OPINIA NR 3/2012(przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego programu Herkules III na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej
(2012/C 201/01)
(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2012 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 325 ust. 4,
uwzględniając poprzednie opinie wydane przez Trybunał Obrachunkowy w sprawie decyzji dotyczących wspólnotowego programu działań na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty, Herkules I (nr 8/2003(1)) i Herkules II (nr 6/2006(2)),
uwzględniając sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2005(3) i nr 2/2011(4) dotyczące zarządzania Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz działań następczych związanych ze sprawozdaniem specjalnym nr 1/2005,
uwzględniając wniosek Rady Unii Europejskiej z dnia 26 stycznia 2012 r.,
mając na uwadze, że proponowane rozporządzenie opiera się na art. 325 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który stanowi, co następuje: "Parlament Europejski i Rada [...] po konsultacji z Trybunałem Obrachunkowym, uchwalają niezbędne środki w dziedzinach zapobiegania nadużyciom finansowym naruszającym interesy finansowe Unii i zwalczania tych nadużyć w celu zapewnienia skutecznej i równoważnej ochrony w Państwach Członkowskich oraz we wszystkich instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii.",
mając na uwadze, że głównym celem wniosku Komisji(5) jest zastąpienie programu Herkules II(6) po jego wygaśnięciu w 2013 r. programem Herkules III na okres siedmiu lat (2014-2020),
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
WPROWADZENIE
STRESZCZENIE
UWAGI OGÓLNE
Skutki finansowe porozumień pomiędzy Komisją a międzynarodowymi producentami papierosów
Wzrost poziomów współfinansowania
Cele i wskaźniki skuteczności działania
Monitorowanie i ocenianie programu
Uproszczenie procedur administracyjnych
Zarządzanie programem
UWAGI SZCZEGÓŁOWE
Szkolenia z zakresu zwalczania nadużyć finansowych
Europejskie stowarzyszenia prawników
______(1) Dz.U. C 318 z 30.12.2003, s. 5.
(2) Dz.U. C 302 z 12.12.2006, s. 41.
(3) Dz.U. C 202 z 18.8.2005, s. 1.
(4) Dz.U. C 124 z 27.4.2011, s. 9.
(5) COM(2011) 914 wersja ostateczna z dnia 19 grudnia 2011 r.
(6) Decyzja nr 878/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 193 z 25.7.2007, s. 18) zmieniająca i przedłużająca okres obowiązywania programu Herkules I: decyzja nr 804/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 9).
(7) Herkules I: 2004-2006: 11,775 mln euro; Herkules II: 2007-2013: 98,525 mln euro; Herkules III: 2014-2020: 110 mln euro.
(8) Pkt 1 uzasadnienia wniosku: COM(2011) 914 wersja ostateczna z dnia 19 grudnia 2011 r.
(9) Philip Morris International (PMI), Japan Tobacco Int. (JTI), Imperial Tobacco Ltd. (ITL), British American Tobacco (BAT).
(10) Dokument roboczy służb Komisji - Ocena skutków - dokument towarzyszący wnioskowi w sprawie programu Herkules III: SEC(2011) 1610 wersja ostateczna z dnia 19 grudnia 2011 r.
(11) Zob. pkt 16.
(12) Okresowy przegląd realizacji założeń programu Herkules II, aktualizacja z dnia 18 marca 2011 r.
(13) Cel operacyjny nr 4 załączony do oceny skutków finansowych regulacji.
(14) Spodziewane wpływy przeliczone na euro po kursie euro/1,31 USD: 360,1 mln euro * 9,7 % (część należna Komisji) = 34,9 mln euro.
(15) Koszty kwalifikowalne: a) pomoc techniczna dla organów krajowych; b) organizacja specjalistycznych szkoleń, warsztatów z zakresu analizy ryzyka, konferencji; c) wszelkie inne działania przewidziane w rocznych programach prac służące osiągnięciu celów ogólnych i szczegółowych proponowanego rozporządzenia.
(16) Ograniczenia finansowe lub narażenie na ryzyko przemytu papierosów na rynki danego państwa członkowskiego lub innych państw członkowskich np. ze względu na granice zewnętrzne.
(17) Zdefiniowane, wymierne, osiągalne, realne i określone w czasie.
(18) Kwoty odzyskane w sektorze funduszy strukturalnych (32,9 mln euro), w rolnictwie (11,9 mln euro), w zakresie wydatków bezpośrednich (10,6 mln euro) i inne (cła, pomoc zewnętrzna itp.: 12,5 mln euro). Źródło: jedenaste sprawozdanie operacyjne Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, 1 stycznia-31 grudnia 2010 r., s. 40.
(19) Dokument, uaktualniony w dniu 18.3.2011, dotyczy okresu 1.1.2007-31.12.2010.
(20) Pkt 22 oceny skutków finansowych regulacji załączonej do wniosku.
(21) Przykład: dotacje (657.000 euro w latach 2007-2009) udzielone GSG 9 (policji federalnej) w Niemczech - jednostce odpowiedzialnej za zwalczanie terroryzmu i operacje specjalne pod kontrolą Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
(22) Sprawozdanie z realizacji założeń programu Herkules I sporządzone przez jednostkę audytu wewnętrznego OLAF (1.1.2004- 31.12.2006).
(23) Wyjątek: w ocenie skutków, s. 4, podano następujący przykład finansowanego sprzętu: "czytniki numerów rejestracyjnych pojazdów i kontenerów na granicach zewnętrznych [...]".
(24) Ocena skutków, s. 24-25. Dwa ruchome urządzenia prześwietlające współfinansowane w ramach programu Herkules II dla Irlandii i Malty.
(25) Koszty: 517.000 euro w okresie od grudnia 2008 r. do listopada 2010 r.
(26) Koszty: 220.000 euro rocznie w latach 2007-2010.
(27) 4 mln euro w postaci dotacji i 8,6 mln euro w postaci zamówień.
(28) Specjalistyczne szkolenia z zakresu zwalczania nadużyć finansowych wśród pracowników administracji krajowej i regionalnej; ustanowienie sieci pomiędzy organizacjami zwalczającymi nadużycia finansowe w różnych krajach; wymiana doświadczeń i nawiązanie osobistych kontaktów z pracownikami innych organizacji na szczeblu krajowym, unijnym i pozaunijnym; przeprowadzenie w UE w ramach szkoleń kampanii przeciwko nadużyciom finansowym i korupcji.