Konkluzje w sprawie zarządzania kulturą.

Konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2012 r. w sprawie zarządzania kulturą

(2012/C 393/03)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UZNAJĄC:

1.
że kultura - zawierająca nieodłączny element kreatywności i innowacyjności - jest wartością sama w sobie, wnosi znaczącą wartość publiczną oraz przyczynia się do inteligentnego, trwałego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu, o którym mowa w strategii "Europa 2020" i w jej inicjatywach przewodnich(1);
2.
cele z zakresu kultury wyznaczone Unii Europejskiej w art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3.
że polityka kulturalna ma charakter horyzontalny i dlatego potrzebna jest przekrojowa współpraca pomiędzy różnymi sektorami i pomiędzy różnymi szczeblami zarządzania;
4.
że liczne wyzwania, przed którymi staje sektor kultury i sektor kreatywny, w tym szybką zmienność otoczenia pod wpływem cyfryzacji i globalizacji, należy przekształcić w nowe możliwości wzrostu i zatrudnienia, co jednak wymaga działań na różnych szczeblach zarządzania;
5.
że na obszarach, gdzie stykają się sektor kultury i sektor kreatywny, zachodzi potężna dynamika i że z ustanowienia powiązań i partnerstw między sektorami wynikają znaczne korzyści; dlatego do zarządzania kulturą należy podejść całościowo;
6.
że "zarządzanie kulturą" należy rozumieć jako sposób tworzenia polityk kulturalnych oraz jako narzędzie, które drogą koordynacji polityk kulturalnych z innymi politykami sektorowymi ma zapewnić kulturze trwalsze miejsce w głównym nurcie polityki publicznej;
7.
wagę, jaką ma otwarta metoda koordynacji, stosowana przy realizacji planu prac Rady w dziedzinie kultury(2) - jedno z narzędzi zarządzania kulturą na szczeblu europejskim,

ZALECA WYPRACOWANIE NASTĘPUJĄCEGO DWUTOROWEGO PODEJŚCIA DO KWESTII ZARZĄDZANIA KULTURĄ:

I. PROPAGOWANIE KSZTAŁTOWANIA POLITYKI NA POSTAWIE DOWODÓW

RADA UNII EUROPEJSKIEJ:

UWAŻA, że propagowanie kształtowania polityki na podstawie dowodów oraz zacieśnianie związków między kulturą, gospodarką, edukacją, badaniami i innowacjami ma dla państw członkowskich zasadnicze znaczenie, zwłaszcza w czasach pogorszenia koniunktury gospodarczej, kiedy to polityki kulturalne powinny być jeszcze efektywniejsze, sprawniejsze i bardziej zrównoważone;

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyniki prac ekspertów ds. statystyki kultury, osiągnięte m.in. w kontekście projektu ESSnet-Culture (3) - prowadzonego wspólnie przez Eurostat i grupę pięciu państw członkowskich - którego efektem są ramy wskazujące, jak poprzez względnie niewielkie i zasobooszczędne modyfikacje krajowych systemów statystycznych znacznie udoskonalić informacje statystyczne o oddziaływaniu kultury;

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH:

by wspierały oparte na dowodach podejście do kształtowania polityki kulturalnej na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, korzystając w stosownym przypadku z instrumentów ewaluacyjnych i instrumentów oceny skutków, które to instrumenty posługiwałyby się wskaźnikami nie tylko ilościowymi, lecz także jakościowymi,
by promowały aspekty związane z polityką kulturalną w innych dziedzinach polityki,
by propagowały współdziałanie i współpracę sieciową instytucji kultury, instytucji edukacyjnych, ośrodków badawczych oraz przedsiębiorstw kulturalnych i kreatywnych w celu gromadzenia i przetwarzania wyników badań i rozpowszechniania ich wśród osób kształtujących politykę,
by jak najefektywniej korzystając z istniejących struktur, starały się dopilnować uwzględniania wspomnianych wyników badań - jeżeli to właściwe i stosowne - przez ministerstwa i odpowiednie organy administracji publicznej podczas planowania badań i formułowania polityk sektorowych,

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

zachęcały do wymiany doświadczeń, sprzyjały rozpowszechnianiu sprawdzonych rozwiązań w dziedzinie polityki kulturalnej oraz propagowały synergię między państwami członkowskimi, jeżeli chodzi o badania akademickie związane z kulturą i z zarządzaniem kulturą,
wyznaczyły w ministerstwach odpowiedzialnych za kulturę lub w innych organach publicznych zajmujących się polityką kulturalną oraz w Komisji punkty kontaktowe odpowiadające za gromadzenie i koordynowanie przyszłych analiz i badań oraz zachęcały te punkty do współpracy sieciowej na szczeblu europejskim,
tak szybko, jak to możliwe, zastosowały wspólne ramy statystyczne i wspólną metodologię, opracowane w ramach projektu ESSnet-Culture, aby uzyskać rzetelne, porównywalne i aktualne informacje na temat społeczno-gospodarczego oddziaływania sektora kultury i sektora kreatywnego, i kierując się zaleceniami wydanymi w ramach tego projektu, kontynuowały prace nad przyszłymi priorytetami(4),
promowały dalsze opracowywanie przez Eurostat porównywalnych statystyk dotyczących kultury - we współpracy z krajowymi instytutami statystycznymi(5) i z ministerstwami odpowiedzialnymi za kulturę lub innymi organami publicznymi zajmującymi się statystyką kultury,
propagowały wymianę doświadczeń i zainicjowały prace - z udziałem Eurostatu - w dziedzinie rachunków satelitarnych(6) dotyczących kultury, które pomogą ocenić udział kultury w gospodarce, ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia w tym sektorze,

II. PROPAGOWANIE SYNERGII ORAZ TWORZENIE ZINTEGROWANYCH STRATEGII NA RZECZ CAŁOŚCIOWEGO PODEJŚCIA DO KULTURY

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWAŻA, że aby można było w pełni wykorzystać społeczno-gospodarczy potencjał sektora kultury i sektora kreatywnego, współdziałać muszą wszystkie szczeble zarządzania, szczególną zaś rolę muszą odgrywać organy lokalne i regionalne; w tym kontekście ODNOTOWUJE komunikat Komisji pt. "Promowanie

sektora kultury i sektora kreatywnego na rzecz wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia w UE"(7), przyjęty w dniu 26 września 2012 r., który wyznacza wszechstronną strategię w tym zakresie,

ZAUWAŻA, że ważne jest, by uwzględniać kulturę w innych dziedzinach polityki publicznej oraz w trakcie podejmowania decyzji na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym,

PODKREŚLA, że ważne jest, by zwiększać zaangażowanie stosownych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego i tym samym zarządzać kulturą w sposób bardziej otwarty, powszechny, skuteczny i spójny,

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

zacieśniły międzysektorową i międzyresortową współpracę w dziedzinie kultury oraz opracowały wielopoziomowe zintegrowane strategie uwzględniające wszystkie szczeble zarządzania,
zachęcały władze lokalne i regionalne w ramach polityk rozwoju lokalnego i regionalnego do uwzględnienia sektora kultury i sektora kreatywnego w strategiach inteligentnej specjalizacji(8) i w tym celu ustanowiły skuteczne partnerstwa między społeczeństwem obywatelskim, sektorem biznesu i organami publicznymi,
zachęcały podmioty publiczne i prywatne do wspólnych przedsięwzięć w celu zapewnienia trwałych inwestycji w sektor kultury i sektor kreatywny, a jednocześnie sprzyjały lepszemu łączeniu inwestycji twardych (infrastruktura) i miękkich (kapitał ludzki),
propagowały podejście partycypacyjne do kształtowania polityki kulturalnej, zacieśniając partnerstwa między publicznymi instytucjami kultury a społeczeństwem obywatelskim oraz skłaniając społeczeństwo obywatelskie do zaangażowania poprzez odpowiedni dialog i konsultacje,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

nadal wspierała współpracę ekspertów z państw członkowskich oraz wymienianie się przez nich sprawdzonymi rozwiązaniami, m.in. poprzez otwartą metodę koordynacji, oraz promowała usystematyzowany dialog ze stosownymi zainteresowanymi grupami;
nadal rozwijała międzysektorową współpracę wewnątrz Komisji, po to by w pełni wykorzystać potencjał sektora kultury i sektora kreatywnego do propagowania inteligentnego wzrostu, spójności społecznej i dialogu międzykulturowego w Europie, a obowiązujące procedury oceny skutków - do uwzględniania kultury we wszystkich stosownych unijnych politykach i działaniach,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ORAZ PRZYSZŁYCH PREZYDENCJI, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

w pełni wykorzystały - w stosownych przypadkach - obecne i przyszłe programy finansowe dostępne na szczeblu UE, w tym programy w dziedzinie badań i innowacji(9),
wspólnie pracowały nad śródokresowym przeglądem planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014 oraz nad sprawozdaniem końcowym z jego realizacji, a także opracowały metody monitorowania, które pozwolą oszacować tę realizację,
regularnie i na odpowiednio wczesnym etapie dzieliły się informacjami o unijnych politykach i działaniach mających bezpośredni lub pośredni wpływ na zagadnienia kulturalne i politykę kulturalną, po to by tym samym zapewnić skuteczną koordynację na szczeblu europejskim i krajowym; w tym celu zwraca się do KOMISJI, by informowała Komitet ds. Kultury o stosownych inicjatywach, które podejmuje, także w ramach rocznego programu prac, a do PRZYSZŁYCH PREZYDENCJI - by informowały o pracach prowadzonych przez inne organy przygotowawcze Rady,
do końca 2013 r. wyznaczyły punkty kontaktowe odpowiadające za gromadzenie i koordynowanie przyszłych analiz i badań,
współpracowały w celu realizacji niniejszych konkluzji,

POSTANAWIA:

w 2015 r. podsumować realizację niniejszych konkluzji(10).
______

(1) W myśl konkluzji Rady z dnia 19 maja 2011 r. w sprawie udziału kultury w realizacji strategii "Europa 2020" (Dz.U. C 175 z 15.6.2011, s. 1).

(2) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014 (Dz.U. C 325 z 2.12.2010, s. 1).

(3) Sprawozdanie końcowe z projektu ESSnet-Culture: http://ec.europa.eu/culture/news/20121026-essnet_en.htm

(4) Jak stwierdzono w konkluzjach Rady z 19 maja 2011 r.

(5) Bez uszczerbku dla negocjacji co do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego programu statystycznego 2013-2017 (COM (2011) 928 final - dok. 5089/12) oraz negocjacji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020.

(6) Rachunki satelitarne to ramy związane z rachunkami centralnymi, które pozwalają skoncentrować się na danej dziedzinie bądź danym aspekcie życia gospodarczego i społecznego w kontekście rachunków narodowych (http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=2385).

(7) 14256/12 (COM (2012) 537 final).

(8) Strategie inteligentnej specjalizacji to narzędzie, za pomocą którego regiony lub miasta określają swoje atuty i kierując się własnym profilem, opracowują strategie zarówno w zakresie włączenia ekonomicznego, jak i społecznego. To element warunków ex-ante, które przewidziano w proponowanych ramach regulacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020 (komunikat Komisji pt. "Polityka regionalna jako czynnik przyczyniający się do inteligentnego rozwoju w ramach strategii »Europa 2020«", COM (2010) 553 final - dok. 14679/10).

(9) Niniejsze konkluzje nie przesądzają o wyniku negocjacji w sprawie wieloletnich ram finansowych na okres 2014-2020.

(10) Podsumowanie to może dotyczyć postępu prac nad porównywalnymi statystykami dotyczącymi kultury; współpracy sieciowej punktów kontaktowych, które mają zostać wyznaczone do końca 2013 r.; praktycznej realizacji wymiany informacji na temat polityk i działań UE mających wpływ na kulturę (wyliczenie nie jest wyczerpujące).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024