Klasyfikacja śródlądowych dróg wodnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 maja 2002 r.
w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych.

Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1097) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
szczegółowy sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych,
2)
podział śródlądowych dróg wodnych na klasy,
3)
śródlądowe drogi wodne o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym,
4)
warunki eksploatacyjne i projektowe dla poszczególnych klas śródlądowych dróg wodnych.
§  2. 
1. 
Śródlądowe drogi wodne klasyfikuje się według wielkości statków lub zestawów pchanych, jakie mogą być dopuszczone do żeglugi na określonej drodze wodnej, przyjmując jako kryterium określenia klasy drogi wodnej:
1)
największą długość i największą szerokość statku lub zestawu pchanego,
2)
minimalny prześwit pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną
-
zwane dalej "parametrami klasyfikacyjnymi".
2. 
Najniższą klasą drogi wodnej jest klasa Ia, a najwyższą klasą jest klasa Vb.
3. 
Śródlądowe drogi wodne klasy Ia, Ib, II i III są drogami wodnymi o znaczeniu regionalnym, a śródlądowe drogi wodne klasy IV, Va i Vb - drogami wodnymi o znaczeniu międzynarodowym.
4. 
Szczegółowy sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych, na podstawie parametrów klasyfikacyjnych, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
Podział śródlądowych dróg wodnych na klasy określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Dla śródlądowych dróg wodnych lub ich odcinków, które nie odpowiadają w pełni ustalonej klasie, ustala się ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych, określając faktyczne ich wartości. Ograniczenie parametrów klasyfikacyjnych może dotyczyć największej długości i szerokości oraz zanurzenia statku albo zestawu pchanego lub minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną.
2. 
Dla dróg wodnych lub ich odcinków, na których występuje zmienny poziom zwierciadła wody, określa się faktyczną wartość zanurzenia statku lub zestawu pchanego, odniesioną do ustalonej wartości parametru klasyfikacyjnego, która nie powinna być mniejsza od wartości zanurzenia występującego w okresie 240 dni lub więcej, w roku przeciętnym z wielolecia.
3. 
Wysokość minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną ustala się ponad poziom najwyższej wody żeglownej, z uwzględnieniem bezpiecznej odległości, nie mniejszej niż 30 cm, między najwyższym punktem konstrukcji statku lub jego ładunku a dolną krawędzią konstrukcji mostu, rurociągu lub innego urządzenia krzyżującego się z drogą wodną. Ograniczenie tej wysokości odnosi się do najniższego mostu, rurociągu lub innego urządzenia nad śródlądową drogą wodną lub jej odcinkiem.
4. 
Ograniczenia, o których mowa w ust. 1, określa w przepisach prawa miejscowego dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla odcinka drogi wodnej, w porozumieniu z administracją tej drogi wodnej.
5. 
Ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych śródlądowej drogi wodnej lub jej odcinka uwzględnia się na mapach śródlądowych dróg wodnych, uzupełniając oznaczenie klasy drogi wodnej (symbol graficzny na mapie) faktycznymi wartościami minimalnego prześwitu (h) i zanurzenia (d), przedstawionymi w postaci ułamkowej h/d, za którymi następują faktyczne wartości długości statku lub zestawu pchanego (L) i ich szerokości (B).
§  5. 
1. 
Warunki eksploatacyjne dla śródlądowych dróg wodnych poszczególnych klas określa się minimalnymi wymiarami szlaku żeglownego i śluz oraz wysokością prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną, zwanymi dalej "parametrami eksploatacyjnymi".
2. 
Parametry eksploatacyjne śródlądowych dróg wodnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Czasowe zmiany w parametrach eksploatacyjnych są podawane w komunikatach o aktualnych warunkach żeglugowych, ogłaszanych przez administrację drogi wodnej.
§  6. 
1. 
Na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i Va, dla których parametr maksymalnej długości zestawów pchanych jest odpowiednio mniejszy niż dla drogi wodnej klasy III, mogą być dopuszczone do żeglugi zestawy pchane o długości przewidzianej dla drogi wodnej klasy III, o ile warunki eksploatacyjne na drogach wodnych tych klas pozwalają na bezpieczną żeglugę takich zestawów pchanych.
2. 
Odcinki śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym mogą być użytkowane przez statki o długościach i szerokościach większych od parametrów klasyfikacyjnych, przewidzianych dla tych klas, jeżeli warunki eksploatacyjne na to pozwalają.
3. 
Maksymalne długości zestawów pchanych, o których mowa w ust. 1, oraz maksymalne długości i szerokości statków, o których mowa w ust. 2, określa w przepisach prawa miejscowego dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla tych odcinków dróg wodnych.
§  7. 
1. 
Przy rozbudowie śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym klasy Ia, Ib i II - jako warunki projektowe przyjmuje się wielkości odpowiadające co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy bezpośrednio wyższej.
2. 
Przy rozbudowie lub modernizacji śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym klasy III i o znaczeniu międzynarodowym klasy IV - jako warunki projektowe przyjmuje się wielkości odpowiadające co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy Va.
3. 
Przy modernizacji śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, innych klas niż określone w ust. 2, przyjmuje się, jako warunki projektowe, wielkości nie niższe niż odpowiadające maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy Vb, umożliwiające żeglugę statków o zanurzeniu nie mniejszym niż 2,80 m.
4. 
Przepis ust. 3 stosuje się przy projektowaniu nowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia 1 .

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KLASYFIKACJA ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

PODZIAŁ ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH NA KLASY

Lp. Nazwa śródlądowej drogi wodnej Długość w km Klasa drogi wodnej
1 2 3 4
1 rzeka Biebrza 84,2 Ia
od ujścia Kanału Augustowskiego do ujścia do rzeki Narwi
2 rzeka Brda 14,4 II
od połączenia z Kanałem Bydgoskim w miejscowości Bydgoszcz do ujścia do rzeki Wisły
3 rzeka Bug
od ujścia rzeki Muchawiec do ujścia do rzeki Narwi 224,2 Ia
3a Kanał Cegielinka 1,6 Vb
4 jezioro Dąbie
do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi 9,5 Vb
4a rzeka Dąbska Struga 0,8 Ia
5 Kanał Augustowski 83,0 Ia
od połączenia z rzeką Biebrzą do granicy Państwa, wraz z jeziorami znajdującymi się na trasie tego Kanału
6 Kanał Bydgoski 24,5 II
6a Kanał Dąbski Nurt 0,8 Ia
7 Kanał Gliwicki 41,2 III
8 Kanał Jagielloński od połączenia z rzeką Nogat do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi 4,7 II
9 Kanał Kędzierzyński 5,9 II
10 Kanał Łączański 17,2 II
11 Kanał Ślesiński:
a) od połączenia z rzeką Wartą do jeziora Gopło, wraz z

jeziorami na jego trasie,

32,0 II
b) jezioro Gopło 27,5 III
11a Kanał Odyńca 3,6 Vb
12 Kanał Żerański 17,2 II
12a rzeka Czapina 1,2 1,2 Vb
12b rzeka Motława w starym korycie w miejscowości Gdańsk do granicy z mor- 0,85 skimi wodami wewnętrznymi 0,85 Ia
12c rzeka Elbląg od Jeziora Druzno do granicy z morskimi wodami wewnętrz- 3,7 nymi 3,7 Ia
13 rzeka Narew:
a) od ujścia rzeki Biebrzy do miejscowości Pułtusk, 186,0 Ia
b) od miejscowości Pułtusk do stopnia wodnego Dębe,

wraz z Jeziorem Zegrzyńskim

c) od stopnia wodnego Dębe do ujścia do rzeki Wisły

40,9

21,6

II

Ia

14 rzeka Nogat 62,0 II
od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego
15 rzeka Noteć:
a) górna - od jeziora Gopło do połączenia z Kanałem Górnonoteckim

wraz z jeziorami na tym odcinku rzeki i Kanał Gómonotecki do połączenia z Kanałem Bydgoskim,,

87,1 Ia
b) dolna - od połączenia z Kanałem Bydgoskim do ujścia

rzeki Drawy,

138,3 Ib
c) dolna - od ujścia rzeki Drawy do ujścia do rzeki

Warty

48,9 II
16 rzeka Nysa Łużycka 15,0 Ia
od miejscowości Gubin do ujścia do rzeki Odry
17 rzeka Odra:
a) od miejscowości Racibórz do śluzy w miejscowości

Kędzierzyn-Koźle,

44,4 Ia
b) od śluzy w miejscowości Kędzierzyn-Koźle do śluzy Malczyce,

w miejscowości Wrocław głównym szlakiem żeglugowym biegnącym przez Kanał Żeglugowy (Nawigacyjny) i Starą Odrę,

ba) boczny kanał śluzy Krapkowice małej,

bb) boczny kanał śluzy Oława małej,

200,45

1,60

3,10

III

Ib

Ib

c) boczne szlaki żeglugowe w miejscowości Wrocław, wchodzące w skład Wrocławskiego Węzła Wodnego:

- od śluzy Opatowice, wraz z jej górnym kanałem, do połączenia z głównym szlakiem żeglownym, przez śluzę Szczytniki, Starą Odrę i Kanał Miejski,

- od górnego kanału śluzy Szczytniki do mostu Piaskowego i mostu Tumskiego,

- od mostu Piaskowego do wylotu kanału śluzy Mieszczańskiej (Odra Południowa),

- od wylotu kanału śluzy Mieszczańskiej do połączenia z głównym szlakiem żeglownym (Odra Południowa),

- od mostu Tumskiego do jazu elektrowni wodnej Wrocław II (Odra Północna),

- od mostu Mieszczańskiego do połączenia z bocznym szlakiem (z Odrą Południową), o którym mowa w tiret czwarte (Odra Północna),

13,7

1,4

1,24

3,06

1,2

0,7

II

II

Ia

III

Ia

III

d) od śluzy Malczyce do ujścia rzeki Nysy Łużyckiej, 246,45 II
e) od ujścia rzeki Nysy Łużyckiej do ujścia rzeki

Warty,

75,2 II
f) od ujścia rzeki Warty do miejscowości Ognica (do

kanału Szwedt),

79,4 III
g) od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i

dalej jako rzeka Regalica do ujścia do jeziora Dąbie

44,6 Vb
18 rzeka Odra Zachodnia:
a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki

Odry) do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi wraz

z bocznymi odgałęzieniami,

33,6 Vb
b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią

z rzeką Odrą Zachodnią

2,7 Vb
19 rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi 6,9 Vb
20 rzeka Pisa 80,0 Ia
od jeziora Roś do ujścia do rzeki Narwi
21 rzeka Szkarpawa
od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego 25,4 II
21a rzeka Święta 3,5 Ia
21b rzeka Tuga od miejscowości Nowy Dwór Gdański do ujścia do rzeki Szkarpawy 11,9 Ia
22 rzeka Warta:
a) od Kanału Ślesińskiego do miejscowości Luboń, 154,6 Ia
b) od miejscowości Luboń do ujścia rzeki Noteci, 183,8 Ib
c) od ujścia rzeki Noteci do ujścia do rzeki Odry 68,2 II
23 rzeka Wisła:
a) od ujścia rzeki Przemszy do połączenia z Kanałem

Łączańskim,

37,5 IV w bud.
b) od ujścia Kanału Łączańskiego w miejscowości Skawina

do stopnia wodnego Przewóz,

34,3 III
c) od stopnia wodnego Przewóz do ujścia rzeki Sanny, 203,0 Ib
d) od ujścia rzeki Sanny do miejscowości Płock, 324,8 Ib
e) od miejscowości Płock do stopnia wodnego Włocławek, 55,0 Va
f) od stopnia wodnego Włocławek do ujścia rzeki Tążyny, 43,0 Ib
g) od ujścia rzeki Tążyny do miejscowości Tczew, 190,5 II
h) od miejscowości Tczew do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi 33,7 III
23a rzeka Wisła Królewiecka 11,9 Ia
24 rzeka Martwa Wisła
a) od rzeki Wisły w miejscowości Przegalina do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi

b) odnoga Martwej Wisły do miejscowości Błotnik

11,5

2,5

Vb

III

25 system Wielkich Jezior Mazurskich obejmujący: 145,6
a) jeziora:
- Roś, Seksty, Tałtowisko, Kotek, Szymon, Szymoneckie, Jagodne, Tajty, Ia
- Śniardwy, Mikołajskie, Tałty, Boczne, Niegocin, II
- Mamry, w skład którego wchodzą jeziora:
- Kisajno, Dargin, Mamry (właściwe), Święcajty, II
- Kirsajty, Ia
b) rzeki i kanały łączące jeziora wymienione w lit. a)

od miejscowości Pisz do miejscowości Węgorzewo,

Ia
c) jeziora stanowiące boczne odgałęzienia drogi wodnej

Pisz - Węgorzewo:

- Bełdany, Ryńskie, II
- Guzianka Mała, Guzianka Wielka, Nidzkie (do granicy z Rezerwatem "Jezioro Nidzkie") wraz z Kanałem Nidzkim Ia
26 system Kanału Elbląskiego, jezior Pojezierza Iławskiego i jeziora Druzno obejmujący: 152,8
a) jeziora: Piniewo, Sambród, Ruda Woda, Bartężek, Ilińsk, Drwęckie, Puzy, Szeląg Wielki, Szeląg Mały, Dauby, Jeziorak, Mały Jeziorak, Ewingi,, II
b) Kanał Elbląski od jeziora Druzno do jeziora Mały Jeziorak i jeziora Szeląg Wielki, 84,92 Ia
c) Kanał Bartnicki od jeziora Ruda Woda do jeziora

Bartężek,

1,0 Ia
d) szlak żeglowny jeziora Druzno,

e) Kanał Dobrzycki od jeziora Jeziorak do jeziora Ewingi

7,4

2,4

Ia

Ia

ZAŁĄCZNIK Nr  3

PARAMETRY EKSPLOATACYJNE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH

Lp. Parametry eksploatacyjne Wielkości parametrów:
klasy: Ia Ib II III IV Va Vb
1. Minimalne wymiary szlaku żeglownego w rzece jedn. miary
1.1 szerokość szlaku żeglownego1) m 15 20 30 40 40 50 50
1.2 głębokość tranzytowa2) m 1,2 1,6 1,8 1,8 2,8 2,8 2,8
1.3 promień łuku osi szlaku żeglownego3) m 100 200 300 500 650 650 800
2. Minimalne wymiary kanału
2.1 szerokość szlaku żeglownego1) m 12 18 25 35 40 45 45
2.2 najmniejsza głębokość wody w kanale2) m 1,5 2,0 2,2 2,5 3,5 3,5 3,5
2.3 promień łuku osi szlaku żeglownego3) m 150 250 400 600 650 650 800
3. Minimalne wymiary śluz żeglugowych
3.1 szerokość śluzy m 3,3 5,0 9,6 9,6 12,0 12,0 12,0
3.2 długość śluzy m 25 42 654) 72 1204) 120 187
3.3 głębokość na progu dolnym2) m 1,5 2,0 2,2 2,5 3,5 4,0 4,0
4. Odległość pionowa przewodów linii elektroenerg. przy zwisie normalnym ponad poziom WWŻ5)
4.1 nieuziemionych o napięciu do 1kV oraz uziemionych (bez względu na napięcie linii) i przewodów telekomunikacyjnych m 8 8 8 10 12 15 15
4.2 nieuziemionych o napięciu wyższym niż 1kV, w zależności od napięcia znamionowego linii(U) m U

10 + ----

150

U

12 + -----

150

U

14+ --

150

U

17+ -----

150

Przypisy:

1) Szerokość szlaku żeglownego na poziomie dna statku o dopuszczalnej ładowności przy pełnym zanurzeniu.

2) Głębokość odnosi się do pierwszej wartości zanurzenia statku lub zestawu, określonej dla tej samej klasy w tabeli w załączniku nr 1.

3) Szlak żeglowny na łuku poszerza się w zależności od długości statku lub zestawu pchanego i promienia łuku.

4) Do klasy II zalicza się również śluzy istniejące o długości od 56,6 m do 57,4 m, a do klasy IV - o długości 85,0 m.

5) WWŻ - najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.

1 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 18 czerwca 2002 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1170 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Klasyfikacja śródlądowych dróg wodnych.
Data aktu: 07/05/2002
Data ogłoszenia: 01/06/2022
Data wejścia w życie: 19/07/2002