Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/2012.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/2012

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2014/C 38/06)

(Dz. U.UE C z dnia 8 lutego 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 11 września 2013 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/2012 (zwany dalej "wnioskiem") 1 . Komisja wystosowała wniosek o przeprowadzenie konsultacji zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001, a EIOD otrzymał ten wniosek w dniu 23 września 2013 r.
2.
EIOD miał możliwość udzielenia porady przed przyjęciem przedmiotowego wniosku, co przyjmuje z zadowoleniem. Niniejsza opinia opiera się na uwagach przekazanych w ramach tej nieformalnej konsultacji.
1.2.
Kontekst i cele wniosku
3.
Wniosek zostaje przyjęty w kontekście Europejskiej agendy cyfrowej 2 . Jego nadrzędnym celem jest wzmocnienie wzrostu gospodarczego i poprawa sytuacji społecznej wynikającej z europejskiej gospodarki cyfrowej. Dlatego celem wniosku jest uzyskanie jednolitego rynku łączności elektronicznej w UE poprzez harmonizację różnych aspektów prawnych i technicznych związanych ze świadczeniem usług komunikacji elektronicznej dla ludności.
4.
Po pierwsze, wniosek ułatwia świadczenie transgranicznych usług łączności elektronicznej poprzez umożliwienie operatorom oferowania usług w całej Unii w oparciu o jednolite zezwolenie unijne, a zatem przy minimalnych barierach administracyjnych. Ponadto zharmonizowane są w nim warunki przydziału widma radiowego dla usług WiFi, a także cechy produktów umożliwiających wirtualny dostęp do sieci stacjonarnych.
5.
Następnie we wniosku harmonizuje się prawa użytkowników końcowych, między innymi te, które dotyczą otwartego internetu. Służy on także harmonizacji publikowania przez dostawców informacji na temat oferowanych przez nich usług łączności elektronicznej i włączania tych informacji do umów, a także sposobów zmiany operatora i opłat mających zastosowanie do usług roamingu.
6.
Niniejsza opinia dotyczy przede wszystkim tych aspektów wniosku, które prawdopodobnie będą miały najpoważniejszy wpływ na prawa do prywatności i ochrony danych osobowych określone w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a także na poufność komunikacji.
2.
Wnioski
43.
EIOD przypomina, że poszanowanie praw do prywatności i ochrony danych osobowych oraz do poufności komunikacji ma kluczowe znaczenie dla zwiększania zaufania konsumentów do jednolitego europejskiego rynku łączności elektronicznej oraz do pewności w odniesieniu do tego rynku. W tym zakresie EIOD przekazuje następujące kluczowe zalecenia:
-
środki zarządzania ruchem stanowią ograniczenie neutralności sieci, którą we wniosku określono jako kluczową zasadę mającą zastosowanie do korzystania z internetu w UE, i wpływają na prawa użytkowników końcowych do poufności komunikacji, prywatności i ochrony danych osobowych. Z tego względu takie środki należy objąć rygorystycznymi wymogami przejrzystości, konieczności i proporcjonalności. W szczególności:
-
stosowanie zarządzania ruchem w celu wdrażania przepisów prawnych lub zapobiegania popełnianiu poważnych przestępstw i utrudniania popełniania takich czynów może pociągać za sobą prowadzone na szeroką skalę prewencyjne i systematyczne monitorowanie treści komunikacji, co byłoby sprzeczne z art. 7 i 8 Karty praw podstawowych UE, a także z art. 5 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE i dyrektywy 95/46/WE. Odniesienie do tych przyczyn należy usunąć z art. 23 ust. 5 lit. a) wniosku,
-
artykuł 23 ust. 5 wniosku powinien zawierać wyraźną informację na temat technik inspekcji komunikacji, które są dozwolone w kontekście środków zarządzania ruchem,
-
w art. 23 ust. 5 należy wyraźnie zastrzec, że jeżeli wystarczy to do osiągnięcia jednego z celów określonych w tym przepisie, środki zarządzania ruchem będą obejmowały techniki inspekcji komunikacji oparte wyłącznie na analizie nagłówków IP - w przeciwieństwie do technik wiążących się z głęboką inspekcją pakietów,
-
artykuł 25 ust. 1 i art. 26 wniosku powinny zobowiązywać do przedstawiania informacji na temat środków zarządzania ruchem, wprowadzonych we wszystkich celach określonych w art. 23 ust. 5. W szczególności przepisy te powinny zobowiązywać dostawców usług do wskazania technik inspekcji komunikacji stanowiących podstawę takich środków zarządzania ruchem, a także do wyjaśnienia wpływu tych technik na prawa użytkowników końcowych do prywatności i ochrony danych,
-
artykuł 24 ust. 1, w którym ustanawia się uprawnienia krajowych organów regulacyjnych m.in. w zakresie nadzorowania stosowania środków zarządzania ruchem, powinien zawierać możliwość współpracy tych organów z krajowymi organami ochrony danych. Podobnie w art. 25 ust. 1 należy przewidzieć możliwość uzyskania przez krajowe organy ochrony danych informacji na temat środków zarządzania ruchem na potrzeby kontroli przed opublikowaniem tych informacji,
-
należy sprecyzować współzależność między art. 7 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE a art. 27 ust. 4 wniosku,
-
zarówno art. 17 ust. 1 lit. f), jak i art. 19 ust. 4 lit. e) wniosku powinny zostać zmienione w taki sposób, aby zawierały wymóg dotyczący odpowiednio europejskiego produktu wirtualnego dostępu szerokopasmowego i produktu łączności o zapewnionej jakości usług (ASQ), aby zapewnić zgodność z zasadą uwzględnienia ochrony danych już w fazie projektowania.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2013 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych
1 COM(2013) 627 final.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, "Europejska agenda cyfrowa", COM(2010) 245 wersja ostateczna/2, 26.8.2010.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.38.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/2012.
Data aktu: 14/11/2013
Data ogłoszenia: 08/02/2014