Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: "Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej - umożliwianie i pobudzanie udziału obywateli ze wszystkich państw członkowskich UE" (opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji litewskiej)(2014/C 67/03)
Sprawozdawca: Giuseppe IULIANO
(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2014 r.)
Dnia 15 kwietnia 2013 r. prezydencja litewska, działając na podstawie art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie:
"Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej - umożliwianie i pobudzanie udziału obywateli wszystkich państw członkowskich UE"
(opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji litewskiej).
Sekcja Stosunków Zewnętrznych, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 25 września 2013 r.
Na 493. sesji plenarnej w dniach 16-17 października 2013 r. (posiedzenie z 16 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny 110 głosami - 2 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:
Wstęp
Od początku swego istnienia Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny zwraca szczególną uwagę na wolontariat, gdyż jest on praktycznym wyrazem działalności obywateli na rzecz solidarności, spójności społecznej i doskonalenia społeczeństw, w których wykonują oni swe zadania. Mówi się, że wolontariat "wyraża nadwyżkę dobrej woli społeczeństwa" i że jest oczywistym odzwierciedleniem wartości stanowiących podstawę Unii Europejskiej.
EKES podejmował w różnych opiniach kwestie związane z wolontariatem zarówno na poziomie krajowym, jak i transgranicznym w UE. Był on de facto pierwszą instytucją UE, która zaproponowała ogłoszenie Europejskiego Roku Wolontariatu. Sporządził również opinie w sprawie roli społeczeństwa obywatelskiego w działaniach zewnętrznych UE i we współpracy na rzecz rozwoju.
Z tego względu zawarcie w art. 214 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej specjalnej wzmianki o ustanowieniu Europejskiego Ochotniczego Korpusu Pomocy Humanitarnej (EVHAC), który później został nazwany inicjatywą UE Aid Volunteers, a także proces zapoczątkowany w celu rychłego przyjęcia rozporządzenia regulującego wprowadzenie tej inicjatywy, sprawiają, że stosowne jest zajęcie przez EKES stanowiska umożliwiającego uwzględnienie poglądów europejskiego społeczeństwa obywatelskiego w rozporządzeniu i w późniejszym procesie jego wdrażania.
Bruksela, 16 października 2013 r.
|
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
|
Henri MALOSSE |
1 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej EU Aid Volunteers (COM(2012) 514 final).
2 DG ECHO zleciła sporządzenie trzech ocen perspektywicznych na ten temat w 2006 r., 2010 r. i 2012 r.: "Review concerning the establishment of a European Voluntary Humanitarian Aid Corps" w 2006 r., "Review concerning the establishment of a European Voluntary Humanitarian Aid Corps - Final report" w 2010 r. oraz "Impact Assessment on the establishment of a European Voluntary Humanitarian Aid Corps" w 2012 r., w których przedstawiono różne wnioski.
3 Dane ze sprawozdania ECHO z 2012 r., http://ec.europa.eu/echo/ files/funding/figures/budget_implementation/AnnexV.pdf.
4 Eurobarometr z marca 2012 r. dotyczący tej kwestii wskazuje, że 88 % europejskich obywateli popiera przeznaczanie przez Unię Europejską środków na tę działalność: http://ec.europa.eu/public_ opinion/archives/ebs/ebs_384_en.pdf http://ec.europa.eu/public_ opinion/archives/ebs/ebs_383_en.pdf.
5 Artykuł 8 konsensusu (Dz.U. C 25 z 30.1.2008, s. 1-12). Konsensus dotyczy również takich inicjatyw, jak projekt Sphère, które określają prawa ludności w sytuacji kryzysu humanitarnego oraz ich ochronę. "Karta praw humanitarnych" i podstawowe standardy w ramach projektu Sphère.
6 Opinia EKES-u w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów "Komunikat w sprawie polityki UE i wolontariatu: uznanie i propagowanie wolontariatu transgranicznego w UE", COM(2011) 568 final, Dz.U. C 181 z 21.6.2012, ss. 150-153.
7 EKES proponuje, by w sposób szczególny monitorowano inicjatywę dotyczącą wspólnych norm (JSI), realizowaną za pomocą trzech najistotniejszych inicjatyw na rzecz poprawy akcji humanitarnych: projektu Sphère, inicjatywy HAP (Międzynarodowego Stowarzyszenia na rzecz Rozliczalności Akcji Humanitarnych) i Kodeksu postępowania People in Aid.
8 Należy również monitorować poddawane obecnie dyskusji propozycje Komitetu Sterującego ds. Pomocy Humanitarnej, a także przeanalizować mechanizmy akredytacji uruchomione w niektórych państwach członkowskich, by poszukiwać spójnych podejść i uniknąć powielania działań.
9 Opinia EKES-u w sprawie zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w politykę rozwojową UE oraz we współprac ę na rzecz rozwoju, Dz.U. C 181 z 21.6.2012, ss. 28-34.