(2005/C 141/04)(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2005 r.)
RADA,
Mając na uwadze:
1. nowy cel strategiczny postawiony Unii Europejskiej podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23-24 marca 2000 r. i potwierdzony podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Sztokholmie w dniach 23-24 marca 2001 r. "stania się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką światową opartą na wiedzy, zdolną do utrzymania trwałego wzrostu gospodarczego z większą liczbą lepszych miejsc pracy oraz większą spójnością społeczną";
2. konkluzje z wiosennego (2005 r.) szczytu Rady Europejskiej, w których podkreślono, że "Kapitał ludzki stanowi najważniejsze dobro Europy"(1);
3. potwierdzenie przez Radę Europejską na posiedzeniu w Lizbonie, że systemy edukacji i szkoleń w Europie muszą przystosować się zarówno do wymagań społeczeństwa opartego na wiedzy, jak i do potrzeby zapewnienia wyższego poziomu i jakości zatrudnienia. Stąd upoważnienie Rady ds. Edukacji przez Radę Europejską podczas posiedzenia w Lizbonie do "przedsięwzięcia ogólnej refleksji dotyczącej konkretnych przyszłych celów systemów edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem wspólnych trosk i priorytetów, a zarazem z poszanowaniem różnorodności tych systemów w poszczególnych krajach, w celu wniesienia wkładu do procesów z Luksemburga i Cardiff"(2);
4. konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w Barcelonie w dniach 15-16 marca 2002(3), podczas którego zatwierdzono program pracy,(4) zawierający orientacyjną listę wskaźników, jakie mają być stosowane do pomiaru postępów w realizacji trzynastu szczegółowych celów za pomocą otwartej metody koordynacji, by europejskie systemy edukacji i szkoleń stały się "światowym wzorcem jakości do roku 2010", i wezwano do ustanowienia wskaźnika kompetencji językowych;
5. ponowne potwierdzenie kluczowej roli wskaźników oraz pięciu poziomów odniesienia we wskazywaniu kierunków rozwoju i pomiarze postępów w dziedzinie edukacji i szkoleń mając na uwadze osiągnięcie celów lizbońskich(5);
6. wspólne sprawozdanie tymczasowe z lutego 2004,(6) w którym podkreślono potrzebę poprawy jakości oraz porównywalności istniejących wskaźników, w szczególności w dziedzinie uczenia się przez całe życie, oraz zawarte w tym sprawozdaniu żądanie, by Stała Grupa ds. Wskaźników i Poziomów Odniesienia oraz pozostałe Grupy Robocze zaproponowały przed końcem 2004 r. ograniczony wykaz nowych wskaźników do dalszego opracowania;
7. wstępną odpowiedź Komisji na to żądanie, w której naszkicowano możliwe krótko-, średnio- i długoterminowe strategie w dziewięciu dziedzinach, do których odnoszą się wskaźniki(7);
POTWIERDZA, że
8. okresowe monitorowanie wyników i postępów poprzez użycie wskaźników i poziomów odniesienia stanowi zasadniczą część procesu lizbońskiego, umożliwiając określenie mocnych i słabych stron w celu zapewnienia strategicznego kierowania zarówno krótko- jak i długoterminowymi środkami wchodzącymi w skład strategii "Edukacja i szkolenie 2010";
UZNAJE, że
9. pożądanym jest rozwój spójnej ramy wskaźników i poziomów odniesienia w celu monitorowania wyników i postępów w dziedzinie edukacji i szkolenia;
10. zebranie danych niezbędnych do nowych wskaźników może być przedsięwzięciem długoterminowym, czasami trwającym 5 do 10 lat;
11. wzmocnienie współpracy w dziedzinie edukacji i szkolenia mogłoby być wykorzystane do ustanowienia spójnej ramy wskaźników wspieranej przez odpowiednie źródła danych, wychodzącej poza horyzont roku 2010 ustanowiony w Lizbonie;
12. ustanowienie "jednostki badawczej ds. uczenia się przez całe życie" we Wspólnym Centrum Badawczym w Isprze może znacząco zwiększyć możliwości badawcze Komisji co do opracowywania nowych wskaźników;
PODKREŚLA, że
13. należy w pełni wykorzystywać istniejące dane i wskaźniki, zarazem podejmując dalsze wysiłki w celu zwiększenia ich porównywalności, istotności i terminowego wykorzystania;
14. opracowywanie nowych wskaźników powinno odbywać się z pełnym poszanowaniem odpowiedzialności Państw Członkowskich za organizację ich systemów edukacyjnych oraz nie powinno nakładać zbędnych obciążeń administracyjnych lub finansowych na zainteresowane organizacje i instytucje, ani też nieuchronnie prowadzić do zwiększenia liczby wskaźników w celu monitorowania postępów;
15. istnieje potrzeba dalszego wzmacniania współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi aktywnie działającymi w tej dziedzinie (np. OECD, Unesco, IEA - Międzynarodowa Agencja Energii), w szczególności w celu polepszenia spójności danych na szczeblu międzynarodowym.
WZYWA Komisję:
16. w odniesieniu do związanych ze wskaźnikami dziedzin, w których rozpoczęto już zbieranie danych lub planuje się przeprowadzenie przez UE przeglądów, do dalszego opracowywania i przedłożenia Radzie strategii dotyczących efektywności inwestycji, sektora technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, mobilności, kształcenia dorosłych, nauczycieli i trenerów, kształcenia zawodowego i szkoleń zawodowych, integracji społecznej i aktywnego obywatelstwa we wspomnianych dziedzinach.
17. w odniesieniu do związanych ze wskaźnikami dziedzin, w których nie istnieją porównywalne dane, do przedstawienia Radzie szczegółowych propozycji przeglądów nakierowanych na opracowanie nowych wskaźników w dziedzinach takich jak:
– uczenia się metod nauki,
– umiejętności językowych.
i w każdej innej dziedzinie, w której nowe przeglądy mogą stać się istotne;
18. w odniesieniu do związanych ze wskaźnikami dziedzin, w których organizacje międzynarodowe (np. OECD, Unesco, IEA) planują nowe przeglądy, do współpracy z tymi organizacjami w celu zaspokojenia potrzeb informacyjnych UE w dziedzinach takich jak sektor technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, umiejętności dorosłych oraz rozwój zawodowy nauczycieli, co do których inne organizacje międzynarodowe omawiają już możliwości przeprowadzenia przeglądów;
19. podczas opracowywania takich strategii oraz nowych instrumentów służących do zbierania danych, w tym we współpracy z organizacjami międzynarodowymi, do:
– o ile to konieczne, analizy ich politycznej istotności, z uwzględnieniem związku pomiędzy rozwojem kapitału ludzkiego a zintegrowaną polityką edukacji i zatrudnienia,
– przedstawienia szczegółowej specyfikacji technicznej proponowanych nowych przeglądów,
– ustanowienia harmonogramu prac rozwojowych, jakie mają zostać podjęte,
– przedstawienia szacunkowych kosztów prac i niezbędnej infrastruktury dla prac rozwojowych, a następnie zbierania danych w uczestniczących Państwach Członkowskich oraz kosztów, które ma ponieść Komisja,
– wyszczególnienia odpowiednich struktur zarządzania, które umożliwią Państwom Członkowskim uczestnictwo w pracach metodologicznych i rozwojowych oraz podejmowanie niezbędnych decyzji, zapewniając opracowanie danych istotnych i o wysokiej jakości zgodnie z harmonogramem.
20. mając na względzie przekazanie Radzie sprawozdania nie później niż do końca roku 2006, do:
– przeprowadzenia bilansu inicjatyw podjętych w innych związanych ze wskaźnikami dziedzinach, w tym wpływu technologii informatycznych i telekomunikacyjnych na nauczenia i uczenie się, wpływu mobilności na rynek pracy oraz pochodzenia społecznego studentów szkół wyższych,
– oceny postępów na drodze ustanowienia spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia w celu monitorowania osiągania celów lizbońskich w dziedzinie edukacji i szkolenia, w tym ponownej analizy odpowiedniości istniejących wskaźników stosowanych do monitorowania postępów.
______
(1) Dok. 7619/05, pkt 34.
(2) Dok. SN 100/1/00 REV 1, pkt 27.
(3) SN 100/01/03 REV 1
(4) Szczegółowy program prac do podjęcia w wyniku sprawozdania dotyczącego realizacji szczegółowych celów w systemach edukacji i szkolenia przyjęty przez Radę ds. Edukacji 14 lutego 2002 r.
(5) Konkluzje Rady dotyczące poziomów odniesienia przyjęte 5 maja 2003 r.
(6) "Edukacja i szkolenia 2010"- Sukces strategii lizbońskiej zależy od reformy, przyjęty wspólnie przez Radę i Komisję 26 lutego 2004 r.
(7) Dokument roboczy służb Komisji, "Nowe wskaźniki w edukacji i szkoleniach" (SEC(2004), 1524).