Zmiana decyzji ERRS/2011/1 ustanawiającej regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS/2020/3).

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 20 marca 2020 r.
zmieniająca decyzję ERRS/2011/1 ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS/2020/3)

(2020/C 140/04)

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2020 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 6 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1096/2010 z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie powierzenia Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególnych zadań w zakresie funkcjonowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 18 grudnia 2019 r. przyjęte zostało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2176 3 , które zmienia rozporządzenie (UE) nr 1092/2010. Niektóre zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2019/2176 powinny zostać odzwierciedlone w regulaminie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) poprzez zmianę przepisów dotyczących składu Rady Generalnej ERRS (zwanej dalej "Radą Generalną") i odpowiednie zmiany w przepisach dotyczących Komitetu Sterującego, Doradczego Komitetu Technicznego ERRS (zwanego dalej "Doradczym Komitetem Technicznym") oraz przewodniczącego i wiceprzewodniczącego ERRS.

(2) Wiceprzewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego był do tej pory wybierany spośród członków tego komitetu. W celu zapewnienia większej elastyczności w wyborze wiceprzewodniczącego powinien on być wybierany spośród członków Doradczego Komitetu Technicznego oraz urzędników wysokiego szczebla pochodzących z organów reprezentowanych w Radzie Generalnej.

(3) Decyzja Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 4 , która ustanawia regulamin ERRS, powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji ERRS/2011/1 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Członkostwo

1. W przypadku gdy państwo członkowskie, w którym krajowy bank centralny nie jest wyznaczonym organem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE * lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 ** , wyznaczyło przedstawiciela wysokiego szczebla wyznaczonego organu na członka Rady Generalnej z prawem głosu zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, taki wyznaczony organ informuje Sekretariat ERRS o tożsamości tego przedstawiciela wysokiego szczebla.

2. Komisja Europejska informuje Sekretariat ERRS o tożsamości swojego przedstawiciela na potrzeby art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.

3. Krajowe organy nadzorcze, krajowe organy odpowiedzialne za prowadzenie polityki makroostrożnościowej lub krajowe banki centralne, w zależności od postanowień art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, informują Sekretariat ERRS o tożsamości swoich przedstawicieli wysokiego szczebla lub - w stosownych przypadkach zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 - tożsamości wspólnego przedstawiciela wyznaczonego na członka Rady Generalnej bez prawa głosu.

4. Sekretariat ERRS prowadzi, aktualizuje i publikuje wykaz członków Rady Generalnej z prawem głosu i bez prawa głosu. Wykaz ten wskazuje poszczególnych członków Rady Generalnej oraz organy, krajowe banki centralne lub inne instytucje lub komitety przez nich reprezentowane. O wszelkich zmianach w tym wykazie informuje się niezwłocznie Sekretariat ERRS.";

2)
w art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Poza członkami z prawem głosu, przewodniczącym Rady ds. Nadzoru EBC, przewodniczącym Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji oraz przewodniczącym Komitetu Ekonomiczno-Finansowego tylko jeden przedstawiciel wysokiego szczebla na jedno państwo członkowskie ze strony krajowego organu nadzoru, krajowego organu odpowiedzialnego za prowadzenie polityki makroostrożnościowej lub krajowego banku centralnego - zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 - zasiada przy głównym stole obrad w czasie omawiania spraw, w odniesieniu do których został on wyznaczony jako przedstawiciel krajowy wysokiego szczebla. Pozostali krajowi przedstawiciele wysokiego szczebla uczestniczą w obradach w charakterze obserwatorów. W braku wspólnego przedstawiciela w rozumieniu art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 odpowiedni krajowi przedstawiciele wysokiego szczebla ustalają między sobą, w których punktach porządku obrad posiedzenia Rady Generalnej będą uczestniczyć, i informują o tym Sekretariat ERRS na co najmniej pięć dni kalendarzowych przed posiedzeniem Rady Generalnej. W przypadku gdy nie osiągnięto porozumienia w sprawie stosowania zasady rotacji odpowiednich przedstawicieli wysokiego szczebla, o której mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, przed każdym posiedzeniem członek krajowy Rady Generalnej z prawem głosu podejmuje decyzję co do tego, który krajowy przedstawiciel wysokiego szczebla powinien zasiadać przy głównym stole obrad podczas dyskusji dotyczących odpowiednich pozycji porządku obrad, i informuje o tym przedstawicieli.";

3)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przewodniczący ERRS opracowuje wstępny porządek obrad zwyczajnego posiedzenia Rady Generalnej i przekazuje go, wraz z odpowiednimi dokumentami, do konsultacji Komitetowi Sterującemu przynajmniej na osiem dni kalendarzowych przed terminem posiedzenia Komitetu Sterującego. Następnie przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad wraz z odpowiednimi dokumentami członkom Rady Generalnej przynajmniej na dziesięć dni kalendarzowych przed terminem posiedzenia Rady Generalnej. Podczas planowania pracy i przygotowywania porządku obrad Rady Generalnej należy uwzględniać następujące wymogi:

a) udział przedstawicieli wysokiego szczebla odpowiednich organów z państw trzecich zgodnie z art. 4 ust. 6 powinien, zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, dotyczyć wyłącznie kwestii mających znaczenie dla Unii, z wyłączeniem przypadków, w których może być omawiana sytuacja poszczególnych instytucji finansowych lub państw członkowskich;

b) członkowie uczestniczący zgodnie z art. 4 ust. 7 mogą zostać poproszeni o nieuczestniczenie w posiedzeniu Rady Generalnej lub w części posiedzenia, która odnosi się do konkretnych punktów porządku obrad, w trakcie których może być omawiana sytuacja poszczególnych unijnych instytucji finansowych lub państw członkowskich.";

b)
ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. Po otrzymaniu projektu porządku obrad każdy członek może, w ciągu trzech dni roboczych EBC, złożyć w Sekretariacie ERRS wniosek o omówienie punktu porządku obrad bez udziału przedstawicieli organów z państw trzecich lub członków uczestniczących zgodnie z art. 4 ust. 7, jeżeli członek ten uzna, że nie są spełnione wymogi, o których mowa odpowiednio w ust. 1 lit. a) lub b). Tożsamość wnioskującego członka pozostaje anonimowa.";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przewodniczący ERRS przedkłada projekt protokołu członkom Rady Generalnej w celu przedstawienia komentarzy oraz do zatwierdzenia w drodze procedury pisemnej najpóźniej w terminie dwóch tygodni po odbyciu posiedzenia lub, gdy nie jest to możliwe, przed kolejnym posiedzeniem. Po jego zatwierdzeniu protokół podpisuje szef Sekretariatu ERRS. Przedstawiciele właściwych organów z państw trzecich oraz członkowie uczestniczący zgodnie z art. 4 ust. 7 mogą otrzymywać lub komentować jedynie projekt protokołu obejmujący punkty porządku obrad, w których uczestniczyli.";

d)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Obrady Rady Generalnej mają charakter poufny. Rada Generalna może podjąć decyzję o zrelacjonowaniu swoich obrad opinii publicznej, z zastrzeżeniem mających zastosowanie wymogów dotyczących poufności oraz w sposób uniemożliwiający zidentyfikowanie poszczególnych członków Rady Generalnej lub poszczególnych organów, krajowych banków centralnych, instytucji lub komitetów. Rada Generalna może również zdecydować o zorganizowaniu konferencji prasowej po zakończeniu posiedzenia.";

4)
w art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, głosowanie w Radzie Generalnej wymaga kworum wynoszącego dwie trzecie liczby członków z prawem głosu. W przypadku braku wymaganego kworum przewodniczący ERRS może zwołać posiedzenie nadzwyczajne, na którym kworum wymagane do podjęcia decyzji wynosi jedną trzecią, przy czym stosuje się zdanie drugie art. 2 ust. 2.";

5)
w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) organ wybierający składa się z krajowych członków Rady Generalnej z prawem głosu ad personam;";

b)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) przewodniczący ERRS zaprasza krajowych członków Rady Generalnej z prawem głosu na posiedzenie wyborcze z wyprzedzeniem co najmniej 15 dni kalendarzowych. Przewodniczący zwraca się również do uprawnionych kandydatów o przedkładanie deklaracji zainteresowania. Szef Sekretariatu ERRS pełni funkcję sekretarza organu wybierającego.";

6)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Członkostwo

1. Kwalifikującymi się kandydatami do wyboru czterech krajowych członków Komitetu Sterującego, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, są krajowi członkowie Rady Generalnej posiadający prawo głosu.

2. Biorąc pod uwagę liczbę państw członkowskich, które są uczestniczącymi państwami członkowskimi w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, oraz tych, które w momencie wyboru nie są uczestniczącymi państwami członkowskimi, organ wybierający złożony z krajowych członków Rady Generalnej z prawem głosu określa odpowiednio liczbę członków Komitetu Sterującego z uczestniczących państw członkowskich i nieuczestniczących państw członkowskich, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. Dla tych celów organ wybierający dokonuje zaokrąglenia w górę lub w dół do najbliższej pełnej liczby.

3. Uwzględniając powyżej wskazaną decyzję organu wybierającego, przewodniczący ERRS zwraca się o przedkładanie deklaracji zainteresowania przez kwalifikujących się kandydatów najpóźniej na piętnaście dni przed wyborem. Przewodniczący ERRS przedkłada organowi wybierającemu listę kandydatów na członków Komitetu Sterującego w oparciu o deklaracje zainteresowania otrzymane do otwarcia posiedzenia zwołanego na potrzeby wyboru.

4. Przewodniczący przeprowadza jedno lub większą ilość głosowań tajnych, w wyniku których wybrani zostają kwalifikujący się kandydaci, którzy otrzymali najwyższą liczbę głosów, z uwzględnieniem proporcji, o których mowa w ust. 2. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przeprowadza się kolejne głosowania. Podczas głosowania członkowie organu wybierającego powinni dążyć do zapewnienia zrównoważonej reprezentacji państw członkowskich.

5. Do wyboru czterech członków krajowych, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, potrzebna jest zwykła większość głosów członków organu wybierającego obecnych na posiedzeniu.";

7)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Komitet Sterujący ustala terminy swoich posiedzeń na wspólny wniosek przewodniczącego Komitetu Sterującego i pierwszego wiceprzewodniczącego ERRS. Posiedzenia zwyczajne odbywają się co do zasady w ciągu czterech tygodni poprzedzających posiedzenie Rady Generalnej.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przewodniczący Komitetu Sterującego i pierwszy wiceprzewodniczący ERRS mogą również - z własnej inicjatywy lub na wniosek innych członków Komitetu Sterującego - zapraszać inne osoby do uczestnictwa w posiedzeniach Komitetu Sterującego, w stosownych przypadkach i z zastrzeżeniem przestrzegania wymogów dotyczących zachowania poufności.";

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Jeżeli członek Komitetu Sterującego nie może uczestniczyć w posiedzeniu, może być wyznaczony pisemnie jego zastępca. Przewodniczącego Doradczego Komitetu Naukowego zastępuje co do zasady jeden z dwóch wiceprzewodniczących Doradczego Komitetu Naukowego. Zastępcą przewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego jest wiceprzewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego. Takie zastępstwa zgłasza się na piśmie szefowi Sekretariatu ERRS z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem Komitetu Sterującego.";

8)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Porządek obrad każdego posiedzenia Komitetu Sterującego jest przedstawiany wspólnie przez przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego ERRS i przyjmowany na początku posiedzenia Komitetu Sterującego. Przewodniczący i pierwszy wiceprzewodniczący ERRS wspólnie opracowują tymczasowy porządek obrad i przesyłają go wraz z odpowiednimi dokumentami członkom Komitetu Sterującego co do zasady przynajmniej na dziesięć dni kalendarzowych przed posiedzeniem. Wszyscy członkowie Komitetu Sterującego mogą proponować nowe punkty porządku obrad i przedkładać dokumenty przewodniczącemu i pierwszemu wiceprzewodniczącemu ERRS w celu ich rozpatrzenia przez Komitet Sterujący.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Komitet Sterujący dokonuje uprzedniej oceny punktów wstępnego porządku obrad Rady Generalnej wraz z odpowiednimi dokumentami. Komitet Sterujący zapewnia przygotowanie materiałów dla Rady Generalnej i w odpowiednim zakresie proponuje określone opcje lub rozwiązania. Przy planowaniu pracy i przygotowywaniu porządku obrad Rady Generalnej uwzględnia się odpowiednio wymogi, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) i b). Komitet Sterujący składa Radzie Generalnej bieżące sprawozdania z rozwoju działalności ERRS.";

9)
w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. W posiedzeniach Doradczego Komitetu Technicznego udział biorą po jednym przedstawicielu krajowych banków centralnych Islandii i Norwegii oraz, w przypadku Liechtensteinu, jeden przedstawiciel ministerstwa finansów, a także po jednym przedstawicielu właściwych krajowych organów nadzorczych z każdego z tych państw członkowskich EFTA.

Przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego może również, z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego lub kilku innych członków Doradczego Komitetu Technicznego, zapraszać przedstawicieli wysokiego szczebla wyznaczonych organów nominowanych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 lub przedstawicieli wysokiego szczebla organu krajowego odpowiedzialnego za prowadzenie polityki makroostrożnościowej, o którym mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, do udziału w posiedzeniach Doradczego Komitetu Technicznego, w stosownych przypadkach oraz z zastrzeżeniem przestrzegania wymogów dotyczących zachowania poufności.

Przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego może również, z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego lub kilku innych członków Doradczego Komitetu Technicznego, zapraszać przedstawicieli wysokiego szczebla odpowiednich organów państw trzecich zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 do udziału w posiedzeniach Doradczego Komitetu Technicznego, w stosownych przypadkach oraz z zastrzeżeniem przestrzegania wymogów dotyczących zachowania poufności.";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Członkowie Doradczego Komitetu Technicznego wybierają wiceprzewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego. Wybór ma miejsce w drodze tajnego głosowania, zwykłą większością oddanych głosów. Kandydatami kwalifikującymi się do wyboru są członkowie Doradczego Komitetu Technicznego oraz wysokiej rangi urzędnicy instytucji członkowskich ERRS. Przedstawiciel Doradczego Komitetu Naukowego nie może zostać wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego. Kadencja wiceprzewodniczącego Doradczego Komitetu Technicznego trwa trzy lata i jest odnawialna.";

c)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Przewodniczący Doradczego Komitetu Technicznego przedstawia projekt porządku obrad na co najmniej dziesięć dni kalendarzowych przed posiedzeniem, opracowany zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. Projekt ten przedstawia się Doradczemu Komitetowi Technicznemu do zatwierdzenia. Dokumenty odnoszące się do poszczególnych punktów porządku obrad Sekretariat ERRS udostępnia wszystkim członkom Doradczego Komitetu Technicznego. Podczas planowania pracy i przygotowywaniu porządku obrad Doradczego Komitetu Technicznego należy uwzględniać następujące wymogi:

a) udział przedstawicieli wysokiego szczebla odpowiednich organów z państw trzecich zgodnie z art. 13 ust. 2a powinien dotyczyć wyłącznie kwestii mających znaczenie dla Unii, z wyłączeniem przypadków, w których może być omawiana sytuacja poszczególnych instytucji finansowych lub państw członkowskich;

b) przedstawiciele odpowiednich organów państw członkowskich EFTA mogą zostać poproszeni o nieuczestniczenie w posiedzeniu Doradczego Komitetu Technicznego lub w części posiedzenia, która odnosi się do konkretnych punktów porządku obrad, w trakcie których może być omawiana sytuacja poszczególnych unijnych instytucji finansowych lub państw członkowskich.

Po otrzymaniu projektu porządku obrad każdy przedstawiciel może, w ciągu trzech dni roboczych EBC, złożyć w Sekretariacie ERRS wniosek o omówienie punktu porządku obrad bez udziału przedstawicieli uczestniczących zgodnie z art. 13 ust. 2a, jeżeli nie są spełnione wymogi, o których mowa odpowiednio w ust. 7 lit. a) lub b). Tożsamość wnioskodawców pozostaje anonimowa.";

d)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Sekretariat ERRS wspiera prace Doradczego Komitetu Technicznego. Szef Sekretariatu ERRS sporządza skrócone sprawozdania z posiedzeń Doradczego Komitetu Technicznego, które przedstawia się w celu wyrażenia uwag i przyjęcia najpóźniej w terminie dwóch tygodni od posiedzenia lub, jeśli nie jest to możliwe, przed kolejnym posiedzeniem.";

10)
w art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W kwestii kandydata lub kandydatów wybranych przez EBC na stanowisko szefa Sekretariatu ERRS zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1096/2010 zasięga się opinii Rady Generalnej. Po przeprowadzeniu otwartej i przejrzystej procedury Rada Generalna ocenia, czy wyselekcjonowani kandydaci na stanowisko szefa Sekretariatu posiadają kwalifikacje, bezstronność i doświadczenie niezbędne do zarządzania sekretariatem. Rada Generalna informuje z odpowiednią szczegółowością Parlament Europejski i Radę o procedurze oceny i konsultacji.";

11)
w art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ostrzeżenia i zalecenia ERRS są wydawane przez Radę Generalną i podpisywane przez przewodniczącego ERRS lub szefa Sekretariatu ERRS w celu poświadczenia ich zgodności z decyzją Rady Generalnej.";

12)
w art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rada Generalna, Komitet Sterujący, Doradczy Komitet Naukowy i Doradczy Komitet Techniczny mogą przeprowadzać publiczne lub niejawne przesłuchania. Zainteresowane osoby, które mają wypowiadać się na przesłuchaniu, np. uczestników rynku, organy reprezentujące konsumentów i ekspertów naukowych, wybiera się w sposób niedyskryminujący celem właściwego przedstawienia poszczególnych kwestii.";

13)
w art. 27 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Akty prawne ERRS są przyjmowane przez Radę Generalną i podpisywane przez przewodniczącego ERRS lub szefa Sekretariatu ERRS w celu poświadczenia ich zgodności z decyzją Rady Generalnej.";

14)
w art. 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Uzgodnienia, o których mowa w art. 8 ust. 4 i art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, oraz wszelkie umowy z innymi instytucjami dotyczące wymiany informacji, w tym informacji poufnych, są zatwierdzane przez Radę Generalną i podpisywane w jej imieniu przez przewodniczącego ERRS.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 24 marca 2020 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 20 marca 2020 r.
Francesco MAZZAFERRO
Szef Sekretariatu ERRS
w imieniu Rady Generalnej ERRS
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 162.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2176 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1092/2010 w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 146).
4 Decyzja Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiająca regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024