Zawiadomienie dotyczące konsultacji w sprawie stosowania środków ochronnych nałożonych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 658/2004 na przywóz niektórych przetworzonych lub konserwowanych owoców cytrusowych.

Zawiadomienie dotyczące konsultacji w sprawie stosowania środków ochronnych nałożonych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 658/2004 na przywóz niektórych przetworzonych lub konserwowanych owoców cytrusowych

(2005/C 322/06)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2005 r.)

Dnia 7 kwietnia 2004 r. zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 658/2004(1) nałożono ostateczne środki ochronne na przywóz niektórych przetworzonych lub konserwowanych owoców cytrusowych (takich jak mandarynki). Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 3285/94(2) i rozporządzenia Rady (WE) nr 519/94(3), w szczególności odpowiednio ich art. 21 i art. 18, Komisja skonsultowała się z Państwami Członkowskimi w sprawie stosowania środków ochronnych.

W zawiadomieniu z dnia 4 czerwca 2005 r.(4) Komisja oficjalnie poinformowała producentów wspólnotowych i ich zrzeszenie, importerów i podmioty gospodarcze oraz ich zrzeszenia, dostawców, producentów eksportujących w Chinach oraz ich zrzeszenia o rozpoczęciu przeglądu śródokresowego.

Po zbadaniu skutków, adekwatności dalszego stosowania środków oraz tempa liberalizacji, Komisja poinformowała Państwa Członkowskie o wnioskach z dochodzenia. Konsultacje prowadzone były z Komitetem Doradczym utworzonym na mocy art. 4 rozporządzenia (WE) nr 3285/94 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 519/94.

1.

Produkt objęty postępowaniem

Produktem, o którym mowa, są przetworzone lub konserwowane mandarynki (włącznie z tangerynkami i satsuma), klementynki, wilkingi oraz inne podobne hybrydy cytrusowe, niezawierające alkoholu, z dodatkiem cukru ("produkt objęty postępowaniem").

Produkt objęty postępowaniem jest obecnie sklasyfikowany w ramach kodów CN 2008 30 55 i 2008 30 75. Powyższe kody CN podaje się jedynie w celach informacyjnych.

2.

Procedura

2.1. Zakres konsultacji

Artykuł 21 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 3285/94 i art. 18 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 519/94 zobowiązują Komisję do przeprowadzenia konsultacji z Państwami Członkowskimi w sprawie stosowania środków ochronnych, najpóźniej w połowie okresu stosowania tych środków.

Zgodnie ze stosownymi przepisami, celem dochodzenia było:

a) zbadanie skutków środków ochronnych;

b) określenie, czy liberalizację należy przyspieszyć, a jeżeli tak, to w jaki sposób; oraz

c) upewnienie się, czy stosowanie środka jest nadal konieczne.

2.2 Okres dochodzenia

W tym sektorze działalności okres przetwórczy rozpoczyna się w październiku każdego roku. Analizowane są dane z każdego okresu przetwórczego, czyli według okresów od października do września następnego roku. W pierwotnym dochodzeniu zbadano dane z okresów od 1998/1999 do 2002/2003. Obecne dochodzenie obejmuje okresy od 2003/2004 do 2004/2005.

Należy przypomnieć, że produkcja mandarynek w puszce skupiona jest w Hiszpanii.

2.3. Strony, których dotyczy postępowanie

Wszystkim zainteresowanym stronom, których dotyczy postępowanie oraz wszystkimi pozostałym przedsiębiorstwom, które zgłosiły się w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania, rozesłano kwestionariusze.

Odpowiedzi udzieliło pięciu producentów wspólnotowych, pięciu dostawców, jedenastu importerów, siedmiu eksporterów/ siedem podmiotów gospodarczych oraz dwa zrzeszenia.

Służby Komisji zgromadziły i zweryfikowały wszelkie informacje uznane za niezbędne do celów dochodzenia. Przeprowadzono wizyty weryfikacyjne na terenie następujących przedsiębiorstw:

Producenci wspólnotowi

– Halcon Foods, S.A., Murcja, Hiszpania,

– Alcurnia Alimentacion, s.l., Murcja, Hiszpania,

– Conservas y Fruta S.A., Murcja, Hiszpania,

– Industrias Videca S.A., Walencja, Hiszpania,

– Agricultura y Conservas, S.A., Walencja.

Dostawcy

– Cooperativa Agricola Ntra Sra del Oreto Coop. V, - Walencja,

Niepowiązani importerzy

– Wünsche Handelsgesellschaft International mbH & Co., KG, Hamburg, Niemcy,

– I. Schröder KG (GmbH & Co), Hamburg, Niemcy,

– Edeka Zentrale AG & Co. KG, Hamburg, Niemcy,

– Hüpeden & Co. (GmbH & Co.) KG, Hamburg, Niemcy.

3.

Restrukturyzacja

Zgodnie z motywem 120 rozporządzenia (WE) nr 658/2004, podczas przeglądu zbadano działania restrukturyzacyjne podjęte przez wspólnotowych producentów mandarynek w puszce. Głównym efektem procesu restrukturyzacji jest jak dotąd zmniejszenie zdolności produkcyjnej z poprzedniego okresu, wynoszącej 33 000 ton. Jest to spadek o 25 % w stosunku do pierwotnej zdolności produkcyjnej. Podjęto również działania zmierzające do racjonalizacji dostaw surowca oraz stworzenia bardziej opłacalnych kanałów sprzedaży i dystrybucji. Ma to na celu podniesienie efektywności łańcucha produkcyjnego, umożliwiając jednocześnie zwiększenie efektu ekonomii skali. Działania przeprowadzone do tej pory to głównie: zaprzestanie produkcji mandarynek w puszce przez niektórych producentów, przejęcie przedsiębiorstw, stworzenie spółdzielni w celu wspólnych zakupów oraz wprowadzenie nowego systemu linii produkcyjnych.

Efekty restrukturyzacji stają się obecnie zauważalne i powinny one z czasem zachęcić do rozpoczęcia dalszych działań restrukturyzacyjnych. Przewidywane działania będą obejmować finalizację procesów prowadzących do technicznego usprawnienia produkcji. Przewiduje się również wystąpienie dalszych efektów i ekonomii skali wynikających z konsolidacji tych działań. Będą one obejmować zmniejszenie produkcji i zakładanie spółdzielni.

4.

Wyniki dochodzenia

Analiza istniejących środków opiera się na danych zgromadzonych za ostatnie trzy okresy przetwórcze. Dane dostarczone za okres 2002/2003 zamieszczone zostały w rozporządzeniu (WE) nr 658/2004 wprowadzającym ostateczne środki na przywóz konserwowanych mandarynek. Podano je również poniżej w celu odzwierciedlenia sytuacji w przemyśle w momencie rozpoczęcia postępowania, zanim przeprowadzono początkowe dochodzenie. Dane za okres 2003/2004, które zostały sprawdzone w trakcie obecnego przeglądu śródokresowego dotyczą okresu, kiedy trwało dochodzenie prowadzące do nałożenia środków. Dane dotyczące okresu 2004/2005 odnoszą się do okresu przypadającego po nałożeniu środków.

4.1 Przywóz

4.1.1. Wielkość przywozu

W poniższych tabelach przedstawiono wielkość przywozu z Chin do UE-25. Wielkość przywozu z wszystkich pozostałych krajów jest nieznaczna, ponieważ stanowi mniej niż 2 % całkowitej wielkości przywozu lub 1 000 ton rocznie. (Wielkość w tonach, dane za okres od października do września)

2002/03 2003/04 2004/05(*)
50.500 63.900 46.600(*)
Wskaźnik 100 127 92
(*) (Ekstrapolacja na podstawie danych z 10 miesięcy)
(Źródło: Eurostat).

W okresie 2004/2005, wielkość przywozu ustabilizowała się na poziomie około 47 000 ton. Około 60 % przywozu w okresie 2004/2005 dokonano w marcu i kwietniu 2005 r., krótko przed upływem okresu licencyjnego. Stabilizacja w wielkości przywozu nastąpiła po okresie wzrostu, w którym przywóz osiągnął poziom 63 900 ton w okresie 2003/2004. Maksymalną wielkość odnotowano w okresie 2003/2004, prawdopodobnie ze względu na przewidywanie nałożenia ostatecznych środków ochronnych.

Przywóz do niektórych Państw Członkowskich wzrósł ponad trzykrotnie w okresie 2004/2005 w porównaniu z okresem 2002/2003. Pozostałe Państwa Członkowskie, które tradycyjnie nie są importerami, zaczęły dokonywać przywozu mandarynek w puszce z Chin. Z drugiej strony niektóre spośród krajów przystępujących do UE dokonywały przywozu w znacznych ilościach w ciągu dwóch miesięcy przed przystąpieniem i wówczas w niektórych przypadkach zupełnie zaniechano przywozu po rozszerzeniu Unii Europejskiej w maju 2004 r.

Należy pamiętać, że przywóz objęty jest systemem kontyngentów taryfowych wynoszących około 32 000 ton na przywóz z Chin i około 2 000 ton na przywóz z innych krajów. Z chwilą wyczerpania kontyngentu należy uiszczać cło w wysokości 301 EUR za tonę. Na tej podstawie oczywiste jest, że przywozu dokonywano zarówno w ramach kontyngentu, jak i poza nim, przy czym w tym drugim przypadku uiszczano stosowną należność celną. Oznacza to, że popyt UE zaspokojono.

4.1.2. Ceny importowe

2002/03 2003/04 2004/05 (10 miesięcy)
595 524 520
Wskaźnik 100 88 87
(Źródło: Eurostat).

Stwierdzono że ceny importowe na poziomie CIF granica UE spadają. W porównaniu z okresem 2002/2003, w którym wynosiły 595 EUR/T, w okresie 2003/2004 spadły do 524 EUR/T, a następnie w okresie 2004/2005 do 520 EUR/T. Ceny spadły w sumie o 13 % w okresie 2004/2005 w porównaniu z okresem 2002/2003. Spadek ten spowodowany był głównie deprecjacją dolara amerykańskiego w stosunku do euro. Należy przypomnieć, że przywożone mandarynki w puszce fakturowane są w USD, który uległ deprecjacji o 18 % w tym okresie. Dlatego też przeciwwagą dla wzrostu o 5 % ceny wynikającej z faktury podanej w USD była deprecjacja skutkująca efektywnym spadkiem cen o 13 % (18 %-5 %). Niewielki wzrost ceny importowej odnotowano jednak od stycznia 2005 r

4.2 Sytuacja producentów wspólnotowych

Aby ocenić wpływ środków ochronnych, Komisja przeprowadziła analizę istotnych czynników ekonomicznych. Przy analizie ustaleń z dochodzenia należy uwzględnić fakt, że decyzja o wielkości produkcji jest podejmowana raz w roku na początku roku przetwórczego w listopadzie.

4.2.1. Moce produkcyjne oraz wykorzystanie mocy produkcyjnych

2002/03 2003/04 2004/05
Moce produkcyjne 129.000 129.000 96.000
Wykorzystanie mocy produkcyjnych 31 % 22 % 40 %

Moce produkcyjne pozostały na stabilnym poziomie w okresie między 2002/03 a 2003/04 i spadły o około 25 % w okresie 2004/05 (patrz punkt 3 powyżej - restrukturyzacja). Doprowadziło to do niewielkiego wzrostu w wykorzystaniu mocy produkcyjnych z 20 % w 2003/04 do 40 % w 2004/05.

4.2.2. Produkcja

2002/03 2003/04 2004/05
Tony 39.600 28.200 38.000
Wskaźnik 100 71 96

Poprawa produkcji nastąpiła w 2004/05 - okresie, który nastąpił po nałożeniu środków ostatecznych. Przed tym okresem produkcja unijna spadała w sposób ciągły i gwałtowny z powodu masowego przywozu z Chin. Produkcja osiągnęła najniższy poziom w sezonie 2003/04, kiedy spadła do 28 200 ton. Ta tendencja zniżkowa zbiegła się w czasie z okresem, w którym nie zostały jeszcze wprowadzone ostateczne środki ochronne.

W tym czasie wielu producentów wspólnotowych rozważało całkowite wstrzymanie produkcji mandarynek w puszce, ponieważ byli bliscy ogłoszenia upadłości.

Wielkość produkcji jest nadal w dużym stopniu zależna od relacji między ceną produkcji a oczekiwaną ceną sprzedaży. Oczekiwana cena sprzedaży zależy z kolei od cen towaru przywożonego z Chin. Przywóz w ramach kontyngentów przyznanych krajom innym niż Chinom jest niewielki i nie ma znaczącego wpływu na ceny sprzedaży producentów wspólnotowych.

4.2.3. Sprzedaż UE

2002/03 2003/04 2004/05(e)
Tony 28.000 23.000 28.000
Wskaźnik 100 82 100
(e) Oceniona na podstawie sprzedaży z dziewięciu miesięcy

W związku ze zwiększoną konkurencyjnością i umiarkowanym wzrostem cen importowych w ostatnich miesiącach, w okresie 2004/05 sprzedaż wzrosła. Ta niedawna pozytywna zmiana zakończyła negatywną tendencję, utrzymującą się do sezonu 2003/04.

4.2.4. Konsumpcja

2002/03 2003/04 2004/05(e)
Tony 79.000 82.000 84.000(e)
Wskaźnik 100 104 106
(Źródło: Dane Eurostatu i dane szacunkowe przedsiębiorstw)

Konsumpcja w UE-25 umiarkowanie wzrosła w dwóch ostatnich sezonach, głównie z powodu rosnącej konsumpcji wynikającej z rozszerzenia Unii Europejskiej w 2004 r.

4.2.5. Udział w rynku

2002/03 2003/04 2004/05
Producenci wspólnotowi 35 % 28 % 33 %

Po nałożeniu ostatecznych środków ochronnych w 2004/05 producenci wspólnotowi zwiększyli udział w rynku do 33 %. Poprawa ta nastąpiła po spadku z 53 % w 2002/03 do 28 % w 2003/04.

4.2.6. Zatrudnienie, przepracowane godziny i wydajność

2002/03 2003/04 2004/05
Zatrudnienie 2.343 2.224 1.970
Przepracowane godziny 675.000 475.000 580.000
Przepracowane godziny na tonę 17,0 16,8 15,3

Produkcja mandarynek w puszce ma charakter sezonowy i większość zatrudnianej siły roboczej stanowią pracownicy tymczasowi. Wydajność dla tego dojrzałego produktu jest dość stabilna, a rozbieżności są związane głównie ze zbiorami i cechami świeżego produktu. Proces restrukturyzacji w sezonie objętym dochodzeniem (2004/05) wprowadził usprawnienia techniczne jako czynnik zwiększający wydajność i spowodował spadek liczby przepracowanych godzin w przeliczeniu na tonę.

4.2.7 Podcięcie cenowe

W dochodzeniu wykazano wzrost podcięcia cenowego po nałożeniu ostatecznych środków ochronnych. Głównym czynnikiem, będącym tego powodem była deprecjacja dolara amerykańskiego (zob. część 4.1.2 powyżej).

(Źródło: Eurostat i dane przedsiębiorstw)

4.2.8 Rentowność

2002/03 2003/04 2004/05
Zysk/strata netto w sprzedaży UE - 4,3 % - 6,5 % - 5,5 %
(Źródło: wyniki przedsiębiorstw)

W sezonie 2004/05, wyniki producentów wspólnotowych zaczęły powoli się poprawiać wraz ze wzrostem produkcji, a ceny importowe początkowo się ustabilizowały. Ceny te zaczęły rosnąć od stycznia 2005 r. Ta pozytywna tendencja nastąpiła po okresie słabych wyników w 2003/04. Słabe wyniki sprzedaży, rosnąca wielość przywozu po niezwykle niskich cenach oraz fakt, że tymczasowe środki ochronne nie były jeszcze skuteczne, stanowiły czynniki będące przyczyną słabych wyników w 2003/04.

4.3. Sytuacja pozostałych zainteresowanych stron

4.3.1. Eksporterzy

Ponad 98 % całkowitego wywozu pochodzi z Chińskiej Republiki Ludowej. Przesłano kwestionariusze eksporterom, przy czym zgromadzone informacje odpowiadały blisko 20 % całkowitej wielkości wywozu do UE, więc należało je uzupełnić o dane z Eurostatu. Informacje uzyskane na podstawie kwestionariuszy potwierdziły, w pewnym stopniu, dane przekazane przez Eurostat.

4.3.2. Importerzy/sieci sprzedaży detalicznej

Średnio 75 % przywozu satsuma w puszce do UE dokonują niemieccy importerzy i sieci detaliczne, podczas gdy pozostałe 25 % przypada na Republikę Czeską, Niderlandy, Wielką Brytanię i Belgię. Obecne dochodzenie potwierdziło, że obowiązujący system licencji działa właściwie i że z licencji korzystają tradycyjni importerzy. Sytuacja finansowa importerów jest nadal stabilna, przy czym średnia rentowność wynosi około 15 % dla sektora mandarynek w puszce.

5.

Analiza ustaleń

5.1 Ocena skutku środków

Zaobserwowano pozytywne skutki nałożenia środków ochronnych.

Nałożenie tych środków umożliwiło producentom wspólnotowym rozpoczęcie procesu restrukturyzacji. Związany z tym spadek mocy produkcyjnych, w połączeniu ze środkami, które mają zostać wprowadzone, powinien sprawić, że przedmiotowy sektor stanie się bardziej konkurencyjny, zmaksymalizuje wydajność i będzie czerpać korzyści z ekonomii skali.

Po osiągnięciu szczytowego poziomu w 2003/04 i w sezonie 2004/05 przywóz się ustabilizował, a środki spowodowały spadek wielkości przywozu. Spadające uprzednio ceny importowe zaczęły rosnąć w 2005 r.

Całkowity wynik producentów wspólnotowych w okresie objętym dochodzeniem jest nadal ujemny, ale jest lepszy w porównaniu z poprzednim sezonem. Połączenie zwiększonej konkurencyjności przemysłu wspólnotowego i wzrostu cen importowych spowodował poprawę w zakresie sprzedaży i produkcji producentów wspólnotowych. Rentowność, która w sezonie 2003/04 spadła do -6,5 %, wzrosła do -5,5 % w sezonie 2004/05.

Trwający proces restrukturyzacji, tendencje przywozowe i polepszająca się sytuacja producentów wspólnotowych pozwalają wyciągnąć wniosek, że środki wprowadzone na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 658/2004 są skuteczne.

5.2 Ocena konieczności kontynuacji stosowania środków

Pozytywny wpływ środków ochronnych potwierdziły wyłącznie najnowsze tendencje. Należało się tego jednak spodziewać, ponieważ ostateczne środki są stosowane jedynie od jednego okresu przetwórczego.

Rozpoczęto proces restrukturyzacji, który jak dotąd doprowadził do zmniejszenia mocy produkcyjnych o 25 %. Należy oczekiwać dalszych działań w następnych latach; zatem zakończenie tego procesu będzie wymagało zatem więcej czasu.

Pomimo że spadła wielkość przywozu, kontyngent 32 000 ton jest regularnie przekraczany i wzrosło podcięcie cenowe, głównie z powodu deprecjacji dolara amerykańskiego.

Zgodnie z częścią 5 powyżej, producenci wspólnotowi osiągnęli lepsze wyniki finansowe w okresie objętym dochodzeniem w porównaniu z zeszłym sezonem, ale wynik ogólny jest nadal ujemny. Podobnie dane dotyczące produkcji, udziału w rynku i sprzedaży producentów Wspólnotowych w 2004/05 zaczynają się poprawiać, ale są nadal równe lub nieco niższe od danych z 2002/03.

Producenci wspólnotowi, uznając pozytywne skutki środków ochronnych, jednocześnie wnioskowali o wzrost dodatkowego cła do poziomu, który uniemożliwiłby przywóz przekraczający wielkość kontyngentu. Ponadto producenci opowiadają się za wprowadzeniem systemu ceny minimalnej ustalonej na rozsądnym poziomie w celu zapobieżenia nieprzewidywalnym wahaniom cen importowych.

W artykule 21 rozporządzenia podstawowego (WE) nr 3285/94 w sprawie wspólnotowych reguł przywozu czy w odpowiednich zasadach WTO nie zawarto jednak żadnego przepisu zwiększającego poziom ochrony w wyniku dochodzenia śródokresowego.

Współpracujący importerzy przeciwstawili się ustanowieniu ceny minimalnej, twierdząc, że taki system byłby niewłaściwy w związku z ryzykiem krzyżowego subsydiowania między mandarynkami i innymi przywożonymi produktami w puszkach. Ponadto niektórzy tradycyjni importerzy woleliby, aby obecny współczynnik przyznanych 75 % został zwiększony do 95 % w celu uniknięcia spekulacji licencjami. W odniesieniu do wielkości kontyngentu taryfowego, niektórzy importerzy wnioskowali o znaczące jego zwiększenie, twierdząc, że producentom UE brakuje surowców (świeżych mandarynek), aby zaspokoić popyt na rynku wewnętrznym.

Dochodzenie wykazało jednocześnie, że zbiory świeżych satsuma, pomimo niewielkiego spadku, są dostępne na rynku w wystarczających ilościach i w rozsądnych cenach. W odniesieniu do argumentów dotyczących obliczania i przyznawania wielkości w ramach kontyngentu taryfowego, wypracowana praktyka wymaga w takich przypadkach, aby inne podmioty miały wystarczające możliwości w celu zapewnienia zachowania konkurencji. Zmiana przyznanego kontyngentu i sposobu jego obliczania byłaby zatem niewłaściwa.

Uwzględniając obecne chińskie moce produkcyjne i fakt, że sytuacja producentów wspólnotowych jest nadal niepewna, zniesienie środków stanowiłoby zagrożenie dla ukończenia trwającego procesu restrukturyzacji. Chiny mają wystarczające moce produkcyjne, aby jednocześnie zapewniać dostawy na rynki Japonii, USA i Europy i łatwo dostosowują się do popytu na świecie.

Dodatkowe cło, które trzeba zapłacić po wykorzystaniu kontyngentu, należy uznać za właściwe, przy uwzględnieniu dużej różnicy między cenami chińskimi CIF granica UE a cenami europejskimi i stwierdzonego zaniżania cen.

W świetle powyższych informacji, Komisja stwierdza, że stosowanie obecnych środków ochronnych jest nadal konieczne w celu ułatwienia dostosowania producentów wspólnotowych do obecnej sytuacji i umożliwienia im kontynuacji procesu restrukturyzacji, jak i dalszej poprawy obecnie negatywnej sytuacji gospodarczej.

5.3 Ocena tempa liberalizacji

Zgodnie z WTO i ramami prawnymi Wspólnoty, wprowadzono już stopniową liberalizację środków ochronnych. W tym celu w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 658/2004 ustanowiono wzrost kontyngentu o 5 % rocznie. Pomimo dodatkowego cła, przywóz przekracza pułap kontyngentu taryfowego wynoszący 32 000 ton rocznie. Dochodzenie wykazało, że poprawa wskaźników gospodarczych producentów UE oraz trwający proces restrukturyzacji nie przekroczyły przewidzianego tempa i odpowiadają racjonalnym oczekiwaniom istniejących w momencie wprowadzenia środków. Zatem poprawa i proces restrukturyzacji wymagają więcej czasu niż pojedynczy okres przetwórczy, aby osiągnąć oczekiwane skutki. Sytuacja importerów nie zmieniła się i jest nadal korzystna.

Zwiększenie kontyngentu taryfowego na przywóz stanowiłoby zagrożenie dla trwającego procesu restrukturyzacji i podważyłoby skutki wprowadzonych środków. W związku z powyższym, Komisja uważa, że tempo liberalizacji przywozu przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 658/2004 jest odpowiednie i że jego przyspieszenie byłoby niewłaściwe.

6.

Uwagi końcowe

Powyższe ustalenia wykazują, że na skutek wprowadzonych środków sytuacja producentów wspólnotowych ulega stopniowo poprawie. Trwa również proces restrukturyzacji zgodny z oczekiwaniami obecnego postępowania; pełne skutki będą widoczne w następnych latach.

W okresie objętym dochodzeniem przekroczono ustanowiony kontyngent taryfowy, co wykazało, że cło szczególne nie jest nadmierne i w znacznym stopniu umożliwia zlecanie produkcji przez rynek wspólnotowy za granicą. Aby nałożone środki pozostały skuteczne, a aby tym samym umożliwić poprawę sytuacji producentów wspólnotowych nie powinno się przyspieszać obecnego tempa liberalizacji.

7.

Wnioski

Z analizy przeprowadzonej przez Komisję, przy wsparciu Komitetu Doradczego, wynika zatem, że stosowanie obowiązujących środków ochronnych jest skuteczne i wciąż konieczne, a obecne tempo liberalizacji jest właściwe.

Należy zatem nadal stosować obowiązujące środki w ich obecnej formie, na tym samym poziomie i bez żadnych zmian.

______

(1) Dz.U. L 104 z 8.4.2004, str. 67.

(2) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 53.

(3) Dz.U. L 67 z 10.3.1994, str. 89.

(4) Dz.U. C 137 z 4.6.2005, str. 11.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.322.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie dotyczące konsultacji w sprawie stosowania środków ochronnych nałożonych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 658/2004 na przywóz niektórych przetworzonych lub konserwowanych owoców cytrusowych.
Data aktu: 17/12/2005
Data ogłoszenia: 17/12/2005