Zawiadomienie dotyczące wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawach połączonych C-659/13 i C-34/14 C&J Clarks International Ltd i Puma SE w odniesieniu do środków antydumpingowych dotyczących przywozu obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu.

Zawiadomienie dotyczące wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawach połączonych C-659/13 i C-34/14 C&J Clarks International Ltd i Puma SE w odniesieniu do środków antydumpingowych dotyczących przywozu obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu

(2019/C 405/07)

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2019 r.)

A.
Kontekst

Rozporządzeniem (WE) nr 1472/2006 1  Rada nałożyła ostateczne cła antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami, pochodzących z Wietnamu i ChRL, wynoszące od 9,7 % do 16,5 %, na okres dwóch lat.

Rozporządzeniem (WE) nr 388/2008 2  Rada rozszerzyła ostateczne środki antydumpingowe wprowadzone wobec przywozu niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzącego z ChRL na przywóz wysyłany ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau, zgłoszony lub niezgłoszony jako pochodzący ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau.

W następstwie przeglądu wygaśnięcia rozpoczętego w dniu 3 października 2008 r. Rada rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1294/2009 3  przedłużyła okres obowiązywania środków antydumpingowych o 15 miesięcy, tj. do dnia 31 marca 2011 r., kiedy to nastąpiło wygaśnięcie środków.

Brosmann Footwear (HK) Ltd, Seasonable Footwear (Zhongshan) Ltd, Lung Pao Footwear (Guangzhou) Ltd i Risen Foot-wear (HK) Co Ltd, a także Zhejiang Aokang Shoes Co. Ltd zaskarżyli rozporządzenie (WE) nr 1472/2006 do Sądu Pierwszej Instancji (obecnie: Sąd).

Wyrokami z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie T-401/06 Brosmann Footwear (HK) i in. przeciwko Radzie 4  oraz z dnia 4 marca 2010 r. w sprawach połączonych T-407/06 i T-408/06 Zhejiang Aokang Shoes i Wenzhou Taima Shoes przeciwko Radzie 5  Sąd odrzucił te zaskarżenia.

Skarżący odwołali się od tych wyroków do Trybunału Sprawiedliwości.

Wyrokami z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie C-249/10 P Brosmann Footwear (HK) i in. przeciwko Radzie oraz z dnia 15 listo pada 2012 r. w sprawie C-247/10 P Zhejiang Aokang Shoes przeciwko Radzie ("wyroki w sprawach Brosmann i Aokang") Trybunał Sprawiedliwości unieważnił wyroki Sądu. Trybunał Sprawiedliwości uznał, że Sąd naruszył prawo w zakresie, w jakim stwierdził, że Komisja nie ma obowiązku rozpatrywać wniosków o traktowanie na zasadach rynkowych ("MET") na podstawie art. 2 ust. 7 lit. b) i c) rozporządzenia (WE) nr 384/96 6  złożonych przez przedsiębiorców nieujętych w próbie 7 .

Trybunał Sprawiedliwości wydał następnie swój wyrok w tej sprawie. Trybunał uznał, że Komisja powinna była zbadać przedstawione jej uzasadnione wnioski złożone przez strony wnoszące odwołanie na podstawie art. 2 ust. 7 lit. b) i c) rozporządzenia podstawowego celem uzyskania MET w ramach postępowania antydumpingowego, [o którym] mowa w [rozporządzeniu (WE) nr 1472/2006]. Następnie należy stwierdzić, iż nie jest wykluczone, że takie badanie doprowadziłoby do nałożenia na nie ostatecznego cła antydumpingowego w stawce innej niż mająca do nich zastosowanie na mocy art. 1 ust. 3 [rozporządzenia (WE) nr 1472/2006], która wynosi 16,5 %. Z tego ostatniego przepisu wynika bowiem, że na jedynego przedsiębiorcę chińskiego ujętego w próbie, który uzyskał MET, zostało nałożone ostateczne cło antydumpingowe w stawce 9,7 %. Tymczasem zgodnie z pkt 38 niniejszego wyroku, gdyby Komisja stwierdziła, że warunki gospodarki rynkowej przeważały także w odniesieniu do wnoszących odwołanie, należałoby ich również objąć - w przypadku niemożności obliczenia indywidualnego marginesu dumpingu - tą samą stawką 8 .

W związku z tym Trybunał stwierdził nieważność rozporządzenia (WE) nr 1472/2006 w zakresie, w jakim odnosi się ono do skarżących.

Trzech importerów produktu objętego postępowaniem, C&J Clark International Ltd. ("Clark"), Puma SE ("Puma") i Timber-land Europe B.V. ("Timberland") zakwestionowało środki antydumpingowe względem przywozu niektórych rodzajów obuwia z Chin i Wietnamu, powołując się na wyżej wskazane orzecznictwo przed właściwymi sądami krajowymi, które skierowały sprawy do Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

W dniu 4 lutego 2016 r. w sprawach połączonych C-659/13 C & J Clark International Limited oraz C-34/14 Puma SE 9  Trybunał Sprawiedliwości uznał rozporządzenie (WE) nr 1472/2006 i rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1294/2009 za nieważne w zakresie, w jakim Komisja Europejska nie zbadała wniosków dotyczących MET i indywidualnego traktowania ("IT") przedłożonych przez producentów eksportujących w ChRL i Wietnamie, którzy nie zostali objęci próbą, wbrew wymogom ustanowionym w art. 2 ust. 7 lit. b) oraz art. 9 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96.

Odnośnie do sprawy C-571/14, Timberland Europe, Trybunał Sprawiedliwości w dniu 11 kwietnia 2016 r. podjął decyzję o wykreśleniu sprawy z rejestru na wniosek sądu krajowego.

W związku z wykonaniem wyroku w sprawach połączonych C-659/13 C & J Clark International Limited oraz C-34/14 Puma SE Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/223 10 .

W art. 1 tego rozporządzenia Komisja zwróciła się do krajowych organów celnych o przekazanie wszystkich wniosków o zwrot zapłaconych ostatecznych ceł antydumpingowych za przywóz obuwia pochodzącego z Chin i Wietnamu złożonych przez importerów na podstawie art. 236 Wspólnotowego kodeksu celnego i w oparciu o fakt, że producenci eksportujący nieobjęci próbą złożyli wnioski o MET lub IT podczas dochodzenia, które doprowadziło do wprowadzenia ostatecznych środków rozporządzeniem (WE) nr 1472/2006.

Po otrzymaniu takiego powiadomienia Komisja miała dokonać oceny odnośnego wniosku o MET lub IT i opublikować rozporządzenie ponownie nakładające obowiązującą stawkę cła antydumpingowego, jeżeli taka istnieje.

Na tej podstawie krajowe organy celne powinny następnie podjąć decyzję w sprawie wniosku o zwrot lub umorzenie ceł antydumpingowych w odniesieniu do danego wniosku.

B.
Wniosek o zwrot w przypadku Eurotransit B.V. oraz First Precise Trading Limited

W dniu 25 marca 2019 r., zgodnie z art. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/223, niderlandzkie organy celne powiadomiły Komisję o wniosku przedłożonym przez jednego importera - Eurotransit B.V. - dotyczącym zwrotu ostatecznych ceł antydumpingowych zapłaconych w związku z przywozem produktu objętego postępowaniem.

W powiadomieniu tym wyjaśniono, że przedsiębiorstwo Eurotransit B.V. dokonało przywozu produktu objętego postępowaniem od First Precise Trading Limited. W powiadomieniu nie wskazano, czy przedsiębiorstwo to jest producentem eksportującym czy przedsiębiorcą. Nie wskazano w nim również adresu ani opisu dotyczącego tego, czy dane przedsiębiorstwo znajduje się w Wietnamie czy w Chinach.

Po dogłębnej analizie niderlandzkiego powiadomienia Komisja zauważyła, że nie odnotowała przedsiębiorstwa o wskazanej lub podobnej do "First Precise Trading Limited" nazwie, które złożyło formularz wniosku o MET lub IT w pierwotnym dochodzeniu.

Z powyższego wynika, że ostateczne cła antydumpingowe nałożone na mocy obowiązujących środków miały zastosowanie do przywozu obuwia pochodzącego od First Precise Trading Limited w zakresie, w jakim przedsiębiorstwo to znajduje się w Wietnamie lub w Chinach i w zakresie, w jakim przedsiębiorstwo to faktycznie wywoziło produkt objęty postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem, które to dochodzenie doprowadziło do wprowadzenia przedmiotowych środków.

Z tych samych powodów wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawach połączonych C-659/13 i C-34/14 C&J Clark International Limited i Puma nie mógł skutkować uchyleniem ceł antydumpingowych nałożonych na niektóre rodzaje obuwia z Wietnamu i Chin.

W związku z tym Komisja stwierdziła, że odpowiedni wniosek o zwrot przedłożony przez Eurotransit B.V. nie powinien zostać pozytywnie rozpatrzony, ponieważ ostateczne cła antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (WE) nr 1472/2006 nie zostały unieważnione w odniesieniu do First Precise Trading Limited.

C.
Uwagi od zainteresowanych stron po ujawnieniu ustaleń

Powyższe ustalenia i wnioski ujawniono wszystkim zainteresowanym stronom, włącznie z Eurotransit B.V. Stronom tym wyznaczono rozsądny termin na przedstawienie uwag.

Tylko Eurotransit B.V. przedłożyło uwagi po ujawnieniu ustaleń. Przedsiębiorstwo to wyjaśniło, że First Precise Trading Limited jest podmiotem zlokalizowanym w Chinach oraz że przywożone towary pochodziły z Wietnamu.

Komisja odnotowała, że przedsiębiorstwom handlowym nie przysługują indywidualne marginesy dumpingu, a zatem nie mogły one złożyć wniosków o MET lub IT podczas dochodzenia pierwotnego.

W każdym razie Komisja nie odnotowała, że First Precise Trading Limited złożyło wniosek o MET lub IT w trakcie dochodzenia pierwotnego.

Eurotransit B.V. utrzymywało, że nic nie wie o wietnamskim producencie eksportującym, którego dotyczy postępowanie, oraz o tym, czy złożył on wniosek o MET lub IT w toku dochodzenia pierwotnego.

Eurotransit B.V dostarczyło jednak dane kontaktowe przedsiębiorstwa First Precise Trading Limited. Komisja skontaktowała się z First Precise Trading Limited i wezwała to przedsiębiorstwo do przedstawienia nazwy oraz danych kontaktowych jego dostawcy, a także końcowego producenta obuwia w Wietnamie. First Precise Trading Limited miało 14 dni na udzielenie odpowiedzi, ale nie przedstawiło żadnych informacji.

D.
Wnioski

Mając na uwadze powyższe, stwierdzono, że odpowiedni wniosek o zwrot przedłożony przez Eurotransit B.V. nie powinien zostać pozytywnie rozpatrzony, ponieważ ostateczne cła antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (WE) nr 1472/2006 nie zostały unieważnione w odniesieniu do First Precise Trading Limited.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1472/2006 z dnia 5 października 2006 r. nakładające ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu (Dz.U. L 275 z 6.10.2006, s. 1).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 388/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe, nałożone rozporządzeniem (WE) nr 1472/2006 na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej na przywóz tego samego produktu wysyłanego ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzący ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau (Dz.U. L 117 z 1.5.2008, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 1294/2009 z dnia 22 grudnia 2009 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzącego z Wietnamu i pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, rozszerzone na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami wysyłanego ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzące ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau, w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96 (Dz.U. L 352 z 30.12.2009, s. 1).
4 EU:T:2010:67
5 EU:T:2010:68
6 Rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie-będących członkami Wspólnoty Europejskiej (Dz.U. L 56 z 6.3.1996, s. 1).
7 EU:C:2012:53, pkt 36 i EU:C:2012:710, pkt 29 i 32.
8 EU:C:2012:53, pkt 42 i EU:C:2012:710, pkt 36.
9 Dz.U. C 106 z 21.3.2016, s. 2.
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/223 z dnia 17 lutego 2016 r. ustanawiające procedurę oceny niektórych wniosków o traktowanie na zasadach rynkowych i o indywidualne traktowanie składanych przez producentów eksportujących z Chin i Wietnamu i wykonujące wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawach połączonych C-659/13 i C-34/14 (Dz.U. L 41 z 18.2.2016, s. 3).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.405.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie dotyczące wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawach połączonych C-659/13 i C-34/14 C&J Clarks International Ltd i Puma SE w odniesieniu do środków antydumpingowych dotyczących przywozu obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu.
Data aktu: 02/12/2019
Data ogłoszenia: 02/12/2019