Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji

(2015/C 409/28)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (zwana dalej "Agencją", inaczej "ERCEA") z siedzibą w Brukseli została ustanowiona decyzją Komisji 2008/37/WE 1 . Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2008 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2017 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie programem szczegółowym "Pomysły", stanowiącym część 7. programu ramowego na rzecz badań naukowych 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Komitet kierujący zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

11.
Należy dalej usprawnić procedury dotyczące dóbr materialnych i niematerialnych w celu zapewnienia ich właściwego zabezpieczenia oraz przygotowania aktualnej, dokładnej i kompletnej informacji na ich temat. Należy aktualizować rejestr środków trwałych pod względem lokalizacji tych dóbr, sformalizować procedury inwentaryzacyjne, a wytyczne Agencji dotyczące kapitalizacji dóbr niematerialnych wypracowanych wewnętrznie należy uzupełnić o szczegółowe dane gwarantujące, że stosowane podejście kontrolne jest spójne.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (Bruksela) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 182 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

1. Wieloletni program ramowy określający wszystkie działania Unii jest uchwalany przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym. Program ramowy:

- ustala naukowe i technologiczne cele, które mają być osiągnięte poprzez działania przewidziane w artykule 180 oraz priorytety, które się z nimi wiążą,

- wskazuje ogólne kierunki tych działań,

- ustala ogólną maksymalną kwotę oraz szczegółowe zasady współuczestnictwa finansowego Unii w programie ramowym, jak również odpowiednie udziały w każdym z przewidywanych działań.

2. Program ramowy jest dostosowywany lub uzupełniany w zależności od rozwoju sytuacji.

3. Program ramowy jest urzeczywistniany poprzez programy szczegółowe przygotowywane w ramach każdego działania. Każdy program szczegółowy określa szczegółowe zasady jego realizacji, ustala czas jego trwania i przewiduje środki uznane za niezbędne. Suma kwot uznanych za niezbędne, ustalona przez programy szczegółowe, nie może przekroczyć ogólnej maksymalnej kwoty ustalonej dla programu ramowego i dla każdego działania.

4. Rada, stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Parlamentem Europejskim oraz Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, uchwala programy szczegółowe.

Kompetencje Agencji

(decyzja wykonawcza Komisji 2013/779/UE)

(decyzja Komisji C(2013)9428, zmieniona decyzją C(2014)9437)

Cele

Agencja została ustanowiona w grudniu 2013 r. decyzją Komisji 2013/779/UE. Powierzono jej zarządzanie realizacją celu szczegółowego "wspieranie badań pionierskich poprzez działalność Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych" wchodzącego w skład części I programu szczegółowego "Doskonała baza naukowa" wdrażającego program "Horyzont 2020" (2014-2020). Ten cel szczegółowy jest realizowany przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych, obejmującą niezależną Radę Naukową, która ustanawia strategię naukową Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i monitoruje jej wykonanie przez Agencję, odpowiedzialną za zarządzanie operacyjne.

Agencja zastępuje Agencję Wykonawczą ustanowioną decyzją 2008/37/WE. Jej funkcjonowanie reguluje statut agencji wykonawczych ustanowiony rozporządzeniem Rady (WE) nr 58/2003.

Agencji powierzono także realizację spuścizny po programie szczegółowym "Pomysły", którym zarządzała poprzednia Agencja w ramach 7. programu ramowego (2007- 2013).

Zadania

Zadania Agencji są opisane w akcie delegującym (zob. decyzja Komisji C(2013)9428, zmieniona decyzją C(2014)9437), a w szczególności w art. 4 i załącznikach I-III do decyzji. Zadania te obejmują:

- wszystkie aspekty związane z zarządzaniem administracyjnym i realizacją programu, a w szczególności procedury ewaluacyjne, wzajemną ocenę oraz proces wyboru zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Radę Naukową,

- zarządzanie dotacjami pod względem finansowym i naukowym,

- niezbędne wsparcie na rzecz Rady Naukowej w realizacji jej zadań.

Zarządzanie

(decyzja Komisji C(2014)430, zmieniona decyzją Komisji C (2014)9447)

(rozporządzenie (UE) nr 1291/ 2013)

(decyzja Rady 2013/743/UE)

(rozporządzenie Rady (WE) nr 58/ 2003)

Komitet kierujący

Komitet kierujący jest organem nadzorującym działania Agencji i jest mianowany przez Komisję (zob. decyzja Komisji C(2014)430 zmieniona decyzją C(2014)9447). Komitet przyjmuje roczny program prac Agencji (zatwierdzony przez Komisję), budżet administracyjny i sprawozdania roczne. Składa się z pięciu członków.

Rada Naukowa Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN)

Na mocy rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 Radzie Naukowej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) powierzono określenie ogólnej strategii naukowej dotyczącej celu programu szczegółowego, przy czym decyduje ona o rodzajach badań naukowych, które mają być finansowane zgodnie z sekcją 1.2 części I załącznika I do rozporządzenia. Rada funkcjonuje samodzielnie. Podstawowe funkcje ERBN to: zapewnianie skuteczności jej programu naukowego, jakości jej działań oraz procesu wzajemnej oceny, a także wiarygodności w środowisku naukowym. Zgodnie z art. 7 decyzji Rady 2013/743/UE do zadań Rady Naukowej należy w szczególności ustalanie rocznego programu prac w zakresie realizacji działań ERBN oraz ustanowienie procedur wzajemnej oceny, a także monitorowanie i kontrola jakości wdrożenia celu szczegółowego "Europejska Rada ds. Badań Naukowych", bez uszczerbku dla odpowiedzialności Komisji. Rada składa się z dwudziestu dwóch członków mianowanych przez Komisję.

Dyrektor Agencji

Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) Budżet

36,3 (40,1) mln euro (budżet ostateczny przyjęty przez Agencję Wykonawczą)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

W budżecie operacyjnym na rok 2014 zapisano plan zatrudnienia obejmujący 100 (100) pracowników tymczasowych oraz przewidziano środki na zatrudnienie 289 (289) pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych, co oznacza łącznie 389 (389) stanowisk. Na koniec 2014 r. obsadzonych było 388 (379) z nich:

- 99 (99) pracowników tymczasowych, w tym 15 (13) oddelegowanych i 84 (86) pracowników zewnętrznych,

- 277 (270) pracowników kontraktowych,

- 12 (10) oddelegowanych ekspertów krajowych. Przydział stanowisk:

- działania operacyjne (wydziały naukowe oraz zarządzające dotacjami): 70 % (70 %),

- działania administracyjne (inne wydziały): 30 % (30 %).

Produkty i usługi w roku 2014 (2013) 1. Monitorowanie umów o dotację, zawartych w wyniku naborów na granty dla naukowców rozpoczynających niezależną karierę, naukowców u progu samodzielności badawczej, naukowców zaawansowanych oraz dotacje na weryfikację poprawności projektu w ramach programu "Horyzont 2020". Program prac programu "Horyzont 2020" jest wdrażany w drodze publikacji corocznych ogłoszeń o naborze wniosków, po której następuje ocena wniosków (przeprowadzana przez zewnętrznych ekspertów), sporządzenie i podpisanie umów o dotację, a następnie monitorowanie realizacji projektów. Każdy nabór wniosków owocuje pewną liczbą umów o dotację o przewidywanym okresie realizacji projektów wynoszącym około pięciu lat.
2. Realizacja naboru wniosków na rok 2014 w ramach programu prac programu "Horyzont 2020" (granty dla naukowców rozpoczynających niezależną karierę, naukowców u progu samodzielności badawczej, naukowców zaawansowanych oraz dotacje na weryfikację poprawności projektu): w 2014 r. złożono 8 530 wniosków, w tym 3 273 o granty dla naukowców rozpoczynających niezależna karierę, 2 528 o granty dla naukowców u progu samodzielności badawczej, 2 287 o granty dla badaczy zaawansowanych i 442 wnioski o dotację na weryfikację poprawności projektu (ogółem w odniesieniu do dwóch terminów). Spośród tych wniosków 8 374 zostały uznane przez komisje oceniające za spełniające kryteria. Do procedury udzielenia grantów dla naukowców rozpoczynających niezależną karierę i dotacji na weryfikację poprawności projektu wybrano łącznie 378 wniosków. Nabór wniosków na 2014 r. o granty dla naukowców u progu samodzielności badawczej nie został jeszcze ukończony, a wnioski o granty dla naukowców zaawansowanych na 2014 r. wciąż są na etapie przeprowadzania oceny, ponieważ terminy naboru wniosków zostały przesunięte o pięć miesięcy w wyniku późnego zatwierdzenia programu "Horyzont 2020" przez Radę i Parlament.

3. Opracowanie i rozpowszechnianie informacji na temat programu prac programu "Horyzont 2020" oraz działań Agencji w 2014 r.

4. W 2014 r. odbywały się regularne spotkania Rady Naukowej zarówno w Brukseli, jak i w całej Europie, zwykle na zaproszenie władz krajowych. Spotkania w różnych państwach, albo państwach członkowskich, albo krajach stowarzyszonych, mają na celu eksponowanie ERBN. Zarówno władze krajowe, jak i lokalne środowiska naukowobadawcze uważają te spotkania za istotne wydarzenia. Zorganizowano pięć sesji plenarnych Rady Naukowej w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. - w styczniu, marcu i grudniu w Brukseli (w Belgii), w czerwcu w Oslo (w Norwegii) i we wrześniu w Zagrzebiu (w Chorwacji).

Zgodnie z zaleceniami panelu ds. przeglądu struktur i mechanizmów ERBN z 2009 r. Rada Naukowa powołała dwa stałe komitety: pierwszy - zapewniający wytyczne w zakresie konfliktu interesów, uchybień naukowych i kwestii etycznych (CoIME) - oraz drugi - zajmujący się wyborem członków paneli oceniających. Agencja Wykonawcza wspierała działania operacyjne obu komitetów, które spotkały się, odpowiednio, dwa i trzy razy w 2014 r.

Członkowie Rady Naukowej spotykają się również w ramach grup roboczych poświęconych konkretnym zagadnieniom. W 2014 r. Agencja Wykonawcza zorganizowała szereg spotkań grup roboczych ERBN ds. innowacji i kontaktów z przemysłem, otwartego dostępu, wzmocnienia uczestnictwa międzynarodowego, równowagi płci i kluczowych wskaźników wykonania zadań. Grupy robocze przeprowadzają analizy i przyczyniają się do realizacji strategii naukowej ERBN, składając wnioski przyjmowane przez Radę Naukową na posiedzeniach plenarnych z zakresu ich kompetencji: analizowania kontaktów ERBN z branżami przemysłu i przedsiębiorstw oraz wpływu badań finansowanych przez ERBN na innowacyjność; opracowywania stanowiska ERBN w sprawie otwartego dostępu; gwarantowania, by ERBN była prekursorem dobrych praktyk w zakresie równowagi płci w badaniach naukowych; badania odpowiednich mechanizmów służących wzmocnieniu uczestnictwa międzynarodowego naukowców spoza UE w naborach wniosków ogłaszanych przez ERBN; opracowywania planu działania dotyczącego monitorowania i oceny stopnia wypełnienia przez ERBN swojej misji, niezależnego od wskaźników i celów, w celu wsparcia krótkoterminowej, średnioterminowej i długoterminowej polityki Rady Naukowej.

Nowa grupa robocza ds. rozszerzenia uczestnictwa międzynarodowego w ramach Europy rozpoczęła działalność w 2014 r. Jej celem jest zachęcanie państw Europy Środkowej i Wschodniej do pielęgnowania w większym stopniu talentów naukowych i większych inwestycji w badania. Działania takie zwiększą świadomość dotyczącą programów ERBN w państwach członkowskich i pozwolą społecznościom naukowym w tych państwach uzyskać więcej informacji na temat płynących z grantów ERBN korzyści dla naukowców z tego regionu, a także zwiększyć uczestnictwo nieodkrytych jeszcze tamtejszych talentów w programach ERBN.

Agencja Wykonawcza we współpracy z członkami grup przygotowała szereg dokumentów roboczych obejmujących analizy i kluczowe wnioski na temat konkretnych kwestii podejmowanych przez grupy robocze i stałe komitety.

Główne działania związane z pracą tych grup roboczych w 2014 r. obejmowały:

Innowacje i kontakty z przemysłem: W lipcu 2014 r. dziewięciu beneficjentów korzystających z dotacji ERBN na weryfikację poprawności projektu najpierw przeszło szkolenie, a następnie zostało poproszonych o przedstawienie swoich pomysłów dla inwestorów, w formie trzyminutowych prezentacji, przedstawicielom sieci obejmującej liderów w dziedzinie innowacji przemysłowych i akademickich, a także inwestorów kapitału podwyższonego ryzyka. Jest to druga tego rodzaju impreza organizowana przez ERBN we współpracy z firmą medialną ScienceBusiness. Pierwsza odbyła się w lutym 2013 r.

Otwarty dostęp: Zorganizowano sesję poświęconą otwartemu dostępowi i doskonałości naukowej w ramach wspólnych warsztatów ERBN i DNRF (duńska krajowa fundacja ds. badań naukowych) pt. "Wspieranie doskonałości naukowej w zmieniającym się świecie", które odbyły się w czerwcu jako wydarzenie towarzyszące Europejskiego Otwartego Forum Nauki (ESOF) 2014.

Następnie, we wrześniu, odbyły się dwudniowe warsztaty dotyczące zarządzania danymi badawczymi i ich wymiany, w których wzięło udział ponad 140 uczestników z całej Europy. Odbyły się też inne imprezy, takie jak kilka seminariów z udziałem przedstawicieli związanych z konkretną infrastrukturą umożliwiającą otwarty dostęp, taką jak repozytoria danych Dryad i figshare, oraz przedstawicielem fundacji OAPEN, która prowadzi platformę książek w otwartym dostępie, a także inicjatywy dotyczącej odtwarzalności Reproducibility Initiative. We współpracy z międzynarodowym stowarzyszeniem wydawców naukowych, technicznych i medycznych (International Association of Scientific, Technical & Medical Publishers) zorganizowano kolejne dwa seminaria, jedno poświęcone opłatom za czasopisma, a drugie publikacjom w formacie tekstu długiego w środowisku cyfrowym.

Równowaga płci: Aby zaradzić temu, że w odpowiedzi na ogłoszenia o naborze wniosków ERBN wpływa niewiele wniosków od naukowców kobiet, w czerwcu 2014 r. Rada Naukowa ERBN przyjęła plan dotyczący równowagi płci na lata 2014-2020. Dokument, którego wstępną wersję opracowała grupa robocza ds. równowagi płci, powstał w celu dalszej realizacji celów planu roboczego ERBN dotyczącego równowagi płci na lata 2007-2013.

Ponadto grupa robocza ds. równowagi płci zamówiła niezależne badanie, w ramach projektu ERCAREER, którego celem jest przyjrzenie się różnicom i podobieństwom we wzorach i ścieżkach karier naukowców - kobiet i mężczyzn - korzystających z dotacji ERBN oraz wydanie zaleceń w tym obszarze.

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.
ODPOWIEDŹ AGENCJI
11.
Agencja wzięła pod uwagę sprawozdanie Trybunału i wprowadzi w życie zamieszczone w nim uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej.
1 Dz.U. L 9 z 12.1.2008, s. 15.
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 38-42 regulaminu finansowego Agencji.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 87-92 regulaminu finansowego Agencji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024