(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2020/C 112/03)
(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2020 r.)
Pismem z dnia 28 lutego 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Francji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
W dniu 23 listopada 2017 r. Francja wstępnie zgłosiła Komisji projekt mechanizmu regulacyjnego dotyczącego magazynowania gazu ziemnego.
Podstawą prawną środka jest francuska ustawa w sprawie węglowodorów z dnia 30 grudnia 2017 r., która weszła w życie dnia 1 stycznia 2018 r. Na mocy tej ustawy zakończono poszukiwanie oraz eksploatację węglowodorów. Ustanowiono w niej także różne przepisy dotyczące energii i środowiska. Władze francuskie nie określiły daty zakończenia tego mechanizmu, lecz jego zakres podlega przeglądowi co najmniej raz na pięć lat.
Przedmiotowy mechanizm regulacyjny wdrożony został bez formalnego powiadomienia Komisji i nie został przez nią zatwierdzony.
Mechanizm regulacyjny ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego we Francji. Ma on zastosowanie do zamkniętego, określonego w drodze dekretu, wykazu podziemnych magazynów gazu ziemnego uznanych za niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego we Francji. Magazyny te muszą być utrzymywane w stanie funkcjonowania, a ich zdolności magazynowania sprzedawane są w drodze licytacji zgodnie z procedurami określonymi przez CRE (fr. Commission de régulation de l'énergie). W ramach mechanizmu regulacyjnego operatorzy instalacji magazynowych korzystają z pokrycia swoich kosztów, o ile odpowiadają one kosztom efektywnego operatora. Wysokość ich dozwolonego dochodu określana jest przez decyzje podejmowane przez CRE. Jeżeli dochód uzyskany bezpośrednio od ich klientów jest niższy niż ich dochód dozwolony, operatorzy instalacji magazynowych otrzymują rekompensatę równą różnicy między tymi dwiema kwotami. Rekompensata ta finansowana jest za pomocą specjalnej opłaty w ramach taryf za korzystanie z systemu przesyłowego pobieranych przez operatorów systemów przesyłowych od dostawców gazu. Rekompensata jest następnie zwracana operatorowi instalacji magazynowania. Część kosztów związanych z opłatą za magazynowanie przenoszona jest na konsumentów końcowych w postaci regulowanych cen sprzedaży gazu ziemnego.
Łączna kwota rekompensat wypłaconych trzem poddanym regulacji operatorom magazynowania (Storengy, Géométhane et Teréga) wyniosła 529 mln EUR w 2018 r. i 540 mln EUR w 2019 r.
Na obecnym etapie Komisja wstępnie uważa, że mechanizm regulacyjny stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Jeżeli chodzi o podstawę prawną oceny zgodności tego środka z rynkiem wewnętrznym, Komisja zwraca uwagę na fakt, że brak jest wytycznych dotyczących mechanizmu regulacji magazynowania gazu w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. Komisja może uznać środek pomocy za zgodny z rynkiem wewnętrznym bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. W niniejszej sprawie Komisja ma jednak na obecnym etapie wątpliwości co do tego, czy mechanizm regulacyjny jest proporcjonalny do celu zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw i czy gwarantuje zapobieganie negatywnemu wpływowi na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi.
W szczególności, z jednej strony, Komisja zauważa, że w celu ustalenia dozwolonego dochodu operatorów instalacji magazynowych CRE pozwala operatorom instalacji magazynowych na uzyskanie zwrotu z aktywów trwałych. Przy obliczaniu tego zwrotu dokonuje się oceny wartości aktywów objętych regulacją. W tym celu CRE stosuje metodę "kosztów bieżących z ekonomicznego punktu widzenia" na podstawie wartości bilansowej brutto aktywów w księgach rachunkowych podmiotu gospodarczego. Komisja stwierdza zatem, że CRE nie dokonała niezależnej wyceny ekonomicznej wartości rynkowej aktywów w momencie wdrażania mechanizmu regulacyjnego, co mogłoby podważyć proporcjonalność środka.
Z drugiej strony, informacje, którymi dysponuje Komisja, nie pozwalają wykluczyć, że mechanizm wprowadza nieuzasadnione zakłócenia konkurencji między (i) francuskimi dostawcami gazu ziemnego a dostawcami z innych państw członkowskich, (ii) między, z jednej strony, operatorami magazynowania gazu a, z drugiej strony, dostawcami LNG i operatorami systemów przesyłowych oraz (iii) między francuskimi operatorami magazynowania gazu a operatorami z innych państw członkowskich.
W związku z tym Komisja zwraca się do Francji i wszystkich zainteresowanych stron o dostarczenie dodatkowych dowodów przydatnych przy ocenie proporcjonalności środka i jego wpływu na konkurencję oraz wymianę handlową między państwami członkowskimi.
TEKST PISMA
Par la présente, la Commission a l'honneur d'informer la France qu'après avoir examiné les informations fournies par vos autorités sur la mesure citée en objet, elle a décidé d'ouvrir la procédure prévue à l'article 108, paragraphe 2, du traité sur le fonctionnement de l'Union européenne.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.112.39 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.49414 (2019/NN) - Reforma ram ustawodawczych i regulacyjnych mających zastosowanie do magazynowania gazu we Francji - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 03/04/2020 |
| Data ogłoszenia: | 03/04/2020 |