Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Telia Company/Bonnier Broadcasting Holding (M.9064).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Telia Company/Bonnier Broadcasting Holding (M.9064)

(2020/C 160/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2020 r.)

1.
W dniu 15 marca 2019 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Telia Company AB ("Telia") miało przejąć wyłączną kontrolę nad całym przedsiębiorstwem Bonnier Broadcasting Holding AB ("Bonner Broadcasting") ("proponowana transakcja").
2.
W dniu 10 maja 2019 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 . W decyzji tej Komisja wskazała, że proponowana transakcja ma wymiar unijny w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym. W szczególności Komisja wyraziła obawy, że proponowana transakcja mogłaby prowadzić do zamknięcia konkurentom dostępu do niektórych rynków audiowizualnych w Szwecji i Finlandii.
3.
W dniu 4 czerwca 2019 r., w następstwie nieprzekazania przez przedsiębiorstwa Telia i Bonnier Broadcasting pełnych informacji w odpowiedzi na odrębne wnioski o ich udzielenie, Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Na mocy tych decyzji zawieszono terminy, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Telia i Bonnier Broadcasting przedstawiły pełne odpowiedzi w dniu 4 lipca 2019 r. W rezultacie zawieszenie zniesiono od dnia 4 lipca 2019 r.
4.
W dniu 4 lipca 2019 r. Telia zwróciła się z wnioskiem o przedłużenie dochodzenia Komisji o 20 dni roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
W dniu 12 sierpnia 2019 r. Komisja otrzymała zestaw propozycji zobowiązań poddanych badaniu rynkowemu w dniu 13 sierpnia 2019 r. W dniu 2 września 2019 r. Telia przedstawiła zmieniony zestaw zobowiązań, uwzględniając informacje zwrotne uzyskane w ramach badania rynku. W dniu 18 września 2019 r. Telia przedstawiła kolejną, nieznacznie zmienioną, wersję zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").
6.
Zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE do udziału w sprawie M.9064 jako zainteresowane osoby trzecie dopuściłem trzy przedsiębiorstwa, klientów lub konkurentów zainteresowanych stron.
7.
Komisja nie wydała pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 . Dopuszczone zainteresowane osoby trzecie zostały poinformowane, że Komisja nie wyda w tej sprawie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
8.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że zobowiązania ostateczne usuwają znaczne utrudnienia w skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub w znacznej jego części, do których w przeciwnym razie transakcja mogłaby doprowadzić. W rezultacie w projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań ostatecznych.
9.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela, dnia 30 października 2019 r.

Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024