Konkluzje w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.

Konkluzje Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym

(2009/C 301/09)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2009 r.)

RADA:

POTWIERDZA podejście polityczne do przedmiotowej sprawy zaprezentowane w konkluzjach z dni 21-22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym(1).

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zalecenie Komisji z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy, a zwłaszcza:

– fakt, że położono nacisk na aktywne zaangażowanie tego sektora - w tym wszystkich rodzajów mediów - w promowanie inicjatyw na rzecz umiejętności korzystania z mediów,

– uznanie roli, którą może odgrywać system edukacji w promowaniu umiejętności korzystania z mediów - dostępu do mediów i możliwości zrozumienia, krytycznej oceny, tworzenia i przekazywania ich treści - w kontekście strategii państw członkowskich na rzecz uczenia się przez całe życie,

– fakt, że Komisja zamierza zachęcać do osiągnięcia głębszego porozumienia co do kwestii umiejętności korzystania z mediów, wspierać analizę i wymianę dobrych praktyk między państwami członkowskimi, a także opracować instrumenty, które pomogą państwom członkowskim i Komisji mierzyć stopień umiejętności korzystania z mediów w całej Europie,

ZWRACA UWAGĘ NA NASTĘPUJĄCE DODATKOWE ASPEKTY:

– ważne jest, by, promując umiejętność korzystania z mediów, być świadomym, że rewolucja cyfrowa przyniosła znaczne korzyści i możliwości: wzbogaciła życie ludzi, ułatwiając im komunikację, naukę i tworzenie, oraz przekształciła strukturę społeczeństwa i gospodarki. Choć odpowiedzialne i świadome korzystanie z nowych technologii i nowych mediów zakłada, że obywatele powinni znać ewentualne zagrożenia i stosować się do odnośnych przepisów prawa, kwestie te należy uwzględnić w strategiach na rzecz umiejętności korzystania z mediów w ramach ogólnie pozytywnego przesłania,

– wprawdzie zasadniczą rolę w promowaniu umiejętności korzystania z mediów ma do odegrania sektor medialny, jednak ważne jest, by pamiętać o niezależności mediów i o tym, że państwa członkowskie stosują różne podejścia do promowania dobrych praktyk i standardów w tym sektorze, a samoregulacja lub współregulacja są dwoma z wielu możliwych rozwiązań. Ważne jest również wzięcie pod uwagę wielu inicjatyw z zakresu umiejętności korzystania z mediów, które są już realizowane przez sektor medialny, instytucje kulturalne, organizacje pozarządowe i wolontariuszy; ważna jest też dalsza promocja tych inicjatyw,

– promując umiejętność korzystania z mediów, szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że różne grupy społeczne mogą mieć różne potrzeby, przejawiać różne zachowania i dysponować różnymi możliwościami w zakresie dostępu do mediów. Na przykład dzieci i młodzież często są w naturalny sposób gotowe do korzystania z nowych mediów i użytkowania nowych technologii, natomiast dorośli mogą dysponować większym doświadczeniem, które ułatwia im krytyczne spojrzenie na treści medialne. Wszelkie takie różnice należy w pełni uwzględnić w strategiach na rzecz poprawy umiejętności korzystania z mediów i zachęcać do tworzenia powiązań między różnymi grupami i interesami społecznymi. Jednocześnie państwa członkowskie nadal powinny wspierać i kłaść nacisk na strategie udostępniania technologii ogółowi społeczeństwa,

– systemy edukacji obejmujące uczenie się formalne, nieformalne i pozaformalne mogą odegrać ważną rolę, jeżeli chodzi o poszerzanie i pogłębianie umiejętności korzystania z mediów, a także kreatywności i potencjału w zakresie innowacyjności, w całym społeczeństwie, a zwłaszcza wśród dzieci i młodych ludzi, którzy sami mogą istotnie przyczynić się do przekazywania tych umiejętności swoim rodzinom. W kontekście polityki edukacyjnej należy pamiętać, że w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie wśród kompetencji tych wymieniono m.in. "kompetencje informatyczne" oraz "świadomość i ekspresję kulturalną". Państwa członkowskie pracujące nad umiejętnościami korzystania z mediów w kontekście edukacyjnym powinny należycie uwzględnić przy tym ramy ustanowione w zaleceniu z 2006 r. Co więcej, jednym z możliwych narzędzi promowania umiejętności korzystania z mediów mógłby być program uczenia się przez całe życie,

– wprawdzie umiejętność korzystania z mediów jest koncepcją dynamiczną i ewoluującą, a sposób jej postrzegania zależy od aspektów kulturowych, technologicznych, przemysłowych i pokoleniowych, jednak oczywiste jest, że wraz ze światowym rozwojem Internetu, który stał się kluczowym elementem infrastruktury łączności, obywatele Europy i reszty świata coraz częściej funkcjonują w podobnych środowiskach medialnych. W związku z tym możliwe i zasadne powinno stać się stopniowe wypracowanie kryteriów pozwalających ocenić stopień umiejętności korzystania z mediów w państwach członkowskich, o którym mowa w art. 26 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych; należy przy tym uwzględnić fakt, że zarówno te kryteria, jak i ocena muszą odzwierciedlać odmienne uwarunkowania występujące w państwach członkowskich. Państwa członkowskie i Komisję zachęca się do pełnej współpracy w tej dziedzinie,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, by w ramach swoich kompetencji należycie uwzględniły niniejsze konkluzje, obok konkluzji z dni 21-22 maja 2008 r., tworząc swą politykę w zakresie umiejętności korzystania z mediów.

______

(1) Dz.U. C 140 z 6.6.2008, s. 8.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024