Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa SA.46470 (2017/C) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Inter IKEA - Rozszerzenie formalnego postępowania wyjaśniającego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY
Pomoc państwa SA.46470 (2017/C) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Inter IKEA - Rozszerzenie formalnego postępowania wyjaśniającego Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 228/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2020 r.)

Pismem z dnia 30 kwietnia 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja rozszerza postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission,

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Faks: + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Niderlandom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Procedura

W dniu 18 grudnia 2017 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do traktowania podatkowego przyznanego przez Niderlandy spółce Inter IKEA Systems BV, będącej podmiotem prawnym grupy Inter IKEA ("Inter IKEA") z siedzibą w Niderlandach ("decyzja o wszczęciu postępowania").

Opis środka

Postępowanie wszczęte w dniu 18 grudnia 2017 r. dotyczy dwóch uprzednich porozumień cenowych (APA) na korzyść spółki Inter IKEA Systems BV, zawartych w 2006 i 2011 r. (odpowiednio "APA 2006" i "APA 2011") oraz późniejszych rocznych wymiarów podatkowych.

Komisja odnotowuje, że niektóre fakty i założenia leżące u podstaw APA 2011, opisane w decyzji o wszczęciu postępowania, uległy zmianie po przyjęciu tej decyzji. W świetle tych zmian Komisja uznaje, że kwestionowane środki, wskazane w decyzji o wszczęciu postępowania, uległy zmianie od czasu przyjęcia tej decyzji, w szczególności w odniesieniu do amortyzacji praw rzeczowych IKEA oraz ich zmienionej ceny transferowej.

W związku z tym Komisja postanowiła rozszerzyć zakres postępowania, aby objąć nim zarówno oba APA, jak i roczne wymiary podatkowe Inter IKEA Systems BV za rok 2006 i kolejne lata, w tym te roczne wymiary podatkowe, w których nie odzwierciedlono poprawnie APA 2011.

Ocena

Komisja ponadto stwierdza wstępnie, że odliczenie rocznych kwot amortyzacji praw rzeczowych odpowiadających cenie transferowej zatwierdzonej w APA 2011 r., o które ubiegało się przedsiębiorstwo Inter IKEA Systems BV w zmienionych deklaracjach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych za lata [2012-2019] i [2012-2019], oraz ocena tych odliczeń podatkowych przez niderlandzkie organy podatkowe przynoszą korzyść ekonomiczną przedsiębiorstwu Inter IKEA Systems BV poprzez zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a tym samym jego zobowiązania z tytułu tego podatku w odnośnych latach podatkowych.

W związku z tym na obecnym etapie Komisja jest zdania, że kwestionowane środki, z późniejszymi zmianami, stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. W sytuacji braku powiadomienia o tych środkach zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu należy tymczasowo uznać je za pomoc niezgodną z prawem.

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 1  wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.228.9

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa SA.46470 (2017/C) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Inter IKEA - Rozszerzenie formalnego postępowania wyjaśniającego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 10/07/2020
Data ogłoszenia: 10/07/2020