Streszczenie opinii w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2014/C 38/05)

(Dz. U.UE C z dnia 8 lutego 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.
W dniu 26 czerwca 2013 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych ("wniosek") 1 . Dnia 8 lipca 2013 r. wniosek został przesłany EIOD do konsultacji.
2.
Celem wniosku jest wprowadzenie "mechanizmów zmniejszających bariery w dostępie do transgra-nicznych zamówień publicznych, które wynikają z niedostałecznej interoperacyjności norm dotyczących e-fakturowania" 2 . Aby to osiągnąć, "opracowana zostałaby nowa wspólna norma europejska, którą mogłyby stosować wszystkie podmioty gospodarcze. Wszystkie instytucje zamawiające musiałyby akceptować w zamówieniach publicznych faktury elektroniczne zgodne z tą normą bez konieczności wymiany istniejących rozwiązań technicznych." 3 .
3.
Wnioski
28.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że we wniosku uwzględniono pewne kwestie dotyczące ochrony danych osobowych. Niniejsza opinia zawiera zalecenia dotyczące dalszej poprawy wniosku z punktu widzenia ochrony danych osobowych.
29.
W szczególności EDPS zaleca:
-
zamieszczenie konkretnego zapisu wyjaśniającego, że celem wniosku nie jest wprowadzanie odstępstw od zasad ochrony danych osobowych, oraz że odpowiednie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (tj. krajowe przepisy wykonawcze do dyrektywy 95/46/WE) pozostają w pełni obowiązujące w kontekście e-fakturowania,
-
zmianę art. 3 ust. 2 wniosku w celu upewnienia się, że przyjęte normy będą zgodne z koncepcją "uwzględniania ochrony prywatności w fazie projektowania" i że uwzględnione zostaną wymogi dotyczące ochrony danych, oraz że przyjęte normy będą respektować w szczególności zasady proporcjonalności, minimalizacji danych i celowości,
-
jeśli intencją prawodawcy jest zapewnienie publikacji danych osobowych dla celów przejrzystości i rozliczalności, w tym zamieszczenie wyraźnego i konkretnego zapisu określającego, jakie dane osobowe mogą być podawane do wiadomości publicznej i do jakich celów; alternatywą może być zamieszczenie odniesienia do przepisów UE lub przepisów krajowych, które z kolei powinny zapewniać odpowiednie środki zabezpieczające.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2013 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2013) 449 final.
2 Streszczenie oceny skutków (SWD(2013) 223 final), sekcja 3.1, s. 4.
3 Idem, sekcja 5.3.4, s. 7.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.38.11

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.
Data aktu: 11/11/2013
Data ogłoszenia: 08/02/2014