednich kanałów.
1 Zob. art. 165 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
2 Zob. art. 165 ust. 2 TFUE.
4 Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.
5 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 12.
6 Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 5.
7 Dok. 9469/20 + ADD 1.
8 Posiedzenie to mogłoby się na przykład odbywać przy okazji organizowanego co roku Forum Sportu UE. Uczestnikami tego spotkania reprezentującymi UE mogliby być przedstawiciele obecnych trzech prezydencji, kolejnych trzech prezydencji i Komisji.
9 W szczególności na forum Grupy Roboczej Rady ds. Sportu.
10 Decyzja Komisji z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji (C(2016) 3301 final): https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/3/2016/EN/3-2016-3301-EN-F1-1.PDF.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024