Konkluzje na temat sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego

(2014/C 436/02)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

I.
PRZYPOMINAJĄC, ŻE
1.
W konkluzjach Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie wpływu sportu na gospodarkę UE, a zwłaszcza na walkę z bezrobociem młodzieży i na zwiększanie włączenia społecznego, uznano potencjał sportu dla tworzenia miejsc pracy i wspierania rozwoju gospodarczego na szczeblu lokalnym oraz jego wpływ na inne sektory 1 .
2.
Rada w dniu 21 maja 2014 r. przyjęła drugi plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2014-2017, w którym podkreślono, iż sport w znacznym stopniu wnosi wkład w realizację celów strategii "Europa 2020" ze względu na swój duży potencjał przyczyniania się do inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i do tworzenia miejsc pracy, oraz uwzględniono w nim jako jedno z priorytetowych zagadnień płynące ze sportu korzyści dla gospodarki i innowacje 2 .
3.
Sport jest sektorem gospodarczym o istotnym znaczeniu dla Unii Europejskiej, gdyż generuje 1,76 % wartości dodanej brutto w UE 3 , a jego udział w gospodarkach krajowych jest porównywalny do udziału rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa razem wziętych. Niezależnie od tych bezpośrednich wyników, dzięki efektowi mnożnikowemu pośrednio generuje się dodatkowo 1,22 % wartości dodanej brutto w UE. W odniesieniu do rynku pracy zatrudnienie związane ze sportem stanowi 2,12 % całkowitego zatrudnienia w UE. Ponadto działalność gospodarcza powiązana z sektorem sportu okazała się być wyjątkowo odporna na skutki kryzysu gospodarczego 4 .
II.
UZNAJĄC, ŻE
4.
Sport, największy nieprowadzony przez rządy ruch w Europie, jest istotną siłą napędową innowacji. Wiedziony silną konkurencją, sport posiada inherentne zachęty pobudzające zawodników do ciągłej poprawy i doskonalenia swoich wyników.
5.
Wiele dyscyplin sportowych przyciąga spore środki finansowe dzięki sponsorom i sprzedaży praw medialnych, co z kolei umożliwia duże inwestycje w rozwój innowacyjnego sprzętu i materiałów dających przewagę poszczególnym zawodnikom czy drużynom.
6.
To połączenie silnej konkurencji i dostępności środków finansowych sprawiło, że branża sportowa charakteryzuje się ciągłymi i następującymi szybko po sobie falami innowacji. Dzięki innowacjom technologia sportowa przoduje w niektórych dziedzinach nauk stosowanych: technologii tkanin, mechanice ruchu ciała ludzkiego, nowych materiałach, czujnikach, siłownikach, projektowaniu zorientowanym na człowieka, i innych.
7.
Daje się również zauważyć, że innowacje w sporcie mogą wywierać istotne skutki na inne sektory gospodarki. Istnieją już dobre przykłady innowacji wywodzących się ze sportu, które znalazły zastosowanie w innych sektorach, przez co stały się dostępne dla większej liczby konsumentów. Można tu wymienić sektory produkcji, urządzeń elektronicznych, IT/oprogramowania, zdrowia i opieki zdrowotnej, żywności i napojów, turystyki, edukacji, rozrywki oraz sektor samochodowy.
8.
Sport jest sektorem w wysokim stopniu wykorzystującym badania i innowacje ze względu na rosnące zapotrzebowanie na coraz lepsze wyniki, zapobieganie kontuzjom, personalizowane projekty i masowe dostosowywanie oraz na potrzebę włączenia zrównoważoności do wszystkich ogniw łańcucha dostaw. Ponadto poprzez projektowanie i analizę sektor sportu wykorzystuje i integruje wiele dyscyplin naukowych, w tym materiałoznawstwo i inżynierię materiałową aerodynamikę, hydrodynamikę, termodynamikę, biomechanikę, elektronikę, informatykę i inne.
9.
Duże imprezy sportowe potencjalnie mogą oferować znaczny wkład w gospodarkę lokalną, regionalną i krajową. Mogą zatem służyć jako platforma wprowadzania i opracowywania nowych produktów i usług, w tym innowacji społecznych 5 .
III.
UZNAJĄ, ŻE
10.
Sport może się przyczynić do podejmowanych przez UE wysiłków na rzecz wyjścia z obecnych trudności gospodarczych, gdyż branża ta charakteryzuje się rozwojem i jest w dużym stopniu odporna na cykl koniunkturalny.
11.
Niedociągnięcia systemów badań i innowacji w UE mogą wstrzymywać potencjalny wzrost gospodarki, a sport mógłby stać się istotną siłą napędową pomagającą wypełnić lukę innowacyjną w UE.
12.
"Horyzont 2020", nowy program w zakresie badań naukowych i innowacji stanowiący realizację Unii innowacji (inicjatywy przewodniej w ramach strategii "Europa 2020", której celem jest zagwarantowanie konkurencyjności Europy na światowych rynkach), uznaje kluczowe znaczenie strategicznych inwestycji w technologie i zaawansowane technologicznie materiały 6 . Stanowi on zatem użyteczne narzędzie w dziedzinie sportu. Ponadto COSME, unijny program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, może przyczynić się do tworzenia przedsiębiorstw i do wzrostu gospodarczego m.in. poprzez tworzenie klastrów i umiędzynarodowienie w dziedzinie sportu 7 .
13.
Klastry sportowe mogą zapewnić środowisko sprzyjające nie tylko promocji sportu i aktywności fizycznej, ale także wprowadzaniu innowacji do produktów i tworzeniu przedsiębiorstw 8 .
14.
Prawa własności intelektualnej w dziedzinie sportu stanowią dla niego istotne źródło przychodów. Naruszenia tych praw mogłyby spowodować spadek poziomu inwestycji w innowacje 9 .
15.
Pełniejsze zrozumienie implikacji - bezpośrednich i pośrednich - działalności powiązanej ze sportem dla europejskiej gospodarki może prowadzić do lepszego wykorzystania potencjału sportu dla wzrostu i zatrudnienia oraz wykorzystania go jako siły napędowej innowacji, a także do maksymalizacji efektów zewnętrznych wydatków i inwestycji w sport oraz do maksymalnego wykorzystania istniejącej infrastruktury sportowej dzięki podejściom innowacyjnym i racjonalnym pod względem kosztów.
16.
Środki mające na celu poprawę dostępu do rynków międzynarodowych również przyniosą korzyści unijnemu sektorowi sportu.
IV.
W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM, Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
17.
Promowały, w stosownych przypadkach, tworzenie i rozwój międzysektorowych i transgranicznych klastrów łączących administracje lokalne, uniwersytety, ośrodki badawcze, podmioty z sektorów przemysłu i sportu specjalizujące się w badaniach i rozwoju, transferze technologii i innowacyjnych rozwiązaniach dla sportu, by aktywnie przyczyniały się do ogólnego rozwoju gospodarczego, ułatwiając generowanie efektów zewnętrznych. Taka współpraca mogłaby być wspierana w szczególności w ramach programów transgranicznych finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych.
18.
Zachęcały do podejmowania inicjatyw, które przyczyniłyby się do przyspieszenia wzrostu i lepszego zbadania potencjału innowacji, jaki branża sportowa może zaoferować gospodarce w ogóle, oraz do zwiększenia efektów zewnętrznych poprzez zachęcanie między innymi do transferu i stosowania innowacji technologicznych pochodzących z branży sportowej w innych sektorach gospodarki oraz ułatwianie takiego transferu. Mogłoby to ułatwić branży sportowej dostęp do szerszego wachlarza opcji finansowania, takich jak innowacyjne źródła finansowania i kapitał wysokiego ryzyka mające na celu zapewnienie samowystarczalności finansowej.
19.
Stymulowały i ułatwiały innowacje i dostęp do trwałych źródeł finansowania oraz stymulowały otoczenie biznesowe dla sektora sportu i sektorów związanych ze sportem.
20.
Upowszechniały informacje i w kontekście europejskim wymieniały między sobą dobre doświadczenia i wzorce postępowania co do sposobów tworzenia i wspierania strategicznych partnerstw między najważniejszymi zainteresowanymi stronami w rożnych dziedzinach; celem tych partnerstw ma być wzmocnienie roli sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego.
V.
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, KOMISJI I ZAINTERESOWANYCH STRON Z SEKTORA SPORTU, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
21.
Stymulowały warunki tworzenia środowiska sprzyjającego rozwojowi innowacji technicznych w dziedzinie sportu i promowały sport jako źródło wzrostu i zatrudnienia w stosownych sektorach.
22.
Starały się opracowywać strategie i polityki międzysektorowe mające na celu generowanie badań i innowacji w dziedzinie sportu oraz badały możliwości promocji partnerstw publiczno-prywatnych w zakresie projektów dotyczących infrastruktury sportowej dzięki wymianie wzorców postępowania na szczeblu unijnym.
VI.
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
23.
Podnosiły świadomość potencjału sportu jako "nowego źródła wzrostu i zatrudnienia w Europie" dzięki informacjom i koordynacji na szczeblu krajowym i unijnym.
24.
Zachęcały do wykorzystywania - w stosownych przypadkach - unijnych instrumentów finansowych, w tym Horyzontu 2020, Erasmus+, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i unijnego programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME), by opracowywać innowacyjne rozwiązania dla gospodarczego wymiaru sektora sportu 10 i tym samym wywierać wpływ społeczno-gospodarczy w perspektywie długoterminowej, oraz oceniały, czy istnieje możliwość dalszej poprawy włączania badań i innowacji związanych ze sportem do istniejących unijnych programów finansowania.
VII.
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, ABY:
25.
Wspierała współpracę w ramach klastrów w sektorze sportu obejmujących różne państwa członkowskie, na przykład dzięki COSME 11 .
26.
Zbadała - w kontekście prac prowadzonych przez grupę ekspercką ds. wymiaru gospodarczego 12 - możliwość utworzenia bazy danych dotyczącej prowadzonych badań i zebrania wzorców postępowania dotyczących innowacji w sporcie oraz związków między sportem a wzrostem gospodarczym, mając na uwadze gromadzenie danych dotyczących pozytywnych doświadczeń w dziedzinie innowacyjnych i ekonomicznych aspektów sportu oraz dzielenie się nimi.
27.
Nadal gromadziła statystyki i prowadziła analizy znaczenia sportu dla gospodarki.
28.
Zorganizowała wielosektorowe spotkanie na wysokim szczeblu poświęcone wkładowi sportu w innowacje i wzrost gospodarczy, z uwzględnieniem efektów zewnętrznych wywieranych na szerzej pojętą gospodarkę w oparciu o konkretne działania transgraniczne, które można by propagować i przyjąć za podstawę stosownej oceny.
29.
W kontekście Europejskiego Tygodnia Sportu zachęcała do realizacji inicjatyw podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą i badawczą powiązaną ze sportem, by mogły wykazać się swymi postępami w tej dziedzinie.
30.
Włączała, w stosownych przypadkach, zagadnienia związane z przemysłem powiązanym ze sportem i innowacjami w dziedzinie sportu w kontekście kontaktów i stosunków dwustronnych z odpowiednimi krajami trzecimi, by wspomóc przemysł unijny w lepszym wykorzystywaniu przyszłych możliwości.
31.
Mając na uwadze pogłębienie efektów zewnętrznych sportu, wspierała inicjatywy ponadnarodowe (np. wymianę wzorców postępowania, opracowania, sieci, przedsięwzięcia) skupiające się na realizacji krajowych i międzynarodowych działań strategicznych mających na celu lepsze poznanie potencjału innowacyjnego sportu jako elementu szeroko pojętej gospodarki w ramach unijnych programów finansowania.
3 Badanie na temat udziału sportu we wzroście gospodarczym i zatrudnieniu w UE, listopad 2012 r. http://ec.europa.eu/sport/library/ studies/study-contribution-spors-economic-growth-final-rpt.pdf
5 Innowacje społeczne należy rozumieć jako nowe strategie, koncepcje, pomysły i organizacje wychodzące naprzeciw wszelkiego rodzaju potrzebom społecznym - od warunków zatrudnienia i kształcenia po rozwój społeczności lokalnych i kwestie zdrowia - które poszerzają zakres działania społeczeństwa obywatelskiego i je wzmacniają.
8 Klastry to grupy wyspecjalizowanych przedsiębiorstw i innych podmiotów innowacyjnych, które są usytuowane blisko siebie i prowadzą ścisłą współpracę. Klastry są istotne dla tworzenia miejsc pracy, gdyż 38 % miejsc pracy w UE jest oferowanych w takich regionalnych bazach.

http://ec.europa.eu/enterprise/initiatives/cluster/index_en.htm

9 W roku 2012 służby celne w UE zatrzymały sfałszowane buty sportowe o wartości ponad 36,5 mln EUR. Naruszenia praw własności intelektualnej obejmują, prócz samych towarów, nieuprawnione nadawanie utworów chronionych prawem autorskim zawartych w transmisjach telewizyjnych z imprez sportowych.
10 Przykładowo wykorzystanie narzędzi takich jak zamówienia publiczne w zakresie innowacji. Zamówienia publiczne na innowacyjne towary i usługi mogą być istotnym narzędziem, umożliwiającym władzom regionalnym poprawę skuteczności i efektywności usług publicznych oraz wychodzenie naprzeciw ich wyzwaniom i potrzebom. Innowacje wspomagają zwiększenie efektywności usług publicznych i mogą ułatwiać zapewnianie niezbędnych usług i kluczowych obiektów infrastruktury. Ponadto zmieniona dyrektywa o zamówieniach publicznych (dyrektywa o koncesjach 2014/23/UE, dyrektywa o zamówieniach publicznych 2014/24/UE oraz dyrektywa o zakładach użyteczności publicznej 2014/25/UE) zapewnia dodatkowe narzędzia, dzięki którym państwa członkowskie mogą realizować zamówienia publiczne w zakresie innowacji i spraw społecznych oraz zielone zamówienia publiczne.
12 Ustanowiona Planem prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2014-2017.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024