Piętnaście lat po Pekinie - platforma działania ONZ na rzecz równouprawnienia płci.

Piętnaście lat po Pekinie - platforma działania ONZ na rzecz równouprawnienia płci

P7_TA(2010)0037

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2010 r. w sprawie Pekinu + 15 - Platformy działania ONZ na rzecz równości płci

(2010/C 348 E/03)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając IV światową konferencję w sprawie kobiet, która odbyła się w Pekinie we wrześniu 1995 r., deklarację i platformę działania przyjętą w Pekinie, a także późniejsze dokumenty końcowe przyjęte na sesjach specjalnych ONZ "Pekin +5" i "Pekin +10", dotyczące dalszych działań i inicjatyw mających na celu wdrożenie pekińskiej deklaracji i platformy działania, odpowiednio z dnia 9 czerwca 2000 r. i z dnia 11 marca 2005 r.,

– uwzględniając Konwencję ONZ w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW), przyjętą w 1979 r.,

– uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 14 września 2009 r., zatytułowaną "Spójność ogólnosystemowa" (A/RES/63/311), w której zdecydowanie poparto zespolenie różnych podmiotów ds. równości płci w jeden złożony podmiot,

– uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 r.,

– uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 1, 2, 3, 4, 5, 21 i 23,

– uwzględniając art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, podkreślający wartości podzielane przez państwa członkowskie, np. pluralizm, niedyskryminację, tolerancję, sprawiedliwość, solidarność oraz równouprawnienie kobiet i mężczyzn,

– uwzględniając art. 19 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który odnosi się do zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć,

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 1 marca 2006 r., zatytułowany "Plan działań na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2006-2010" (COM(2006)0092),

– uwzględniając konkluzje Rady z dnia 2 grudnia 1998 r., stanowiące, że roczna ocena wdrażania pekińskiej platformy działania będzie obejmować wskaźniki i kryteria ilościowe i jakościowe,

– uwzględniając wspólną deklarację ministrów UE ds. równouprawnienia płci, przyjętą w dniu 4 lutego 2005 r. w ramach przeglądu pekińskiej platformy działania po 10 latach, w której ponownie potwierdzili oni m.in. swoje zdecydowane poparcie dla pełnej i skutecznej realizacji pekińskiej platformy działania oraz zaangażowanie na rzecz osiągnięcia tego celu,

– uwzględniając konkluzje Rady z dnia 2 i 3 czerwca 2005 r., w których wezwano państwa członkowskie i Komisję do doskonalenia mechanizmów instytucjonalnych służących wspieraniu równości płci oraz do stworzenia ram umożliwiających ocenę realizacji pekińskiej platformy działania, z myślą o spójniejszym i systematyczniejszym monitorowaniu postępów,

– uwzględniając Europejski pakt na rzecz równości płci, przyjęty przez Radę Europejską w marcu 2006 r.(1),

– uwzględniając konkluzje Rady z dnia 14 maja 2007 r. w sprawie równości płci i upodmiotowienia kobiet w kontekście współpracy na rzecz rozwoju,

– uwzględniając szczegółowe sprawozdanie opracowane przez szwedzką prezydencję Unii Europejskiej, zatytułowane "Pekin +15: platforma działania a Unia Europejska", dokładnie określające przeszkody, jakie stoją obecnie na drodze do pełnego stosowania zasady równości płci,

– uwzględniając swoje rezolucje z dnia 15 czerwca 1995 r. w sprawie czwartej światowej konferencji w sprawie kobiet w Pekinie: "równość, rozwój i pokój"(2) oraz z dnia 10 marca 2005 r. w sprawie dalszych działań związanych z czwartą światową konferencją w sprawie kobiet - Platforma działania, Pekin +10(3),

– uwzględniając pytania z dnia 26 stycznia 2010 r., skierowane do Komisji i Rady, w sprawie Pekinu + 15 - Platformy działania ONZ na rzecz równości płci (O-0006/2010 - B7-0007/2010, O-0007/2010 -B7-0008/2010),

– uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że pomimo poczynionych wysiłków nie osiągnięto strategicznych celów pekińskiej platformy działania, nadal utrzymują się nierówności i stereotypy dotyczące płci, a w dziedzinach, które obejmuje platforma, kobiety nadal zajmują pozycję podrzędną względem mężczyzn,

B. mając na uwadze, że równouprawnienie płci to podstawowa zasada Unii Europejskiej, zapisana w Traktacie o Unii Europejskiej i należąca do jej celów i zadań, a także mając na uwadze, że uwzględnianie równości kobiet i mężczyzn we wszystkich działaniach to szczególne zadanie Unii,

C. mając na uwadze, że pełne korzystanie przez kobiety i dziewczęta ze wszystkich praw człowieka to niezbywalny, nieodłączny i niepodzielny element powszechnych praw człowieka, zasadniczy dla poprawy sytuacji kobiet i dziewcząt, pokoju, bezpieczeństwa i rozwoju,

D. mając na uwadze kluczowe znaczenie aktywnego zaangażowania mężczyzn i chłopców w politykę i programy wspierające równouprawnienie płci, a także dania mężczyznom realnych szans na udział w wykonywaniu obowiązków rodzinnych i domowych na równej stopie z kobietami, zwłaszcza w formie urlopów rodzicielskich dla ojców,

E. mając na uwadze, że w merytorycznej treści konwencji CEDAW i pekińskiej platformy działania można zaobserwować istotną synergię, ponieważ wiele istotnych niepokojących kwestii, o których mowa w platformie, zostało ujętych również w konwencji,

F. mając na uwadze 30. rocznicę podpisania konwencji CEDAW, którą obchodzono w dniu 18 grudnia 1979 r., a także 10. rocznicę zawarcia protokołu dodatkowego do tej konwencji, uprawniającego komitet CEDAW do rozpatrywania wnoszonych przez osoby fizyczne skarg dotyczących naruszenia praw, a także mając na uwadze, że do chwili obecnej konwencję ratyfikowało 186 państw, a 98 z nich ratyfikowało także protokół dodatkowy,

G. mając na uwadze, że ustalony temat 54. sesji Komisji Praw Kobiet ECOSOC ONZ (tzw. posiedzenie Pekin +15) to przegląd pekińskiej deklaracji działania oraz wkład w kształtowanie podejścia do kwestii płci zmierzającego do pełnej realizacji milenijnych celów rozwoju,

1. podkreśla, że pomimo postępów osiągniętych w realizacji strategicznych celów pekińskiej platformy działania nadal utrzymują się nierówności i stereotypy dotyczące płci, a w dziedzinach, które obejmuje platforma, kobiety nadal zajmują pozycję podrzędną względem mężczyzn;

2. ubolewa z powodu braku aktualnych, wiarygodnych i porównywalnych danych zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szczeblu UE, dotyczących wskaźników przyjętych w celu monitorowania realizacji pekińskiej platformy działania, opracowanych już w wielu decydujących obszarach wskazanych w platformie, w tym w kwestii kobiet i ubóstwa, przemocy wobec kobiet, mechanizmów instytucjonalnych, kobiet i konfliktów zbrojnych, a także dziewcząt;

3. wzywa Komisję do dalszego rozwijania corocznego przeglądu wdrażania pekińskiej platformy działania oraz do skutecznego wykorzystywania wskaźników i sprawozdań analitycznych jako wkładu w różne obszary polityki oraz jako podstawy kolejnych inicjatyw zmierzających do osiągnięcia równości płci;

4. uważa, że Komisja powinna przedstawić średniookresowy plan regularnego monitorowania i korekty zestawów wskaźników opracowanych już do monitorowania realizacji pekińskiej platformy działania, przy wykorzystaniu wszelkich dostępnych zasobów, w tym specjalistycznej wiedzy utworzonej przez Komisję grupy wysokiego szczebla ds. problematyki równości szans kobiet i mężczyzn;

5. nalega, by przygotowując strategię monitorowania swojego planu działań, Komisja uwzględniła kryzys gospodarczy i finansowy, wpływ zmian klimatu na kobiety, zrównoważony rozwój, starzenie się społeczeństwa, sytuację kobiet z mniejszości etnicznych, zwłaszcza kobiet romskich, a także następujące priorytety zawarte w obecnym planie działań: jednakową niezależność ekonomiczną kobiet i mężczyzn, w tym podpunkt 1.6 dotyczący zwalczania wielorakiej dyskryminacji kobiet z mniejszości etnicznych oraz imigrantek, godzenie pracy, życia rodzinnego i prywatnego, równy udział kobiet i mężczyzn w procesie decyzyjnym, likwidowanie przemocy uwarunkowanej płcią, eliminowanie występujących w społeczeństwie stereotypów dotyczących płci, a także wspieranie równości płci w polityce zewnętrznej i polityce na rzecz rozwoju;

6. wzywa państwa członkowskie i Komisję do podjęcia kolejnych działań na rzecz dalszego wzmacniania pozycji kobiet, równości płci oraz uwzględniania aspektu płci w polityce współpracy na rzecz rozwoju, w tym poprzez zakończenie prac nad planem działania UE w zakresie równouprawnienia płci oraz jego przyjęcie, zgodnie z Deklaracją paryską w sprawie skuteczności pomocy oraz planem działań z Akry;

7. wzywa Komisję, by przygotowując strategię monitorowania swojego planu działań, wprowadziła ściślejsze powiązania z pekińską platformą działania, przez co zapewni większą spójność strategii UE na rzecz równości płci z wysiłkami na rzecz realizacji celów określonych w pekińskiej platformie działania;

8. zdecydowanie popiera utworzenie nowej jednostki ONZ ds. równouprawnienia płci, realizującej działania polityczne i operacyjne, oraz wzywa wszystkie państwa członkowskie ONZ, a w szczególności państwa należące do UE, by zapewniły tej nowej jednostce istotne zasoby finansowe i ludzkie oraz działanie pod przewodnictwem zastępcy sekretarza generalnego ONZ ds. równouprawnienia płci;

9. podkreśla, że zdrowie seksualne i reprodukcyjne oraz prawa w tym zakresie to nieodłączny element praw kobiet i że należy wzmóc wysiłki na rzecz poprawy praw kobiet w dziedzinie reprodukcji i zdrowia w Europie i na świecie;

10. podkreśla, że zdrowie seksualne i reprodukcyjne jest integralną częścią programu na rzecz zdrowia kobiet;

11. podkreśla, że aborcja nie powinna być propagowana jako metoda planowania rodziny oraz że kobietom, które poddały się aborcji, należy w każdym przypadku zapewnić godne traktowanie i doradztwo;

12. wzywa Unię Europejską, by w nowych ramach prawnych ustanowionych w traktacie lizbońskim przyłączyła się do stron konwencji CEDAW i protokołu dodatkowego;

13. zachęca Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn do wspierania wymiany wiedzy między państwami członkowskimi we wszystkich obszarach objętych pekińską platformą działania poprzez program wymiany dobrych praktyk w dziedzinie równości płci, z myślą o lepszym wdrażaniu zobowiązań ustalonych w platformie;

14. wnosi, by w ramach przeglądu strategii lizbońskiej w 2010 r. dodano zdecydowane priorytety / dobrze opracowany rozdział dotyczący równouprawnienia płci wraz z nowymi celami, wzmocniono powiązania z pekińską platformą działania i zastosowano wskaźniki opracowane do monitorowania realizacji postanowień pekińskiej platformy działania, by silniej zaznaczyć perspektywę płci w krajowych programach reform i w krajowych sprawozdaniach dotyczących strategii ochrony społecznej i integracji społecznej;

15. wzywa Komisję, by prowadziła regularne przeglądy postępów osiągniętych w tych decydujących obszarach określonych w pekińskiej platformie działania, dla których przyjęto już wskaźniki opracowane w celu monitorowania realizacji postanowień platformy;

16. wzywa Komisję i państwa członkowskie do przyjęcia i wdrożenia szczególnych działań politycznych w zakresie równouprawnienia, w tym aktywnych środków mających przyspieszyć osiągnięcie faktycznego równouprawnienia płci oraz wspierać pełne korzystanie przez kobiety i dziewczęta z wszystkich praw człowieka;

17. z zadowoleniem przyjmuje znaczenie nadane równości płci w planach rozpoczynającej działalność prezydencji hiszpańskiej;

18. uznaje, że uwzględnianie problematyki płci oraz konkretne działania wspierające równość płci to wzajemnie wspierające się strategie oraz że należy doskonalić i skutecznie stosować struktury i metody zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szczeblu UE;

19. zachęca Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn do dalszego rozwijania strategii i narzędzi na rzecz uwzględniania problematyki płci we wszystkich obszarach, zwłaszcza w ocenach wpływu w aspekcie płci i w sporządzaniu budżetu z uwzględnieniem aspektu płci;

20. ponownie zwraca uwagę na konieczność systematycznego wdrażania i monitorowania problematyki płci w procesie legislacyjnym i budżetowym oraz w innych istotnych procesach, a także strategii, programów i projektów realizowanych w różnych obszarach polityki, w tym w polityce gospodarczej, integracyjnej, otwartej metodzie koordynacji na rzecz zatrudnienia, ochrony społecznej i integracji społecznej, strategii Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju, ram współpracy europejskiej w sprawie młodzieży, polityce zewnętrznej i polityce na rzecz rozwoju, a także Europejskiej Polityce Bezpieczeństwa i Obrony, jak również wspierania systematycznego stosowania wskaźników opracowanych do monitorowania realizacji pekińskiej platformy działania we wszystkich odpowiednich obszarach i procesach politycznych;

21. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom państw członkowskich oraz sekretarzowi generalnemu ONZ.

______

(1) Biuletyn WE 3-2002, pkt I.13.

(2) Dz.U. C 166 z 3.7.1995, s. 92.

(3) Dz.U. C 320 E z 15.12.2005, s. 247.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.348E.11

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Piętnaście lat po Pekinie - platforma działania ONZ na rzecz równouprawnienia płci.
Data aktu: 25/02/2010
Data ogłoszenia: 21/12/2010