Sprawa C-66/18: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 6 października 2020 r. - Komisja Europejska v. Węgry.

Wyrok Trybunału (wielka izba)
z dnia 6 października 2020 r. - Komisja Europejska / Węgry
(Sprawa C-66/18) 1

[Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dopuszczalność - Właściwość Trybunału - Układ ogólny w sprawie handlu usługami - Artykuł XVI - Dostęp do rynku - Lista szczegółowych zobowiązań - Warunek dotyczący istnienia zezwolenia - Artykuł XX ust. 2 - Artykuł XVII - Traktowanie narodowe - Usługodawca mający siedzibę w państwie trzecim - Uregulowanie krajowe państwa członkowskiego nakładające warunki na świadczenie usług szkolnictwa wyższego na jego terytorium - Wymóg dotyczący zawarcia umowy międzynarodowej z państwem siedziby usługodawcy - Wymóg dotyczący prowadzenia kształcenia w państwie siedziby usługodawcy - Zmiana warunków konkurencji na korzyść usługodawców krajowych - Względy uzasadniające - Porządek publiczny - Zapobieganie praktykom wprowadzającym w błąd - Artykuł 49 TFUE - Swoboda przedsiębiorczości - Dyrektywa 2006/123/WE - Usługi na rynku wewnętrznym - Artykuł 16 - Artykuł 56 TFUE - Swoboda świadczenia usług - Istnienie ograniczenia - Względy uzasadniające - Nadrzędny wzgląd interesu publicznego - Porządek publiczny - Zapobieganie praktykom wprowadzającym w błąd - Wysoki poziom szkolnictwa - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuł 13 - Wolność akademicka - Artykuł 14 ust. 3 - Wolność tworzenia placówek edukacyjnych - Artykuł 16 - Wolność prowadzenia działalności gospodarczej - Artykuł 52 ust. 1]

Język postępowania: węgierski

(2020/C 414/02)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2020 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: V. Di Bucci, L. Malferrari, B. De Meester i K. Talabér-Ritz, pełnomocnicy) Strona pozwana: Węgry (przedstawiciele: M.Z. Fehér i G. Koós, pełnomocnicy)

Sentencja

1)
Przyjmując środek przewidziany w § 76 ust. 1 lit. a) Nemzeti felsooktatasról szóló 2011. évi CCIV. tórvény (ustawy nr CCIV z 2011 r. o krajowym szkolnictwie wyższym), zmienionej Nemzeti felsooktatasról szóló 2011. évi CClV. t0rvény módositasaról szóló 2017. évi XXV. t0rvény (ustawą nr XXV z 2017 r. zmieniającą ustawę nr CCIV z 2011 r. o krajowym szkolnictwie wyższym), który uzależnia prowadzenie na Węgrzech działalności w zakresie kształcenia kończącego się uzyskaniem dyplomu przez zagraniczne instytucje szkolnictwa wyższego umiejscowione poza Europejskim Obszarem Gospodarczym od warunku wymagającego, by rząd węgierski i rząd państwa siedziby danej instytucji wyraziły zgodę na związanie się umową międzynarodową, Węgry uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy art. XVII Układu ogólnego w sprawie handlu usługami, ujętego w załączniku 1 B do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu, sporządzonego w Marrakeszu i zatwierdzonego decyzją Rady 94/800/WE z dnia 22 grudnia 1994 r. dotyczącą zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w dziedzinach wchodzących w zakres jej kompetencji, porozumień będących wynikiem negocjacji wielostronnych w ramach rundy urugwajskiej (1986-1994).
2)
Przyjmując środek przewidziany w § 76 ust. 1 lit. b) Nemzeti felsooktatasról szóló 2011. évi CCIV. t0rvény (ustawy nr CCIV z 2011 r. o krajowym szkolnictwie wyższym), zmienionej Nemzeti felsooktatasról szóló 2011. évi CCIV. t0rvény módositasaról szóló 2017. évi XXV. t0rvény (ustawą nr XXV z 2017 r. zmieniającą ustawę nr CCIV z 2011 r. o krajowym szkolnictwie wyższym), który uzależnia prowadzenie na Węgrzech działalności przez zagraniczne instytucje szkolnictwa wyższego od warunku wymagającego, by prowadziły one kształcenie w zakresie szkolnictwa wyższego w państwie ich siedziby, Węgry uchybiły w zakresie, w jakim przepis ten ma zastosowanie do instytucji szkolnictwa wyższego mających siedzibę w państwie trzecim będącym członkiem Światowej Organizacji Handlu, zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy art. XVII Układu ogólnego w sprawie handlu usługami, ujętego w załączniku 1 B do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu, sporządzonego w Marrakeszu i zatwierdzonego decyzją 94/800, oraz w zakresie, w jakim ma on zastosowanie do instytucji szkolnictwa wyższego mających siedzibę w innym państwie członkowskim, zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy art. 49 TFUE i art. 16 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym.
3)
Przyjmując środki przewidziane w § 76 ust. 1 lit. a) i b) Nemzeti felsooktatasról szóló 2011. évi CCIV. t0rvény (ustawy nr CCIV z 2011 r. o krajowym szkolnictwie wyższym), zmienionej Nemzeti felsooktatasról szóló 2011. évi CCIV. t0rvény módositasaról szóló 2017. évi XXV. t0rvény (ustawą nr XXV z 2017 r. zmieniającą ustawę nr CCIV z 2011 r. o krajowym szkolnictwie wyższym), Węgry uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy art. 13, art. 14 ust. 3 i art. 16 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
4)
Węgry zostają obciążone kosztami postępowania.
1 Dz.U. C 211 z 18.6.2018.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.414.2

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-66/18: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 6 października 2020 r. - Komisja Europejska v. Węgry.
Data aktu: 06/10/2020
Data ogłoszenia: 30/11/2020