Opinia w sprawie programu stabilności na lata 2006-2009 przedstawionego przez Słowenię.

OPINIA RADY
z dnia 27 lutego 2007 r.
w sprawie programu stabilności na lata 2006-2009 przedstawionego przez Słowenię

(2007/C 71/03)

(Dz.U.UE C z dnia 28 marca 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 27 lutego 2007 r. Rada przeanalizowała pierwszy program stabilności przedstawiony przez Słowenię i obejmujący lata 2006-2009.

(2) Scenariusz makroekonomiczny, na którym opiera się program, przewiduje stały wzrost realnego PKB powyżej 4 % przez cały okres objęty programem. Z dostępnych obecnie informacji wynika, że scenariusz ten jest oparty na realistycznych założeniach dotyczących wzrostu gospodarczego. Przedstawione w programie przewidywania dotyczące inflacji również wydają się realistyczne.

(3) W odniesieniu do roku 2006 w prognozie służb Komisji z jesieni 2006 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych oszacowano na 1,6 % PKB, podczas gdy w zaktualizowanej wersji programu konwergencji z grudnia 2005 r. zakładano, że osiągnie on 1,7 % PKB. Wskaźnik z 2006 r., szacowany na podstawie najnowszych danych i wynoszący 1,2 % PKB, jest niższy w porównaniu ze wskaźnikiem z roku 2005.

(4) Celem przedstawionej w programie strategii budżetowej jest osiągnięcie do 2009 roku - dzięki konsolidacji, przypadającej na końcowy okres programu - średniookresowego celu budżetowego, zgodnego z paktem na rzecz stabilności i wzrostu. Z uwagi na dalsze reformy podatkowe oraz szereg środków mających na celu ograniczenie wydatków prognozuje się dalszy spadek dochodów i wydatków wyrażonych w relacji do PKB w okresie objętym programem. Przewiduje się, że do 2008 roku przy zasadniczo zrównoważonym spadku wszystkich wskaźników deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych będzie utrzymywał się na poziomie ok. 1,5 % PKB. Na 2009 r. prognozowany jest spadek deficytu do 1,0 %, ponieważ spadek dochodów zostanie zrównoważony przez zmniejszenie wydatków. Saldo pierwotne początkowo spadnie z 0,1 % PKB w 2006 r. do - 0,3 % PKB w 2008 r., po czym wzrośnie do 0,3 % PKB w 2009 r. Program stabilności wyznaczył docelowy deficyt nominalny w wysokości 1 % PKB rok później, niż przewidywała to ostatnia aktualizacja programu konwergencji przy bardziej korzystnym scenariuszu makroekonomicznym.

(5) Przewiduje się, że w okresie objętym programem saldo strukturalne (tj. saldo dostosowane cyklicznie z wyłączeniem środków jednorazowych i innych środków tymczasowych), obliczone zgodnie z powszechnie przyjętą metodyką, poprawi się o około 0,25 % PKB. Podobnie jak w aktualizacji programu konwergencji z grudnia 2005 r. średniookresowym celem budżetowym przedstawionym w programie stabilności jest osiągnięcie deficytu strukturalnego w wysokości 1 % PKB do 2009 r., czyli rok później niż zakładano w poprzednim programie. Program przewiduje takie opóźnienie z uwagi na duży projekt kolejowy, którego szacunkowy koszt wyniesie 0,4 % PKB w 2007 r., 0,5 % PKB w 2008 r. i 0,2 % PKB w 2009 r., oraz na pewne wydatki o charakterze tymczasowym. Ponieważ cel średniookresowy jest bardziej ambitny, niż wymaga tego minimalna wartość odniesienia (szacowana jako deficyt w wysokości ok. 1,5 % PKB), jego osiągnięcie powinno stworzyć margines bezpieczeństwa chroniący przed ryzykiem pojawienia się nadmiernego deficytu. Wyznaczony cel średniookresowy mieści się w zakresie wyznaczonym dla strefy euro i dla państw członkowskich grupy ERM II w pakcie na rzecz stabilności i wzrostu oraz w kodeksie postępowania, a także odpowiednio uwzględnia wskaźnik zadłużenia i średni potencjalny wzrost w perspektywie długoterminowej.

(6) Ryzyko zagrażające przedstawionym w programie prognozom budżetowym wydaje się w dużym stopniu zrównoważone, ale wyniki budżetowe w 2009 r. mogą okazać się gorsze od zakładanych. Z jednej strony, założenia dotyczące wzrostu gospodarczego i dochodów podatkowych wydają się realistyczne. Ponadto w ostatnich latach Słowenia osiągała wyniki budżetowe, które były lepsze od przyjętych założeń, czemu sprzyjał m.in. skuteczny mechanizm budżetowy polegający na ograniczaniu wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych w odpowiedzi na niespodziewany niedobór dochodów. Z drugiej strony, mimo działań na rzecz restrukturyzacji wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych udział wydatków obowiązkowych jest w dalszym ciągu bardzo wysoki, choć wykazuje tendencje zniżkowe. Konieczne jest bardziej szczegółowe określenie środków pozwalających na zapowiadaną na 2009 r. istotną redukcję wydatków pierwotnych wyrażoną w relacji do PKB.

(7) W świetle powyższej oceny ryzyka przedstawiony w programie kurs polityki budżetowej może okazać się nieodpowiedni, aby zapewnić do 2009 r. realizację przewidzianego w programie celu średniookresowego. Jednak zapewnia on wystarczający margines bezpieczeństwa chroniący przed naruszeniem 3-procentowego progu deficytu przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych w okresie objętym programem. Tempo działań dostosowawczych prowadzących do osiągnięcia określonego w programie celu średniookresowego nie jest w pełni zgodne z paktem na rzecz stabilności i wzrostu i powinno zostać przyspieszone; pakt stanowi, że dla strefy euro i dla państw członkowskich grupy ERM II roczna poprawa salda strukturalnego powinna wynieść 0,5 % PKB oraz że dostosowanie powinno być większe w okresach dobrej koniunktury gospodarczej, a może być mniejsze w okresach gorszej koniunktury. Dobra koniunktura gospodarcza przewidywana jest na cały okres objęty programem, jednak istotną poprawę salda strukturalnego przewiduje się nie wcześniej niż w ostatnim roku objętym programem.

(8) Szacuje się, że w 2006 r. dług publiczny brutto osiągnął 28,5 % PKB, czyli znacznie poniżej wartości odniesienia określonej Traktatem, która wynosi 60 %. Program przewiduje obniżenie się wskaźnika zadłużenia o 0,8 punktu procentowego w okresie objętym programem.

(9) Długoterminowy wpływ starzenia się społeczeństwa na budżet należy w Słowenii do najwyższych w UE, co wynika głównie z bardzo dużego wzrostu wydatków na emerytury w relacji do PKB. Choć podejmowane są pewne działania, do zmniejszenia zagrożeń dla stabilności finansów publicznych przyczyniłyby się: większa konsolidacja fiskalna oraz przeprowadzenie dalszych reform mających na celu ograniczenie istotnego wzrostu wydatków związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Choć wyjściowa sytuacja budżetowa przyczynia się do ustabilizowania wskaźnika zadłużenia w perspektywie średnioterminowej, niewielka poprawa salda strukturalnego w okresie objętym programem nie będzie wystarczająca, aby ograniczyć w dłuższym okresie prognozowany wpływ starzenia się społeczeństwa na budżet. Generalnie wydaje się, że zagrożenie dla stabilności finansów publicznych w Słowenii jest wysokie.

(10) Program stabilności zawiera jakościową ocenę ogólnego wpływu krajowego programu reform, przedstawionego przez Słowenię w październiku 2006 r., w ramach średniookresowej strategii fiskalnej. Podano w nim również pewne informacje o bezpośrednich kosztach lub oszczędnościach budżetowych wynikających z najważniejszych reform przewidzianych w krajowym programie, natomiast w przedstawionych prognozach budżetowych nie uwzględniono wyraźnie skutków, jakie dla finansów publicznych mają działania nakreślone w krajowym programie reform. Przedstawione w programie stabilności środki w dziedzinie finansów publicznych wydają się zgodne z działaniami przewidzianymi w krajowym programie reform. Program stabilności szczegółowo opisuje reformę podatkową zapowiadaną w krajowym programie reform oraz uzupełnia działania przewidywane w tym programie o środki po stronie wydatków.

(11) Przedstawiona w programie strategia budżetowa jest częściowo zgodna z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej zawartymi w zintegrowanych wytycznych na lata 2005-2008. Niewystarczająca jest przede wszystkim ścieżka dostosowania prowadząca do celu średniookresowego.

(12) Jeśli chodzi o wymagania związane z danymi określone w kodeksie postępowania dotyczącym programów stabilności i konwergencji, odnotowano, że w programie brak pewnych danych obowiązkowych i opcjonalnych(2).

Zdaniem Rady w programie uwzględniono fakt, że do utrzymania prężnej gospodarki konieczne są: ograniczenie presji inflacyjnej oraz dalsza konsolidacja fiskalna, jednak założono niewystarczające postępy w dążeniu do celu średniookresowego mimo optymistycznych perspektyw wzrostu gospodarczego. W świetle powyższej oceny wzywa się Słowenię do:

i) wykorzystania koniunktury gospodarczej, w tym lepszych niż prognozowano wyników budżetowych w roku 2006, i przyspieszenia dążeń do osiągnięcia celu średniookresowego;

ii) w kontekście prognozowanego wzrostu wydatków związanych ze starzeniem się społeczeństwa - do poprawy długoterminowej stabilności finansów publicznych zwłaszcza przez wprowadzenie w ramach trwającej reformy systemu emerytalnego dodatkowych środków mających na celu głównie zwiększenie zatrudnienia pracowników starszych wiekiem oraz zachęcanie do powszechniejszego korzystania z prywatnych funduszy emerytalnych.

Porównanie głównych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2005 2006 2007 2008 2009
Realny PKB PS grudzień 2006 4,0 4,7 4,3 4,2 4,1
(zmiana w %) KOM listopad 2006 4,0 4,8 4,2 4,5 nd.
PK grudzień 2005 3,9 4,0 4,0 3,8 nd.
Inflacja HICP PS grudzień 2006 2,5 2,7 2,7 2,5 2,2
(%) KOM listopad 2006 2,5 2,5 2,5 2,6 nd.
PK grudzień 2005 2,2 1,5 2,2 2,5 nd.
Luka produktowa PS grudzień 2006(1) - 1,2 - 0,5 - 0,3 - 0,1 0,3
(% potencjalnego PKB) KOM listopad 2006(5) - 1,1 - 0,3 0,0 0,4 nd.
PK grudzień 2005(1) - 1,2 - 0,7 - 0,3 0,0 nd.
Saldo sektora instytucji PS grudzień 2006 - 1,4 - 1,6 - 1,5 - 1,6 - 1,0
rządowych i samorządowych KOM listopad 2006 - 1,4 - 1,6 - 1,6 - 1,5 nd.
(% PKB) PK grudzień 2005 - 1,7 - 1,7 - 1,4 - 1,0 nd.
Saldo pierwotne PS grudzień 2006 0,4 0,1 - 0,1 - 0,3 0,3
(% PKB) KOM listopad 2006 0,3 - 0,1 - 0,2 - 0,3 nd.
PK grudzień 2005 - 0,2 - 0,3 - 0,1 0,2 nd.
Saldo dostosowane PS grudzień 2006(1) - 0,9 - 1,4 - 1,4 - 1,6 - 1,1
cyklicznie KOM listopad 2006 - 0,9 - 1,5 - 1,6 - 1,7 nd.
(% PKB) PK grudzień 2005(1) - 1,2 - 1,4 - 1,3 - 1,0 nd.
Saldo strukturalne(2) PS grudzień 2006(3) - 0,9 - 1,4 - 1,4 - 1,6 - 1,1
(% PKB) KOM listopad 2006(4) - 0,9 - 1,5 - 1,6 - 1,7 nd.
PK grudzień 2005 - 0,4 - 1,4 - 1,4 - 1,0 nd.
Dług publiczny brutto PS grudzień 2006 28,0 28,5 28,2 28,3 27,7
(% PKB) KOM listopad 2006 28,0 28,4 28,0 27,6 nd.
PK grudzień 2005 29,0 29,6 29,8 29,4 nd.
Uwagi:
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
(2) Saldo dostosowane cyklicznie (jak w poprzednich wierszach) z wyłączeniem środków

jednorazowych i innych środków tymczasowych.

(3) W programie nie uwzględniono żadnych środków jednorazowych ani innych środków

tymczasowych.

(4) Prognozy służb Komisji z jesieni 2006 r. nie uwzględniają środków jednorazowych ani

innych środków tymczasowych.

(5) Na podstawie szacowanego potencjalnego wzrostu w wysokości 3,8 % w 2005 r. i 4 % w

latach 2006-2008.

Źródło:
Program konwergencji/program stabilności (PK/PS); Prognoza gospodarcza służb Komisji z jesieni 2006 (KOM); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1055/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 1). Dokumenty przywołane w niniejszym tekście są dostępne na stronie internetowej:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

(2) W szczególności nie przedstawiono danych dotyczących bilansu płatniczego netto na lata 2006-2007 ani pewnych danych opcjonalnych dotyczących salda poszczególnych sektorów, zmian na rynku pracy, wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych w układzie kalkulacyjnym oraz zmian wskaźnika zadłużenia.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024