Konkluzje Rady w sprawie kształtowania cyfrowej przyszłości Europy 2020/C 202 I/01.

Konkluzje Rady w sprawie kształtowania cyfrowej przyszłości Europy

(2020/C 202 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC

Konkluzje Rady w sprawie znaczenia 5G dla gospodarki europejskiej oraz potrzeby ograniczenia zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z 5G
Konkluzje Rady w sprawie przyszłości wysoce ucyfrowionej Europy po roku 2020: "Stymulowanie cyfrowej i gospodarczej konkurencyjności i spójności cyfrowej w całej Unii"
Konkluzje Rady w sprawie budowania w UE potencjału i zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa
Konkluzje Rady w sprawie wzmacniania treści europejskich w gospodarce cyfrowej
Komunikat Komisji pt. "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy"
Komunikat Komisji pt. "Europejska strategia w zakresie danych"
Białą księgę w sprawie sztucznej inteligencji: Europejskie podejście do doskonałości i zaufania
Komunikat Komisji pt. "Bezpieczne wprowadzanie sieci 5G w UE - wdrażanie unijnego zestawu narzędzi"
Komunikat Komisji pt. "Silna Europa socjalna na rzecz sprawiedliwej transformacji"
Komunikat Komisji pt. "Nowa strategia przemysłowa dla Europy"
Komunikat Komisji pt. "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy"
Komunikat Komisji pt. "Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy"
Komunikat Komisji pt. "Europejski Zielony Ład"
Komunikat Komisji pt. "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego"
Komunikat Komisji pt. "Europejski plan działania prowadzący do zniesienia środków powstrzymujących rozprzestrzenianie się koronawirusa"
Zalecenie Komisji w sprawie wspólnego unijnego zestawu instrumentów ułatwiającego wykorzystanie technologii i danych w celu zwalczania kryzysu wywołanego przez COVID-19 i wyjścia z niego, w szczególności w odniesieniu do aplikacji mobilnych i wykorzystywania zanonimizowanych danych dotyczących mobilności
Komunikat Komisji pt. "Wytyczne dotyczące aplikacji pomocnych w walce z pandemią COVID-19 w odniesieniu do ochrony danych"
1.
UZNAJE znaczenie technologii cyfrowych w transformacji europejskiej gospodarki i europejskiego społeczeństwa, w szczególności jako środka służącego osiągnięciu neutralności klimatycznej Ue do 2050 r. - jak podkreślono w Europejskim Zielonym Ładzie - oraz służącego tworzeniu miejsc pracy, dokonywaniu postępów w zakresie edukacji i nowych umiejętności cyfrowych, zwiększaniu konkurencyjności i innowacyjności, promowaniu wspólnego dobra oraz wspieraniu lepszego włączenia obywateli. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE opublikowane niedawno w ramach pakietu cyfrowego Komisji Europejskiej komunikaty: "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" i "Europejska strategia w zakresie danych", a także białą księgę w sprawie sztucznej inteligencji; Europejskie podejście do doskonałości i zaufania.
2.
ZGADZA SIĘ, że Europa posiada niezbędne atuty i mocne strony, w tym solidną bazę przemysłową i dynamiczny ucyfrowiony jednolity rynek, by skutecznie wykorzystać możliwości stwarzane przez sektor cyfrowy i stawić czoła stojącym przed nim wyzwaniom, a jednocześnie zapewnić jego inkluzywność, w szczególności w odniesieniu do najsłabszych grup, jego zrównoważoność, równowagę geograficzną i korzyści dla wszystkich państw członkowskich, przy pełnym poszanowaniu wspólnych unijnych wartości i praw podstawowych. WZYWA Komisję, państwa członkowskie, sektor prywatny, społeczeństwo obywatelskie i środowisko naukowe do wspierania tych wysiłków i włączenia się w nie. UZNAJE, że w trosce o skuteczność tych działań należy uwzględnić szczególną sytuację europejskich regionów najbardziej oddalonych, zapewniając, by transformacja cyfrowa objęła całe terytorium.
3.
ZGADZA SIĘ, że przyspieszenie transformacji cyfrowej będzie jednym z zasadniczych elementów reakcji UE na kryzys gospodarczy wywołany pandemią COVID-19, co podkreślono we wspólnym oświadczeniu członków Rady Europejskiej z dnia 26 marca.
4.
PODKREŚLA, że państwa członkowskie i instytucje UE powinny nadal intensyfikować wysiłki na rzecz wspierania transformacji cyfrowej jednolitego rynku, na którym gospodarka cyfrowa charakteryzuje się wysokim poziomem zaufania, bezpieczeństwa, ochrony i dużym wyborem dla konsumentów, a także silną konkurencyjnością opartą na ramach, które promują przejrzystość, konkurencyjność i innowacje i są neutralne pod względem technologicznym. WZYWA Komisję do tego, by przy formułowaniu nowych ram na rzecz cyfrowej przyszłości Europy przyjęła ukierunkowane, elastyczne i oparte na faktach podejście zorientowane na rozwiązywanie problemów w celu zajęcia się nieuzasadnionymi barierami transgranicznymi oraz zapewnienia zgodności i spójności z istniejącymi przepisami.
5.
ZWRACA UWAGĘ na znaczenie chronienia i wzmacniania w rzeczywistości pokryzysowej suwerenności cyfrowej w UE i przywództwa w strategicznych międzynarodowych cyfrowych łańcuchach wartości jako kluczowych elementów zapewniających strategiczną autonomię, globalną konkurencyjność i zrównoważony rozwój, a jednocześnie również promowania na arenie międzynarodowej wspólnych unijnych wartości, przejrzystości, praw człowieka i podstawowych wolności oraz zapewnienia zaangażowania we współpracę międzynarodową z sektorem publicznym i prywatnym oraz środowiskiem naukowym. W tym kontekście UZNAJE znaczenie wkładu badań naukowych i innowacji w kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy i ich kluczowe znaczenie dla rozwoju nowej generacji technologii cyfrowych.
6.
ZWRACA UWAGĘ na istotny wpływ, jaki transformacja cyfrowa nadal będzie miała na europejski rynek pracy, zwłaszcza pod względem zmiany zapotrzebowania na umiejętności, jak również stopniowego likwidowania niektórych rodzajów miejsc pracy i tworzenia nowych. WZYWA Komisję do uwzględnienia unijnych strategii i inicjatyw w zakresie rynku pracy i ochrony socjalnej w celu osiągnięcia ich synergii z polityką i inicjatywami cyfrowymi.
7.
ZGADZA SIĘ, że osiągnięcie tych celów wymaga znacznego zwiększenia inwestycji i szerszej ich koordynacji w powiązaniu z unijnym planem odbudowy, zarówno na szczeblu unijnym, jak i na szczeblach krajowych, przy czym nacisk należy położyć w szczególności na projekty infrastruktury o dużym oddziaływaniu, które pozwolą Europie stać się liderem pod względem globalnych cyfrowych łańcuchów wartości oraz innowacyjności i kreatywności. PODKREŚLA kluczowe znaczenie programu "Cyfrowa Europa" w tworzeniu i wdrażaniu, na wystarczającą skalę globalną, zdolności cyfrowych w całej Unii, w szczególności w dziedzinie sztucznej inteligencji, obliczeń wielkiej skali, cyberbezpieczeństwa i zaawansowanych umiejętności cyfrowych, z korzyścią dla obywateli i przedsiębiorstw, oraz znaczenie instrumentu "Łącząc Europę" - technologie cyfrowe dla zapewnienia wdrażania sieci gigabitowych w całej UE i uniwersalnego dostępu do zaawansowanych infrastruktur cyfrowych o bardzo wysokiej przepływności we wszystkich łańcuchach wartości. UZNAJE również istotny wkład przyszłego programu "Horyzont Europa" i funduszy strukturalnych w transformację cyfrową. ZWRACA UWAGĘ na potrzebę przeznaczenia na te programy wystarczających środków finansowych. ZACHĘCA państwa członkowskie do wdrożenia niezbędnych reform i zgromadzenia niezbędnych zasobów w kontekście pokryzysowym, do czerpania korzyści z transformacji cyfrowej i do wzmacniania konkurencyjności naszego przemysłu, na szczeblach europejskim, krajowym i regionalnym. ZAUWAŻA, że satelity oraz inne zasoby i usługi w przestrzeni kosmicznej są nieodzowne do wdrażania i funkcjonowania licznych zastosowań cyfrowych, a także zapewniania łączności na obszarach oddalonych i monitorowania środowiska i zmian klimatu. Zatem dalsze promowanie europejskich programów kosmicznych ma decydujące znaczenie w celu uzyskania jak najlepszych warunków wstępnych dla transformacji cyfrowej.
8.
UZNAJE zasadniczą rolę, jaką w stosowaniu środków w związku z COVID-19 odgrywają technologie cyfrowe, takie jak: sieci szerokopasmowe o bardzo dużej przepływności, łańcuch bloków, sztuczna inteligencja i obliczenia wielkiej skali (HPC), w szczególności w dziedzinach takich jak zdalna praca, nauczanie na odległość oraz badania naukowe. PODKREŚLA, jak ważne jest, by UE mogła korzystać z narzędzi cyfrowych godnych zaufania i dokonywać autonomicznych wyborów technologicznych, aby lepiej chronić europejskich obywateli w tym kontekście.
9.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE opracowane przez Komisję wytyczne dotyczące aplikacji pomocnych w walce z pandemią COVID-19 w odniesieniu do ochrony danych oraz zalecenie Komisji w sprawie wspólnego unijnego zestawu instrumentów ułatwiającego wykorzystanie technologii i danych w celu zwalczania kryzysu wywołanego przez COVID-19 i wyjścia z niego, w szczególności w odniesieniu do aplikacji mobilnych i wykorzystywania zanonimizo- wanych i zagregowanych danych dotyczących mobilności. WZYWA do zwrócenia szczególnej uwagi na kwestię dostępu do systemów operacyjnych i ich interoperacyjności, która to kwestia okazała się mieć zasadnicze znaczenie w obecnym kryzysie wywołanym przez COVID-19.
10.
WZYWA państwa członkowskie i Komisję do dokładnego przeanalizowania doświadczeń zdobytych podczas pandemii COVID-19 w celu wyciągnięcia wniosków na przyszłość, które posłużą przy wdrażaniu obecnych i przyszłych strategii unijnych w dziedzinie cyfrowej. DOSTRZEGA wartość transgranicznej wymiany informacji w czasie rzeczywistym, komunikacji cyfrowej i międzynarodowej koordynacji działań w odpowiedzi na COVID-19. ZWRACA UWAGĘ na wartość technologii internetowych w utrzymywaniu dialogu, działalności handlowej i usług, w okresie gdy życie publiczne jest ograniczone. PODKREŚLA, że usługi świadczone za pośrednictwem internetu mogą łagodzić negatywne skutki w odniesieniu do sektora biznesu, w szczególności w przypadku MŚP.

Dane i chmura

11.
UZNAJE znaczenie gospodarki opartej na danych jako jednego z kluczowych czynników umożliwiających Europie pomyślne rozwijanie się w epoce cyfrowej i ZWRACA UWAGĘ na wyzwania wynikające ze znacznego wzrostu ilości dostępnych danych, w szczególności w kontekście produktów skomunikowanych. PODKREŚLA, że europejska gospodarka oparta na danych powinna być rozwijana w sposób ukierunkowany na człowieka oraz zgodnie ze wspólnymi unijnymi wartościami, prawami człowieka i podstawowymi wolnościami, w oparciu o interesy europejskich obywateli i przedsiębiorstw, a także zgodnie z prawem do prywatności i prawem do ochrony danych, prawem konkurencji i prawami własności intelektualnej. PODREŚLA, że obywatele, pracownicy i przedsiębiorstwa w Europie powinni zachować kontrolę nad swoimi danymi, w oparciu o bezpieczne infrastruktury danych i odporne, godne zaufania łańcuchy wartości, przy czym zachowana powinna zostać zasada otwartości UE wobec państw trzecich. Powinno to wzmocnić autonomię Europy i uczynić ją najlepszym miejscem na świecie do udostępniania, chronienia, przechowywania i wykorzystywania danych.
12.
UZNAJE, że aby uzyskać masę krytyczną i odnieść sukces w gospodarce opartej na danych, Europa musi priorytetowo traktować - w szczególności przez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury - łączenie i udostępnianie danych między organami administracji publicznej, między przedsiębiorstwami, między instytucjami badawczymi oraz między przedsiębiorstwami a instytucjami publicznymi i badawczymi w sposób chroniący prywatność / wzmacniający ochronę prywatności i przy poszanowaniu tajemnicy przedsiębiorstwa i praw własności intelektualnej. PODKREŚLA, że zasady otwartej nauki i zalecenia Sojuszu na rzecz Danych Badawczych (Research Data Alliance) są przydatne do wspierania organów decyzyjnych w promowaniu elastycznego wspólnego podejścia do gromadzenia, przetwarzania i dostępności danych. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE w tym kontekście rozwijanie europejskiej chmury dla otwartej nauki.
13.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar zbadania możliwości opracowania spójnych ram horyzontalnych dotyczących dostępu do danych i korzystania z nich przez sektor zarówno prywatny, jak i publiczny w całej UE, w oparciu przede wszystkim o obniżenie kosztów transakcji odnośnie do dobrowolnej wymiany i łączenia danych, w tym poprzez standaryzację, aby osiągnąć większą interoperacyjność danych. WZYWA Komisję do przedstawienia konkretnych wniosków w sprawie zarządzania danymi oraz do promowania tworzenia wspólnych europejskich przestrzeni danych dla strategicznych sektorów przemysłu i dziedzin interesu publicznego, w tym na potrzeby opieki zdrowotnej, ochrony środowiska, administracji publicznej, przemysłu wytwórczego, rolnictwa, energii, mobilności, usług finansowych i umiejętności. PODKREŚLA, że owe wspólne europejskie przestrzenie danych powinny być oparte na wspólnych wysiłkach sektora publicznego i sektora prywatnego zmierzających do dostarczania wysokiej jakości danych przez wszystkie zaangażowane strony.
14.
PODKREŚLA, że szerszy dostęp do danych i ich szersze wykorzystywanie mogą potencjalnie wiązać się z szeregiem wyzwań, takich jak niewystarczająca jakość danych, stronniczość danych, wyzwania w zakresie ochrony i bezpieczeństwa danych lub nieuczciwe warunki handlowe i że wszystkim tym wyzwaniom należy przeciwdziałać przez stosowanie kompleksowego podejścia i odpowiednich narzędzi politycznych. ZACHĘCA zatem Komisję i państwa członkowskie do podjęcia konkretnych kroków w celu sprostania tym wyzwaniom, w zgodności z obowiązującym prawem Unii i prawem państw członkowskich, np. RODO, oraz z uwzględnieniem zasad FAIR (dane łatwe do znalezienia, dostępne, interoperacyjne i możliwe do ponownego wykorzystania).
15.
PODKREŚLA wartość (ponownego) wykorzystywania w gospodarce publicznych i korporacyjnych danych oraz znaczenie wykorzystywania danych dla wspólnego dobra, w tym na potrzeby lepszego kształtowania polityki i bardziej inteligentnych społeczności, świadczenia lepszych usług publicznych oraz na potrzeby badań naukowych prowadzonych w interesie publicznym. POPIERA wyrażony przez Komisję zamiar zbadania możliwości promowania wymiany danych między przedsiębiorstwami a organami administracji przy jednoczesnym uwzględnieniu uzasadnionych interesów przedsiębiorstw związanych z ich wiedzą fachową w zakresie danych wrażliwych.
16.
ZACHĘCA zatem Komisję do podjęcia konkretnych kroków w celu ułatwienia powstawania nowych ekosystemów opartych na danych. W tym kontekście WZYWA Komisję do rozpoczęcia dyskusji na temat sposobów zapewnienia sprawiedliwego dostępu do danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych i wykorzystywania takich danych, w tym poprzez promowanie porozumień w zakresie udostępniania danych opartych na sprawiedliwych, przejrzystych, rozsądnych, proporcjonalnych i niedyskryminujących warunkach.
17.
PODKREŚLA, że infrastruktura chmurowa i usługi w chmurze są ważne dla elastyczności, suwerenności, bezpieczeństwa, badań naukowych i konkurencyjności Europy w dziedzinie cyfrowej, a zatem są istotne, by Europa mogła w pełni wykorzystać potencjał gospodarki opartej na danych. Dlatego też należy zagwarantować ochronę krytycznych europejskich danych w takich infrastrukturach. WZYWA do tworzenia federacji godnych zaufania, bezpiecznych i chronionych europejskich usług w chmurze i zdolności w zakresie obliczeń wielkiej skali, z których państwa członkowskie mogłyby korzystać na zasadzie dobrowolności. PODKREŚLA znaczenie europejskiego podejścia do federacji chmur obliczeniowych, szczególnie cennej dla małych i bardzo małych przedsiębiorstw, w równym stopniu dostępnej dla wszystkich interesariuszy w Europie. PODKREŚLA również potrzebę utworzenia bazowych infrastruktur łączności o dużej przepływności, w tym kabli podmorskich, łączących Europę kontynentalną, wyspy i regiony najbardziej oddalone, aby budować taką federację w sposób skuteczny i wydajny. UZNAJE potrzebę dywersyfikacji, a tym samym współpracy z dostawcami spoza UE, którzy przestrzegają wspólnych unijnych wartości, praw człowieka oraz podstawowych wolności.
18.
ZACHĘCA Komisję do zapewnienia, w stosownych przypadkach za pomocą nowych wniosków, aby świadczone w Europie usługi w chmurze spełniały kluczowe wymogi w zakresie interoperacyjności, możliwości przenoszenia i bezpieczeństwa, m.in. aby zapobiec uzależnieniu od jednego dostawcy i zapewnić zrównoważone, uczciwe i przejrzyste warunki umowne dotyczące dostępu wszystkich uczestników rynku do infrastruktury chmurowej i usług w chmurze. WZYWA Komisję do przyspieszenia prac nad spójnymi ramami obejmującymi przepisy i rozwiązania z zakresu samoregulacji mającymi zastosowanie do usług w chmurze, w formie zbioru przepisów dotyczących chmury obliczeniowej (cloud rulebook), aby zwiększyć przejrzystość i ułatwić przestrzeganie przepisów.

Sztuczna inteligencja

19.
UZNAJE, że sztuczna inteligencja (AI) jest szybko rozwijającą się technologią, która może przyczynić się do bardziej innowacyjnej, wydajnej, zrównoważonej i konkurencyjnej gospodarki, jak również do szerokiego wachlarza korzyści społecznych, takich jak: poprawa bezpieczeństwa i ochrony obywateli, dobrobyt społeczny, kształcenie i szkolenie, opieka zdrowotna czy wspieranie łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej. PODKREŚLA pozytywną rolę zastosowań sztucznej inteligencji w walce z pandemią COVID-19 oraz POPIERA szybkie i innowacyjne wykorzystanie zastosowań AI w tym zakresie.
20.
PODKREŚLA, że jednocześnie niektóre zastosowania sztucznej inteligencji mogą wiązać się z szeregiem zagrożeń, takich jak: nieobiektywne i nieprzejrzyste decyzje mające wpływ na dobrostan obywateli, godność ludzką lub prawa podstawowe, np. prawa do niedyskryminacji, równości płci, prywatności, ochrony danych i integralności cielesnej, bezpieczeństwa i ochrony, a tym samym powielać i utrwalać stereotypy i nierówności. Inne zagrożenia obejmują niewłaściwe wykorzystywanie AI do celów przestępczych lub szkodliwych takich jak dezinformacja.
21.
UZNAJE, że wykorzystanie sztucznej inteligencji, gdy w grę wchodzą prawa podstawowe, powinno podlegać odpowiednim zabezpieczeniom, z uwzględnieniem wymogów w zakresie ochrony danych i innych praw podstawowych. PODKREŚLA, że należy skrupulatnie oceniać aspekty etyczne, społeczne i prawne, aby uniknąć niepewności prawa odnośnie do zakresu i możliwości stosowania nowych przepisów. Przepisy te powinny uwzględniać możliwości i zagrożenia, wzmacniać zaufanie do sztucznej inteligencji i promować innowacje.
22.
ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do promowania etycznego i ukierunkowanego na człowieka podejścia do polityki w dziedzinie AI. POPIERA podejście Komisji i państw członkowskich do doskonałości i zaufania, którego podwójnym celem jest promowanie wykorzystywania sztucznej inteligencji poprzez sieć centrów innowacji cyfrowych obejmujących terytorium UE i zajęcie się zagrożeniami związanymi z niektórymi zastosowaniami tej technologii - na wczesnym etapie, podczas jej opracowywania i testowania, przy zwróceniu szczególnej uwagi na stosowanie technologii rozpoznawania twarzy, a także na stosowanie innych danych biometrycznych.
23.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE konsultacje w sprawie propozycji politycznych zawartych w białej księdze Komisji i w towarzyszącym jej sprawozdaniu na temat wpływu na bezpieczeństwo i odpowiedzialność oraz APELUJE do Komisji, by z uwzględnieniem istniejącego prawodawstwa przedstawiła konkretne wnioski bazujące na opartym na analizie ryzyka, proporcjonalnym i w stosownych przypadkach regulacyjnym podejściu do sztucznej inteligencji, obejmującym dobrowolny system etykietowania, które zwiększa zaufanie i zapewnia bezpieczeństwo i ochronę, a jednocześnie promuje innowacje i wykorzystywanie tej technologii.
24.
ZACHĘCA państwa członkowskie do dalszego wspierania wysiłków w zakresie badań naukowych i rozwoju, jak również korzystania z godnej zaufania sztucznej inteligencji w Europie w ramach skoordynowanego planu w sprawie sztucznej inteligencji. ZACHĘCA Komisję do dokonania oceny skoordynowanego planu w sprawie sztucznej inteligencji po zakończeniu konsultacji publicznych dotyczących białej księgi w sprawie sztucznej inteligencji.

Technologie prorozwojowe i cyfrowe łańcuchy wartości

25.
DOSTRZEGA znaczenie obliczeń superkomputerowych, technologii kwantowych i chmur obliczeniowych jako czynników sprzyjających suwerenności technologicznej, konkurencyjności na szczeblu globalnym i udanej transformacji cyfrowej, stanowiących podstawę takich priorytetowych obszarów, jak: sztuczna inteligencja, duże zbiory danych, technologia łańcucha bloków i internet rzeczy oraz cyberbezpieczeństwo.
26.
POPIERA kontynuację Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali, które ma na celu ustanowienie w Europie przodującego na świecie hiperpołączonego i sfederowanego ekosystemu infrastruktury danych i usług HPC, dostępnego zarówno dla środowiska naukowego, jak i dla przemysłu, oraz rozwijanie związanych z nim kompetencji, aby poszerzyć dostęp do tych zasobów technologicznych. ZACHĘCA Komisję do wspierania państw członkowskich w wysiłkach na rzecz promowania inwestycji w infrastrukturę HPC i zapewnienia MŚP dostępu do niej.
27.
DOSTRZEGA znaczenie mikroelektroniki "made in Europe" jako podstawowej technologii niezbędnej do udanej transformacji cyfrowej w wielu sektorach przemysłu, takich jak: motoryzacja, przemysł wytwórczy, lotnictwo, sektor kosmiczny, obrona i bezpieczeństwo, rolnictwo i opieka zdrowotna. PODKREŚLA potencjał bezpiecznych, chronionych, zrównoważonych i godnych zaufania łańcuchów wartości sprzętu i oprogramowania w zakresie zdobycia i ugruntowania zaufania do europejskich technologii cyfrowych.

Cyberbezpieczeństwo

28.
PODKREŚLA znaczenie cyberbezpieczeństwa jako jednego z kluczowych elementów ucyfrowionego jednolitego rynku UE, ponieważ zapewnia ono zaufanie do technologii cyfrowej i procesu transformacji cyfrowej. UZNAJE, że większa łączność, choć wzmacnia pozycję usług cyfrowych, może prowadzić do narażenia obywateli, przedsiębiorstw i rządów na zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa i cyberprzestępstwa, które są coraz liczniejsze i coraz bardziej zaawansowane. PODKREŚLA w tym kontekście znaczenie zagwarantowania integralności, bezpieczeństwa i odporności infrastruktur krytycznych oraz sieci, usług i urządzeń końcowych łączności elektronicznej. Z myślą o ograniczeniu głównych zagrożeń POPIERA potrzebę zapewnienia i wdrożenia skoordynowanego podejścia, takiego jak trwające wspólne prace w zakresie unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G i prace dotyczące bezpiecznego wprowadzania sieci 5G w UE. POPIERA dalszą strategiczną, operacyjną i techniczną współpracę między szczeblem europejskim a państwami członkowskimi. PODKREŚLA, że za cyberbezpieczeństwo wspólnie odpowiadają wszystkie podmioty, lecz koniecznym warunkiem zaufania użytkowników jest uwzględnianie bezpieczeństwa w fazie projektowania i bezpieczeństwo domyślne. ZACHĘCA do dobrowolnej współpracy i współdziałania podmiotów publicznych i prywatnych oraz PODKREŚLA znaczenie edukowania obywateli Unii za pośrednictwem odpowiednich, rozwijających umiejętności cyfrowe programów w zakresie ograniczania zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa.
29.
UZNAJE wartość wzmacniania zdolności UE do zapobiegania szkodliwym działaniom w cyberprzestrzeni, zniechęcania do nich, zwalczania ich i reagowania na nie poprzez stosowanie ram wspólnej unijnej reakcji dyplomatycznej na szkodliwe działania w cyberprzestrzeni ("zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej").
30.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE plany Komisji dotyczące zapewnienia spójnych zasad dla podmiotów gospodarczych oraz ułatwienia bezpiecznej, rzetelnej i odpowiedniej wymiany informacji na temat zagrożeń i incydentów, w tym przez przegląd dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji, w celu zbadania możliwości zwiększenia cyberodporności i skuteczniejszego reagowania na cyberataki, w szczególności w odniesieniu do zasadniczej działalności gospodarczej i społecznej, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich, w tym ich odpowiedzialności za bezpieczeństwo narodowe.
31.
POPIERA Komisję we wzmacnianiu jednolitego rynku produktów, usług i procesów w dziedzinie cyberbezpieczeń- stwa, ponieważ ucyfrowiony jednolity rynek może się prawidłowo rozwijać jedynie przy ogólnym publicznym zaufaniu, że takie produkty, usługi i procesy zapewniają odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa. Minimalne wymogi dotyczące produktów z zakresu internetu rzeczy zagwarantują przedsiębiorstwom i konsumentom minimalny poziom cyberbezpieczeństwa. PODKREŚLA w tym kontekście potrzebę wspierania MŚP jako jednego z niezbędnych elementów europejskiego ekosystemu cyberbezpieczeństwa. PODKREŚLA potrzebę dalszego rozwijania standardów cyberbezpieczeństwa i, w stosownych przypadkach, systemów certyfikacji produktów, usług i procesów ICT, opartych na normach europejskich lub międzynarodowych oraz zgodnych z aktem o cyberbezpieczeństwie. UZNAJE, że będzie to ważny wkład w zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony wprowadzanych na rynek produktów skomunikowanych, nie hamujący jednocześnie innowacji. W obu obszarach Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) powinna odgrywać ważną rolę w dążeniu do wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii. ODNOTOWUJE, że Komisja zamierza ustanowić wspólną unijną jednostkę ds. cyberbezpieczeństwa.
32.
POPIERA wysiłki w na rzecz rozwijania technologicznej i przemysłowej zdolności Unii do chronienia się przed zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa, przez zwiększanie zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, tak aby w sposób niezależny zabezpieczać jej gospodarkę i infrastrukturę krytyczną oraz aby stała się ona światowym liderem na rynku cyberbezpieczeństwa. ZACHĘCA do strategicznej i trwałej koordynacji i współpracy między sektorami przemysłu, środowiskami naukowymi zajmującymi się cyberbezpieczeństwem a rządami, do zacieśnienia współpracy cywilnowojskowej oraz do koordynowania i łączenia inwestycji w innowacje przez działające w sektorze cyberbezpieczeństwa przedsiębiorstwa, w tym przedsiębiorstwa typu startup, w celu zwiększenia skali ich działalności w ujęciu globalnym; przykładem takiej koordynacji są prowadzone obecnie wspólne prace nad utworzeniem sieci krajowych ośrodków koordynacji i Europejskiego Centrum Cyberbezpieczeństwa w Przemyśle, Technologii i Badaniach Naukowych.

Sieć 5G/6G i łączność

33.
PODKREŚLA, że osiągnięcie do 2025 r. unijnych celów w zakresie łączności gigabitowej za pośrednictwem bezpiecznych infrastruktur o bardzo dużej przepływności, takich jak światłowody i 5G, wymaga pobudzenia inwestycji w sieci przystosowane do prędkości gigabitowych, dostępne dla wszystkich gospodarstw domowych, zarówno na obszarach wiejskich, jak i miejskich, jak również dla przedsiębiorstw i innych podmiotów stymulujących rozwój społeczno-gospodarczy oraz głównych europejskich korytarzy transportowych, które to sieci stanowią podstawę europejskiej gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego. WZYWA Komisję do stosownego wyjaśnienia komunikatu w sprawie społeczeństwa gigabitowego oraz Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE finansowanie przeznaczone na przedmiotową infrastrukturę z programów finansowania UE i państw członkowskich na obszarach dotkniętych niedoskonałościami rynku. ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do dalszego badania stabilności wszystkich istniejących technologii szerokopasmowych, które mogą przyczynić się do wdrażania infrastruktury sieci o bardzo dużej przepływności w całej Europie. WZYWA Komisję do dokonania przeglądu rozporządzenia w sprawie roamingu, przedstawienia skierowanych do państw członkowskich zaleceń dotyczących zmniejszenia kosztów budowy sieci i ułatwiania wprowadzania infrastruktur o bardzo dużej przepływności, w tym światłowodów i 5G. WZYWA ponadto Komisję do przedstawienia do końca 2021 r. pakietu dodatkowych środków wspomagających bieżące i nowe potrzeby w zakresie budowy sieci, w tym przedłożenia dyrektywy w sprawie ograniczenia kosztów usług szerokopasmowych i nowego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego, a także do przeprowadzenia jak najszybciej przeglądu odpowiednich zasad pomocy państwa na rzecz równych warunków działania, w tym wytycznych Komisji dotyczących sieci szerokopasmowych w celu ułatwienia niezbędnego finansowania publicznego, w tym w odniesieniu do wdrażania łączności o bardzo dużej przepływności na obszarach wiejskich i oddalonych.
34.
PODKREŚLA, że pandemia COVID-19 wykazała, iż potrzebna jest szybka i powszechna łączność, lecz w wielu europejskich regionach łączność taka nie została jeszcze wprowadzona.

WZYWA Komisję i państwa członkowskie do poprawy warunków inwestowania, w tym przez:

(i)
programy finansowania publicznego, w stosownych przypadkach na szczeblu europejskim, mające na celu wspieranie inwestycji w infrastrukturę sieci cyfrowych o bardzo dużej przepływności, w szczególności na obszarach wiejskich;
(ii)
przyznanie częstotliwości widma sieci 5G do końca 2020 r., z uwzględnieniem wszelkich opóźnień spowodowanych pandemią COVID-19, na przewidywalnych i sprzyjających inwestycjom warunkach;
(iii)
zapewnienie skutecznych i przejrzystych procesów umożliwiających przyspieszone wprowadzanie infrastruktur o bardzo dużej przepływności, w tym światłowodów i 5G oraz
(iv)
terminowe wdrażanie odpowiednich środków zgodnie z zestawem narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G.
35.
WZYWA Komisję do przedstawienia zmienionego planu działania dotyczącego sieci 5G i 6G, wspartego odpowiednimi środkami w zakresie finansowania i opartego na funduszach zarówno z wieloletnich ram finansowych, jak i z unijnego Funduszu Odbudowy. Działania te powinny doprowadzić do powstania odpowiednich ram umożliwiających wszystkim interesariuszom inwestowanie w najbardziej zaawansowane rozwiązania w dziedzinie sieci i usług 5G zgodnie z zasadami prawa konkurencji oraz zachęcić europejskie przedsiębiorstwa do rozpoczęcia rozwijania i budowania zdolności technologicznych w zakresie sieci 6G. UZNAJE znaczenie ochrony własności intelektualnej w celu zachęcenia do inwestycji w badania i rozwój z myślą o stałym udziale przemysłu UE w rozwoju technologii kluczowych dla 5G/6G, który to udział jest niezbędny do osiągnięcia unijnych celów w zakresie łączności na 2025 r.
36.
PODKREŚLA, że przy wprowadzaniu nowych technologii takich jak sieci 5G/6G należy zachować zdolności organów ścigania, organów ds. bezpieczeństwa i wymiaru sprawiedliwości do skutecznego wykonywania ich uzasadnionych prawem funkcji. UWZGLĘDNIA międzynarodowe wytyczne dotyczące wpływu pól elektromagnetycznych na zdrowie. WSKAZUJE na znaczenie walki z rozprzestrzenianiem się wprowadzających w błąd informacji związanych z sieciami 5G, ze szczególnym uwzględnieniem fałszywych twierdzeń, jakoby sieci takie stanowiły zagrożenie dla zdrowia lub były powiązane z COVID-19.
37.
WZYWA państwa członkowskie i Komisję do wymiany informacji na temat najlepszych praktyk i metod dotyczących wdrażania odpowiednich kluczowych środków zalecanych w zestawie narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G, a w szczególności do stosowania, w stosownych przypadkach, odpowiednich ograniczeń dotyczących dostawców wysokiego ryzyka w odniesieniu do kluczowych aktywów wskazanych jako krytyczne i wrażliwe w unijnej skoordynowanej ocenie ryzyka. Wszyscy potencjalni dostawcy muszą być poddawani ocenie opartej na wspólnych obiektywnych kryteriach. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE fakt, że Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi, zamierza dokonać oceny zalecenia dotyczącego cyberbezpieczeństwa sieci 5G, i w związku z tym ZWRACA SIĘ do Komisji o udostępnienie oceny wdrożenia zestawu narzędzi oraz, w stosownych przypadkach, o zbadanie dalszych metod i narzędzi służących ograniczaniu ewentualnych zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa sieci 5G.

Zrównoważenie środowiskowe

38.
UZNAJE, że infrastruktury, technologie i zastosowania cyfrowe są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi stawianie czoła klimatycznym i środowiskowym wyzwaniom w Europie, jak zaproponowano w Europejskim Zielonym Ładzie. WZYWA europejski ekosystem cyfrowy do aktywnego i jak najszybszego włączenia się w dążenie do celu, jakim jest neutralność klimatyczna UE. PODKREŚLA potrzebę wypełnienia luki między transformacją ekologiczną a cyfrową, aby uwolnić pełny potencjał technologii cyfrowych w dziedzinie ochrony środowiska i klimatu, na przykład za pomocą specjalnych programów finansowania.
39.
ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do zwiększenia zdolności prognozowania zagrożeń dla klimatu i środowiska poprzez stosowanie pionierskich technologii, tak by wykorzystać przodującą rolę UE na świecie. WZYWA Komisję i państwa członkowskie do przejęcia przewodnictwa - we współpracy z Programem Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska - przy opracowywaniu globalnej strategii w zakresie danych środowiskowych, która ma powstać do 2025 r.
40.
PODKREŚLA, że inteligentne rozwiązania cyfrowe muszą być wykorzystywane we wszystkich sektorach, w szczególności by w pierwszym rzędzie poprawić efektywność energetyczną oraz przyspieszyć przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar wykorzystywania cyfrowych paszportów produktów w celu umożliwienia identyfikowalności i wymiany informacji w całym łańcuchu wartości.
41.
ZAUWAŻA jednak, że obecnie sektor ICT znacznie przyczynia się do rosnącego odsetka światowych emisji gazów cieplarnianych, a gwałtowny wzrost zastosowań wskazuje na to, że, o ile nie zostaną podjęte odpowiednie środki, ten ślad węglowy może w najbliższych latach ulec podwojeniu. ZGADZA SIĘ zatem, że sektor ICT powinien w dalszym ciągu zmniejszać swój ślad środowiskowy i emisje gazów cieplarnianych. UZNAJE, że liderzy publicznego i prywatnego sektora cyfrowego stanowią wzór do naśladowania, i ZACHĘCA ich do dzielenia się zdobytymi doświadczeniami. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar zaproponowania środków, wraz ze szczegółową oceną skutków, mających na celu poprawę efektywności energetycznej oraz zapewnienie neutralności klimatycznej centrów danych i sieci do 2030 r. m.in. przez promowanie innowacyjnych technologii, a jednocześnie uwzględnienie dotychczasowych systemów, jak również środków mających na celu zapobieganie dezaktualizacji cyfrowej.
42.
POPIERA potrzebę informowania konsumentów o śladzie węglowym urządzeń, a jednocześnie zapewniania im prawa do łatwej i przystępnej cenowo naprawy urządzeń i aktualizacji oprogramowania w rozsądnym terminie. ZACHĘCA państwa członkowskie do budowania zdolności w zakresie naprawy, demontowania i recyklingu urządzeń elektronicznych oraz do włączenia do swoich krajowych planów działania w zakresie zamówień publicznych nowych kryteriów dotyczących zielonych zamówień publicznych w odniesieniu do centrów danych i usług w chmurze. ZACHĘCA do stosowania, w ramach polityki zamówień publicznych państw członkowskich i instytucji UE, produktów pochodzących z ponownego użycia lub zawierających materiały pochodzące z recyklingu.

E-zdrowie

43.
UZNAJE, że kryzys związany z COVID-19 dowodzi znaczenia transformacji cyfrowej w sektorach zdrowia i opieki oraz jej wartości we wzmacnianiu odporności systemów opieki zdrowotnej i ich reagowania na pandemię. POD- KRESLA, że rozwinięcie - przez Komisję wraz z organami ds. zdrowia państw członkowskich - europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia może potencjalnie ułatwić opracowanie skutecznej profilaktyki, diagnostyki, opieki i skutecznego leczenia. Może to również zapewnić większą opłacalność i optymalizację procedur w opiece zdrowotnej, co z kolei doprowadzi do poprawy efektów zdrowotnych u pacjentów, lepszych systemów nadzoru epidemiologicznego oraz długoterminowej stabilności systemów opieki zdrowotnej. ZGADZA SIĘ, że europejska przestrzeń danych dotyczących zdrowia powinna opierać się na celach i jakości. Wymaga to wspólnego rozumienia wykorzystywania danych dotyczących zdrowia zgodnie z prawem międzynarodowym, unijnym i krajowym oraz w pełnej zgodności z określonymi rygorystycznymi wymogami dotyczącymi ochrony danych osobowych dotyczących zdrowia.
44.
W kontekście kryzysu po pandemii COVID-19 PRZYPOMINA, że aplikacje mobilne wspomagające ustalanie kontaktów zakaźnych i ostrzeganie powinny uwzględniać wszystkie gwarancje poszanowania praw podstawowych, w szczególności w odniesieniu do ochrony danych osobowych i prywatności, powinny także być interoperacyjne ponad granicami zgodnie z wytycznymi opracowanymi przy wsparciu ze strony Komsji. W tym celu WZYWA państwa członkowskie do ustanowienia silnych zabezpieczeń zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie europejskiego planu działania prowadzącego do zniesienia środków powstrzymujących rozprzestrzenianie się koronawirusa.
45.
ZWRACA SIĘ do państw członkowskich o połączenie sił w ramach ogólnounijnych wysiłków na rzecz zwiększenia inwestycji w systemy, które zapewniają bezpieczny i godny zaufania dostęp do danych dotyczących zdrowia w obrębie granic i ponad granicami, oraz we wdrażanie tych systemów, w szczególności poprzez przeanalizowanie możliwości opracowania europejskiego formatu wymiany elektronicznych kart zdrowia, który pomoże przezwyciężyć fragmenta- cję i brak interoperacyjności, oraz poprzez wspieranie działań na rzecz europejskich wytycznych i zharmonizowanie strategii w dziedzinie e-zdrowia w ramach europejskiej sieci e-zdrowie, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej zgodności z określonymi rygorystycznymi wymogami w dziedzinie ochrony danych osobowych dotyczących zdrowia. ZAUWAŻA, że oprócz powyższych działań w celu osiągnięcia postępów w dziedzinie medycyny personalizowanej i prewencyjnej konieczne są znaczne wysiłki, by umożliwić wymianę danych dotyczących zdrowia do celów badań naukowych.

Akt prawny o usługach cyfrowych

46.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zamiar Komisji dotyczący wzmocnienia, unowocześnienia i doprecyzowania przepisów dotyczących usług cyfrowych przez przyjęcie pakietu dotyczącego aktu prawnego o usługach cyfrowych i POD- KRESLA potrzebę podjęcia szybkich działań w tym zakresie.
47.
ZAUWAŻA, że gospodarka platformowa jest ważną częścią jednolitego rynku, ponieważ łączy europejskie przedsiębiorstwa i konsumentów ponad granicami krajowymi, umożliwia handel, przedsiębiorczość i nowe modele biznesowe, jak również zwiększa wybór towarów i usług dostępnych dla konsumentów. DOSTRZEGA, że stopień rozwoju i zróżnicowania nowych cyfrowych modeli i usług biznesowych z biegiem czasu uległ znacznej zmianie i że niektóre usługi doprowadziły do pojawienia się nowych wyzwań, które nie zawsze są uwzględnione w istniejących ramach regulacyjnych. PODKREŚLA istotne korzyści płynące z dyrektywy o handlu elektronicznym pod względem pewności prawa, handlu transgranicznego i rozwoju usług cyfrowych.
48.
PODKREŚLA potrzebę jasnych i zharmonizowanych opartych na faktach przepisów dotyczących odpowiedzialności i rozliczalności w odniesieniu do usług cyfrowych, które to przepisy gwarantowałyby pośrednikom usług internetowych odpowiedni poziom pewności prawa. ZWRACA UWAGĘ na potrzebę zwiększenia europejskich zdolności i wzmocnienia współpracy organów krajowych, przy jednoczesnym zachowaniu i wzmocnieniu podstawowych zasad jednolitego rynku, a także na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa obywateli i ochrony ich praw w otoczeniu cyfrowym na całym jednolitym rynku.
49.
ZWRACA UWAGĘ na potrzebę skutecznego i proporcjonalnego zwalczania nielegalnych działań i treści w internecie, w tym dystrybucji nielegalnych, podrobionych i niebezpiecznych towarów, a jednocześnie na potrzebę zapewnienia ochrony praw podstawowych, a w szczególności wolności wypowiedzi, w otwartym, wolnym i bezpiecznym internecie. UZNAJE potrzebę zajęcia się kwestią rozpowszechniania mowy nienawiści i dezinformacji w internecie.
50.
PRZYZNAJE, że niektóre bardzo duże przedsiębiorstwa platform internetowych zapewniają mniejszym przedsiębiorstwom widoczność i umożliwiają im dostęp do rynku. Gromadzą jednak także duże zasoby, w tym ogromne ilości danych, co z kolei może nadać im rolę "odźwiernych" w gospodarce cyfrowej. Może to grozić ograniczeniem zdolności nowych innowatorów do udanego wejścia na rynek oraz zawężeniem wyboru dla konsumentów. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE prowadzone obecnie przez Komisję ocenę i przegląd adekwatności unijnych przepisów dotyczących konkurencji w stosunku do potrzeb w erze cyfrowej oraz rozpoczęcie badania sektorowego. POPIERA zamiar Komisji, by zebrać dowody na istnienie zjawiska "odźwiernych" i dogłębniej zbadać zasady ex ante, aby zapewnić, by rynki - charakteryzujące się obecnością dużych platform korzystających z istotnych efektów sieciowych i działających w charakterze "odźwiernych" - pozostały sprawiedliwe i zostawiały pole dla konkurencji ze strony innowatorów, przedsiębiorstw i nowych podmiotów wchodzących na rynek.

Polityka medialna

51.
POPIERA plan wzmocnienia zachowującej aktualność polityki medialnej przez promowanie wolnych i wiarygodnych mediów. Wysokiej jakości dziennikarstwo, różnorodność, stabilność i niezależność mediów, przejrzystość oraz intensywne propagowanie umiejętności korzystania z mediów mają szczególne znaczenie w procesie transformacji cyfrowej i są niezwykle istotne dla europejskiej demokracji, a jednocześnie pomagają zwalczać rozpowszechnianie się w internecie fałszywych informacji i dezinformacji. Działania w tym zakresie powinny obejmować także uwzględnienie kulturalnego i kreatywnego potencjału w celu wzmocnienia treści europejskich. Zawiera się w tym także dalszy rozwój unijnego programu "Kreatywna Europa", który powinien zapewniać wsparcie na rzecz innowacyjnych projektów audiowizualnych w ramach programu MEDIA.

Identyfikacja elektroniczna i usługi zaufania, administracja publiczna, normy i technologia łańcucha bloków

52.
UZNAJE, że rozwiązania w zakresie zarządzania tożsamością cyfrową i usługi zaufania (podpisy i pieczęcie elektroniczne, elektroniczne znaczniki czasu, usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i uwierzytelnianie witryn internetowych), oprócz tego, że mają zasadnicze znaczenie dla ucyfrowionego jednolitego rynku, przyczynią się do kształtowania społeczeństwa przyszłości. WZYWA Komisję do przeglądu istniejącego prawodawstwa, m.in. w celu utworzenia wiarygodnych, wspólnych, interoperacyjnych i neutralnych pod względem technologicznym ram tożsamości cyfrowej, zapewniających przewagę konkurencyjną europejskich przedsiębiorstw oraz chroniących wspólne unijne wartości i prawa podstawowe, takie jak ochrona danych osobowych i prywatności. W tym kontekście WZYWA Komisję do rozważenia wniosków dotyczących dalszego rozwoju obecnych ram w zakresie transgranicznej identyfikacji i uwierzytelniania opartych na rozporządzeniu eIDAS z myślą o opracowaniu ram europejskiej tożsamości cyfrowej, które doprowadziłyby państwa członkowskie do udostępnienia wszystkim Europejczykom powszechnej, bezpiecznej i interoperacyjnej tożsamości cyfrowej do celów bezpiecznych publicznych i prywatnych transakcji internetowych. PODKREŚLA, że kryzys związany z COVID-19 ukazał potrzebę szybkiego rozwoju internetowych usług publicznych, które umożliwiają obywatelom zdalne kontaktowanie się z organami publicznymi.
53.
UZNAJE, że szybka i kompleksowa transformacja cyfrowa administracji publicznej na wszystkich szczeblach jest zasadniczym elementem ucyfrowionego jednolitego rynku i strategii wychodzenia z kryzysu oraz siłą napędową w odniesieniu do nowych i innowacyjnych rozwiązań technologicznych na potrzeby usług publicznych i wyzwań społecznych. DOSTRZEGA, że dojrzałość i jakość danych różnią się w zależności od kraju, co ma wpływ na zdolność do świadczenia usług transgranicznych. WZYWA zatem Komisję do zaproponowania wzmocnionej unijnej polityki administracji cyfrowej, mając na uwadze włączenie cyfrowe wszystkich obywateli i podmiotów prywatnych, w celu zapewnienia koordynacji i wsparcia cyfrowej transformacji administracji publicznej we wszystkich państwach członkowskich UE, która to polityka obejmowałaby interoperacyjność i wspólne normy w zakresie bezpiecznych i pozbawionych granic usług i przepływu danych sektora publicznego. UZNAJE, że na administracji publicznej spoczywa dodatkowa odpowiedzialność za zapewnienie, aby obywatele byli traktowani równo i mieli te same prawa dostępu do administracji cyfrowej.
54.
UZNAJE, że cyfryzacja systemów wymiaru sprawiedliwości w państwach członkowskich może ułatwić i poprawić dostęp do wymiaru sprawiedliwości w całej Ue. WZYWA Komisję do ułatwienia transgranicznej wymiany cyfrowej między państwami członkowskimi zarówno w sprawach karnych, jak i cywilnych oraz do zapewnienia trwałości i ciągłego rozwoju rozwiązań technicznych, które opracowano na potrzeby wymiany transgranicznej.
55.
DOSTRZEGA znaczenie normalizacji jako strategicznego narzędzia wspierania europejskiej polityki przemysłowej i cyfrowej. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar opracowania strategii na rzecz normalizacji umożliwiającej zapewnienie równych szans i interoperacyjności, z myślą o wzmocnieniu europejskiego systemu normalizacji i zarządzania nim oraz zapewnieniu, aby UE dysponowała narzędziami do ustanawiania i promowania europejskich norm technologicznych na poziomie globalnym, w tym w celu propagowania ekoprojektu usług i urządzeń cyfrowych, jak również w celu zachęcania europejskich podmiotów do angażowania się na światowych forach zajmujących się normalizacją, przy wsparciu ze strony europejskich organizacji normalizacyjnych i ENISA. UZNAJE potrzebę uwzględnienia ugruntowanych norm międzynarodowych i wieloletnich praktyk branżowych.
56.
UZNAJE, że UE i państwa członkowskie powinny zbadać możliwości, jakie technologia łańcucha bloków może oferować z korzyścią dla obywateli, społeczeństwa i gospodarki pod względem m.in.. zrównoważoności, lepszego funkcjonowania usług publicznych oraz identyfikowałności produktów, w celu zapewnienia bezpieczeństwa za pośrednictwem godnych zaufania zdecentralizowanych wymian danych i transakcji. OCZEKUJE na planowaną strategię Komisji dotyczącą technologii łańcucha bloków, mającą na celu wzmocnienie czołowej pozycji Europy w tej dziedzinie.

Umiejętności i edukacja

57.
ZAUWAŻA, że UE stoi w obliczu rosnącego i dotyczącego wszystkich sektorów zapotrzebowania na pracowników posiadających podstawowe umiejętności cyfrowe, a także niedoboru miliona specjalistów w dziedzinie ICT, co może utrudniać wykorzystywanie jej potencjału rozwoju cyfrowego. WZYWA państwa członkowskie i Komisję do podjęcia środków w celu zapewnienia, aby obywatele posiadali podstawowe umiejętności cyfrowe, i zmniejszenia tego obecnego niedoboru o połowę do 2025 r., z uwzględnieniem specyfiki państw członkowskich.
58.
ZWRACA UWAGĘ, że pandemia COVID-19 zarówno dowiodła, iż istnieje zapotrzebowanie na umiejętności cyfrowe, jak i zachęciła obywateli do nabywania takich umiejętności w celu przystosowania się do telepracy i na potrzeby innych rodzajów aktywności cyfrowej, takich jak korzystanie z metod edukacji cyfrowej wskutek zamknięcia szkół i uczelni podczas pandemii.
59.
WZYWA państwa członkowskie, współpracujące z Komisją, i sektor prywatny do wprowadzenia wszelkich niezbędnych środków w celu zmiany i podnoszenia kwalifikacji siły roboczej na potrzeby epoki cyfrowej, zróżnicowania siły roboczej i przyciągnięcia wysoko wykwalifikowanych specjalistów z branży technologicznej i ICT, w tym Europejczyków, którzy wyemigrowali, a jednocześnie również do dostosowywania cyfrowych miejsc pracy do pracowników i do zapewniania szkołom szybkich łączy internetowych w celu propagowania wykorzystywania cyfrowych zasobów edukacyjnych.
60.
ZACHĘCA do współpracy między Komisją a państwami członkowskimi, a także z sektorem prywatnym w zakresie wdrażania Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności, w szczególności realizacji zawartego w tym programie zobowiązania dotyczącego nakreślenia kierunku dla działań UE i państw członkowskich służących zwiększeniu odsetka obywateli UE dysponujących podstawowymi umiejętnościami i kompetencjami cyfrowymi z obecnego poziomu 57 % do 65 % do roku 2025, i Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar aktualizacji w 2020 r. programu na rzecz umiejętności.
61.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE przegląd skoordynowanego planu działania w sprawie AI, który ma zostać opracowany we współpracy z państwami członkowskimi i dotyczyć kompetencji niezbędnych do pracy w dziedzinie sztucznej inteligencji. UZNAJE, że aby osiągnąć swoje cele w zakresie danych, Europa musi dokonać proporcjonalnych inwestycji w kompetencje i umiejętność korzystania z danych, w tym poprzez szkolenie wystarczającej liczby specjalistów ds. danych i opiekunów danych, aby zapewnić niezbędne umiejętności cyfrowe.
62.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję w komunikacie pt. "Silna Europa socjalna na rzecz sprawiedliwej transformacji" zamiar aktualizacji w 2020 r. Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej w celu wsparcia działań państw członkowskich. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wsparcie, które ma być udzielane w ramach przyszłych programów Erasmus+ i "Cyfrowa Europa" na rzecz rozwoju podstawowych i zaawansowanych umiejętności cyfrowych, w tym przez wymianę najlepszych praktyk, eksperymenty, projekty pilotażowe i zwiększanie skali udanych projektów.
63.
WZYWA państwa członkowskie, współpracujące z Komisją, oraz interesariuszy z sektora edukacji, aby w kształceniu i szkoleniu położyły większy nacisk na nauki przyrodnicze, technologię, inżynierię i matematykę (STEM). Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zaangażowanie Komisji na rzecz równego uczestnictwa kobiet i mężczyzn w różnych sektorach gospodarki, w tym w transformacji cyfrowej, wyrażone w strategii na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020- 2025. POPIERA wdrażanie krajowych strategii państw członkowskich dotyczących dziewcząt i kobiet w sektorze cyfrowym.

Wymiar międzynarodowy

64.
ZAUWAŻA, że chociaż UE jest i pozostanie najbardziej otwartym na sprawiedliwy handel i inwestycje regionem świata, inne państwa na całym świecie stosują praktyki z zakresu protekcjonizmu. ZWRACA UWAGĘ, że czerpanie korzyści z transformacji cyfrowej wymaga współpracy międzynarodowej, lepszego dostępu do rynku i zasad ułatwiających handel w odniesieniu do wielu kwestii, m.in. do transgranicznego przepływu danych z krajami trzecimi, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z uzasadnionych celów polityki publicznej, wymogów dotyczących ujawniania kodu źródłowego, ceł za transmisję elektroniczną, rozszerzenia Umowy o technologii informacyjnej i transakcji bezgotówkowych, a także poszanowania ochrony danych osobowych i prywatności, ochrony konsumentów i praw własności intelektualnej. ZACHĘCA zatem Komisję do wykorzystania wszystkich dostępnych jej narzędzi, w tym negocjacji handlowych w celu promowania norm i rodzajów podejścia regulacyjnego, które są przejrzyste, niedyskry- minujące i wiarygodne i które propagują handel cyfrowy. POPIERA Komisję w jej staraniach na rzecz promowania międzynarodowego podejścia do kwestii przepływu danych, przy jednoczesnym aktywnym propagowaniu jej modelu bezpiecznego i otwartego globalnego internetu oraz dążenia do osiągnięcia ambitnych celów w zakresie dostępu do rynku.
65.
ZWRACA UWAGĘ, że wdrożenie przez kraje kandydujące dorobku prawnego w dziedzinie cyfrowej ma priorytetowe znaczenie. PODKREŚLA, że silna obecność kwestii cyfrowych w unijnej polityce sąsiedztwa oraz polityce rozwojowej może i powinna umożliwić zrównoważony rozwój w naszych krajach partnerskich. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE w tym względzie zobowiązanie do aktywnego promowania naszych europejskich norm cyfrowych i wartości na całym świecie.
66.
UZNAJE potrzebę zapewnienia międzynarodowej koordynacji z państwami sąsiadującymi z UE w celu zapewnienia skutecznego wprowadzenia infrastruktury 5G.

Opodatkowanie działalności cyfrowej

67.
PODKREŚLA potrzebę dostosowania naszych systemów podatkowych do ery cyfrowej przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego i skutecznego opodatkowania zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z dnia 28 czerwca 2018 r. i z dnia 22 marca 2019 r.

Podsumowanie

68.
PODKREŚLA potrzebę monitorowania postępów w realizacji działań zapowiedzianych w pakiecie cyfrowym z dnia 19 lutego 2020 r., w tym poprzez zaktualizowany indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego. APELUJE do państw członkowskich, Parlamentu Europejskiego i partnerów społecznych o aktywne przyczynienie się do udanej realizacji pakietu cyfrowego. ZWRACA SIĘ do Komisji o regularne informowanie Rady o postępach poczynionych w odniesieniu do wdrażania środków zapowiedzianych w pakiecie cyfrowym.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024