Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji dotyczącej sprawy M.8900 Wieland/Aurubis Rolled Products/Schwermetall Sprawozdawca: Irlandia.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji dotyczącej sprawy M.8900 Wieland/Aurubis Rolled Products/Schwermetall

Sprawozdawca: Irlandia

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 325/10)

(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2020 r.)

Działania

1.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady nr 139/2004 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynek produktowy

3.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych zawartymi w projekcie decyzji na potrzeby dokonania oceny przedmiotowej transakcji, w szczególności:
a)
dostaw kęsów i placków, przy czym kwestia rozróżnienia pomiędzy kęsami i plackami pozostaje otwarta;
b)
dostaw taśm wstępnie walcowanych;
c)
dostaw wyrobów walcowanych, z istotnym rozróżnieniem na niższy i wyższy segment rynku.

Rynek geograficzny

4.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z definicjami właściwych rynków geograficznych przedstawionymi przez Komisję w projekcie decyzji, w szczególności z tym, że:
a)
właściwe rynki dostaw kęsów i placków obejmują cały obszar EOG;
b)
właściwy rynek dostaw taśm wstępnie walcowanych obejmuje cały obszar EOG;
c)
właściwy rynek dostaw wyrobów walcowanych obejmuje cały obszar EOG.

Ocena konkurencji

Nieskoordynowane skutki horyzontalne

5.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji dotyczącą nieskoordynowanych skutków horyzontalnych, a mianowicie:
a)
przedmiotowa transakcja może spowodować znaczne zakłócenie efektywnej konkurencji poprzez wyeliminowanie istotnego konkurenta działającego na rynku wyrobów walcowanych, co prawdopodobnie spowodowałoby wzrost cen;
b)
przedmiotowa transakcja może spowodować znaczne zakłócenie efektywnej konkurencji na skutek uzyskania pozycji dominującej przez przedsiębiorstwo Wieland na rynku wyrobów walcowanych w EOG.
6.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że przejęcie wyłącznej kontroli w Schwermetall spotęgowałoby skutki horyzontalne w tym sensie, że doprowadziłoby do wzmocnienia zdolności przedsiębiorstwa Wieland do podnoszenia kosztów swoich konkurentów na rynku wyrobów walcowanych oraz umożliwiłoby mu dostęp do poufnych informacji dotyczących konkurentów.

Nieskoordynowane skutki wertykalne

7.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób konkurencji w wyniku utrudnienia dostępu do materiałów do produkcji w odniesieniu do kęsów.

Zobowiązania

8.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zobowiązania nie eliminują znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji wynikającego z
(i)
wyeliminowania istotnych czynników presji konkurencyjnej wywieranej przez ARP na Wieland lub
(ii)
uzyskania pozycji dominującej przez Wieland.
9.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zobowiązania nie rozwiązują kwestii związanych z rosnącymi kosztami stron trzecich, które są zależne od dostaw przedsiębiorstwa Schwermetall, a także uzyskaniem dostępu do poufnych informacji konkurentów poprzez nabycie 50 % udziałów w Schwermetall.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

10.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się ze stanowiskiem Komisji, w myśl którego zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.325.11

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji dotyczącej sprawy M.8900 Wieland/Aurubis Rolled Products/Schwermetall Sprawozdawca: Irlandia.
Data aktu: 05/02/2019
Data ogłoszenia: 02/10/2020