z dnia 27 listopada 2008 r.
w zastosowaniu art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/37/WE w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Węgier zakazu dotyczącego strugarki elektrycznej noszącej znak towarowy STRAUS AUSTRIA MD-2007-141
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 306/01)
(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2008 r.)
1. Powiadomienie wystosowane przez władze węgier
Artykuł 2 ust. 1 dyrektywy 98/37/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do maszyn stanowi, że państwa członkowskie podejmują wszelkie właściwe środki w celu zagwarantowania, aby maszyny objęte zakresem dyrektywy mogły być wprowadzane do obrotu i oddawane do użytku wyłącznie wówczas, gdy nie zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu osób lub, w stosownych przypadkach, zwierząt domowych oraz mienia, jeżeli są prawidłowo zainstalowane i konserwowane oraz użytkowane zgodnie z zamierzonym przeznaczeniem.
Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy stanowi, że jeżeli państwo członkowskie stwierdzi, że maszyny noszące oznakowanie CE i używane zgodnie z zamierzonym przeznaczeniem mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób oraz, w stosownych przypadkach, zwierząt domowych lub mienia, podejmuje ono wszelkie niezbędne środki mające na celu wycofanie takich maszyn z obrotu, zakaz wprowadzania ich do obrotu, oddawania do użytku lub eksploatacji, albo ograniczenia swobodnego przepływu tych produktów. Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia Komisję o każdym takim środku, podając uzasadnienie swojej decyzji.
W dniu 4 września 2007 r. władze Węgier poinformowały Komisję Europejską o zastosowaniu zakazu wprowadzania do obrotu ręcznej przenośnej strugarki elektrycznej noszącej znak towarowy STRAUS AUSTRIA, typu ST/PL821-902. Producentem maszyny jest przedsiębiorstwo Jiangsu Jinding Electric Tools Group Co. Ltd., Huangli Town Changzhou, Jiangsu 213151 Chiny; maszyna była rozprowadzana przez przedsiębiorstwo Superline Hungary Kft., H-1162 Budapest, Csömöri út 269 oraz przedsiębiorstwo Dimension Europe Kft., H-1173 Budapest, Újlak u. 21. 5. em. 50.
Akta przesłane Komisji zawierały następujące dokumenty:
- Świadectwo nr AM50046679 0001 z dnia 29 lipca 2004 r. oraz świadectwo nr S 50045577 z dnia 29 lipca 2004 r. wydane przez przedsiębiorstwo TÜV Rheinland Product Safety GmbH, Am Grauen Stein, D-51105, Kolonia dla strugarki elektrycznej typu DB-82X2B, którym nadaje się strugarce elektrycznej znak "GS",
- Oświadczenie przedsiębiorstwa Jiangsu Jinding Electric Tools, Chiny z dnia 30 sierpnia 2006 r. poświadczające, że strugarka elektryczna typu DB-82X2A odpowiada strugarce elektrycznej typu ST/PL 821-902 będącej przedmiotem środka zastosowanego przez Węgry,
- Deklarację WE o zgodności wystawioną przez przedsiębiorstwo Superline Hungary Kft. z dnia 5 lipca 2006 r. odnoszącą się do świadectwa nr S 50045677.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, stwierdza, czy uznaje podjęty środek za uzasadniony, czy też nie. W przypadku gdy podjęty środek zostanie uznany za uzasadniony, Komisja powiadamia o tym państwa członkowskie, tak aby mogły one podjąć wszelkie stosowne środki w odniesieniu do przedmiotowej maszyny zgodnie ze swymi zobowiązaniami wynikającymi z art. 2 ust. 1.
2. Uzasadnienie przedstawione przez władze węgier
Podstawą środka zastosowanego przez władze Węgier było niespełnianie przez strugarkę elektryczną następujących istotnych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, określonych w załączniku I do dyrektywy 98/37/WE (z uwzględnieniem wymogów zharmonizowanych norm europejskich EN 60745-1:2003 - "Narzędzia ręczne o napędzie elektrycznym -Bezpieczeństwo użytkowania - Część 1: Wymagania ogólne" oraz EN 60745-2-14 - "Narzędzia ręczne o napędzie elektrycznym -Bezpieczeństwo użytkowania - Część 2-14: Wymagania szczegółowe dotyczące strugarek", o których mowa w deklaracji WE o zgodności, wydanej przez producenta):
1.5.1. Zasilanie energią elektryczną
Niedostateczna wytrzymałość elektryczna wzmocnionej izolacji: pomiędzy dostępnymi częściami metalowymi a częściami aktywnymi nastąpił przeskok iskry przy niższym poziomie napięcia niż przepisany próg, stwarzając zagrożenie porażenia prądem elektrycznym.
1.5.6. Pożar
W czasie próby maszyna zapaliła się, wydzielając dym i płomień, po czym zatrzymała się.
1.7.3. Oznakowanie
Na strugarce nie zostały oznaczone znak identyfikacyjny, nazwa i adres producenta oraz rok produkcji.
1.7.4. Instrukcja
Instrukcja nie zawierała nazwy i adresu producenta ani pewnych wskazówek koniecznych dla bezpiecznego używania maszyny, takich jak zasady bezpieczeństwa związane z elektrycznością itp.
3. Opinia Komisji
Dnia 15 listopada 2007 r. Komisja skierowała do przedsiębiorstwa Jiangsu Jinding Electric Tools Group Co., Superline Hungary Kft, które podpisało deklarację WE o zgodności oraz do przedsiębiorstwa Dimension Europe Kft. pisma z prośbą o przedstawienie uwag na temat środka zastosowanego przez władze Węgier.
Dnia 15 listopada 2007 r. Komisja skierowała także pismo do przedsiębiorstwa TÜV Rheinland, Kolonia, które wydało świadectwo zgodności nr AM 50046679 0001 dla strugarki elektrycznej typu DB-82X2A, co do której twierdzono, że odpowiada strugarce elektrycznej typu ST/PL 821-902, będącej przedmiotem środka zastosowanego przez władze Węgier.
Dnia 3 grudnia 2007 r. przedsiębiorstwo TÜV Rheinland potwierdziło, że wydało świadectwo zgodności dla strugarki elektrycznej typu DB-82X2A oraz że świadectwo to było ważne tylko do marca 2007 r. Przedsiębiorstwo nie było w stanie potwierdzić, że strugarka elektryczna typu ST/PL 821-902 odpowiadała strugarce elektrycznej typu DB-82X2A oraz stwierdziło, że nie sprawdzało ono ani nie certyfikowało typu ST/PL 821-902.
Dnia 6 grudnia 2007 r. przedsiębiorstwo Jiangsu Jinding Electric Tools Group Co. odpowiedziało, że produkowana przez to przedsiębiorstwo strugarka elektryczna i strugarka będąca przedmiotem środka zastosowanego przez Węgry nie są tymi samymi przedmiotami oraz że strugarka będąca przedmiotem środka zastosowanego przez władze Węgier nie była produkowana przez to przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwo stwierdziło, że zamierza wystąpić na drogę prawną przeciwko podmiotom nadużywającym ich nazwy.
W świetle dostępnej dokumentacji i uwag zainteresowanych stron Komisja uważa, że władze Węgier udowodniły, że maszyna, do której odnoszą się środki ograniczające, nie spełnia istotnych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa powyżej. Niezgodności te stwarzają poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników przedmiotowej maszyny.
Po przeprowadzeniu wymaganej procedury Komisja uznaje zatem, że zakaz wprowadzony przez władze Węgier jest uzasadniony.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günter VERHEUGEN | |
| Wiceprzewodniczący Komisji |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.306.1 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w zastosowaniu art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/37/WE w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Węgier zakazu dotyczącego strugarki elektrycznej noszącej znak towarowy STRAUS AUSTRIA MD-2007-141. |
| Data aktu: | 27/11/2008 |
| Data ogłoszenia: | 29/11/2008 |