Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2019 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2019
Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2020/C 266/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 sierpnia 2020 r.)

SPIS TREŚCI

1. WPROWADZENIE

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2019

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2019 r

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2019

2.2.3. Budżet na 2019 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2019 r

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2019 r

3.1.1. Posiedzenia

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

3.1.3. Modernizacja administracyjna

3.1.4. Realizacja celów w 2019 r

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2019 r

3.3.1. Zmiana budżetu w 2019 r

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2019

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2019 r

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2018 r. na 2019 r

3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r

3.4.3. Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 r. na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności w 2019 r

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2018 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r. przeniesione na 2020 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2019 r

1.
WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1  (rozporządzenia finansowego - RF) niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2019.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2019 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2019. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2019 r.

Wykonanie budżetu na 2019 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2.
CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2019
2.1.
Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2019 r. były następujące:

zapewnianie ciągłego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów,
dokonanie końcowej płatności na rzecz rządu belgijskiego za budynek Europa.
2.2.
Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2019 r.
2.2.1.
Podejście ogólne

Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej (RE) i Rady (R) w 2019 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2018 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach, które uznano za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

przekształcenie 30 stanowisk AST 5 w 30 stanowisk AD 5 (dalszy ciąg modernizacji administracyjnej),
przeniesienie 1 stanowiska AD 5 i 1 stanowiska AST 5 do Komisji w ramach umowy o gwarantowanym poziomie usług (SLA) w sprawie SYSPER,
utworzenie dodatkowych 3 stanowisk AD 5 i 1 stanowiska AST 1 w celu uwzględnienia nowych zasad dotyczących tłumaczeń na język irlandzki, zgodnie z zaleceniem Komisji.
2.2.2.
Budżet 2019

Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2018 r. na poziomie 581,9 mln EUR. Oznacza to zwiększenie o 9 mln EUR (+ 1,6 %) w porównaniu z 2018 r.

Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2019 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 033. Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2019 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2019 r. w porównaniu z budżetem na 2018 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Budżet 2018 Budżet 2019 Zmiana lata 2019/2018
1 2 3=2/1
Plan zatrudnienia 328 800 000 336 749 511 2,4 %
Inne wydatki związane z personelem 24 359 000 25 077 000 2,9 %
Budynki (z wył. nabycia) 56 360 377 55 888 948 - 0,8 %
Systemy komputerowe 41 300 000 41 355 000 0,1 %
Meble 733 000 951 000 29,7 %
Wyposażenie techniczne 4 344 000 5 745 000 32,3 %
Transport 1 496 000 1 134 000 - 24,2 %
Koszty podróży służbowych 17 802 000 17 372 000 - 2,4 %
Koszty tłumaczenia ustnego 79 316 000 81 694 000 3,0 %
Posiedzenia i konferencje 4 945 000 5 237 000 5,9 %
Informacja 10 152 000 9 125 000 - 10,1 %
Różne 1 787 000 1 267 000 - 29,1 %
Rezerwa 1 500 000 300 000 - 80,0 %
Ogółem (z wył. nabycia) 572 894 377 581 895 459 1,6 %
Zakup nieruchomości - -
Suma całkowita 572 894 377 581 895 459 1,6 %
2.2.3.
Budżet na 2019 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2019. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletniej perspektywy finansowej zmniejszył się z 8,0 % w 2010 r. do 5,4 % w 2019 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2010-2019

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
(Kwoty w cenach bieżących) MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana MLN

EUR

Zmiana
Dział 5 7 962 4,7 % 8 173 2,7 % 8 607 5,3 % 9 181 6,7 % 8 405 - 8,5 % 8 661 3,0 % 9 483 9,5 % 9 921 4,6 % 10 346 4,3 % 10 786 4,3 %
RE/Rada 634 5,1 % 563 - 11,2 % 534 - 5,2 % 536 0,3 % 534 - 0,2 % 542 1,4 % 545 0,6 % 562 3,0 % 573 2,0 % 587 2,4 %
Udział RE/Rady w dziale 5 8,0 % 6,9 % 6,2 % 5,8 % 6,4 % 6,3 % 5,7 % 5,7 % 5,5 % 5,4 %

Redukcja w 2011 r. jest w głównej mierze wynikiem przeniesienia zasobów do ESDZ, zaś zmniejszenia w latach 2012 i 2014 były związane z redukcjami środków na pewne działania z uwagi na wykonanie budżetu w latach poprzednich i rzeczywiste potrzeby.

3.
GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2019 r.
3.1.
Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2019 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. Zaznaczono w nim również główne osiągnięcia w danym roku.

3.1.1.
Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2019.

Oprócz 3 983 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował w 2019 r. kolejne 3 685 posiedzeń (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi oraz posiedzenia z państwami trzecimi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2010-2019

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Szczyty 7 9 7 6 9 12 9 15 15 17
Rady 86 85 77 74 81 81 75 77 75 80
Coreper 122 135 140 140 135 138 109 105 117 124
Coreper (art. 50) 22 29 28
Grupy robocze 4 127 4 373 4 480 4 164 4 016 3 471 3 569 4 039 4 304 3 706
Grupa robocza ad hoc (art. 50) 32 61 28
Ogółem 4 342 4 602 4 704 4 384 4 241 3 702 3 762 4 290 4 601 3 983
Inne posiedzenia 1 996 2 075 2 189 2 027 2 189 2 271 2 034 3 030 3 129 3 685
Suma całkowita 6 338 6 677 6 893 6 411 6 430 5 973 5 796 7 320 7 730 7 668

Rok 2019 r. charakteryzował się ciągłymi pracami na rzecz sfinalizowania procedury zawarcia i podpisania umowy w sprawie opóźnionego wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE.

Łączna liczba posiedzeń zorganizowanych przez SGR zmniejszyła się o 0,8 % (65) w porównaniu z 2018 r. Wynika to głównie z mniej intensywnej działalności ustawodawczej w drugim półroczu spowodowanej wyborami europejskimi i mianowaniem nowego przywództwa UE we wszystkich instytucjach.

Ponadto w dniach 12-14 marca 2019 r. SGR był gospodarzem trzeciej brukselskiej konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". Wzięło w niej udział 78 delegacji, w tym 56 państw, 11 organizacji regionalnych i międzynarodowych instytucji finansowych oraz 11 agencji ONZ. Uczestnicy omówili najważniejsze kwestie humanitarne i kwestie związane z odpornością, które mają wpływ na Syryjczyków i społeczności przyjmujące syryjskich uchodźców, zarówno w kraju, jak i w regionie. Szczególną uwagę poświęcono poznaniu zapatrywań syryjskich kobiet. Wydarzenie to zorganizowano wspólnie z Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia.

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2019 r. w Dz.U. opublikowano 1 326 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2010-2019

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 825 986 958 1 132 1 437 1 412 1 259 1 187 1 210 1 326

Wzrost liczby aktów prawnych o 9,6 % w porównaniu z rokiem poprzednim można wyjaśnić przede wszystkim koniecznością przyjęcia jak największej ich liczby przed wyborami europejskimi, które odbyły się w 2019 r.

3.1.3.
Modernizacja administracyjna

W 2019 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej:

Nowe narzędzie informatyczne w dziedzinie kadr (SYSPER) stosowane już przez Komisję i większość pozostałych instytucji UE zastąpiło dotychczasowe narzędzie w odniesieniu do większości procesów kadrowych w SGR. Podobna zmiana nastąpiła w przypadku narzędzia informatycznego wykorzystywanego do zarządzania cyklem życia delegacji/zezwoleń na podróż.
Zrealizowano działanie dotyczące gromadzenia informacji zwrotnych (360°). Jego celem było dostarczenie menadżerom informacji - z perspektywy wielostronnej - niezbędnych do ich stałego doskonalenia. W trakcie wspomnianego działania zbierane są opinie osób, z którymi pracują menadżerowie (ich zespół, kluczowi współpracownicy i przełożeni). Każdy menadżer wykorzystuje to sprawozdanie do pracy nad swoim doskonaleniem zawodowym.
Kontynuowano rozpoczęty w 2017 r. proces tworzenia spłaszczonej struktury zarządzania. Usunięto niektóre szczeble hierarchii, aby poprawić komunikację, ułatwić proces podejmowania decyzji oraz upodmiotowić personel, powierzając pracownikom większą odpowiedzialność za poszczególne dossier. Większa niezależność pozwala również pracownikom w jeszcze większym stopniu ukierunkować się na potrzeby klienta.
3.1.4.
Realizacja celów w 2019 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2019 można podsumować następująco:

Plan zatrudnienia

W 2019 r. SGR zatrudnił 233 urzędników (146 stałych urzędników i 87 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku odeszło 212 urzędników (167 stałych urzędników i 45 pracowników zatrudnionych na czas określony), co oznacza zwiększenie netto planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 21 zajmowanych stanowisk.

Zarządzanie finansami

W 2019 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.

w październiku 2019 r. rozpoczęto realizację projektu w zakresie zintegrowanego planowania finansowego i planowania działań (IFAP). Pozwoliło to włączyć proces rocznego i wieloletniego planowania budżetowego do systemu zarządzania finansowego SGR (SAP) oraz ustanowić powiązanie - na poziomie poszczególnych działań - między planowaniem finansowym a wykonaniem budżetu.

W kontekście poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2019 r. 19 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

Polityka w zakresie budynków

W 2019 r. podpisano akt notarialny i w konsekwencji dokonano końcowej płatności kwoty należnej władzom belgijskim za budynek "Europa".

3.2.
Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2019 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2018" odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2018 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2019 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2019" dotyczy z kolei odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2019 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2019 r.

(w EUR)

Rozdział Ustalone prawa za 2018 Odzyskane dochody z 2018 Ustalone prawa za 2019 Odzyskane dochody z 2019 Ustalone prawa ogółem lata 2018 +2019 Całkowite odzyskane dochody lata 2018 +2019 Do odzyskania w 2020
1 2 3 4 5=1+3 6=2+4 7=5-6
4 0 Potrącenia od wynagrodzeń personelu 0 0 31 538 631 31 538 631 31 538 631 31 538 631 0
4 1 Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 97 705 97 705 25 614 133 25 612 552 25 711 838 25 710 257 1 581
5 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego i nieruchomości 2 500 2 500 2 722 2 100 5 222 4 600 622
5 1 Wpływy z najmu 246 410 246 410 91 324 81 502 337 733 327 912 9 821
5 2 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek 0 0 3 578 3 578 3 578 3 578 0
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac 268 732 117 887 1 622 505 1 603 355 1 891 237 1 721 242 169 995
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac (ESDZ) 100 000 100 000 279 889 279 889 379 889 379 889 0
5 7 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji 588 013 125 176 13 040 227 12 653 390 13 628 240 12 778 565 849 675
5 8 Różne odszkodowania 30 30 26 061 26 061 26 091 26 091 0
5 8 Różne odszkodowania (ESDZ) 0 0 0 0 0 0 0
5 9 Inne dochody otrzymane z działalności administracyjnej 0 0 0 0 0 0 0
6 3 Składki w ramach poszczególnych porozumień lub umów 0 0 1 228 478 540 012 1 228 478 540 012 688 466
7 0 Odsetki od zaległych płatności 0 0 2 2 2 2 0
9 0 Różne dochody 0 0 1 038 1 038 1 038 1 038 0
Ogółem 1 303 390 689 707 73 448 586 72 342 109 74 751 976 73 031 816 1 720 159

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2019 r. 74,7 mln EUR. Z tej kwoty 73,0 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, natomiast 1,7 mln EUR zostanie pobrane w 2020 r.

Większość odzyskanych dochodów ogółem (78 %, czyli 57,2 mln EUR z kwoty 73,0 mln EUR) w 2019 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 31,5 mln EUR obejmuje potrącenia od wynagrodzeń personelu, zaś kwota 25,7 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 22 % (15,8 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu zwrotu kosztów podróży delegatów, zgodnie z ich oświadczeniami za lata 2018 i 2019 (odpowiednio, 0,02 mln EUR i 4,8 mln EUR) (rozdział 5 7),
odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (5,5 mln EUR) (rozdział 5 7),
kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (0,5 mln EUR) (rozdział 6 3),
kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1 mln EUR) (rozdział 5 7),
płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,8 mln EUR) (rozdział 5 5),
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu uprzedniego zwrotu kosztów związanych z organizacją trzeciej brukselskiej konferencji w sprawie Syrii (0,3 mln EUR) (rozdział 5 5),
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,4 mln EUR) (rozdział 5 5),
wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,3 mln EUR, rozdział 5 1).
3.3.
Wydatki w 2019 r.
3.3.1.
Zmiana budżetu w 2019 r.

W trakcie roku budżetowego 2019 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na

mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2010-2019.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2010-2019

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Budżet korygujący Art. 41 RF 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Przesunięcie B Art. 25 RF 47 23 23 22 32 27 31 45 52 39
Przesunięcie C Art. 25 RF 2 2 2 2 2 2 2 1 2 2
Przesunięcie D Art. 27 RF 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ogółem 49 25 25 24 34 29 33 46 54 41

W 2019 r. dokonano dwóch przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):

przesunięcie typu C1 w kwocie 3 800 000 EUR dokonane w dniu 18 września 2019 r. w celu
sfinansowania planowanego remontu pomieszczenia przeznaczonego do swobodnego przepływu osób i pomieszczenia przeznaczonego do siedzenia w restauracji jednocześnie z remontem kuchni, tak aby wykorzystać jeden okres zamknięcia obiektu (3 800 000 EUR),
przesunięcie typu C2 w kwocie 5 147 000 EUR dokonane w dniu 18 listopada 2019 r. w celu:
przeniesienia odpowiedzialności finansowej w odniesieniu do zarządzania członkostwem w stowarzyszeniach zawodowych (10 000 EUR),
sfinansowania zwiększonej liczby wniosków o pomoc dla osób z niepełnosprawnościami (30 000 EUR),
sfinansowania projektów początkowo zapisanych w budżecie na kolejny rok, lecz w odniesieniu do których wykonanie budżetu na 2019 r. umożliwiło przyśpieszenie cyklu projektu (560 000 EUR),
pokrycia kosztów analiz przygotowawczych dotyczących kilku projektów, aby przyspieszyć realizację projektów planowanych dopiero na rok 2020 lub później, z uwagi na ograniczenia obecnych ram budżetowych (90 000 EUR),
sfinansowania zakupu sprzętu IT wymaganego do przeprowadzenia migracji platformy technicznej systemu zarządzania finansowego (HANA), innych potrzeb w zakresie IT związanych z wdrożeniem zaleceń z audytu dotyczących infrastruktury klucza publicznego oraz specjalistycznego sprzętu nadawczego, okablowania i powiązanych usług dla sali Matrix (624 000 EUR),
pokrycia kosztów IT związanych z narzędziem informatycznym dla kadr - SYSPER, dalszych potrzeb wynikających z szeregu wewnętrznie opracowanych narzędzi oraz opracowania w Radzie platformy na potrzeby publikacji i dystrybucji treści audiowizualnych dla prasy, mediów i zainteresowanych stron (2 068 000 EUR),
przeniesienia odpowiedzialności za monitory ekranowe w budynkach Rady (32 000 EUR),
sfinansowania ulepszenia sprzętu (w tym mebli) w salach rozmów trójstronnych (250 000 EUR);
pokrycia kosztów badania sprawności sprzętu audiowizualnego w budynku "Europa" (38 000 EUR),
sfinansowania dalszego rozwoju ram zarządzania informacjami (w tym elementów polityk i zasad dotyczących ram zarządzania informacjami) oraz dodatkowych działań związanych z zarządzaniem dokumentacją (160 000 EUR),
sfinansowania nowych projektów i inicjatyw uruchomionych przez służby odpowiedzialne za komunikację niezapisanych w budżecie w 2019 r. oraz istotnych prac w zakresie infrastruktury technicznej i dodatkowych potrzeb w zakresie hostingu usług nadawczych i strumieniowych transmisji wideo, tak aby obsłużyć pozostałe szczyty do końca 2019 r. (1 035 000 EUR),
sfinansowania nieprzewidzianych dodatkowych potrzeb dotyczących kosztów postępowań sądowych i kosztów związanych głównie z ewentualnymi płatnościami odszkodowań i rekompensat (250 000 EUR).

W 2019 r. dokonano 39 przesunięć typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmienione w 2019 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2019 r.

(w EUR)

Pozycja Dział Początkowy budżet 2019 Przesunięcia Końcowe środki Różnica
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 250 943 511 - 315 000 250 628 511 0 %
2 0 0 0 Czynsze 799 000 - 462 000 337 000 - 58 %
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 9 124 948 5 924 999 15 049 947 65 %
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 447 000 - 1 193 000 1 254 000 - 49 %
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 18 973 000 - 350 000 18 623 000 - 2 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 9 702 008 621 564 10 323 572 6 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 22 225 280 3 026 545 25 251 825 14 %
2 1 0 2 Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego 7 494 578 - 940 144 6 554 434 - 13 %
2 1 1 1 Zakup i wymiana mebli 915 000 250 000 1 165 000 27 %
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia technicznego 2 429 000 - 1 201 759 1 227 241 - 49 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych 17 372 000 1 322 243 18 694 243 8 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 81 694 000 - 8 764 243 72 929 757 - 11 %
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 4 360 000 922 132 5 282 132 21 %
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 500 000 250 000 750 000 50 %
3.3.2.
Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2019

W ciągu ostatnich dziesięciu lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 91,9 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2010-2019 wyniósł średnio 82,6 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2010-2019

grafika

W odniesieniu do 2019 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

3.3.3.
Wykonanie środków według kategorii w 2019 r.

Analiza wydatków w 2019 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2019 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Budżet 2019 (początkowy) Budżet 2019 (końcowy (*)) Środki Wskaźnik

wykonania

Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Plan zatrudnienia 336 749 511 336 434 511 318 417 518 94,6 % 18 016 993
Inne wydatki związane z personelem 25 077 000 25 087 000 22 637 812 90,2 % 2 449 188
Budynki (z wył. nabycia) 55 888 948 60 338 948 58 794 678 97,4 % 1 544 270
Systemy komputerowe 41 355 000 44 079 000 44 078 934 100,0 % 66
Meble 951 000 1 201 000 1 174 396 97,8 % 26 604
Wyposażenie techniczne 5 745 000 4 612 000 4 392 054 95,2 % 219 946
Transport 1 134 000 1 134 000 1 030 414 90,9 % 103 586
Koszty podróży służbowych 17 372 000 18 694 243 18 694 243 100,0 % 0
Koszty tłumaczenia ustnego 81 694 000 72 929 757 51 331 235 70,4 % 21 598 522
Posiedzenia i konferencje 5 237 000 5 473 000 5 086 244 92,9 % 386 756
Informacja 9 125 000 10 095 000 10 092 180 100,0 % 2 820
Różne 1 267 000 1 517 000 1 269 889 83,7 % 247 111
Rezerwa 300 000 300 000 0 0,0 % 300 000
Ogółem (z wył. nabycia) 581 895 459 581 895 459 536 999 597 92,3 % 44 895 862
Zakup nieruchomości - - - - -
Suma całkowita 581 895 459 581 895 459 536 999 597 92,3 % 44 895 862
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2019 r. wynosi 92,3 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 18,0 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (8,7 mln EUR) oraz z faktu, że nie zaistniała konieczność wykorzystania rezerwy na coroczne dostosowanie wynagrodzenia (3,6 mln EUR). Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (4,3 mln EUR) i na zabezpieczenie społeczne (0,5 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na godziny nadliczbowe (0,4 mln EUR).
W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 58 % niepełnego wykorzystania (1,5 mln EUR z kwoty 2,4 mln EUR) wynika z mniejszej liczby płatności na pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. W obszarze działalności przewodniczącego Rady Europejskiej oszczędności w kwocie 0,4 mln EUR wynikają z niepełnego wykorzystania środków z budżetu na podróże i diety. Pozostała kwota w wysokości 0,5 mln EUR jest przede wszystkim związana z oszczędnościami w wydatkach na żłobek SGR, usługi medyczne i socjalne.
Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 1,5 mln EUR. Z kwoty tej 1,1 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami ochrony i nadzoru nad budynkami, utrzymania i sprzątania budynków oraz zużycia wody, gazu i energii elektrycznej. Pozostała kwota 0,4 mln EUR wynika z oszczędności w wydatkach na niektóre prace związane z zagospodarowaniem, na wstępne analizy, instalacje, prace zapewniające bezpieczeństwo budynków, a także w innych wydatkach związanych z budynkami.
W dziedzinie IT wykonanie budżetu wyniosło 100 %.
Jeśli chodzi o meble wykonanie budżetu wyniosło blisko 98 %, a oszczędności wynikały głównie z niższych potrzeb w zakresie wynajmu i konserwacji mebli.
Oszczędności w wysokości 0,2 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na zakup i wymianę wyposażenia i instalacji technicznych.
Oszczędności w wysokości 0,1 mln EUR w zakresie transportu wynikają głównie z niższych ostatecznych potrzeb związanych z leasingiem samochodów.
Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych, po przesunięciach, wyniosła 18,7 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 17,8 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 10 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 6,9 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4  oraz w ciągu roku 2,2 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki.
Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 21,6 mln EUR. Te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 10 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 6,9 mln EUR z pul środków na podróże służbowe w ramach wdrażania nowego mechanizmu oraz powrotne przesunięcie kwoty 2,2 mln EUR z niektórych pul środków na podróże w celu pokrycia dodatkowych kosztów tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
Kwota 0,3 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,4 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla niższe niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem. Mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i akredytację pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,1 mln EUR.
Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.
W kategorii "wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,2 mln EUR wynika głównie z połączenia mniejszych potrzeb w zakresie materiałów biurowych, papieru, analiz, odzieży służbowej i opłat pocztowych (0,1 mln EUR).
3.4.
Środki przeniesione
3.4.1.
Środki przeniesione automatycznie z 2018 r. na 2019 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 56,6 mln EUR przeniesiono z 2018 r. na 2019 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2018 r. na 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Środki przeniesione z 2018 Płatności 2019 Wskaźnik

wykonania

Środki anulowane
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 432 237 314 104 72,7 % 118 133
Inne wydatki związane z personelem 1 846 586 1 548 542 83,9 % 298 044
Budynki 16 043 141 12 554 860 78,3 % 3 488 280
Systemy komputerowe 19 548 442 18 723 485 95,8 % 824 957
Meble 290 141 276 732 95,4 % 13 409
Wyposażenie techniczne 1 568 707 1 420 073 90,5 % 148 634
Transport 832 176 367 623 44,2 % 464 553
Koszty podróży służbowych - - -
Koszty tłumaczenia ustnego 11 908 872 10 425 144 87,5 % 1 483 728
Posiedzenia i konferencje 655 097 481 523 73,5 % 173 573
Informacja 2 995 870 2 782 327 92,9 % 213 544
Różne 478 315 346 241 72,4 % 132 075
Rezerwa - - -
Ogółem 56 599 584 49 240 654 87,0 % 7 358 930

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2018 r. wyniósł 87,0 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

Częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku.
Nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2020 r.
3.4.2.
Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r.

Środki przeniesione z 2019 r. na 2020 r. wyniosły ogółem 52,5 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2019 r. na 2020 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Budżet 2019 (początkowy) Budżet 2019 (końcowy (*)) Zobowiązania Płatności 2019 Środki

przeniesione na 2020

Wskaźnik

przeniesienia

1 2 3 4 5=3-4 6=5/3
Plan zatrudnienia 336 749 511 336 434 511 318 417 518 318 042 607 374 910 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 25 077 000 25 087 000 22 637 812 20 768 356 1 869 455 8,3 %
Budynki 55 888 948 60 338 948 58 794 678 36 529 460 22 265 219 37,9 %
Systemy komputerowe 41 355 000 44 079 000 44 078 934 28 473 397 15 605 537 35,4 %
Meble 951 000 1 201 000 1 174 396 552 211 622 184 53,0 %
Wyposażenie techniczne 5 745 000 4 612 000 4 392 054 1 928 085 2 463 968 56,1 %
Transport 1 134 000 1 134 000 1 030 414 504 275 526 139 51,1 %
Koszty podróży służbowych 17 372 000 18 694 243 18 694 243 18 694 243 0 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 81 694 000 72 929 757 51 331 235 47 220 672 4 110 564 8,0 %
Posiedzenia i konferencje 5 237 000 5 473 000 5 086 244 4 196 701 889 543 17,5 %
Informacja 9 125 000 10 095 000 10 092 180 6 768 283 3 323 897 32,9 %
Różne 1 267 000 1 517 000 1 269 889 777 815 492 075 38,7 %
Rezerwa 300 000 300 000 - - - -
Ogółem (z wył. nabycia) 581 895 459 581 895 459 536 999 597 484 456 106 52 543 491 9,8 %
Zakup nieruchomości - - - - - -
Suma całkowita 581 895 459 581 895 459 536 999 597 484 456 106 52 543 491 9,8 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione z 2019 r. na 2020 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

budynki: 22,0 mln EUR, z czego 11,7 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,5 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,7 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,4 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 0,9 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,8 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków,
systemy komputerowe: 15,6 mln EUR, z czego 10,8 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 2,8 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,1 mln EUR - konserwacji i utrzymania przez służby IT, a 0,8 mln EUR - telekomunikacji,
4,1 mln EUR w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w listopadzie i grudniu 2019 r., jednak w odniesieniu do którego faktura końcowa przychodzi w 2020 r.,
wydatki na informacje: 3,3 mln EUR, z czego 1,8 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, a także publikacji Rady, a 1,3 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę,
wyposażenie techniczne: 2,5 mln EUR, z czego 1,3 mln EUR dotyczy zakupu i utrzymania sprzętu konferencyjnego, 0,6 mln EUR - pomocy zewnętrznej i utrzymania wyposażenia, 0,3 mln EUR - zakupu i wymiany urządzeń audiowizualnych dla Służby Prasowej oraz 0,2 mln EUR - zakupu innego wyposażenia (np. związanego z zapewnianiem bezpieczeństwa lub na potrzeby restauracji),
inne wydatki związane z personelem: 1,9 mln EUR, w szczególności w odniesieniu do delegacji (0,7 mln EUR), szkoleń (0,6 mln EUR), służby medycznej i żłobków (0,3 mln EUR), środków wsparcia dla personelu (0,2 mln EUR) oraz pomocy zewnętrznej (0,1 mln EUR),
posiedzenia i konferencje: 0,9 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2019 r.,
meble: 0,6 mln EUR dotyczy zakupu mebli przeznaczonych do niektórych stref wypoczynku budynków, remontowi restauracji o swobodnym przepływie osób oraz sal na potrzeby rozmów trójstronnych w ramach projektu Meeting 2022,
transport: 0,5 mln EUR na realizację planu w zakresie mobilności pracowników Rady (0,3 mln EUR) oraz na wynajem, utrzymanie i naprawę parku samochodowego (0,2 mln EUR),
wydatki różne: 0,5 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,2 mln EUR), materiały biurowe (0,1 mln EUR) oraz inne wydatki na działalność (tj. ubezpieczenia i odzież robocza) (0,1 mln EUR).
3.4.3.
Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 r. na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności w 2019 r.

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 na 2018 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2018 r., ale nie dokonano płatności, zostały przeniesione na 2019 r. z przeznaczeniem na płatności. Jak przedstawiono w tabeli 11, kwotę 4,1 mln EUR przeniesiono z przeznaczeniem na płatności.

Tabela 11

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności w 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Przeniesione z 2018 w celu płatności Płatności 2019 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3=2/1 4=1-2
Zakup nieruchomości 4 114 794 4 114 794 100,0 % 0
Ogółem RE/Rada 4 114 794 4 114 794 100,0 % 0

Kwota jest związana z końcową płatnością za budynek "Europa", jako że w 2017 r. nie było możliwe podpisanie odnośnego ostatecznego aktu sprzedaży.

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2018 r. wyniósł 100 %.

3.5.
Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r. wyniosły 23,2 mln EUR.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2019 (końcowe (*)) Zobowiązania 2019 Płatności 2019 Wskaźnik

wykonania

Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 1 424 158 1 424 158 1 424 158 100,0 % -
Inne wydatki związane z personelem 1 531 362 1 500 623 1 450 730 98,0 % 30 738
Budynki 902 614 886 210 763 559 98,2 % 16 404
Systemy komputerowe 906 758 906 758 721 612 100,0 % -
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 71 286 66 868 66 778 93,8 % 4 419
Transport 5 454 5 454 2 206 100,0 % -
Koszty podróży służbowych 6 911 068 6 911 068 6 911 068 100,0 % -
Koszty tłumaczenia ustnego 11 066 291 11 066 291 11 066 291 100,0 % -
Posiedzenia i konferencje 80 470 56 246 55 331 69,9 % 24 224
Informacja 68 116 67 897 62 869 99,7 % 219
Różne 33 737 33 737 28 407 100,0 % 0
Ogółem RE/Rada 23 001 314 22 925 310 22 553 008 99,7 % 76 004
SLA z ESDZ 174 761 174 761 142 624 100,0 % -
Suma całkowita 23 176 075 23 100 071 22 695 632 99,7 % 76 004
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 23,0 mln EUR, z czego w odniesieniu do 22,9 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2019 r. Pozostała kwota 0,1 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2019 r. (0,2 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2018 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w poszczególnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,2 mln w 2019 r. dokonano płatności na kwotę 0,1 mln EUR.

3.5.2.
Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2018 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2018 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,3 mln EUR.

Tabela 13

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2019 r. przeniesionych na 2019 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2018 w celu płatności Płatności 2019 r. Wskaźnik

wykonania

Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia - - - -
Inne wydatki związane z personelem 10 412 9 825 94,4 % 587
Budynki 132 103 105 559 79,9 % 26 544
Systemy komputerowe 111 881 106 225 94,9 % 5 656
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 1 922 782 40,7 % 1 140
Transport - - - -
Koszty podróży służbowych - - - -
Koszty tłumaczenia ustnego - - - -
Posiedzenia i konferencje - - - -
Informacja - - - -
Różne 23 380 2 396 10,2 % 20 984
Ogółem RE/Rada 279 699 224 787 80,4 % 54 911
SLA z ESDZ - - - -
Suma całkowita 279 699 224 787 80,4 % 54 911
3.5.3.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r. przeniesione na 2020 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2019 r., zostały przeniesione z 2019 r. na 2020 r. i wyniosły łącznie 0,4 mln EUR.

Tabela 14

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2019 r. przeniesione na 2020 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2019 (końcowe (*)) Zobowiązania 2019 Płatności 2019 Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2020 Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4=2-3 5=4/2
Plan zatrudnienia 1 424 158 1 424 158 1 424 158 - 0,0 %
Inne wydatki związane z personelem 1 531 362 1 500 623 1 450 730 49 893 3,3 %
Budynki 902 614 886 210 763 559 122 651 13,8 %
Systemy komputerowe 906 758 906 758 721 612 185 146 20,4 %
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 71 286 66 868 66 778 90 0,1 %
Transport 5 454 5 454 2 206 3 248 59,6 %
Koszty podróży służbowych 6 911 068 6 911 068 6 911 068 - 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 11 066 291 11 066 291 11 066 291 - 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 80 470 56 246 55 331 915 1,6 %
Informacja 68 116 67 897 62 869 5 028 7,4 %
Różne 33 737 33 737 28 407 5 330 15,8 %
Ogółem RE/Rada 23 001 314 22 925 310 22 553 008 372 301 1,6 %
SLA z ESDZ 174 761 174 761 142 624 32 137 18,4 %
Suma całkowita 23 176 075 23 100 071 22 695 632 404 438 1,8 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione pochodzą głównie z poniższych kategorii:

systemy komputerowe: 0,2 mln EUR odpowiadające kosztom pomocy zewnętrznej,
budynki: 0,1 mln EUR dotyczące prac związanych z zagospodarowaniem,
inne wydatki związane z personelem: 0,05 mln EUR odpowiadające kosztom podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej (0,04 mln EUR).
3.5.4.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2019 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2019 r. wyniosły 15,7 mln EUR. Z tego kwota 374 598 EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Tabela 15

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2019 r. (według kategorii)

(w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel 2019 (końcowe (*)) Zobowiązania 2019 Płatności 2019 Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 4=1-3
Plan zatrudnienia 678 235 - - 678 235
Inne wydatki związane z personelem 1 583 301 259 064,91 219 576 1 363 725
Budynki 1 415 998 293 957,99 293 958 1 122 040
Systemy komputerowe 890 940 806 581,31 68 104 822 837
Meble - - - 0
Wyposażenie techniczne 39 590 34 051,02 33 890 5 700
Transport 2 616 - - 2 616
Koszty podróży służbowych 4 831 525 - - 4 831 525
Koszty tłumaczenia ustnego 5 478 770 - - 5 478 770
Posiedzenia i konferencje 351 844 264 120,02 264 120 87 724
Informacja 67 643 67 642,63 67 643 0
Różne 7 073 - 0 0 7 073
Ogółem RE/Rada 15 347 535 1 725 418 947 291 14 400 245
SLA z ESDZ 374 598 146 000 78 444 296 154
Suma całkowita 15 722 134 1 871 418 1 025 735 14 696 399
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2019 r. związane z działalnością SGR wyniosły 15,3 mln EUR. W trakcie roku budżetowego wykorzystano 1,7 mln EUR, zaś kwota 14,4 mln EUR została przeniesiona na 2020 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.

Około 36 % dochodów przeznaczonych na określony cel (5,5 mln EUR) jest związanych z tłumaczeniem ustnym i pochodzi z dopłat dla niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowego tłumaczenia ustnego w tych językach. Kwota 4,8 mln EUR związana jest z kosztami podróży służbowych według salda wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych. Pozostała część dotyczy głównie zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2019

(w EUR)

Pozycja budżetowa Początkowe środki 2019 Przesunięcia/

Korekty

2019

Końcowe środki 2019 Zobowiązania

2019

Płatności

2019

Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok 2020 Przeniesienie na podstawie decyzji na rok

2020

Środki anulowane
1 2 3 4 5 6 7 8=3-5-6-7
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 342 000,00 342 000,00 338 188,32 338 188,32 129 200,28 3 811,68
1 0 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 73 000,00 73 000,00 69 055,14 69 055,14 3 944,86
1 0 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 10 000,00 10 000,00 8 277,91 8 277,91 1 722,09
1 0 0 3 Zabezpieczenie społeczne 14 000,00 14 000,00 12 793,68 12 793,68 1 206,32
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 675 000,00 675 000,00 608 985,36 479 785,08 66 014,64
1 0 0 6 Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 155 000,00 155 000,00 155 000,00
1 0 0 7 Roczna korekta wynagrodzeń 50 000,00 50 000,00 50 000,00
1 0 0 Wynagrodzenie i inne należności 1 319 000,00 1 319 000,00 1 037 300,41 908 100,13 129 200,28 281 699,59
1 0 1 0 Świadczenia przejściowe 112 000,00 112 000,00 112 000,00
1 0 1 Ustanie stosunku pracy 112 000,00 112 000,00 112 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1 431 000,00 1 431 000,00 1 037 300,41 908 100,13 129 200,28 393 699,59
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 250 943 511,00 - 315 000,00 250 628 511,00 241 906 627,70 241 906 627,70 374 910,16 8 721 883,30
1 1 0 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 1 951 000,00 1 951 000,00 1 302 747,74 1 302 747,74 648 252,26
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 65 197 000,00 65 197 000,00 62 368 847,31 62 368 847,31 2 828 152,69
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 10 284 000,00 10 284 000,00 9 737 350,53 9 737 350,53 546 649,47
1 1 0 4 Wskaźniki korygujące 125 000,00 6 500,00 131 500,00 130 952,98 130 952,98 547,02
1 1 0 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 300 000,00 - 6 500,00 1 293 500,00 899 127,15 899 127,15 394 372,85
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 2 275 000,00 2 275 000,00 1 498 500,00 1 123 589,84 776 500,00
1 1 0 7 Dostosowanie wynagrodzeń 3 632 000,00 3 632 000,00 3 632 000,00
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 335 707 511,00 - 315 000,00 335 392 511,00 317 844 153,41 317 469 243,25 374 910,16 17 548 357,59
1 1 1 0 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 362 000,00 362 000,00 29 241,36 29 241,36 332 758,64
1 1 1 2 Należności byłych sekretarzy generalnych 680 000,00 680 000,00 544 122,84 544 122,84 135 877,16
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 1 042 000,00 1 042 000,00 573 364,20 573 364,20 468 635,80
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 336 749 511,00 - 315 000,00 336 434 511,00 318 417 517,61 318 042 607,45 374 910,16 18 016 993,39
1 2 0 0 Inni pracownicy 10 776 000,00 10 776 000,00 10 035 315,42 10 030 068,48 5 246,94 740 684,58
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 182 000,00 1 182 000,00 947 492,00 945 791,37 1 700,63 234 508,00
1 2 0 2 Staże 694 000,00 694 000,00 677 980,37 647 425,55 30 554,82 16 019,63
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 541 000,00 541 000,00 189 277,27 129 084,22 60 193,05 351 722,73
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 200 000,00 200 000,00 163 971,50 157 174,50 6 797,00 36 028,50
1 2 0 7 Coroczne dostosowanie wynagrodzeń 109 000,00 109 000,00 109 000,00
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 13 502 000,00 13 502 000,00 12 014 036,56 11 909 544,12 104 492,44 1 487 963,44
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 13 502 000,00 13 502 000,00 12 014 036,56 11 909 544,12 104 492,44 1 487 963,44
1 3 0 0 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu 156 000,00 10 000,00 156 000,00 112 559,33 97 155,58 15 403,75 43 440,67
1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe 2 390 000,00 2 400 000,00 2 397 905,00 1 790 221,26 607 683,74 2 095,00
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 546 000,00 10 000,00 2 556 000,00 2 510 464,33 1 887 376,84 623 087,49 45 535,67
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach 30 000,00 - 10 000,00 20 000,00 11 000,00 10 834,05 165,95 9 000,00
1 3 1 1 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami 117 000,00 117 000,00 116 999,31 26 066,86 90 932,45 0,69
1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych 180 000,00 30 000,00 210 000,00 208 310,84 158 101,67 50 209,17 1 689,16
1 3 1 3 Inne wydatki socjalne 66 000,00 10 000,00 76 000,00 75 245,33 65 415,09 9 830,24 754,67
1 3 1 Zapomogi na rzecz pracowników instytucji 393 000,00 30 000,00 423 000,00 411 555,48 260 417,67 151 137,81 11 444,52
1 3 2 0 Służba medyczna 450 000,00 - 30 000,00 450 000,00 350 941,88 225 758,40 125 183,48 99 058,12
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 2 825 000,00 2 795 000,00 2 383 512,93 2 169 628,68 213 884,25 411 487,07
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 3 275 000,00 - 30 000,00 3 245 000,00 2 734 454,81 2 395 387,08 339 067,73 510 545,19
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3 130 000,00 - 100 000,00 3 030 000,00 3 030 000,00 2 613 907,38 416 092,62
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 800 000,00 100 000,00 900 000,00 900 000,00 793 623,15 106 376,85
1 3 3 Delegacje 3 930 000,00 3 930 000,00 3 930 000,00 3 407 530,53 522 469,47
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 10 144 000,00 10 000,00 10 154 000,00 9 586 474,62 7 950 712,12 1 635 762,50 567 525,38
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 361 826 511,00 - 305 000,00 361 521 511,00 341 055 329,20 338 810 963,82 2 244 365,38 20 466 181,80
2 0 0 0 Czynsze 799 000,00 - 462 000,00 337 000,00 333 878,84 333 143,16 735,68 3 121,16
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 9 124 948,00 5 924 999,00 15 049 947,00 14 915 773,82 3 188 090,60 11 727 683,22 134 173,18
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 447 000,00 - 1 193 000,00 1 254 000,00 1 224 682,18 309 851,10 914 831,08 29 317,82
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 887 000,00 180 001,00 1 067 001,00 997 120,47 196 737,49 800 382,98 69 880,53
2 0 0 Budynki 13 257 948,00 4 450 000,00 17 707 948,00 17 471 455,31 4 027 822,35 13 443 632,96 236 492,69
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 18 973 000,00 - 350 000,00 18 623 000,00 17 943 850,06 13 474 532,46 4 469 317,60 679 149,94
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 396 000,00 232 000,00 4 628 000,00 4 476 449,22 3 045 003,52 1 431 445,70 151 550,78
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 18 493 000,00 18 493 000,00 18 178 135,84 15 513 704,67 2 664 431,17 314 864,16
2 0 1 3 Ubezpieczenie 285 000,00 285 000,00 264 792,16 264 075,46 716,70 20 207,84
2 0 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 484 000,00 118 000,00 602 000,00 459 995,74 204 321,25 255 674,49 142 004,26
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 42 631 000,00 42 631 000,00 41 323 223,02 32 501 637,36 8 821 585,66 1 307 776,98
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 55 888 948,00 4 450 000,00 60 338 948,00 58 794 678,33 36 529 459,71 22 265 218,62 1 544 269,67
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 9 702 008,00 621 564,26 10 323 572,26 10 323 567,37 7 475 241,26 2 848 326,11 4,89
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 22 225 280,00 3 026 545,20 25 251 825,20 25 251 764,29 14 423 165,18 10 828 599,11 60,91
2 1 0 2 Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego 7 494 578,00 - 940 143,58 6 554 434,42 6 554 434,38 5 454 589,10 1 099 845,28 0,04
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 933 134,00 16 034,12 1 949 168,12 1 949 168,12 1 120 401,72 828 766,40
2 1 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 41 355 000,00 2 724 000,00 44 079 000,00 44 078 934,16 28 473 397,26 15 605 536,90 65,84
2 1 1 1 Zakup i wymiana mebli 915 000,00 250 000,00 1 165 000,00 1 158 345,64 551 381,50 606 964,14 6 654,36
2 1 1 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 36 000,00 36 000,00 16 050,00 829,99 15 220,01 19 950,00
2 1 1 Meble 951 000,00 250 000,00 1 201 000,00 1 174 395,64 552 211,49 622 184,15 26 604,36
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 2 994 000,00 - 68 241,00 2 925 759,00 2 804 677,86 973 353,07 1 831 324,79 121 081,14
2 1 2 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 322 000,00 137 000,00 459 000,00 413 659,46 192 018,79 221 640,67 45 340,54
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 2 429 000,00 - 1 201 759,00 1 227 241,00 1 173 716,38 762 713,49 411 002,89 53 524,62
2 1 2 Wyposażenie i instalacje techniczne 5 745 000,00 - 1 133 000,00 4 612 000,00 4 392 053,70 1 928 085,35 2 463 968,35 219 946,30
2 1 3 2 Koszty wynajmu, utrzymania i naprawy samochodów służbowych 684 000,00 - 20 000,00 664 000,00 560 413,99 288 316,90 272 097,09 103 586,01
2 1 3 3 Plan mobilności 450 000,00 20 000,00 470 000,00 470 000,00 215 957,88 254 042,12
2 1 3 Transport 1 134 000,00 0,00 1 134 000,00 1 030 413,99 504 274,78 526 139,21 103 586,01
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 49 185 000,00 1 841 000,00 51 026 000,00 50 675 797,49 31 457 968,88 19 217 828,61 350 202,51
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych 17 372 000,00 1 322 243,00 18 694 243,00 18 694 243,00 18 694 243,00
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 470 000,00 86 000,00 556 000,00 551 000,00 438 578,11 112 421,89 5 000,00
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 81 694 000,00 - 8 764 243,00 72 929 757,00 51 331 235,32 47 220 671,76 4 110 563,56 21 598 521,68
2 2 0 3 Koszty reprezentacyjne 170 000,00 - 10 000,00 160 000,00 111 818,16 91 317,88 20 500,28 48 181,84
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne 4 242 000,00 210 000,00 4 452 000,00 4 167 268,84 3 577 313,32 589 955,52 284 731,16
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 355 000,00 - 50 000,00 305 000,00 256 157,21 89 491,96 166 665,25 48 842,79
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 104 303 000,00 - 7 206 000,00 97 097 000,00 75 111 722,53 70 111 616,03 5 000 106,50 21 985 277,47
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 3 845 000,00 58 557,25 3 903 557,25 3 901 125,76 2 552 101,08 1 349 024,68 2 431,49
2 2 1 1 Dziennik Urzędowy 700 000,00 - 10 689,00 689 311,00 689 310,83 689 310,83 0,17
2 2 1 2 Publikacje ogólne 220 000,00 220 000,00 219 999,00 85 016,78 134 982,22 1,00
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 4 360 000,00 922 131,75 5 282 131,75 5 281 744,12 3 441 854,15 1 839 889,97 387,63
2 2 1 Informacja 9 125 000,00 970 000,00 10 095 000,00 10 092 179,71 6 768 282,84 3 323 896,87 2 820,29
2 2 3 0 Materiały biurowe 358 000,00 90 000,00 448 000,00 399 425,36 293 436,52 105 988,84 48 574,64
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 55 000,00 55 000,00 55 000,00 36 696,81 18 303,19
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 45 000,00 4 500,00 4 500,00 40 500,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 18 000,00 18 000,00 18 000,00 8 440,00 9 560,00
2 2 3 5 Obciążenia finansowe 10 000,00 10 000,00 4 003,38 3 603,38 400,00 5 996,62
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 500 000,00 250 000,00 750 000,00 632 720,74 402 509,09 230 211,65 117 279,26
2 2 3 7 Inne wydatki operacyjne 281 000,00 - 90 000,00 191 000,00 156 239,91 28 628,98 127 610,93 34 760,09
2 2 3 Wydatki różne 1 267 000,00 250 000,00 1 517 000,00 1 269 889,39 777 814,78 492 074,61 247 110,61
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki operacyjne 114 695 000,00 - 5 986 000,00 108 709 000,00 86 473 791,63 77 657 713,65 8 816 077,98 22 235 208,37
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki

operacyjne

219 768 948,00 305 000,00 220 073 948,00 195 944 267,45 145 645 142,24 50 299 125,21 24 129 680,55
10 0 Środki rezerwowe 300 000,00 300 000,00
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 300 000,00
OGÓŁEM TYTUŁ 10 - Inne wydatki 300 000,00 300 000,00 300 000,00
BUDŻET OGÓŁEM 581 895 459,00 581 895 459,00 536 999 596,65 484 456 106,06 52 543 490,59 44 895 862,35
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto > 250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 3) Sekretarza Generalnego Rady co roku należy dokonywać przesunięcia kwoty odpowiadającej kosztom podróży delegatów niewykorzystanej w poprzednim roku do pul środków na tłumaczenia ustne. W 2019 r. odpowiadało to kwocie 6,9 mln EUR.
5 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 1) SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków związanych z kosztami podróży delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2019 r. odpowiadało to kwocie 10 mln EUR.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024