Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 8 maja 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19 (CON/2020/14).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 8 maja 2020 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19

(CON/2020/14)

(2020/C 190/01)

(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2020 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 2 kwietnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia") 1 .

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z drugiego akapitu art. 127 ust. 4 Traktatu, jako że projekt rozporządzenia dotyczy funkcji monetarnych i operacji ESBC wykonywanych na podstawie przepisów rozdziału IV Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), a w szczególności art. 17 i art. 21 ust. 2 Statutu ESBC, które stanowią, że EBC i krajowe banki centralne (KBC) mogą otwierać rachunki m.in. dla organów publicznych i działać jako agenci skarbowi na rzecz m.in. instytucji Unii i instytucji rządowych szczebla centralnego.

Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1.
Uwagi ogólne

Instrument, który zostanie ustanowiony na mocy projektu rozporządzenia ("instrument SURE") będzie zapewniał wsparcie finansowe w formie pożyczek udzielanych przez Unię Europejską państwom członkowskim, które w wyniku pandemii COVID-19 doświadczają poważnych zakłóceń gospodarczych lub są nimi istotnie zagrożone, w celu finansowania mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy lub podobnych rozwiązań służących ochronie pracowników i osób samozatrudnionych, a tym samym zmniejszenia skali bezrobocia i utraty dochodów 2 . Całkowita ilość środków przeznaczonych na udzielanie pożyczek wynosi 100 miliardów EUR. EBC z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie przez Radę Europejską porozumienia Eurogrupy w sprawie trojakiego rodzaju zabezpieczeń: dla pracowników, firm i państw, tj. instrumentu SURE, wraz ze wsparciem z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności oraz ogólnoeuropejskim funduszem gwarancyjnym 3 .

2.
Uwagi szczegółowe

Zgodnie z art. 10 ust. 1 projektu rozporządzenia Komisja dokonuje z EBC koniecznych ustaleń w zakresie zarządzania pożyczkami. Zgodnie z art. 10 ust. 2 projektu rozporządzenia do celów zarządzania środkami otrzymanymi w ramach pomocy finansowej państwo członkowskie korzystające z pomocy otwiera specjalny rachunek prowadzony przez jego krajowy bank centralny. Przekazuje ono również kwotę główną wraz z odsetkami należnymi w ramach pożyczki na rachunek Unii prowadzony przez EBC na dwadzieścia dni roboczych systemu TARGET2 przed upływem odpowiedniego terminu wymagalności.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 17 oraz art. 21 ust. 2 Statutu ESBC, EBC i krajowe banki centralne mogą otwierać rachunki i działać jako agenci skarbowi na rzecz Komisji i państw członkowskich. Na tej podstawie EBC i krajowe banki centralne wykonywały w przeszłości zadania dotyczące zarządzania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek w ramach programów dostosowań ekonomicznych, takich jak europejski mechanizm stabilizacji finansowej (EFSM) 4 oraz instrument średnioterminowej pomocy finansowej Unii (MTFA), które umożliwiają udzielanie kredytów państwom członkowskim, które doświadczają trudności z bilansem płatności bieżących lub przepływami kapitału lub są nimi istotnie zagrożone 5 . W celu zapewnienia, aby organizacja operacji ESBC mogła być przez ESBC traktowana jako kwestia o charakterze wewnętrznym, zaleca się, aby odnosić się do przekazywania przez państwo członkowskie korzystające z pomocy płatności należnych w ramach pożyczek na rachunki w ESBC przed upływem odpowiedniego terminu wymagalności.

Niniejsza opinia zostanie opublikowana na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 8 maja 2020 r.
Prezes EB
Christine LAGARDE
1 COM(2020) 139 final.
2 Zob. art. 1 ust. 2 projektu rozporządzenia.
3 Zob. oświadczenie wprowadzające do konferencji prasowej prezes EBC Christine Lagarde oraz wiceprezesa EBC Luisa de Guindosa, Frankfurt nad Menem, 30 kwietnia 2020 r., dostępne na stronie internetowej EBC: www.ecb.europa.eu.
4 Zob. art. 8 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiającego europejski mechanizm stabilizacji finansowe (Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1) oraz decyzję Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/17 z dnia 14 października 2010 r. w sprawie zarządzania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek wykonywanymi przez Unię w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej (Dz.U. L 275 z 20.10.2010, s. 10).
5 Zob. art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 332/2002 z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiającego instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich (Dz.U. L 53 z 23.02.2002, s. 1) oraz decyzję Europejskiego Banku Centralnego EBC/2003/14 z dnia 7 listopada 2003 r. dotyczącą administrowania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek, zawartymi przez Wspólnotę Europejską w ramach instrumentu średnioterminowej pomocy finansowej (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 35).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.190.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 8 maja 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19 (CON/2020/14).
Data aktu: 08/05/2020
Data ogłoszenia: 08/06/2020