(COM(2018) 267 final)(2019/C 62/25)
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2019 r.)
Sprawozdawca: Antonello PEZZINI
Wniosek o konsultację |
Komisja Europejska, 18.6.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 167 TFUE |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
26.9.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
17.10.2018 |
Sesja plenarna nr |
538 |
Wynik głosowania |
182/1/0 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
2.3.1. Wiele z tych wartości, które stanowią podstawę społeczeństwa europejskiego, zostało podkreślonych w Traktacie: "Unia opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka [...]". Wartości te, które stały się integralną częścią europejskiej kultury, stają się widoczne i powinny zyskiwać coraz bardziej na znaczeniu w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości i solidarności.
2.3.2. W karcie praw podstawowych, będącej integralną częścią Traktatu, zebrano, podkreślono i streszczono długą listę wartości, częściowo wymienionych w Traktacie.
2.3.3. Działania UE mają zatem na celu rozwijanie współpracy między państwami członkowskimi, tak by ich szczególne kompetencje w dziedzinie polityki kulturalnej odnosiły się coraz bardziej do wspólnych przyjętych wartości, które splatają się ze stosunkami społecznymi.
2.3.4. Zachowanie człowieka w ramach kontaktów społecznych i codziennej aktywności jest zgodne z wzorcami wyznaczonymi a priori na płaszczyźnie własnego intelektu 4 . Jednak wzorce te nabywane są w drodze kształcenia 5 i nauczania 6 i umacniają się wraz z relacjami, które rozwijają się w otaczającym nas świecie.
2.3.5. Dlatego też istotne jest rozpowszechnianie i podkreślanie wartości stanowiących wspólną podstawę europejskiej cywilizacji, przede wszystkim wobec młodzieży, począwszy od wczesnej młodości, w celu umocnienia "neuronów lustrzanych", które naśladują czynności, doznania i emocje obserwowane u innych 7 .
1 Zob. powszechne ruchy społeczne i aspekty populizmu i suwerenności.
2 Analogicznie do europejskiej przestrzeni badawczej, co przyczyniłoby się do jej umocnienia.
4 "Nihil est in intellectu quod prius non fuerit in sensu" (J. Locke).
5 Z łaciny "instruere" - przygotowywać, budować.
6 Przekazywanie znaków i wzorców.
7 Por. odkrycia neurobiologii, które pokazują naśladowanie czynności i wzorców.
8 Z łaciny "colere", co oznacza "uprawiać rolę".
9 Źródło: Eurostat.
11 Zob. Dz.U. C 287 z 29.11.2007.
12 Dz.U. C 377 E z 7.12.2012, s. 142; Dz.U. C 93 z 9.3.2016, s. 95, teksty P8_TA(2016)0486.
13 Dz.U. C 288 z 31.8. 2017, s. 120.
14 NAT/738 (Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 22).
15 Zwłaszcza wraz z przejściem PISA od STEM (nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka) do STEAM (nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka) oraz w dziedzinie cyfrowej.
16 Afryka, Karaiby, Pacyfik.
17 Zob. również Rada Europy - Konwencja ramowa Rady Europy w sprawie znaczenia dziedzictwa kulturowego dla społeczeństwa (konwencja z Faro) z dnia 27 października 2005 r.; (CETS nr 199) 18/03/08.
18 Zob. przypis 14.
19 Rozporządzenie (UE) nr 233/2014 (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 44).
20 Interreg Med Programme.
21 Med Culture Programme.
22 Rozporządzenia (UE) nr 232/2014 (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 27) i (UE) nr 236/2014 (UE) nr 236/2014 (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 95).
23 Rozporządzenie (UE) nr 231/2014 (Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 11).
24 Dyrektywa siedliskowa 92/43/EWG (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7) oraz dyrektywa ptasia 2009/147/WE (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7).
25 COM(2017) 198 final.
26 Rozporządzenie (UE) nr 1293/2013 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 185).
27 Pięć funduszy: EFRR, EFS, Fundusz Spójności, EFRROW i EFMR.
28 Decyzja (UE) 2017/848Decyzja (UE) 2017/848 (Dz.U. L 125 z 18.5.2017, s. 43).
29 Rezolucja PE z 2 lipca 2013 r. (2012/2297(INI)) (Dz.U. C 75 z 26.2.2016, s. 24).
30 Rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
31 Rozporządzenie (UE) nr 390/2014 (Dz.U. L 115 z 17.4.2014, s. 3).
32 Rozporządzenia (UE) nr 651/2014 (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1) i (UE) nr 2015/1588 (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 1).
33 Walka z nielegalnym obrotem dobrami kultury.
34 Rozporządzenie (UE) nr 377/2014 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 44).
35 Rozporządzenie (UE) nr 1287/2013 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 33).
36 COM(2010) 487 final i COM(2014) 477 final.
37 Dz.U. L 347 z 20.12.2013.
38 Rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50).
39 Decyzja nr 1194/2011/UE (Dz.U. L 303 z 22.11.2011, s. 1).
40 Rozporządzenie (UE) nr 1295/2013 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 221).