Rezolucja w sprawie lepszego zarządzania europejską przestrzenią badawczą (EPB).

REZOLUCJA RADY
z dnia 3 grudnia 2009 r.
w sprawie lepszego zarządzania europejską przestrzenią badawczą (EPB)

(2009/C 323/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 grudnia 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINA o swojej rezolucji z dnia 14 stycznia 1974 r. w sprawie koordynacji krajowych polityk i określenia projektów będących przedmiotem zainteresowania Unii w dziedzinie nauki i technologii, która ustanowiła Komitet Badań Naukowo-Technicznych (CREST)(1), zastąpionej rezolucją Rady z dnia 28 września 1995 r. w sprawie CREST(2);

PRZYPOMINA o swojej rezolucji z dnia 15 czerwca 2000 r. w sprawie ustanowienia europejskiej przestrzeni badawczej (EPB)(3), przyjętej w następstwie posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 23-24 marca 2000 r., na którym uzgodniono strategię lizbońską;

PRZYPOMINA o konkluzjach Rady Europejskiej z posiedzenia w dniach 8-9 marca 2007 r., w których odniosła się do pojęcia dobrze funkcjonującego trójkąta wiedzy w formie interakcji między kształceniem, badaniami i innowacjami, oraz o konkluzjach z posiedzenia w dniach 19-20 marca 2009 r., w których wezwała do pilnego podjęcia konkretnych środków mających na celu zachęcanie do partnerstwa między biznesem, badaniami, edukacją i szkoleniem oraz zwiększenie inwestycji w badania, wiedzę i edukację, a także poprawę ich jakości;

PRZYPOMINA o konkluzjach z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 13-14 marca 2008 r., w których wezwała państwa członkowskie do usunięcia przeszkód w swobodnym przepływie wiedzy poprzez wprowadzenie "piątej swobody";

PRZYPOMINA o swoich konkluzjach z dnia 30 maja 2008 r. w sprawie zapoczątkowania procesu lublańskiego - ku pełnemu urzeczywistnieniu europejskiej przestrzeni badawczej, służącego poprawie zarządzania na podstawie długofalowej wizji europejskiej przestrzeni badawczej, opracowanej wspólnie przez państwa członkowskie i Komisję, przy silnym wsparciu zainteresowanych stron i obywateli;

PRZYPOMINA o swoich konkluzjach z dnia 2 grudnia 2008 r. w sprawie określenia wizji europejskiej przestrzeni badawczej w roku 2020(4), w których zachęcała przyszłe prezydencje, aby opracowując propozycje dotyczące przyszłego zarządzania europejską przestrzenią badawczą, wzięły pod uwagę tę wizję i jej potencjalną ewolucję, oraz podkreśliła potrzebę wykorzystania w pełni potencjału istniejących struktur koordynacyjnych, takich jak CREST, we wszelkich działaniach związanych z inicjatywami powstałymi w europejskiej przestrzeni badawczej;

PRZYPOMINA o konkluzjach Rady Europejskiej z posiedzenia w dniach 11-12 grudnia 2008 r., w których apelowała o uruchomienie europejskiego planu na rzecz innowacji, w połączeniu z rozwojem EPB i z refleksją na temat przyszłości strategii lizbońskiej po roku 2010;

PRZYPOMINA o swoich konkluzjach z dnia 29 maja 2009 r., zawierających apel o opracowanie i regularne aktualizowanie harmonogramu realizacji wizji EPB w roku 2020 oraz wezwanie do dalszego zaangażowania na rzecz zapewnienia większej komplementarności i synergii między politykami i instrumentami UE, takimi jak programy ramowe w zakresie badań i rozwoju technologicznego, program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji, fundusze strukturalne, proces lublański, wspólne ramy w zakresie kształcenia i szkolenia oraz proces boloński;

1. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI, że polityka, programy i działania na szczeblu europejskim w zakresie badań obejmują strategie polityczne, programy i działania na poziomie Unii i na płaszczyźnie międzyrządowej, jak również strategie, programy i działania na szczeblu krajowym lub regionalnym, które przyczyniają się do ogólnego rozwoju EPB, a także iż w rozwój EPB zaangażowane są również - w stosownych przypadkach i zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami - kraje trzecie, w związku z czym odnotowuje aktualny stan współpracy z krajami stowarzyszonymi z programami ramowymi;

2. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI, że w rozwoju EPB na szczeblu krajowym, regionalnym, międzyrządowym i unijnym uczestniczy już wiele podmiotów i zainteresowanych stron oraz że funkcjonują już różne mechanizmy, procedury i instrumenty związane z EPB;

3. UZNAJE potrzebę skutecznego i lepszego zarządzania rozwojem i kształtowaniem polityki strategicznej w EPB, w ramach którego Unia i państwa członkowskie, odgrywałyby bardziej przewodnią rolę i wykazywały większe zaangażowanie w realizację wizji EPB w roku 2020 i we wdrażanie strategii UE na rzecz konkurencyjności i wzrostu gospodarczego na okres po 2010 roku. Zasadami przewodnimi podejmowanych działań powinny być prostota, skuteczność i przejrzystość, przy zagwarantowaniu poszanowania zasady pomocniczości;

4. PODKREŚLA, że lepsze zarządzanie powinno mieć na celu ułatwianie współpracy i koordynacji związanych z EPB działań, programów i strategii politycznych na wszystkich szczeblach, na podstawie celów wyznaczonych poprzez wizję EPB w roku 2020, z uwzględnieniem pozytywnych aspektów różnorodności występującej w państwach członkowskich;

5. UZNAJE, że trójkąt wiedzy łączący w sobie kształcenie, badania i innowacje odnosi się do potrzeby poprawy skuteczności inwestycji we wspomniane trzy formy działalności poprzez systematyczne i stałe interakcje między nimi;

6. UZNAJE, że kluczowym aspektem zarządzania jest potrzeba wypracowania spójniejszej polityki na szczeblu europejskim i na poziomie państw członkowskich poprzez rozwój lepszych i skuteczniejszych interakcji między wspomnianymi trzema składowymi trójkąta wiedzy w kształtowaniu polityki, tak aby przyspieszyć proces transformacji w kierunku gospodarki i społeczeństwa naprawdę opartych na wiedzy;

7. PODKREŚLA potrzebę systematyczniejszych, szerszych i uporządkowanych konsultacji z właściwymi zainteresowanymi stronami EPB, jak również konieczność lepszego informowania ogółu społeczeństwa i odpowiednich grup zainteresowanych stron na temat celów EPB, wynikających z niej korzyści i związanych z nią osiągnięć, a także na temat jej wizji w 2020 roku;

8. Ze względu na szeroki, międzyinstytucjonalny charakter EPB PODKREŚLA potrzebę regularnej wymiany poglądów i interakcji z Parlamentem Europejskim;

9. ZACHĘCA państwa członkowskie, by w razie konieczności podejmowały wzmożone wysiłki w ramach przygotowań do posiedzeń właściwych komitetów i grup (w tym poprzez odpowiednie konsultacje z zainteresowanymi stronami), a także aby ułatwiały niezbędne interakcje między wszystkimi obszarami trójkąta wiedzy;

10. UZNAJE potrzebę określenia sposobów nadania świeżego, innowacyjnego impulsu na szczeblu politycznym w celu umożliwienia realizacji celów EPB; a także ZACHĘCA przyszłe prezydencje, by rozważyły możliwość zwoływania dobrze przygotowanych konferencji ministerialnych skupiających się na zagadnieniach EPB, jeżeli z tego rodzaju wydarzeniami wiązałaby się wyraźna wartość dodana w postaci długookresowego, strategicznego spojrzenia na EPB; UZGADNIA, że takie konferencje mogłyby przyjmować formę nieformalnych posiedzeń ministrów odbywających się w poszerzonym składzie;

11. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI rolę, jaką odegrał już CREST, służąc Radzie i Komisji doradztwem w kwestiach związanych z EPB; UZNAJE jednak, że ze względu na rozwój EPB oraz by odpowiedzieć na potrzebę ściślejszego powiązania polityk krajowych, CREST powinien odgrywać aktywniejszą rolę jako komitet ds. polityki w zakresie EPB, w odpowiednim momencie służąc doradztwem strategicznym Radzie, Komisji i państwom członkowskim, z inicjatywy własnej bądź na wniosek Rady lub Komisji;

12. Na tej podstawie ZATWIERDZA następujące zasady mające na celu zwiększenie roli nowego CREST-u w strategicznym rozwoju EPB:

a) CREST jest strategicznym organem doradczym, którego zadaniem jest doradzanie Radzie, Komisji i państwom członkowskim w kwestiach związanych z EPB. CREST powinien także śledzić podstępy w urzeczywistnianiu EPB, w tym w realizacji programów ramowych UE;

b) CREST powinien służyć swoim doradztwem strategicznym w szczególności:

(i) w zakresie ogólnych kierunków możliwej przyszłej polityki na szczeblu międzynarodowym, europejskim i krajowym w celu przyczynienia się do rozwoju EPB;

(ii) na wczesnym etapie, w zakresie priorytetów strategicznych, projektowania i wdrażania inicjatyw politycznych zmierzających do rozwoju EPB, w tym unijnych programów ramowych i innych właściwych inicjatyw UE, jak również właściwych inicjatyw krajowych i międzyrządowych, a także w zakresie ogólnej spójności wszystkich instrumentów i inicjatyw;

(iii) w celu promowania - w stosownych przypadkach - koordynacji polityk krajowych dotyczących rozwoju EPB;

(iv) na późniejszym etapie, w zakresie projektowania i dokonywania niezależnej oceny wszystkich wspomnianych inicjatyw politycznych.

c) CREST powinien rozwijać interakcje i zwiększać spójność z innymi dziedzinami polityki, zwłaszcza związanymi z trójkątem wiedzy;

d) CREST powinien współpracować z grupami ds. EPB oraz konsultować się z nimi w zakresie niezbędnym do realizacji powierzonych mu zadań. W swoich rozważaniach mógłby on również opierać się na pracach owych grup;

e) Państwa członkowskie i Komisja powinny współpracować z CREST-em na rzecz dalszego rozwoju EPB;

13. UWAŻA, że metody pracy CREST-u powinny być przedmiotem dalszych dyskusji, z uwzględnieniem nowych ram prawnych i instytucjonalnych, w celu zastąpienia rezolucji z dnia 28 września 1995 r. nową rezolucją określającą zmieniony mandat komitetu CREST. Projekt zmienionego mandatu powinien zostać przygotowany zgodnie z zasadami określonymi w punkcie 12 i zatwierdzony przez Radę do połowy 2010 roku;

14. ZACHĘCA wszystkie właściwe grupy(5), utworzone w celu wspierania procesu urzeczywistniania EPB, do prowadzenia - w stosownych przypadkach - systematycznych i przejrzystych konsultacji z zainteresowanymi stronami;

15. ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję do zainicjowania przeglądu grup ds. EPB do końca 2010 roku;

16. ZACHĘCA Komisję, aby:

– dalej rozwijała w przejrzysty sposób systematyczne i uporządkowane konsultacje z państwami członkowskimi i innymi właściwymi zainteresowanymi stronami,

– opracowała wspólnie z państwami członkowskimi skuteczny system przekazywania informacji na temat EPB jako narzędzie wsparcia przeznaczone dla decydentów.

______

(1) Dz.U C 7 z 29.1.1974, s. 2.

(2) Dz.U. C 264 z 11.10.1995, s. 4.

(3) Dz.U. C 205 z 19.7.2000, s. 1.

(4) Dz.U. C 25 z 31.1.2009, s. 1.

(5) Aktualnie są to w szczególności CREST, jego wyspecjalizowane konfiguracje, tj. Grupa Wysokiego Szczebla ds. Wspólnego Planowania (GPC) i Strategiczne Forum ds. Międzynarodowej Współpracy Naukowo-Technicznej (SFIC), jego Grupa Robocza ds. Transferu Wiedzy, jak również Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI) oraz Grupa Sterująca ds. Zasobów Ludzkich i Mobilności (SGHRM).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024