Pomoc państwa - Republika Łotewska - Pomoc państwa nr SA.36612 (2014/C) (ex 2013/NN) - Niezgłoszona pomoc udzielona przez Łotwę na rzecz Citadele i Parex - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA ŁOTEWSKA

Pomoc państwa nr SA.36612 (2014/C) (ex 2013/NN) - Niezgłoszona pomoc udzielona przez Łotwę na rzecz Citadele i Parex

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 147/07)

(Dz. U.UE C z dnia 16 maja 2014 r.)

Pismem z dnia 16 kwietnia 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Łotewską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianej pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat programu, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie 10 dni roboczych od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Stałe Aid Greffe

1049 Brussels

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Łotewskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

1.
W dniu 15 września 2010 r. 1 Komisja zatwierdziła plan restrukturyzacji AS Parex banka. Plan restrukturyzacji przewidywał podział AS Parex banka na AS Citadele banka oraz AS Reverta 2 . Dnia 10 sierpnia 2012 r. Komisja zatwierdziła zmiany w odniesieniu do trzech zobowiązań zawartych w decyzji zatwierdzającej plan restrukturyzacji 3 .
2.
Od tamtej pory, w kontekście monitorowania zatwierdzonego planu restrukturyzacji i związanych z nim zobowiązań, Komisja ustaliła istnienie pomocy przyznanej przez Łotwę poza środkami pomocy zatwierdzonymi już przez Komisję.

Opis środków

3.
Z dokumentów otrzymanych przez Komisję wynika, że Łotwa bez uprzedniego zgłoszenia Komisji wprowadziła w życie następujące środki:
(i)
dnia 22 maja 2009 r. Łotwa przyznała AS Parex banka pożyczkę podporządkowaną, kwalifikującą się jako kapitał należący do kategorii 2, o terminie zapadalności siedmiu lat, który przekracza maksymalny pięcioletni okres zapadalności zatwierdzony przez Komisję na mocy przepisów dotyczących pomocy państwa;
(ii)
dnia 27 czerwca 2013 r. Łotwa przyznała AS Citadele banka dodatkowe 18-miesięczne przedłużenie terminu zapadalności w odniesieniu do pozostającej do spłaty kwoty tej samej pożyczki podporządkowanej;
(iii)
od 2011 r. Łotwa zapewniła AS Reverta wsparcie płynności przekraczające maksymalny limit zatwierdzony przez Komisję w decyzji z dnia 15 września 2010 r.
4.
Okazało się ponadto, że Łotwa nie wywiązała się z zobowiązania do zbycia w przewidzianych terminach działalności AS Citadele banka związanej z zarządzaniem majątkiem.

Ocena środków pomocy

5.
AS Parex banka, a następnie AS Citadele banka i AS Reverta, otrzymały od Łotwy inne środki pomocy oprócz środków pomocy zatwierdzonych przez Komisję na mocy przepisów dotyczących pomocy państwa.
6.
Na podstawie faktów, zgodnie z którymi:
(i)
zarówno początkowy 7-letni termin zapadalności i przedłużony termin zapadalności w odniesieniu do długów podporządkowanych, jak i zwiększone wsparcie płynności wyraźnie stanowią dodatkowe korzyści w porównaniu z zatwierdzonymi środkami pomocy, a zatem stanowią dodatkową pomoc (gdyż nadal obowiązują wszystkie pozostałe kryteria wynikające z art. 107 ust. 1 Traktatu) ; oraz
(ii)
nie powiadomiono Komisji o tych dodatkowych środkach pomocy, Komisja uważa, że wspomniane trzy środki stanowią pomoc niezgodną z prawem.
7.
Komisja zauważa, że w oparciu o dostępne obecnie informacje, Łotwa nie przedstawiła argumentów dla wykazania zgodności pomocy dotyczącej pierwotnego 7-letniego terminu zapadalności pożyczek podporządkowanych i dodatkowego przedłużenia o 18 miesięcy terminu zapadalności długu podporządkowanego.
8.
Komisja zauważa również, że Łotwa nie przedstawiła argumentów dla wykazania zgodności pomocy wynikającej z dodatkowego wsparcia płynności przyznanego na rzecz AS Reverta.
9.
Łotwa potwierdziła, że działalność związana z zarządzaniem majątkiem nie została zbyła w uzgodnionych terminach. Stanowi to naruszenie warunków ostałecznej decyzji w sprawie Parex, a tym samym wykorzystanie przyznanej pomocy niezgodnie z przeznaczeniem.
10.
Komisja stwierdza, w odniesieniu do opisanej powyżej pomocy niezgodnej z prawem, że w oparciu o dostępne obecnie informacje istnieją wątpliwości co do zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 13 ust. 1 i art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 659/1999.
11.
Komisja uznała ponadto, że naruszenie zobowiązania do zbycia działalności związanej z zarządzaniem majątkiem stanowi wykorzystanie pomocy niezgodnie z przeznaczeniem. Komisja podjęła zatem decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego również w odniesieniu do wykorzystania pomocy niezgodnie z przeznaczeniem na podstawie art. 16 rozporządzenia (WE) nr 659/1999.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

PISMO

grafika

1 Decyzja Komisji C 26/2009, Dz.U. L 163 z 23.6.2011, s. 28.
2 Bank likwidujący "złe" aktywa początkowo utrzymał nazwę Parex banka po podziale, który miał miejsce w dniu 1 sierpnia 2010 r., jednak od maja 2012 r. był zarejestrowany pod nazwą "AS Reverta".
3 Decyzja Komisji SA.34747, Dz.U. C 273 z 21.9.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.147.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Republika Łotewska - Pomoc państwa nr SA.36612 (2014/C) (ex 2013/NN) - Niezgłoszona pomoc udzielona przez Łotwę na rzecz Citadele i Parex - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 16/05/2014
Data ogłoszenia: 16/05/2014