Zm.: decyzja 2009/964/UE dotycząca przyjęcia planu prac na 2010 r. w celu wdrożenia drugiego wspólnotowego programu działań w dziedzinie zdrowia (2008–2013) oraz kryteriów wyboru i przyznawania finansowania oraz innych kryteriów wkładów finansowych do działań w ramach tego programu, a także płatności wspólnotowych na rzecz ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu.

DECYZJA KOMISJI

z dnia 22 grudnia 2010 r.

zmieniająca decyzję 2009/964/UE dotyczącą przyjęcia planu prac na 2010 r. w celu wdrożenia drugiego wspólnotowego programu działań w dziedzinie zdrowia (2008-2013) oraz kryteriów wyboru i przyznawania finansowania oraz innych kryteriów wkładów finansowych do działań w ramach tego programu, a także płatności wspólnotowych na rzecz ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu

(2010/C 358/04)

(Dz.U.UE C z dnia 31 grudnia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 1350/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. ustanawiającą drugi wspólnotowy program działań w dziedzinie zdrowia na lata 2008-2013(1), w szczególności jej art. 8 ust. 1,

uwzględniając decyzję Komisji 2004/858/WE z dnia 15 grudnia 2004 r. ustanawiającą agencję wykonawczą o nazwie Agencja Wykonawcza programu zdrowia publicznego do zarządzania działaniem wspólnotowym w dziedzinie zdrowia publicznego, w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(2), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2009/964/UE(3) została przyjęta w dniu 18 grudnia 2009 r.

(2) Część z pierwotnie zaplanowanych zaproszeń do składania ofert zakończyła się niepowodzeniem i nie zostanie wdrożona w 2010 r. Dlatego też część budżetu pierwotnie przeznaczona na przetargi powinna zostać udostępniona na inne działania.

(3) Odpowiednio w drugiej połowie 2010 r. i w pierwszej połowie 2011 r. zorganizowane zostaną dwie konferencje prezydencji, które będą współfinansowane w ramach planu prac na 2010 r.

(4) Jedna umowa o dotację bezpośrednią z organizacjami międzynarodowymi, pierwotnie zaplanowana w ramach planu prac na 2010 r., nie zostanie zawarta, a szacowane kwoty przewidziane na inne umowy zostaną zmniejszone. Dlatego też część budżetu pierwotnie przeznaczona na umowy o dotację bezpośrednią z organizacjami międzynarodowymi powinna zostać udostępniona na inne działania.

(5) Jedno działanie dotyczące zamówienia w drodze umowy administracyjnej ze Wspólnym Centrum Badawczym w ramach mechanizmu finansowania "Inne działania" nie zostanie zrealizowane. Dlatego też część budżetu pierwotnie przeznaczona na umowy administracyjne ze Wspólnym Centrum Badawczym w ramach tego mechanizmu finansowania powinna zostać udostępniona na inne działania.

(6) Niezbędna jest modyfikacja rozdziału budżetu pomiędzy różne mechanizmy finansowania wymienione w pkt 2 załącznika I decyzji Komisji 2009/964/UE, tak by umożliwić finansowanie większej liczby wspólnych działań i projektów.

(7) Zmiany w budżecie pierwotnie przeznaczonym na różne mechanizmy finansowania przekraczają 20 % wskazane w art. 1 ust. 2 decyzji Komisji 2009/964/UE, a co za tym idzie stanowią znaczącą zmianę już przyjętej decyzji w sprawie finansowania, w związku z czym niezbędna jest jej zmiana.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję Komisji 2009/964/UE.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu określonego w art. 10 decyzji 1350/2007/WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

W załączniku I do decyzji 2009/964/UE wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 2.1. Zaproszenie do składania wniosków dotyczących projektów akapit pierwszy zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Orientacyjną łączną kwotę w ramach zaproszenia do składania wniosków dotyczących projektów szacuje się na 16.300.000 EUR (około 34,7 % budżetu operacyjnego).";

2) w pkt 2.2. Zaproszenia do składania ofert akapit drugi zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Orientacyjną łączną kwotę w ramach zaproszeń do składania ofert szacuje się na 7.864.640 EUR (około 16,7 % budżetu operacyjnego).";

3) w pkt 2.3. Wspólne działania akapit pierwszy zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Orientacyjną łączną kwotę w ramach zaproszenia do składania wniosków dotyczących wspólnych działań szacuje się na 16.000.000 EUR (około 34,1 % budżetu operacyjnego).";

4) w pkt 2.5. Konferencje w dziedzinie zdrowia publicznego i oceny ryzyka akapit pierwszy zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Orientacyjną łączną kwotę w ramach zaproszenia do składania wniosków dotyczących konferencji szacuje się na 850.000 EUR (około 1,8 % budżetu operacyjnego): 200.000 EUR na konferencje organizowane przez prezydencję Unii Europejskiej i 650.000 EUR na inne konferencje.";

5) w pkt 2.5.1. Konferencje organizowane przez prezydencję Unii Europejskiej wprowadza się następujące zmiany:

a) akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Dwie konferencje zorganizowane przez prezydencję Unii Europejskiej, jedna organizowana przez Prezydencję w drugiej połowie 2010 r. i jedna organizowana przez Prezydencję w pierwszej połowie 2011 r., kwalifikują się do współfinansowania przez Unię Europejską do kwoty 100.000 EUR dla każdej z nich, przy maksymalnym poziomie współfinansowania Unii Europejskiej wynoszącym 50 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych.";

b) akapit piąty otrzymuje brzmienie:

"Konferencje organizowane przez prezydencje, które mają być współfinansowane w ramach planu prac na 2010 r., to: konferencja prezydencji poświęcona chorobom przewlekłym, zaplanowana na październik 2010 r. podczas prezydencji belgijskiej oraz konferencja prezydencji poświęcona działaniom w zakresie profilaktyki, zaplanowana na maj 2011 r. podczas prezydencji węgierskiej.";

6) w pkt 2.6. Współpraca z organizacjami międzynarodowymi akapit pierwszy zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Orientacyjną łączną kwotę szacuje się na 2.600.000 EUR (około 5,5 % budżetu operacyjnego).";

7) w pkt 2.8. Inne działania akapit drugi zdanie czwarte otrzymuje brzmienie:

"Na ten cel przeznaczona zostanie ogólna orientacyjna kwota w wysokości 1.100.000 EUR (około 2,3 % budżetu operacyjnego).";

8) w pkt 3.2.1.1. Profilaktyka i kontrola istniejących lub nowo powstających chorób zaraźliwych wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się pierwszy ustęp;

b) skreśla się poniższe tiret trzecie:

"- Opracowanie, przeprowadzenie i analiza wyników badania mającego na celu identyfikację zarządzania w zakresie gruźlicy i świadczenia usług w ramach systemu opieki zdrowotnej na poziomie państwa członkowskiego. Celem tego badania jest umożliwienie przeprowadzenia analizy opisowej różnych modeli w kontekście skuteczności programu. Szczegółowy opis modeli świadczenia usług związanych z gruźlicą umożliwiłby skuteczniejsze podejście do oceny przydzielonych środków i zobowiązań związanych z kontrolą gruźlicy prowadzoną przez państwa członkowskie.

(Zaproszenie do składania ofert)";

9) w pkt 3.2.1.2. Zwiększenie gotowości i przyspieszenie reagowania na sytuacje zagrożenia zdrowia, w tym na zmiany klimatu oraz kwestie związane z pandemią grypy i współpracą międzyregionalną wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się poniższe tiret pierwsze:

"- Przewiduje się przeprowadzenie następujących działań: określenie i wymiana najlepszych praktyk, przygotowanie projektów dokumentów, szkolenia, zagadnienia związane z mediami i informacjami kierowanymi do społeczeństwa i specjalistów, ulepszanie systemów modelowych i technik planowania w zakresie zagrożeń dla zdrowia, wytyczne referencyjne w sprawie zarządzania kryzysowego, szkolenie pracowników i personelu pomocniczego na wypadek nieprzewidzianych okoliczności, programy szkoleń (rodzaj szkolenia, cel, treść), rozpowszechnianie kluczowych działań określonych w ramach programu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia (HSC) i Ogólnoświatowej Inicjatywy na rzecz Bezpieczeństwa Zdrowotnego (GHSI), ocena aspektów logistycznych odnoszących się do zarządzania sytuacją kryzysową, w tym kwestii dotyczących ciągłości działania i uwzględniających międzynarodowy wymiar wydarzeń.

(Zaproszenia do składania ofert)";

b) skreśla się poniższe tiret piąte:

"- Badanie dotyczące istniejących w państwach członkowskich przepisów w sprawie gromadzenia danych osobowych, w szczególności w sytuacjach zagrożenia dla zdrowia publicznego. Celem badania jest przeanalizowanie kwestii ochrony danych w takich sytuacjach. Wyniki powinny przyczynić się do lepszej koordynacji działań polegających na ustalaniu kontaktów w celu opanowania zagrożenia.

(Zaproszenie do składania ofert)";

10) w pkt 3.2.1.3. Doskonalenie istniejącej zdolności do reagowania na zagrożenia ze strony środków biologicznych, chemicznych i radiologicznych oraz na pojawiające się obciążenie środowiska chorobami wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się poniższe tiret pierwsze:

"- Badanie i audyt »krajowych laboratoriów referencyjnych« w zakresie chemikaliów i substancji radioaktywnych, w tym warsztat dotyczący wymiany umiejętności i zdolności. Celem badania jest przeanalizowanie i przedstawienie przesłanek dla funkcjonowania europejskiego systemu laboratoriów referencyjnych, przedstawienie analitycznego przeglądu aktualnej sytuacji laboratoriów referencyjnych w różnych państwach członkowskich i szczegółowe badanie istotnych dowodów na istnienie ewentualnych zalet i wad utworzenia europejskiej sieci referencyjnej. Badanie to powinno objąć minimalne elementy składowe europejskiego systemu laboratoriów referencyjnych, w tym elementy kluczowe dla jego rozwoju, oraz tworzenie sieci kontaktów krajowych i międzynarodowych jako warunek wstępny dla skutecznego działania w zakresie wykrywania zagrożeń i reagowania na nie.

(Zaproszenie do składania ofert)";

b) skreśla się poniższe tiret czwarte:

"- Wspieranie priorytetów Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia (HSC) na 2010 r., w tym działań sekcji i grup roboczych Komitetu.

(Zaproszenie do składania ofert)";

11) w pkt 3.2.2.1. Opracowanie działań profilaktycznych w obszarze bezpieczeństwa pacjentów skreśla się następujące tiret pierwsze:

"- Konferencja na temat wymiany najlepszych praktyk i narzędzi z obszaru bezpieczeństwa pacjentów. Jej celem jest przedstawienie pierwszych wyników działań i narzędzi opracowanych w ramach zaproszenia do składania wniosków dotyczących projektów na 2009 r. drugiego programu w dziedzinie zdrowia oraz określenie strategii rozpowszechniania i wykorzystywania tych wyników. W konferencji wezmą udział organy odpowiedzialne za zdrowie publiczne, pracownicy służby zdrowia, przedstawiciele przemysłu i eksperci do spraw oceny ryzyka. Wyniki konferencji powinny także ułatwić powiązanie definicji polityk bezpieczeństwa pacjentów na szczeblu krajowym i europejskim oraz w obszarze opieki zdrowotnej, a także powinny umożliwić ulepszenie systemów wymiany i szkolenia pracowników służby zdrowia, w szczególności w regionach transgranicznych.

(Zaproszenie do składania ofert)";

12) w pkt 3.2.2.2. Opinie naukowe i ocena ryzyka wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się poniższe tiret trzecie:

"- Dialog w sprawie oceny ryzyka prowadzony w drodze analizy perspektywicznej nanotechnologii. Jego celem jest określenie i przedyskutowanie kwestii oceny ryzyka, które wysuwają się na pierwszy plan w związku z wprowadzeniem nanotechnologii drugiej i trzeciej generacji.

(Umowa administracyjna ze Wspólnym Centrum Badawczym)";

b) skreśla się poniższe tiret ósme:

"- Współpraca w dziedzinie oceny ryzyka prowadzona w ramach warsztatów poświęconych konkretnym lub ogólnym tematom związanym z oceną ryzyka oraz prace komitetów naukowych Komisji ds. produktów nieżywnościowych mające promować i ułatwiać dialog ekspertów.

(Zaproszenie do składania ofert)";

c) skreśla się poniższe tiret jedenaste:

"- Informowanie o ryzyku przez rozwijanie profesjonalnej strategii komunikacyjnej, np. przez organizowanie niewielkich warsztatów z udziałem dziennikarzy zajmujących się różnymi dziedzinami nauki.

(Zaproszenie do składania ofert)";

d) skreśla się poniższe tiret dwunaste:

"- Ocena bieżących środków i potrzeb. Jej celem jest zapewnienie wysokiej jakości funkcjonowania komitetów naukowych (analiza porównawcza agencji UE pełniących porównywalne funkcje).

(Zaproszenie do składania ofert)";

13) skreśla się pkt 3.3.1.1. Promowanie podejścia uwzględniającego kwestie zdrowotne we wszystkich sektorach polityki;

14) w pkt 3.3.2.4. Zdrowie seksualne oraz kwestie HIV i AIDS wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się poniższe tiret pierwsze:

"- Badanie poziomu wiedzy młodzieży (w wieku 12-17 lat) na temat zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego w państwach członkowskich UE. Celem tego badania jest pogłębienie wiedzy stanowiącej podstawę dyskusji na temat właściwego działania na poziomie europejskim w zakresie zdrowia seksualnego młodzieży.

(Zaproszenie do składania ofert)";

b) skreśla się poniższe tiret trzecie:

"- Określenie metod stosowanych przez specjalistów ds. marketingu, aby dotrzeć do młodzieży oraz ocena, czy i w jaki sposób metody te mogą być wykorzystywane do informowania młodzieży o zdrowiu seksualnym. Ma to na celu wspieranie/ przeniesienie na wyższy poziom dyskusji dotyczących zdrowia seksualnego na poziomie UE, aby dalej rozwijać politykę UE.

(Zaproszenie do składania ofert)";

15) w pkt 3.3.2.6. Zapobieganie uzależnieniom skreśla się poniższe tiret ósme:

"- Zapewnienie Komisji wsparcia technicznego podczas przygotowywania sprawozdania z postępu prac dotyczącego zalecenia Rady z dnia 18 czerwca 2003 r. Działanie to zostało przewidziane w planie działania UE w zakresie narkotyków na lata 2009-2012 (działanie 23). Celem jest ocena postępów w zakresie ograniczania szkód w oparciu o pierwsze sprawozdanie przyjęte w 2007 r., przy pełnym wykorzystaniu interwencji o udowodnionej skuteczności, w szczególności w ramach pobytu w więzieniu i ponownej reintegracji społecznej osób objętych opieką po zakończeniu odbywania kary w więzieniu. Umożliwi to Wspólnocie rozważenie, wraz z państwami członkowskimi, czy konieczne są dalsze zalecenia.

(Zaproszenie do składania ofert)";

16) w pkt 3.3.2.7. Profilaktyka poważnych i przewlekłych chorób oraz chorób rzadkich skreśla się następujące tiret drugie:

"- Techniczne, naukowe i administracyjne wsparcie Partnerstwa europejskiego na rzecz walki z rakiem. W komunikacie »Walka z rakiem: Partnerstwo europejskie« określono konkretne działania w czterech obszarach: profilaktyka i promocja zdrowia, opieka zdrowotna, badania nad rakiem oraz dane i informacje. Partnerstwo określi dalsze działania, których realizacja będzie niezbędna do osiągnięcia celów wyznaczonych w komunikacie i których celem ogólnym jest zmniejszenie obciążenia tą chorobą w UE. Celem tej umowy jest zapewnienie partnerstwu europejskiemu wsparcia technicznego i doradztwa.

(Zaproszenie do składania ofert)";

17) w pkt 3.4.1. Wymiana wiedzy i najlepszych praktyk skreśla się następujące tiret drugie:

"- Dialogi polityczne na temat podstawowych wartości oraz definicja i egzekwowanie praw pacjentów w całej Europie. Celem działania jest ocena, wraz z zainteresowanymi stronami na szczeblu państw członkowskich i unijnym, sposobu określania i egzekwowania praw pacjentów. Przyczyni się to do dyskusji na temat powiązanych, obecnych lub zbliżających się inicjatyw Komisji.

Takie dialogi polityczne muszą obejmować szeroki krąg podmiotów polityki zdrowotnej i ich wyniki muszą wnieść dużą wartość do prac prowadzonych na szczeblu UE w przyszłości. Europejskie Obserwatorium Polityki i Systemów Opieki Zdrowotnej zapewnia niezbędną wiedzę specjalistyczną, zasoby ludzkie i odpowiednie kontakty w celu zrealizowania zamierzonego zakresu tematycznego, zgromadzenia grup docelowych oraz osiągnięcia pożądanych rezultatów.

(Umowa w sprawie przyznania dotacji bezpośredniej zawarta z Europejskim Obserwatorium Polityki i Systemów Opieki Zdrowotnej)".

Sporządzono w Brukseli dnia 22 grudnia 2010 r.

W imieniu Komisji
John DALLI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 301 z 20.11.2007, s. 3.

(2) Dz.U. L 369 z 16.12.2004, s. 73.

(3) Dz.U. L 340 z 22.12.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.358.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zm.: decyzja 2009/964/UE dotycząca przyjęcia planu prac na 2010 r. w celu wdrożenia drugiego wspólnotowego programu działań w dziedzinie zdrowia (2008–2013) oraz kryteriów wyboru i przyznawania finansowania oraz innych kryteriów wkładów finansowych do działań w ramach tego programu, a także płatności wspólnotowych na rzecz ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu.
Data aktu: 22/12/2010
Data ogłoszenia: 31/12/2010
Data wejścia w życie: 22/12/2010