Opinia w sprawie komunikatów Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego: "Realizacja programu haskiego: przyszłe działania", "Ocena prowadzonej przez UE polityki w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości", "Sprawozdanie z realizacji programu haskiego w roku 2005".

Opinia Komitetu Regionów w sprawie komunikatów Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego:

"Realizacja programu haskiego: przyszłe działania"

"Ocena prowadzonej przez UE polityki w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości"

"Sprawozdanie z realizacji programu haskiego w roku 2005"

(2007/C 57/05)

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2007 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z 28 czerwca 2006 r. "Realizacja programu haskiego: przyszłe działania" (COM(2006) 331),

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z 28 czerwca 2006 r. "Ocena prowadzonej przez UE polityki w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości" (COM(2006) 332),

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z 28 czerwca 2006 r. "Sprawozdanie z realizacji programu haskiego w roku 2005" (COM(2006) 333),

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 28 czerwca 2006 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu w tej sprawie zgodnie z art. 265 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Prezydium Komitetu z dnia 25 kwietnia 2006 r. powierzającą sporządzenie opinii w tej sprawie Komisji ds. Konstytucyjnych, Sprawowania Rządów w Europie oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości,

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Program haski: dziesięć priorytetów na najbliższe pięć lat - Partnerstwo na rzecz odnowy europejskiej w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości", COM(2005) 184 końcowy,

uwzględniając swoją opinię z 16 lutego 2006 r. w sprawie odnośnego pakietu środków w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (CdR 122/2005)(1);

uwzględniając swój projekt opinii (CdR 234/2006) przyjęty w dniu 17 października 2006 r. przez Komisję ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (sprawozdawca: Ivo OPSTELTEN, burmistrz Rotterdamu),

a także mając na uwadze, co następuje:

1) opinia obywateli europejskich o wartości dodanej, jaką przynosi im Unia Europejska, będzie w sposób decydujący zależała od powodzenia polityki europejskiej w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w najbliższych latach,

2) na samorządach lokalnych i regionalnych spoczywają obowiązki w zakresie porządku i bezpieczeństwa, a więc skuteczność i efektywność polityki Unii Europejskiej zależy również w dużym stopniu od stopnia zaangażowania tych samorządów,

3) polityka w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości jest już lepiej zarysowana i że ta okoliczność jest okazją do poprawy kontaktów z samorządami terytorialnymi,

na 67. sesji plenarnej w dniach 6-7 grudnia 2006 r. (posiedzenie z dnia 6 grudnia) przyjął następującą opinię:

1. Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 Ocenia, że rola samorządów terytorialnych w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości jest bardzo istotna, i przypomina, że w swojej poprzedniej opinii (CdR 122/2005) sformułował konkretne zalecenia dotyczące zwiększenia skuteczności i wydajności tej strategii politycznej Unii Europejskiej, doceniając istotną rolę doświadczeń na szczeblu lokalnym i regionalnym w opracowywaniu tej strategii, jej wdrażaniu i ocenie.

1.2 Docenia zaangażowanie Komisji w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości; komunikaty będące przedmiotem niniejszej opinii są dowodem ambicji i determinacji w osiąganiu tych celów. W tym kontekście Komitet wyraża swoje zaniepokojenie w związku z istotnymi rozbieżnościami we wdrażaniu środków programu haskiego w państwach członkowskich UE.

1.3 Rozumie, biorąc pod uwagę złożoną naturę tej dziedziny polityki i krótkie terminy opracowania komunikatów, że nie jest łatwo zagwarantować bardziej bezpośrednie uczestnictwo samorządów terytorialnych; jednakże wyraża ubolewanie, że w omawianych komunikatach nie wspomina się o zamiarze Komisji, aby w krótkim czasie rozwinąć metodę pracy uwzględniającą zalecenia Komitetu Regionów.

1.4 Uważa, że taka metoda pracy może zostać i zostanie opracowana, m.in. na podstawie dyskusji zapowiedzianej przez Komisję we wnioskach w komunikacie COM (2006) 331.

1.5 Zatwierdza wybór dziedzin politycznych, które wymagają szczególnej uwagi w okresie funkcjonowania programu haskiego. Docenia zaangażowanie Komisji na rzecz maksymalnego usprawnienia i przyspieszenia procesu decyzyjnego z wykorzystaniem mechanizmów prawnych przewidzianych w istniejących traktatach europejskich.

1.6 Żałuje, że brakuje obecnie wystarczającej podstawy, która pozwoliłaby w krótkim terminie faktycznie przyjąć lepsze podejście.

1.7 Potwierdza potrzebę usprawnienia mechanizmów nadzoru i oceny i zauważa, że propozycje wysunięte przez Komisję są zgodne z jego zaleceniami, co jest krokiem we właściwym kierunku, czyli w stronę przyjęcia podejścia bardziej usystematyzowanego, ustrukturyzowanego i zintegrowanego, co poprawi przejrzystość polityki, jej czytelność i wykonalność. W oparciu o wiedzę i doświadczenie władz krajowych, regionalnych i lokalnych można by opracować właściwy i spójny zestaw wskaźników, które dostarczałyby cennych informacji i pozwoliłyby uniknąć niepotrzebnego dublowania.

1.8 Chciałby zaangażować się na rzecz ściślejszego włączenia samorządów lokalnych i regionalnych w organizowanie i wdrażanie procesu oceny. Jednocześnie popiera propozycję wyznaczenia punktów kontaktowych także w instytucjach UE do prowadzenia dialogu z Komisją w celu poprawy jakości i skuteczności sprawozdań oceniających.

1.9 Podkreśla wagę pogłębionej oceny strategicznej strategii politycznych w wybranych dziedzinach i wyraża nadzieję, że w ten sposób będzie można poświęcić więcej uwagi konsekwencjom ich wdrażania na szczeblu regionalnym i lokalnym.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

Komitet Regionów

2.1 Opowiada się za jaśniejszymi uzgodnieniami dotyczącymi współpracy między instytucjami europejskimi a władzami lokalnymi i regionalnymi w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

2.2 Wzywa do tego, aby w krótkim czasie przedstawić sposób, w jaki jego poprzednie zalecenia zostały uwzględnione w sporządzaniu komunikatów będących przedmiotem niniejszej opinii.

2.3 Zaleca Komisji Europejskiej, Radzie i Parlamentowi Europejskiemu pilne poszukanie konkretnych rozwiązań dla niedociągnięć stwierdzonych przy transpozycji instrumentów wymienionych w Tytule VI Traktatu o Unii Europejskiej na szczeblu krajowym, do zrealizowania i zastosowania w krótkiej perspektywie.

2.4 Zgodnie ze swoją poprzednią opinią wzywa do bardziej bezpośredniego zaangażowania samorządów terytorialnych w tworzenie rocznego zestawienia wyników, np. w drodze konsultacji z ekipami ekspertów. Należałoby interesować się nie tylko postępami we wdrażaniu na papierze, lecz raczej skoncentrować się na konsekwencjach w praktyce, co łączy się ściśle z rozwijaniem mechanizmów monitorujących i oceniających.

2.5 Stwierdza, że odnotowuje się niewielkie postępy w zakresie zwalczania imigracji nieuregulowanej. Wzywa zatem UE do zdecydowanego zaangażowania się w opracowanie wspólnotowej polityki imigracyjnej, która obejmowałaby wielorakie aspekty związane z imigrantami znajdującymi się w sytuacji nieuregulowanej.

2.6 Wzywa do jak najszybszego rozwinięcia wspólnych podstaw pozwalających na utworzenie spójnych europejskich ram integracji, przyjęcia na użytek samorządów lokalnych zestawu instrumentów do wykorzystania w praktyce, tak aby proces integracji na szczeblu lokalnym i regionalnym rozwinął się i nabrał profesjonalizmu.

2.7 Zgodnie ze swoją poprzednią opinią zaleca dopilnować, aby proces integracji był włączony w sposób przejrzysty w różne strategie polityki publicznej na szczeblu lokalnym.

2.8 Nalega, aby włączyć samorządy terytorialne w opracowanie wniosku legislacyjnego dotyczącego tworzenia sieci wczesnego ostrzegania związanej z infrastrukturą o znaczeniu strategicznym.

2.9 Zaleca, aby Komisja uwzględniła również możliwość bezpośredniego udziału samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych i przedsiębiorstw w debacie dotyczącej poprawy skuteczności polityki wspólnotowej w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, co pozwoliłoby (lepiej) odpowiedzieć na oczekiwania obywateli związane z tą polityką.

2.10 Zaleca, aby Komisja zwracała uwagę na to, by wdrażanie mechanizmów monitorujących i oceniających nie pociągało za sobą zwiększenia biurokracji oraz by koncentrowało się na praktyce.

2.11 Wzywa do tego, aby wiedza i doświadczenie samorządów terytorialnych odgrywały istotną rolę w trakcie wdrażania strategii informowania zainteresowanych podmiotów.

2.12 Wzywa Komisję do uwzględnienia wcześniejszych zaleceń KR-u, również w trakcie realizacji środków dotyczących krajowych mechanizmów sprawozdawczych. Ogólnie rzecz biorąc, sprawozdania te powinny uwzględniać wyraźnie zakres zaangażowania samorządów lokalnych i regionalnych w realizację założeń politycznych, gdyż sama wzmianka o istnieniu mniej więcej systematycznego dialogu nie jest wystarczająca.

Bruksela, 6 grudnia 2006 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Michel DELEBARRE

______

(1) DzU C 192 z 16.8.2006 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.57.25

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie komunikatów Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego: "Realizacja programu haskiego: przyszłe działania", "Ocena prowadzonej przez UE polityki w dziedzinie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości", "Sprawozdanie z realizacji programu haskiego w roku 2005".
Data aktu: 06/12/2006
Data ogłoszenia: 10/03/2007