Ogłoszenie o naborze - Przewodniczący(-a) ESMA (k/m) - Nr ref.: ESMA/2020/VAC11/AD15.

OGŁOSZENIE O NABORZE 1

PRZEWODNICZĄCY(-A) ESMA (K/M)

NR REF.: ESMA/2020/VAC11/AD15

(2020/C 242 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lipca 2020 r.)

Rodzaj umowy Pracownik zatrudniony na czas określony 2
Grupa funkcyjna i grupa zaszeregowania AD 15
Czas trwania umowy 5 lat, z możliwością jednorazowego przedłużenia 3
Dział ESMA/Kierownictwo wyższego szczebla
Miejsce zatrudnienia Paryż, Francja
Termin składania wniosków 2 września 2020 r. (godz. 23.59 czasu obowiązującego w Paryżu)
Lista rezerwowa obowiązuje do 31 grudnia 2021 r.
1.
URZĄD

ESMA jest niezależnym organem UE z siedzibą w Paryżu. Misją ESMA jest ochrona inwestorów oraz wspieranie stabilności i właściwego funkcjonowania rynków finansowych. Misję sformułowano w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia ESMA 4  i obejmuje ona trzy cele:

ochrona inwestorów: aby lepiej służyć potrzebom użytkowników usług finansowych i chronić ich prawa jako inwestorów, a zarazem uznać ich obowiązki,
właściwie funkcjonujące rynki: promowanie uczciwości, przejrzystości, efektywności i prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych oraz solidnej infrastruktur rynkowej,
stabilność finansowa: wzmacnianie systemu finansowego, aby był odporny na wstrząsy i zaburzenia równowagi finansowej, a jednocześnie sprzyjał wzrostowi gospodarczemu.

ESMA osiąga te cele w ramach czterech kierunków działania: (i) ocena ryzyk dla inwestorów, rynków i stabilności finansowej; (ii) ukończenie jednolitego zbioru przepisów dotyczących rynków finansowych w UE; (iii) promowanie konwergencji praktyk nadzorczych; oraz (iv) bezpośredni nadzór nad określonymi podmiotami finansowymi 5 .

Urząd realizuje swoją misję w ramach Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego (ESNF), poprzez aktywną współpracę z właściwymi organami krajowymi (w szczególności z organami regulującymi rynek papierów wartościowych), jak również z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego (ERRS). ESMA zajmuje wyjątkową pozycję w ramach ESNF, ponieważ koncentruje się na kwestiach związanych z papierami wartościowymi i rynkami finansowymi, a także na nadrzędnych europejskich aspektach tych celów.

Więcej informacji opublikowano na stronie internetowej Urzędu: http://www.esma.europa.eu.

2.
RAMY I PROFIL STANOWISKA

ESMA organizuje nabór na stanowisko Przewodniczącego ESMA.

Przewodniczący ESMA jest zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy niezależnym specjalistą, członkiem personelu ESMA, z siedzibą w Paryżu (Francja). Jest członkiem z prawem głosu Rady Organów Nadzoru i Zarządu ESMA oraz przewodniczy tym organom. Przewodniczący reprezentuje Urząd i określa jego długookresowy kierunek strategiczny.

Kadencja Przewodniczącego trwa pięć lat i może zostać jednokrotnie przedłużona.

Główne obowiązki

Przewodniczący ESMA będzie odpowiadał za zadania określone w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia ESMA 6 , a w szczególności:

przewodniczenie posiedzeniom Rady Organów Nadzoru i Zarządu ESMA oraz określanie ich porządku obrad,
przygotowywanie prac Rady Organów Nadzoru ESMA,
pełnienie funkcji szefa i przedstawiciela ESMA wobec podmiotów zewnętrznych,
opracowywanie strategii ESMA i zapewnianie realizacji celów ESMA,
wykonywanie pewnych wyraźnie określonych zadań i decyzji Rady Organów Nadzoru,
uczestniczenie co najmniej raz w roku w wysłuchaniu przed Parlamentem Europejskim i udzielanie odpowiedzi na pytania posłów do Parlamentu Europejskiego.
3.
KWALIFIKACJE ZAWODOWE I INNE WYMAGANIA
A.
Kryteria kwalifikowalności

Kandydaci zostaną uznani za kwalifikujących się do zatrudnienia, jeżeli będą spełniali następujące kryteria kwalifikowalności w dniu upływu terminu składania zgłoszeń:

mają wykształcenie co najmniej na poziomie odpowiadającym ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej cztery lata, potwierdzone dyplomem 7 , oraz piętnastoletnie udokumentowane doświadczenie zawodowe nabyte po uzyskaniu dyplomu 8

LUB

mają wykształcenie co najmniej na poziomie odpowiadającym ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem 9 , oraz szesnastoletnie udokumentowane doświadczenie zawodowe nabyte po uzyskaniu dyplomu 10 ,

są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
korzystają z pełni praw obywatelskich 11 ,
dopełnili wszelkich obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących odbywania służby wojskowej,
biegle władają jednym z języków Unii Europejskiej 12  oraz posługują się w zadowalającym stopniu 13  innym językiem Unii Europejskiej,
ich stan fizyczny umożliwia im skuteczne wykonywanie obowiązków przewidzianych dla tego stanowiska 14 ,
są w stanie wypełnić pełny pięcioletni mandat przed osiągnięciem wieku emerytalnego 15 .
B.
Kryteria wyboru

Faza wstępnego przeglądu

Zgłoszenia spełniające powyższe kryteria kwalifikowalności (część A) zostaną poddane ocenie i punktacji pod kątem wymogów zasadniczych (część B.1). Kandydaci niespełniający wszystkich wymogów zasadniczych (część B.1) zostaną wykluczeni z procesu naboru.

Kandydaci spełniający wszystkie wymogi zasadnicze (część B.1) zostaną poddani ocenie i punktacji pod kątem wymogów dodatkowych (część B.2). W ramach tej porównawczej oceny zgłoszeń maksymalnie dziesięciu najlepszych kandydatów, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów, zostanie zaproszonych na rozmowę z komisją konkursową.

B.1.
Wymogi zasadnicze
a)
Co najmniej piętnastoletnie doświadczenie (nabyte po uzyskaniu wymaganego poziomu wykształcenia, o którym mowa w części 3A), z czego co najmniej pięć lat na stanowisku wyższego szczebla w obszarze kompetencji ESMA;
b)
doskonała znajomość języka angielskiego w mowie i w piśmie 16 .
B.2.
Wymogi dodatkowe
c)
Gruntowna znajomość i udokumentowane doświadczenie w zakresie rynków finansowych, regulacji rynków finansowych bądź nadzoru/dozoru nad rynkami papierów wartościowych na poziomie krajowym, unijnym lub międzynarodowym;
d)
gruntowna wiedza na temat instytucji UE, unijnych procesów decyzyjnych, unijnych i międzynarodowych działań mających znaczenie dla ESMA;
e)
doskonała znajomość unijnego środowiska politycznego i prawnego oraz udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu negocjacji na szczeblu unijnym i międzynarodowym;
f)
doświadczenie w zarządzaniu organizacją o szerokim zakresie zadań i celów oraz kierowaniu jej pracami w sposób zapewniający osiągnięcie zamierzonych celów;
B.3.
Wymogi uzupełniające
g)
motywacja do pracy na oferowanym stanowisku.
h)
Doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji i prezentacji oraz zdolność przejrzystej komunikacji i prostego przedstawiania złożonych zagadnień, zarówno ustnie, jak i pisemnie, publicznie oraz na spotkaniach z wewnętrznymi i zewnętrznymi zainteresowanymi stronami;
i)
doskonałe umiejętności nawiązywania kontaktów oraz umiejętności interpersonalne, w tym umiejętność prowadzenia rozmów i negocjacji z przedstawicielami organów rządowych wysokiego szczebla, a także z zainteresowanymi stronami i przedstawicielami branży finansowej w UE i poza UE;
j)
udokumentowana zdolność przewodzenia dyskusjom i podejmowania jak najlepszych decyzji na szczeblu strategicznym i politycznym bez uszczerbku dla produktywności relacji zawodowych z innymi zaangażowanymi stronami;
k)
silne poczucie odpowiedzialności, uczciwość, inicjatywa, samomotywacja i zaangażowanie w pracę w interesie publicznym oraz w służbę na rzecz UE jako całości.

Procedura naboru

Kandydaci (maksymalnie dziesięciu) zaproszeni na rozmowę zostaną poinformowani (w zaproszeniu) o składzie komisji konkursowej. Podczas rozmowy kandydaci zostaną poddani ocenie pod kątem wszystkich kryteriów wyboru (określonych w częściach B.1, B.2 i B.3).

W wyniku tych rozmów na listę rezerwową zostanie wpisanych maksymalnie sześciu kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na rozmowę z Radą Organów Nadzoru.

Przedmiotowa procedura naboru jest podstawą utworzenia listy rezerwowej. Umieszczenie na liście rezerwowej nie gwarantuje powołania na stanowisko. Kandydaci powinni pamiętać, że lista rezerwowa może zostać upubliczniona po przyjęciu jej przez komisję konkursową.

Informacje na temat prac komisji konkursowej i treść rozmów członków tej komisji są ściśle poufne, a wszelki kontakt z członkami komisji jest surowo zabroniony. Jakikolwiek kontakt kandydatów lub osób trzecich z członkami komisji konkursowej w związku z wyborem kandydatów stanowi podstawę do dyskwalifikacji i wyłączenia z procedury naboru.

Kolejnym krokiem będzie zaproszenie (maksymalnie sześciu) wybranych kandydatów do przedstawienia prezentacji na wcześniej określony temat (a następnie rozmowę) przed Radą Organów Nadzoru ESMA.

Prezentacje i rozmowy odbędą się tego samego dnia. Wybrani kandydaci zostaną poinformowani o temacie prezentacji w zaproszeniu na rozmowę z Radą Organów Nadzoru.

Rada Organów Nadzoru, przy wsparciu Komisji, sporządza krótką listę zakwalifikowanych kandydatów na stanowisko Przewodniczącego ESMA. W oparciu o krótką listę Rada przyjmuje decyzję o mianowaniu Przewodniczącego ESMA, po zatwierdzeniu go przez Parlament Europejski. Przewidywana data rozpoczęcia obowiązywania umowy przypada na dzień 1 kwietnia 2021 r.

Kandydaci mogą zostać poproszeni o wzięcie udziału w dodatkowych rozmowach lub testach poza wymienionymi powyżej.

4.
ZOBOWIĄZANIA O CHARAKTERZE ETYCZNYM

Przewodniczący ESMA działa niezależnie i obiektywnie w wyłącznym interesie UE jako całości: nie zwraca się o instrukcje do instytucji lub organów Unii, jakiegokolwiek rządu bądź innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani nie przyjmuje takich instrukcji. Przewodniczący ESMA przestrzega polityki ESMA w zakresie konfliktu interesów w odniesieniu do pracowników ESMA i kodeksu dobrego postępowania administracyjnego ESMA oraz je aktywnie promuje 17 . Podlega, w czasie pracy w ESMA i po jej zakończeniu, wymogom zachowania tajemnicy zawodowej 18 .

Obowiązki kandydatów

Kandydaci wybrani na listę rezerwową (tj. kandydaci, z którymi Rada Organów Nadzoru przeprowadzi rozmowę) zostaną poinformowani o obowiązku złożenia dwóch oświadczeń: oświadczenia dotyczącego konfliktu interesów 19  oraz oświadczenia o zamiarze niezależnego działania w interesie publicznym i o zachowaniu tajemnicy zawodowej.

Wybrany kandydat będzie zobowiązany przedstawić ESMA wszelkie osobiste interesy, w szczególności interesy rodzinne lub finansowe bądź inne interesy osób trzecich (np. związane z wcześniej pełnionymi funkcjami), które osłabiałyby lub mogłyby potencjalnie osłabić jego niezależność w przypadku powołania na stanowisko Przewodniczącego ESMA i które mogą tym samym prowadzić do faktycznego, potencjalnego lub postrzeganego konfliktu interesów w odniesieniu do przedmiotowego stanowiska. Złożone przez kandydatów deklaracje interesów zostaną sprawdzone zgodnie z polityką ESMA w zakresie etyki i konfliktu interesów w odniesieniu do pracowników ESMA17.

Obowiązki po zakończeniu zatrudnienia

Osoba, która pełniła funkcję Przewodniczącego ESMA, przed podjęciem innej działalności będzie musiała 20  ubiegać się o zezwolenie ESMA (przez okres dwóch lat od zakończenia pracy w ESMA). Jeżeli działalność ta jest związana z pracą wykonywaną w ciągu ostatnich trzech lat zatrudnienia w ESMA, a ESMA uważa, że może to prowadzić do konfliktu z uzasadnionymi interesami Urzędu, ESMA może udzielić zgody na dowolnych warunkach, które uzna za stosowne, lub zabronić wykonywania danej działalności. Działania, w wyniku których Przewodniczący ESMA znalazłby się w sytuacji konfliktu interesów, nie będą dozwolone.

5.
SKŁADANIE ZGŁOSZEŃ

Kandydaci składają zgłoszenia, wysyłając we wskazanym terminie następujące dokumenty na adres vacancies@esma. europa.eu.

Zgłoszenie zawiera: CV (w europejskim formacie) 21  oraz list motywacyjny w języku angielskim (który jest językiem roboczym ESMA).
Dokumenty zgłoszeniowe muszą być odpowiednio oznaczone numerem referencyjnym ogłoszenia o naborze (według poniższych wzorów).

CV w europejskim formacie 22 , zapisane w następujący sposób:

ESMA_2020_VAC11_AD15_NAZWISKO_Imię_CV

List motywacyjny, o objętości nieprzekraczającej dwóch stron, w którym kandydat przedstawia powody zainteresowania tym konkretnym stanowiskiem, zapisany w następujący sposób:

ESMA_2020_VAC11_AD15_NAZWISKO_Imię_Motiyation letter

W temacie wiadomości e-mail należy wpisać: ESMA_2020_VAC11_AD15_NAZWISKO_Imię

Dokumenty zgłoszeniowe należy wypełnić w języku angielskim 23 . Aby zgłoszenia były rozpatrzone, należy je przesłać w terminie do godz. 23:59:59 CET (czasu środkowoeuropejskiego) ostatniego dnia składania zgłoszeń. Kandydatom zaleca się złożenie zgłoszeń z odpowiednim wyprzedzeniem przed ostatecznym terminem, aby uniknąć ewentualnych problemów.

Instrukcje dotyczące wypełniania zgłoszenia znajdują się w wytycznych dla kandydatów.

Wszelka korespondencja odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej, w związku z czym kandydaci powinni dopilnować, aby adres e-mail był prawidłowy i aby regularnie sprawdzać pocztę e-mail.

Kandydaci będą oceniani na podstawie kryteriów kwalifikowalności i kryteriów wyboru określonych w ogłoszeniu o naborze (zgodnie z częścią 3), które muszą być spełnione przed upływem terminu składania zgłoszeń.

ESMA stosuje politykę równych szans.

6.
PODSUMOWANIE WARUNKÓW ZATRUDNIENIA
Wybranym kandydatom zewnętrznym może zostać zaoferowana umowa o pracę dla pracownika zatrudnionego na czas określony pięciu lat na podstawie art. 2 lit. a), z możliwością jednokrotnego przedłużenia 24 .
Wybrani kandydaci zewnętrzni zostaną zatrudnieni w grupie zaszeregowania i sklasyfikowani w stopniu 1 lub 2.
Grupa

zaszeregowania/

stopień

Minimalne wymogi dotyczące klasyfikacji w stopniu 25  (wymagany poziom wykształcenia wyższego + minimalna liczba lat doświadczenia po ukończeniu studiów wyższych) Miesięczne

wynagrodzenie netto, bez dodatków 26

(EUR)

Miesięczne

wynagrodzenie netto, w tym określone/rodzinne dodatki 27

(EUR)

AD 15 stopień 1 4 lata ukończonych studiów wyższych + 15 lat

doświadczenia

12 695 17 740
AD 15 stopień 2 4 lata ukończonych studiów wyższych + 21 lat

doświadczenia

13 050 18 227

Warunki finansowe

Kandydat wybrany na stanowisko Przewodniczącego ESMA jest uprawniony do dodatku kierowniczego (4,2 % wynagrodzenia podstawowego) pod warunkiem pomyślnego ukończenia 9-miesięcznego okresu próbnego.
Wynagrodzenia wypłacane przez ESMA podlegają tym samym zasadom, które obowiązują wszystkich pracowników UE. Uwzględniają współczynnik korygujący dla Francji (wynoszący obecnie 117,7 %).
Wynagrodzenie nie podlega opodatkowaniu krajowemu i pobiera się od niego podatek unijny u źródła.
W zależności od indywidualnej sytuacji rodzinnej i miejsca pochodzenia osoba zatrudniona na przedmiotowym stanowisku może być uprawniona do: dodatku zagranicznego (16 % wynagrodzenia podstawowego), dodatku na gospodarstwo domowe, dodatku na dziecko pozostające na utrzymaniu, dodatku edukacyjnego, dodatku przedszkolnego, dodatku na zagospodarowanie, zwrotu kosztów przeprowadzki, tymczasowej diety dziennej w początkowym okresie i innych świadczeń.

Urlopy, ubezpieczenie emerytalne i chorobowe

Prawo do rocznego urlopu w wymiarze dwóch dni w miesiącu kalendarzowym oraz dodatkowe dni przyznawane ze względu na wiek i grupę zaszeregowania, 2,5 dnia urlopu na potrzeby podróży do miejsca pochodzenia (jeśli przysługuje) oraz dodatkowo średnio 17 dni wolnych od pracy rocznie przysługujących pracownikom ESMA.
Program emerytalny UE (po 10 latach służby).
Ochrona w ramach unijnego wspólnego systemu ubezpieczenia chorobowego (JSIS), ochrona ubezpieczeniowa z tytułu wypadków i chorób zawodowych, dodatek i ubezpieczenie z tytułu bezrobocia i inwalidztwa.
Szkolenia ogólne i stosowne szkolenia zawodowe oraz możliwości rozwoju zawodowego.

Więcej informacji znajduje się w zakładce Kariera (Careers) w portalu ESMA: https://www.esma.europa.eu/about-esma/careers

7.
OCHRONA DANYCH

Dane osobowe kandydatów są przetwarzane w sposób zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 28 . Dotyczy to zwłaszcza poufności i bezpieczeństwa takich danych. Więcej informacji znajduje się w oświadczeniu o ochronie prywatności w odniesieniu do procedur rekrutacyjnych.

ESMA podejmie wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia poufności postępowania; nie można jednak wykluczyć, że kandydaci spotkają się w dniu rozmowy.

1 Niniejsze ogłoszenie jest dostępne w językach urzędowych Unii Europejskiej. W razie niespójności wersja angielska jest oryginalną wersją językową i ma pierwszeństwo w stosunku do pozostałych wersji będących tłumaczeniami wykonanymi wyłącznie do celów informacyjnych.
2 Zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
3 Kadencja Przewodniczącego ESMA trwa pięć lat i może zostać jednokrotnie przedłużona. Okres próbny w ramach pierwszej umowy wynosi dziewięć miesięcy.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
6 Rozporządzenie (UE) nr 1095/2010.
7 Bierze się pod uwagę wyłącznie kwalifikacje przyznane w państwach członkowskich UE lub spełniające wymogi równoważności, czego potwierdzeniem są świadectwa poświadczające równoważność wydane przez właściwe organy państw członkowskich UE.
8 Więcej informacji na temat obliczania doświadczenia zawodowego znajduje się w dokumencie "Candidates Guidelines" ("Wytyczne dla kandydatów") zamieszczonym na stronie internetowej ESMA: https://www.esma.europa.eu/about-esma/careers.
9 Zob. przypis 7.
10 Zob. przypis 8.
11 Przed zatrudnieniem kandydat, który pomyślnie przeszedł procedurę rekrutacyjną, zostanie poproszony o przedstawienie zaświadczenia o niekaralności pochodzącego z akt policyjnych.
12 Językami UE są: angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski.
13 Przynajmniej na poziomie B2, zgodnie z europejskim systemem opisu kształcenia językowego: http://europass.cedefop.europa.eu/pl/resources/european-language-levels-cefr. Znajomość drugiego języka UE kandydatów zaproszonych na rozmowy kwalifikacyjne zostanie sprawdzona w trybie ustnym.
14 Kandydat, który pomyślnie przeszedł procedurę rekrutacyjną, zostanie przed zatrudnieniem poddany badaniom lekarskim w ośrodku opieki zdrowotnej ESMA w celu potwierdzenia, że spełnia wymogi określone w art. 12 ust. 2 lit. d) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (sprawność fizyczna umożliwiająca wykonywanie obowiązków).
15 W przypadku pracowników zatrudnionych na czas określony wiek emerytalny przypada na koniec miesiąca, w którym dana osoba kończy 66 lat.
16 Znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie B2 https://europass.cedefop.europa.eu/resources/european-language-levels-cefr. Język angielski jest językiem roboczym ESMA, zgodnie z decyzją Zarządu ESMA nr ESMA/2011/MB/3 z dnia 11 stycznia 2011 r. Na mocy tej decyzji wdrożono przepisy art. 73 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia ESMA.
17 Wszystkie informacje dotyczące przepisów w zakresie konfliktu interesów w odniesieniu do Przewodniczącego ESMA są dostępne pod adresem: https://www.esma.europa.eu/about-esma/governance/ethics-and-conflict-interests.
18 Zob. art. 11, 16 i 17 regulaminu pracowniczego UE oraz art. 11 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, a także art. 70 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia ESMA.
19 Zgodnie z art. 11 i 11a regulaminu pracowniczego i art. 11 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
20 Zob. w szczególności tytuł cztery decyzji Komisji C(2018) 4048 final z dnia 29 czerwca 2018 r. w sprawie zewnętrznych działań i zadań oraz aktywności zawodowej po zakończeniu służby; decyzję tę uwzględniono w polityce ESMA dotyczącej konfliktu interesów.
23 Język angielski jest językiem roboczym ESMA zgodnie z decyzją Zarządu ESMA nr ESMA/2011/MB/3 z dnia 11 stycznia 2011 r. Na mocy tej decyzji wdrożono przepisy art. 73 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia ESMA.
24 Jednokrotne przedłużenie przez Radę Unii Europejskiej na podstawie wniosku Rady Organów Nadzoru, przy wsparciu Komisji, oraz z uwzględnieniem oceny dokonanej przez Radę Organów Nadzoru.
25 Decyzja Zarządu ESMA nr ESMA-2014-MB-14 w sprawie przyjęcia ogólnych przepisów wykonawczych dotyczących kryteriów klasyfikacji w poszczególnych stopniach w chwili powołania na stanowisko lub zaangażowania - decyzja Komisji (C(2013) 8970 z 16.12.2013): https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/decision_on_classification_in_step_2013.pdfhttps://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/decision_on_classification_in_step_2013.pdf.
26 Oszacowanie wynagrodzenia netto, uwzględniające współczynnik korygujący dla Francji oraz odliczenia z tytułu podatku i ubezpieczeń społecznych, ale nieuwzględniające żadnych dodatków (oszacowanie to dotyczy kandydata, który jest osobą stanu wolnego i nie jest uprawniony do dodatku zagranicznego we Francji).
27 Oszacowanie wynagrodzenia netto, uwzględniające współczynnik korygujący dla Francji, odliczenia z tytułu podatku i ubezpieczeń społecznych oraz dodatki (oszacowanie to dotyczy kandydata, który jest uprawniony do dodatku zagranicznego, dodatku na gospodarstwo domowe z jednym dzieckiem pozostającym na utrzymaniu). Dodatki zależą w każdym przypadku od sytuacji osobistej kandydata.
28 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024