Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa C 10/2005 (ex NN 127/2000) - ROAD COMBUS A/S passenger transport - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - DANIA

Pomoc państwa C 10/2005 (ex NN 127/2000) - ROAD COMBUS A/S passenger transport

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 233/10)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2005 r.)

Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wymienionej części pomocy/środka pismem z dnia 2 maja 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu.

[Komisja postanowiła nie wnosić zastrzeżeń do niektórych pozostałych środków pomocowych/ środków opisanych w liście następującym po niniejszym streszczeniu.]*

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi [na temat pomocy/ środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie]* w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu listu, na następujący adres:

Commission européenne

Direction générale des Transports et de l'Energie

Direction A Affaires générales et Ressources

Bâtiment DM 28, Bureau 6/100

B-1049 Bruxelles

Fax: (32-2) 296 41 04

Uwagi te zostaną przekazane Danii. Zainteresowana strona przedkładająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.

TEKST STRESZCZENIA

1.
Procedury:

Decyzją nr SG(2001) D/287297 z dnia 28 marca 2001 r. (dalej zwaną "decyzją początkową") Komisja zadecydowała o niewnoszeniu zastrzeżeń w odniesieniu do odnośnych środków. Wyrokiem z dnia 16 marca 2004 r. Sąd Pierwszej Instancji unieważnił decyzję początkową "w stopniu, w jakim uznaje ona pomoc udzieloną przez władze duńskie Combus S/A w formie zastrzyków kapitałowych [...] za zgodną ze wspólnym rynkiem."(1)

2.
Opis środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna procedurę:

krajowa podstawa prawna: duńska ustawa nr 1046 z dnia 23 grudnia 1998 r.

organ Państwa Członkowskiego, który udziela pomocy: rząd Danii

forma pomocy: zwiększenie kapitału, udzielenie pożyczki, różne gwarancje

czas trwania: nieokreślony

beneficjent: spółka Combus SA

cel/przeznaczenie: pomoc na restrukturyzację w celu prywatyzacji

budżet, pochodzenie środków przeznaczonych na finansowanie pomocy i kwoty (rocznie): pomoc doraźna w dwóch transzach: 300 mln DKK w 1999 r. oraz 240 mln DKK w 2001 r. gwarancje zawarte w umowie sprzedaży o maksymalnej wartości 51 mln DKK.

3.
Ocena środka:

Podczas procesu prywatyzacji w roku 1999 oraz 2001 spółka Combus uzyskała pomoc finansową od państwa duńskiego. Pojawia się zatem pytanie, czy przyznane dwukrotnie środki stanowią pomoc państwa, czy też nie, oraz czy stanowią one jeden środek pomocowy, czy też dwa odrębne środki. Według Sądu Pierwszej Instancji, elementami mającymi znaczenie dla oceny tej kwestii są "w szczególności, chronologia przydzielania wspomnianych środków, cel pomocy oraz sytuacja przedsiębiorstwa zależnego w momencie podejmowania decyzji o przydzieleniu pomocy w poszczególnych przypadkach."(2) Komisja nie dysponuje informacjami pozwalającymi stwierdzić, czy obydwie wypłaty stanowią dwa etapy jednej płatności, czy też nie.

Jeżeli państwo duńskie zachowało się jak inwestor prywatny w gospodarce rynkowej, powyższe płatności nie stanowią pomocy w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Rząd Danii uważa, że "zasada racjonalnego zachowania inwestora w gospodarce rynkowej ma zastosowanie również w sytuacji, gdy u podstaw zastrzyku świeżego kapitału leżą względy związane z ochroną wiarygodności rządu (spółki matki) na rynku, por: wyrok z dnia 21 marca 1991 r. w sprawie C-303/88, Włochy przeciwko Komisji, Zb. Orz. 1991 I, str. 1433, ust. 21.", oraz że bankructwo spółki Combus, które byłoby nieuniknione w przypadku nieprzyznania wspomnianych płatności, podważyłoby reputację rządu duńskiego jako profesjonalnego inwestora. Podsumowując, rząd stwierdza, że w analogicznej sytuacji inwestor prywatny postąpiłby tak samo.

Komisja ma wątpliwości co do tego, czy w sytuacjach analogicznych inwestor prywatny postąpiłby tak samo. Komisja zwraca uwagę władz duńskich na fakt, że w opinii Sądu, troska o reputację państwa nie jest uzasadnieniem zastrzyku kapitałowego, chyba że istnieje możliwość przywrócenia spółce żywotności i rentowności, nawet w perspektywie długoterminowej. Jednak to ostatnie nie zostało w przekonujący sposób dowiedzione. W związku z powyższym Komisja nie może wykluczyć, że przynajmniej jedna z dwóch wspomnianych płatności, lub też obydwie płatności, bez względu na to, czy stanowią części jednego środka, czy też każda z nich stanowi osobny środek sama w sobie, stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1.

Tego rodzaju pomoc mogłaby być zgodna ze wspólnym rynkiem na mocy rozporządzenia nr 1191/69 lub na mocy art. 87 ust. 3 lit.) c) Traktatu WE, określonym wytycznymi dla ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw(3).

1. Zgodność na mocy rozporządzenia 1191/69

Rozporządzenie 1191/69 daje Państwom Członkowskim możliwość wyboru pomiędzy dwiema metodami organizacji usług publicznych w sektorze transportu:

– stosowanie zamówień na usługi publiczne określonych w art. 1 ust. 4 oraz w sekcji V rozporządzenia,

– nakładanie zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych na przedsiębiorstwa transportowe, zgodnie z przepisami art. 1 ust. 5 oraz sekcji II, III oraz IV rozporządzenia.

W sektorze przewozów autobusowych Dania opowiedziała się za stosowaniem zamówień na usługi publiczne.

Sąd Pierwszej Instancji jest zdania, że udzielenie zamówienia na usługi publiczne wyklucza ubieganie się o rekompensaty za nałożenie zobowiązań z tytułu świadczenia usługi publicznej(4).

Jeżeli okaże się, że cena uzgodniona pomiędzy stronami w zamówieniu na usługi publiczne jest zbyt niska, przedsiębiorstwo, któremu udzielono zamówienia, zgodnie z art. 14 ust. 4 do 6 rozporządzenia 1191/69, ma możliwość wypowiedzenia umowy z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Właściwe władze mogą zobowiązać przedsiębiorstwo do dalszego wykonywania zobowiązań umownych przez okres jednego roku, za wynagrodzeniem obliczonym zgodnie z metodami ustalonymi w sekcjach II, III oraz IV rozporządzenia. Rekompensata z tytułu nałożenia zobowiązań związanych ze świadczeniem usług publicznych w ramach systemu zamówień na usługi publiczne może być stosowana wyłącznie w opisanej powyżej sytuacji. Spółka Combus nie rozwiązała umów w sprawie świadczenia usług publicznych; w związku z czym niemożliwe jest zastosowanie sekcji II, III i IV rozporządzenia 1191/69 dla celów uznania dofinansowania otrzymanego przez spółkę Combus za zgodne ze wspólnym rynkiem.

Komisja wyklucza zatem możliwość zgodności w oparciu o rozporządzenie 1191/69, przyznanych środków finansowych ze wspólnym rynkiem.

2. Zgodność na mocy art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE zgodnie z wytycznymi dla ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw

Punkt 3.2 wytycznych określa następujące warunki udzielenia zezwolenia na pomoc na rzecz restrukturyzacji:

– musi istnieć możliwość uznania przedsiębiorstwa za przedsiębiorstwo w trudnej sytuacji (a)

– plan restrukturyzacji musi umożliwiać przywrócenie przedsiębiorstwu długookresowej żywotności gospodarczej w możliwym do zaakceptowania terminie (b)

– należy podjąć środki mające na celu jak najbardziej skuteczne złagodzenie niekorzystnych skutków, jakie pomoc mogłaby mieć dla przedsiębiorstw konkurencyjnych (c)

– pomoc należy ograniczyć do niezbędnego minimum umożliwiającego restrukturyzację (d)

– Komisja musi mieć możliwość kontroli właściwej realizacji planu restrukturyzacji za pośrednictwem regularnych i szczegółowych sprawozdań (e)

– pomoc na cele restrukturyzacji może zostać udzielona jednorazowo (f)

W rozumieniu wytycznych spółka Combus jest przedsiębiorstwem w trudnej sytuacji (a). Rząd Danii przedstawił plan restrukturyzacji spółki Combus.

Sąd Pierwszej Instancji stwierdza, że "rozumowanie Komisji [przedstawione w decyzji początkowej] należy uznać za wyraz poważnych wątpliwości w odniesieniu do żywotności spółki Combus w rozumieniu [art. 87 Traktatu WE] oraz wytycznych, co do wyjaśnienia których Komisja nie poczuwała się jednak zobowiązana w przypadku gdy postrzegała art. 73 jako wystarczającą podstawę prawną dla zezwolenia na udzielenie omawianej pomocy. Ponieważ powołanie się na ten ostatni przepis nie jest możliwe [...], wypłata [X] DKK nie znajduje już ważnego zezwolenia w kwestionowanej decyzji. [...] W związku z powyższym, nie można stwierdzić, że żywotność gospodarcza spółki Combus jest zapewniona"(5). W świetle powyższych wniosków SPI Komisja może jedynie stwierdzić, że ma ona wątpliwości w odniesieniu do gospodarczej żywotności spółki Combus w następstwie planowanej restrukturyzacji. (b)

Władze duńskie stwierdzają, że, środki mające na celu jak najbardziej skuteczne złagodzenie niekorzystnego wpływu, jaki pomoc mogłaby mieć na konkurentów, nie są w tym przypadku, wyjątkowo, konieczne, ponieważ umowy ze spółką Combus wygasają stopniowo (pod koniec roku 2003 wygasło około 50 % umów; ostatnia z umów wygaśnie w roku 2006), a Arriva, spółka, której Combus został sprzedany w następstwie restrukturyzacji, nie zamierza utrzymywać udziału w rynku odpowiadającego wspólnemu udziałowi spółek Arriva i Combus w chwili zakupu (około 50 %). Komisja ma wątpliwości czy szczególne okoliczności towarzyszące opisywanemu przypadkowi pozwalają zaniechać podjęcia środków jak najbardziej skutecznie łagodzących niekorzystny wpływ, jak pomoc mogłaby mieć na konkurentów, w szczególności z uwagi na fakt, że konkurenci spółki Combus, reprezentowani przez Danske Busvognmaend postanowili zakwestionować decyzję zezwalającą na udzielenie pomocy. (c)

Komisja wątpi również, czy środek/ środki jest/ są ograniczone do minimum niezbędnego dla umożliwienia restrukturyzacji. Według władz duńskich pomoc umożliwi spółce Arriva uzyskać zwrot z zainwestowanego kapitału w wysokości 10 %, co stanowi możliwe do przyjęcia minimum w przypadku tego rodzaju inwestycji. Komisja stwierdza, że na tym etapie nie dysponuje informacjami niezbędnymi w celu stwierdzenia, czy wkład publiczny jest ograniczony do absolutnego minimum niezbędnego do przeprowadzenia restrukturyzacji spółki Combus. (d)

Rząd Danii zgodził się przedłożyć Komisji sprawozdanie roczne, aby ta mogła ocenić czy plan restrukturyzacji jest realizowany zgodnie ze zobowiązaniami podjętymi przez władze Danii. Komisja otrzymała sprawozdania za lata 2001 i 2002, z których wynika, że plan restrukturyzacji jest przestrzegany. (e)

Spółka Combus nie otrzymała wcześniej pomocy na cele restrukturyzacji. Jeżeli dwie wspomniane płatności stanowią dwie transze tej samej pomocy lub jeżeli, w momencie dokonania pierwszej lub drugiej płatności, państwo duńskie postąpiło tak, jak inwestor prywatny w gospodarce rynkowej, Komisja stwierdza, że zasada jednorazowości ("one time, last time") została zachowana. Jeżeli dwie wspomniane płatności należy postrzegać jako dwa osobne środki oraz jeżeli państwo duńskie nie postąpiło tak, jak inwestor prywatny w gospodarce rynkowej ani w momencie dokonywania pierwszej, ani drugiej płatności, zasada jednorazowości nie została zachowana. (f)

______

(1) Wyrok Sądu Pierwszej Instancji z dnia 16 marca 2004 r., Danske Busvognmaend, sprawa T-157/01, motyw 119 (zwany dalej "wyrokiem Combus").

(2) Wyrok Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 września 1998 r., sprawa T-11/95 "BP Chemicals Limited przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich", opublikowany w Zb. Orz. 1998 II-3235; motyw 171.

(3) Dz.U. C 288 z 9.10.1999, str. 2. W tym przypadku zastosowanie ma wersja z roku 1999 na mocy wytycznych z roku 2004, Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 1, ust. 103 i 104.

(4) Wyrok "Combus" cytowany powyżej, motyw 79.

(5) Wyrok "Combus" cytowany powyżej, motyw 114 oraz 115.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024