Ustanowienie grupy ekspertów Komisji "Platforma ds. Dobrostanu Zwierząt".

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 stycznia 2017 r.
ustanawiająca grupę ekspertów Komisji "Platforma ds. Dobrostanu Zwierząt"
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2017/C 31/12)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 13 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej uznaje zwierzęta za istoty zdolne do odczuwania i nakłada na Unię i państwa członkowskie obowiązek pełnego uwzględniania wymagań w zakresie dobrostanu zwierząt przy formułowaniu i wykonywaniu unijnej polityki rolnej, rybołówstwa, transportu, rynku wewnętrznego, badań i rozwoju technologicznego oraz przestrzeni kosmicznej przy równoczesnym przestrzeganiu przepisów prawnych i administracyjnych państw członkowskich związanych w szczególności z obyczajami religijnymi, tradycjami kulturowymi i dziedzictwem regionalnym.

(2) Zgodnie z art. 11 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej instytucje utrzymują otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim.

(3) Artykuł 26 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że Unia przyjmuje środki w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego ze swobodnym przepływem towarów, osób, usług i kapitału.

(4) W art. 38 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewidziano, że Unia określa i realizuje wspólną politykę rolną.

(5) Artykuł 179 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że Unia ma na celu wzmacnianie swojej bazy naukowej i technologicznej przez utworzenie europejskiej przestrzeni badawczej. Zgodnie z art. 180 lit. b) rzeczonego Traktatu Unia promuje współpracę w dziedzinie unijnych badań, rozwoju technologicznego i demonstracji z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi.

(6) W 2011 r. Komisja powołała Grupę Ekspertów ds. Dobrostanu Zwierząt 1 , mającą za zadanie wsparcie i doradztwo na rzecz Komisji w zakresie prawodawstwa dotyczącego dobrostanu zwierząt oraz ułatwienie wymiany informacji, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie prawodawstwa dotyczącego dobrostanu zwierząt.

(7) Parlament Europejski 2  i Rada Unii Europejskiej 3  wezwały do utworzenia unijnej platformy ds. dobrostanu zwierząt w celu poprawy dialogu między zainteresowanymi stronami - wymiany doświadczeń, wiedzy specjalistycznej i opinii.

(8) W odpowiedzi na wnioski Parlamentu i Rady nowa grupa ekspertów -"Platforma ds. Dobrostanu Zwierząt" ("Platforma") - powinna wspomagać Komisję i przyczynić się do utrzymywania regularnego dialogu w unijnych kwestiach bezpośrednio związanych z dobrostanem zwierząt, takich jak egzekwowanie przepisów, wymiana wiedzy naukowej, innowacje, dobre praktyki/inicjatywy w zakresie dobrostanu zwierząt lub działania międzynarodowe w zakresie dobrostanu zwierząt. Platforma powinna również wspierać Komisję w kwestiach istotnych dla Unii, które mogą wiązać się z kwestiami dotyczącymi dobrostanu zwierząt, np. handlem, opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe, bezpieczeństwem żywności, badaniami czy środowiskiem. Ponieważ Platforma będzie miała takie same zadania jak istniejąca już Grupa Ekspertów ds. Dobrostanu Zwierząt, utrzymanie istniejącej Grupy nie jest konieczne.

(9) Platforma powinna pracować z należytym uwzględnieniem działalności innych odnośnych grup dialogu lub sieci dotyczących dobrostanu zwierząt, takich jak grupy robocze i sieci Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności lub Regionalnej Platformy ds. Dobrostanu Zwierząt w Europie w ramach Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt.

(10) Platforma powinna składać się z przedstawicieli właściwych organów wszystkich państw członkowskich, organizacji biznesowych uczestniczących na szczeblu Unii Europejskiej w łańcuchu dostaw żywności oraz w utrzymywaniu zwierząt dla innych celów chowu, organizacji społeczeństwa obywatelskiego zaangażowanych na szczeblu Unii Europejskiej w kwestie dobrostanu zwierząt, a także kręgów akademickich i instytutów badawczych pracujących w dziedzinach nauki związanych z dobrostanem zwierząt. Członkostwo w Platformie powinno być również otwarte dla ekspertów z właściwych organów państw spoza UE, które są stronami Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, a także z międzynarodowych organizacji międzyrządowych.

(11) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków Platformy.

(12) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

(13) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia obowiązywania decyzji,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym powołuje się grupę ekspertów pod nazwą "Platforma ds. Dobrostanu Zwierząt" (zwaną dalej "Platformą").

Artykuł  2

Zadania

Do zadań Platformy należy:

a)
wspomaganie Komisji w rozwijaniu i wymianie skoordynowanych działań mających na celu przyczynianie się do wdrażania i stosowania prawodawstwa unijnego w zakresie dobrostanu zwierząt oraz zrozumienia, zarówno w Unii i poza nią, prawodawstwa unijnego oraz międzynarodowych standardów w zakresie dobrostanu zwierząt;
b)
ułatwienie rozwoju i wykorzystania dobrowolnych zobowiązań w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt przez przedsiębiorstwa;
c)
przyczynianie się do propagowania standardów unijnych w zakresie dobrostanu zwierząt w celu podkreślenia wartości rynkowej produktów pochodzących z Unii na szczeblu globalnym;
d)
wpieranie dialogu między właściwymi organami, organizacjami biznesowymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, kręgami akademickimi, badawczymi i międzynarodowymi organizacjami międzyrządowymi na temat odpowiednich kwestii istotnych dla Unii związanych z dobrostanem zwierząt;
e)
promowanie istotnych dla Unii wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, wiedzy naukowej i innowacji związanych z dobrostanem zwierząt;
f)
wymiana informacji na temat rozwoju polityki dotyczącej wspomnianych powyżej dziedzin i działań.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z Platformą w każdej sprawie związanej z dobrostanem zwierząt istotnej dla Unii.

Artykuł  4

Członkostwo

1. 
W skład Platformy wchodzi nie więcej niż 75 członków.
2. 
Platforma składa się z następujących członków:
a)
właściwych organów państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw spoza UE, które są stronami Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwanych dalej "członkami EOG"), odpowiedzialnych za dobrostan zwierząt;
b)
organizacji biznesowych i zawodowych uczestniczących na szczeblu Unii w łańcuchu dostaw żywności uwzględniającym udział zwierząt i produktów odzwierzęcych oraz w utrzymywaniu zwierząt dla innych celów chowu;
c)
organizacji społeczeństwa obywatelskiego działających na rzecz dobrostanu zwierząt na szczeblu Unii;
d)
niezależnych ekspertów z kręgów akademickich i instytutów badawczych, których działalność naukowa na rzecz dobrostanu zwierząt ma wpływ na politykę Unii;
e)
międzynarodowych organizacji międzyrządowych, których działalność związana jest z dobrostanem zwierząt 5 ;
f)
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności.
3. 
Członkowie wymienieni w ust. 2 lit. d) są mianowani jako osoby prywatne oraz działają niezależnie i w interesie publicznym.
4. 
Członkowie wymienieni w ust. 2 lit. b) i c) są wybierani zgodnie z procedurą określoną w art. 5. Mianują oni swoich przedstawicieli wysokiego szczebla w Platformie i odpowiadają za zapewnienie, aby przedstawiciele ci byli stali oraz mieli wystarczająco wysoki poziom wiedzy fachowej. Komisja może odrzucić przedstawiciela wyznaczonego przez tych członków, jeśli uzna jego mianowanie za niewłaściwe na podstawie uzasadnionych przesłanek określonych w zasadach zaproszenia do zgłaszania kandydatur Platformy. W takim przypadku dana organizacja proszona jest o wyznaczenie innego przedstawiciela.
6. 
Członkowie wymienieni w ust. 2 lit. a), e) i f) mianują swoich przedstawicieli odpowiedzialnych za dobrostan zwierząt oraz odpowiadają za zapewnienie, aby przedstawiciele ci mieli wystarczająco wysoki poziom wiedzy fachowej.
7. 
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy ekspertów, którzy - zdaniem Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności - nie wypełniają obowiązków określonych w art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub którzy złożą rezygnację, nie będą już zapraszani do uczestnictwa w posiedzeniach Platformy i mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji.
Artykuł  5

Proces wyboru członków

1. 
Wybór członków Platformy wymienionych w art. 4 ust. 2 lit. b)-d) odbywa się w drodze otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur publikowanego w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestr grup ekspertów"). Zaproszenie do zgłaszania kandydatur może ponadto zostać opublikowane za pośrednictwem innych środków, np. na odpowiednich stronach internetowych.

Zaproszenie do zgłaszania kandydatur jasno określa kryteria wyboru członków, w tym wymaganą wiedzę fachową oraz interesy, które mają być reprezentowane w ramach wykonywanej pracy. Minimalny termin na zgłaszanie kandydatur to cztery tygodnie.

2. 
Członkowie wymienieni w art. 4 ust. 2 lit. d) mają obowiązek ujawnić wszelkie okoliczności, które mogłyby prowadzić do konfliktu interesów. W szczególności Komisja wymaga od tych osób złożenia jako części ich zgłoszenia oświadczenia o braku konfliktu interesów na podstawie formularza oświadczenia o braku konfliktu interesów dla grup ekspertów oraz aktualnego życiorysu (CV). Złożenie należycie wypełnionego formularza oświadczenia o braku konfliktu interesów jest konieczne, aby móc zostać mianowanym jako osoba prywatna. Ocena konfliktu interesów jest przeprowadzana zgodnie ze stosowanymi przez Komisję przepisami horyzontalnymi dotyczącymi grup ekspertów ("przepisy horyzontalne") 6 .
3. 
Do mianowania organizacji wymienionych w art. 4 ust. 2 lit. b) i c) wymagana jest rejestracja w rejestrze służącym przejrzystości.
4. 
Członkowie wymienieni w art. 4 ust. 2 lit. b)-d) są powoływani przez Dyrektora Generalnego ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności z grupy kandydatów posiadających odpowiednie kompetencje w dziedzinach, o których mowa w art. 2, którzy odpowiedzieli na zaproszenie do składania kandydatur.
5. 
Członkowie są powoływani na okres do dnia 31 grudnia 2019 r. Pełnią oni wyznaczone funkcje do końca swojej kadencji. Kadencja jest odnawialna.
6. 
W przypadku członków wymienionych w art. 4 ust. 2 lit. d) Dyrektor Generalny ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności wyznacza - na tych samych zasadach co członków - zastępców członków, którzy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych. Za zgodą kandydatów Dyrektor Generalny ustanawia ponadto listę rezerwową odpowiednich kandydatów, która może być wykorzystywana w celu powołania zastępców członków.
Artykuł  6

Przewodniczący

Platformie przewodniczy Dyrektor Generalny ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności lub jego przedstawiciel.

Artykuł  7

Tryb pracy

1. 
Platforma podejmuje działania na wniosek Przewodniczącego zgodnie z przepisami horyzontalnymi.
2. 
Platforma spotyka się z zasady co najmniej dwa razy do roku w siedzibie Komisji oraz za każdym razem, gdy Komisja uzna to za konieczne.
3. 
Służby Komisji zapewniają obsługę sekretariatu. Urzędnicy z pozostałych departamentów Komisji zainteresowani określonymi pracami Platformy mogą uczestniczyć w posiedzeniach Platformy i jej podgrup.
4. 
W porozumieniu z Przewodniczącym Platforma może, po uzyskaniu zwykłej większości głosów swoich członków, podjąć decyzję o otwarciu obrad dla publiczności.
5. 
Protokoły z dyskusji nad każdym punktem porządku obrad oraz wnioski z debat są konstruktywne i wyczerpujące. Protokoły są sporządzane przez sekretariat, pod nadzorem Przewodniczącego.
6. 
Platforma przyjmuje sprawozdania lub wnioski w drodze konsensusu. Jeżeli ma miejsce głosowanie, jego wynik rozstrzygany jest zwykłą większością głosów członków. Członkowie, którzy zagłosowali przeciwko, mają prawo do wystawienia dokumentu przedstawiającego powody zajęcia przez nich takiego stanowiska, stanowiącego załącznik do odnośnego sprawozdania lub wniosku.
Artykuł  8

Podgrupy

1. 
Dyrektor Generalny ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności może ustanowić podgrupy celem zbadania szczegółowych kwestii, w oparciu o zakres zadań ustalony przez Komisję. Podgrupy działają zgodnie z przepisami horyzontalnymi i składają sprawozdania Platformie. Zaraz po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są rozwiązywane.
2. 
Członkowie podgrup niebędący członkami Platformy są wybierani w drodze otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur, zgodnie z art. 5 oraz z przepisami horyzontalnymi 7 .
Artykuł  9

Zaproszeni eksperci

Przewodniczący może zapraszać ekspertów posiadających szczególne kompetencje w zakresie kwestii objętej porządkiem obrad do wzięcia doraźnego udziału w pracach Platformy lub podgrup.

Artykuł  10

Obserwatorzy

1. 
Osoby prywatne, organizacje lub organy publiczne mogą otrzymać status obserwatora zgodnie z przepisami horyzontalnymi albo na bezpośrednie zaproszenie Przewodniczącego, albo w drodze zaproszenia do zgłaszania kandydatur.
2. 
Organizacje lub podmioty publiczne posiadające status obserwatora mianują swoich przedstawicieli.
3. 
Przewodniczący może zezwolić obserwatorom i ich przedstawicielom na wzięcie udziału w dyskusjach Platformy i przekazanie swojej fachowej wiedzy. Nie mają oni jednak prawa głosu i nie uczestniczą w sporządzaniu sprawozdań czy wniosków Platformy.
4. 
W skład Platformy wchodzi nie więcej niż pięciu obserwatorów.
Artykuł  11

Regulamin wewnętrzny

Na wniosek Przewodniczącego i w porozumieniu z nim Platforma przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zwykłą większością głosów swoich członków, na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów i zgodnie z przepisami horyzontalnymi.

Artykuł  12

Tajemnica służbowa i przetwarzanie informacji niejawnych

Członkowie Platformy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogowi zachowania tajemnicy służbowej, który - na mocy traktatów i ich przepisów wykonawczych - dotyczy wszystkich członków instytucji i ich pracowników, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w decyzjach Komisji (UE, Euratom) 2015/443 8  i (UE, Euratom) 2015/444 9 . W przypadku naruszenia przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

Artykuł  13

Współpraca z Parlamentem Europejskim

Parlament Europejski jest informowany na bieżąco o pracach Platformy. Na wniosek Parlamentu Europejskiego i zgodnie z warunkami określonymi w porozumieniu ramowym w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 10 , Komisja może zaprosić ekspertów Parlamentu do udziału w posiedzeniach Platformy.

Artykuł  14

Przejrzystość

1. 
Platforma i jej podgrupy zostają wpisane do rejestru grup ekspertów Komisji.
2. 
W odniesieniu do składu grupy w rejestrze grup ekspertów publikowane są następujące dane:
a)
nazwiska osób powołanych jako osoby prywatne;
b)
nazwy organizacji członkowskich; reprezentowane interesy;
c)
nazwy innych organów publicznych;
d)
nazwiska lub nazwy obserwatorów.
3. 
Wszystkie stosowne dokumenty, takie jak porządki obrad, protokoły i opinie uczestników, są udostępniane w rejestrze grup ekspertów albo za pomocą wskazanego we wspomnianym rejestrze linku do strony internetowej, na której można znaleźć odpowiednie informacje. Dostęp do stron internetowych poświęconych tej tematyce nie podlega rejestracji przez użytkowników ani innym ograniczeniom. W szczególności porządek obrad oraz inne istotne dokumenty referencyjne są publikowane w odpowiednim czasie przed posiedzeniem. Protokoły są publikowane terminowo po posiedzeniu. Od zasady publikowania przewiduje się wyjątki tylko w przypadkach, gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego, o czym mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 .
Artykuł  15

Koszty posiedzeń

1. 
Osoby uczestniczące w pracach Platformy i jej podgrup nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2. 
Koszty podróży służbowych i pobytu ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach Platformy i jej podgrup są zwracane przez Komisję. Zwrot kosztów następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami Komisji oraz w granicach dostępnych środków przyznanych departamentom Komisji w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  16  12

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 czerwca 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2017 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Grupa Ekspertów ds. Dobrostanu Zwierząt E02668.
2 Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie nowej strategii w zakresie dobrostanu zwierząt na lata 2016-2020 z dnia 24 listopada 2015 r. (2015/2957(RSP)).
3 3464. posiedzenie Rady (ds. Rolnictwa i Rybołówstwa) z dnia 17 maja 2016 r.
4 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
5 Np. Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE), Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).
6 Decyzja Komisji z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
7 Zob. art. 10 i art. 14 ust. 2 przepisów przekrojowych.
8 Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41.
9 Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53.
10 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
11 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
12 Art. 16:

- zmieniony przez art. 1 decyzji z dnia 29 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.405.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2019 r.

- zmieniony przez artykuł decyzji z dnia 7 maja 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.185.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 maja 2021 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024